AnaXyd Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 (endret) Worklog'n Showcase: Toyota Celica AT200 - Nå med nytt design på førsteposten! - Toyota Celica T20 Toyota Celica. Celica. Toyota. Worklog. Norge. T20. AT200 Vanlig ordinær tekstversjon: Prolog Velkommen til min worklog! Jeg er en gutt fra Hadeland på snart 20 år, som har fått en ganske stor lidenskap for bil, og modding av denne. Det begynte i det små i denne workloggen, med å bytte anlegg og polere og slikt småtteri... Plutselig var det ting som ble mer interessante, og det ballet på seg. CELICA er ikke en bil som er lett å style med tanke på lykter og slikt, da det finnes svært få forskjellige deler av disse slagene. Derfor henter vi litt inspirasjon fra de Japanske CELICA’ene, og prøver å holde en ren stil stylingmessig. Jeg kjøpte min CELICA i februar 2008, av en gammel mann som solgte den for sin far, så tydeligvis var den ikke ungdomskjørt. Den er blitt stelt pent med, og det skal den jaggu meg bli hos meg også, bare enda bedre. Denne workloggen har utviklet seg betraktelig, og jeg ønsker at alle mine faste lesere og nye lesere vil få en best mulig opplevelse. Jeg håper den blir innfridd, og jeg setter stor pris på om dere legger igjen en kommentar! Let us begin... Bilen før kjøp CELICA’en var i en utmerket stand. Den eldre herren jeg kjøpte den av hadde som nevnt tidligere tatt godt vare på den. Så alle servicer er fulgt, regelmessig byttet olje og slitedeler, nettopp byttet clutch og bremseskiver foran, nye deler under panseret(lykter, og småtteri). Bilen var visstnok blitt skikkelig påkostet siste året før jeg kjøpte den, noe som var bra for meg. Eneste var at den brukte litt olje. Kort utstyrsliste før kjøp: * 1,8l 115hk * Nylakkert * Ny clutch * Nye bremseskiver foran * Lettmet. felg sommer * Elektriske speil * Midtarmlene * Radio/CD * Servostyring * ABS-bremser * Airbag foran x2 * Alarm * Startsperre Alt i alt et godt kjøp for meg, og jeg er svært fornøyd med bilen. Passer min personlighet ypperlig! Bilen idag Bilen idag kan ikke sammenlignes med hvordan den var når jeg kjøpte den. Omtrent alt som kan fikses på er blitt fikset på, og den ruller nå på veien med en flunkende ny EU godkjenning som den forøvrig skled rett igjennom uten problemer. Jeg har påkostet litt på det mekaniske på bilen i det siste, da det er mye som trengs å byttes på når en bil har gått så og så langt. Motoren har fått nye pakninger, ventiltetninger og stempelringer slik at den er så god som ny. Den bruker nå 0% olje. (Har ikke fylt på siden i sommer(ca 4-5mnd)) Og bremsevaiere til brekket er nå byttet ut slik at det tar skikkelig, en gang for alle. Motoren har fått spandert på litt nye plugger og småtjafs, men skal bytte ut det jeg kan på motoren til sommeren. (Bensinfilter, fordeler, pluggkabler osv) Da blir den så og si som ny! Bilen har også fått mange kosmetiske endringer i løpet av tiden jeg har hatt sammen med den. Interiøret blir refresha en gang for alle, slik at det blir så perverst at gutta (og jentene) blir lamslått når de ser bilen. Dette er jo en av Toyotas råeste biler, så da må jeg vi vise den frem på sitt beste! Disse endringene består av blant annet omtrukne dørtrekk, omtrukne midtkonstollpaneler i vinyl, omtrukne seter i ekte skinn med setevarmere. I tillegg interiørlys som er av typen LED og fargen hvit. For å sette krona på verket er speedometerskivene byttet ut med noen som er tøffere enn toget. Interiøret er nå nesten ferdig etter mine planer, og det gjenstår bare omtrent å trekke om taket i noe litt penere enn det er originalt. Lykter utvendig er skiftet til noe som er mange hakk penere, og dette gjelder baklykter og frontlykter. Disse er byttet inn i Japanske originale lykter, som kun satt på luksusmodellene av Celica. Disse gjør bilen mange hakk penere, og nå begynner den å virke som den er nyere enn det den egentlig er! Nye felger og dekk er selvsagt på plass, og dette ble Zito Navarro felger og Nankang dekk. Dekkene ble med vilje bestilt mitt mindre enn felgene slik at man får et litt tøft strekk i bredden på dekkene. Størrelsen er på det maksimale, nemlig 215/35 R18, så her snakker vi store hjul! Drømmen er å få en GT4 motor(270hk) nedi motorrommet mitt, for å erklære denne bilen som betegnelsen rå. Men det er en lang vei med erfaring og penger til den drømmen kan bli oppfylt. Imens får jeg kose meg med nytt effektanlegg og konfilter som kanskje vil lure meg til å tro at jeg har 10 gamper ekstra. Det gjør jo ikke noe det? Jeg vil prøve så godt jeg kan å holde denne tråden så oppdatert som mulig. Den har utviklet seg veldig, og per dags status er den kommet på 50 sider, som jeg tror er noe over snittet. Det føles som jeg kun er halvveis i prosjektet med denne bilen, så følg med dere! Planer fremover Det er en uendelig prosess jeg nå har steget inn i, og jeg må bare innse at jeg aldri i hele verden kommer til å bli 100% ferdig med denne bilen. Det gjør egentlig godt å tenke på det, da det er en svært praktisk utfordrende hobby som man lærer masse av. Det er også moro å se at bilen blir bedre og bedre i tiden som går, noe som virkelig får en til å bli glad i dette. Videre nedover i her vil dere finne hva som er gjort, og hva som er planlagt. Endret 19. desember 2010 av AnaXyd 1 Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 31. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2008 (endret) Endret 20. februar 2010 av AnaXyd Lenke til kommentar
pelsdyret85 Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Renovere motoren (forsterke, bytte ventillager greier, pakninger osv) Ventiltetninger er det det heter, rekner med det er det du mener siden den bruker så mye olje... Hadde jeg vert deg hadde jeg fått dei bytta før du fikk lappen så du slipper og sote ned motoren med formye olje og kjøre rundt med blårøyk fra eksosen Vet ikke hva du vet om motorer og sånn men er ikke det litt tilig og renovere motoren nå? Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 31. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2008 Renovere motoren (forsterke, bytte ventillager greier, pakninger osv) Ventiltetninger er det det heter, rekner med det er det du mener siden den bruker så mye olje... Hadde jeg vert deg hadde jeg fått dei bytta før du fikk lappen så du slipper og sote ned motoren med formye olje og kjøre rundt med blårøyk fra eksosen Vet ikke hva du vet om motorer og sånn men er ikke det litt tilig og renovere motoren nå? Det stemmer ja! Er det et dyrt inngrep mon tro? Syntes jeg bør fikse det fortest mulig jeg også... Det med renovere motoren er dog litt tidlig akkurat nå ja, men det er en plan å mekke på den. Kommer nok til å skje en gang fremover i tiden.. Lenke til kommentar
pelsdyret85 Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Det kommer nok til og koste en del, sikker noen andre enn meg her på forumet som vet hva det kommer til og koste. Du må i alle fall av med toppen Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 31. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2008 Tja, får ikke håpe det blir all verden.. Hva tjener jeg på og gjøre det egentlig? Har et verksted hvor jeg har litt innflytelse, så jeg får rabatter osv, så de kan jo eventuelt da disse ventiltetningene.. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 4. april 2008 Forfatter Del Skrevet 4. april 2008 Har nå spurt litt rundt, og de estimerer alt fra 3-10.000 kr for å bytte ventiltetningene. Skal få det skikkelig taksert og få en pris jeg må ut med nå snart. Men nå er det uansett anlegg som står for tur! Må bare få designa til hvordan det skal se ut bak i bagasjerommet med anlegget osv. Noen som har noen forslag til dette? (Bilder, inspirasjon osv? ) Gjerne bilder av andre Celicaer.. Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Ville bare gi deg cred for hvor ryddig posten din var. Birger 1 Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Ville bare gi deg cred for hvor ryddig posten din var. Birger Helt enig. Peneste workloggen jeg har sett hittil! Fin bil også. Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Skulle akkurat til å si dette om pen post! Skal definitivt rydde litt i min egen Om jeg ikke hadde kjøpt BMW 520i, ville jeg hatt Celica. Tøff, driftsikker bil, men har lett for å bli for mye av det gode. Men stussa litt på håndbrekket, ser jo ut som ett ekstra langt leketøy for jenter Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 7. april 2008 Forfatter Del Skrevet 7. april 2008 (endret) Takk for cred dere! Hyggelig å høre! @Zevs: Håndbrekket er litt nasty ja.. Syntes det ikke er noe godt å holde i en gang jeg.. Må nok oppgradere litt småting interiørmessig! BMW 520i er forresten sabla fin den også..! Sjekka ut workloggen din! EDIT: Forresten, noen som veit om noen bra Celica T20 worklogger? Trenger litt inspirasjon.. Og noen som har noen bilder av layouten på anlegget baki på en Celica T20? Hva syntes dere om f.eks noe slikt? Endret 7. april 2008 av AnaXyd Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 14. april 2008 Forfatter Del Skrevet 14. april 2008 (endret) Spurte verksted om å bytte ventiltetningene, og de skulle jaggu meg ha rundt 10.000kr for det! Er ikke dette ganske drøyt? Man skifter jo kun noen pakninger etter det jeg har forstått? Skal også bestille anlegget idag, og da kommer det vel denne uka her.. Kasse skal også bygges, og den skal bli porno! Har noen saftige planer.. Endret 14. april 2008 av AnaXyd Lenke til kommentar
Znip Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Selve ventiltetningene er ikke dyre, men det tar noen timer.. Man må av med toppen, og det kan fort bli noen kroner for det Og så "skal det gjøres skikkelig" på verksteder, så da gjøres det sakte men sikkert... Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 14. april 2008 Forfatter Del Skrevet 14. april 2008 (endret) Jah, er nok noen timer som må til.. Men 10.000kr?! Da satser jeg heller på og kjøre på noe lurium midler oppi oljetanken, som muligens reduserer oljeforbruket. Anyway, trenger litt hjelp angående anlegget her. Har postet i en annen tråd også, men poster her også.. Om jeg får svar på dette, bestilles det idag! Nå ble jeg plutselig usikker på om Tarantula elementene passer i bilen min. Har skrudd opp litt nå, og tatt noen mål, samt bilder. Kan dere hjelpe meg å finne ut om de passer? Jeg har ingen anelse hvordan Tarantulaene skal festes. Kanskje de passer alikevel.. Bilder Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Hadde vært fett om dere hadde hjulpet til med å finne ut om Tarantulane kommer til å passe! Bare spør om det er noe mer spesifikasjoner dere trenger! Endret 14. april 2008 av AnaXyd Lenke til kommentar
Znip Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Ser på høytalerne foran, at der er brakett for avlange høytalere. Da den ser mindre ut enn de vanlige 6x9 som de fleste bruker, tipper jeg at det er 6x8 eller 5x7 høytalere som skal brukes der. 5 x 7 : http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=2016 6 x 8 : http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1439 Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 9. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2008 (endret) Okay, da var anlegget omtrent ferdig snekret sammen. Mangler bare å lage ei kasse i MDF, og lage trekket som skal være foran. Bildene kommer her! Begynte med å rive ut de ledningene jeg hadde mekket midlertidig med en annen sub.. Fysj! Og slik ser det ut baki. Kassa blir omtrent som oppmålt på bildet. Fra en annen vinkel. Og slik mekket jeg inn de nye elementene inn i brakettene.. Strips er rett og slett genialt til tider! Satt som bare det også.. Og slik ser det ut bak dørtrekket i døra mi. Dempemateriale bør jeg trå til med her etterhvert, da jeg merket ganske mye vibrasjoner og resonans med de nye elementene i ettertid.. Jeg så at det var kommet vann på det forrige elementet, da det var helt vått på baksiden. Da var det frem med noen custom teknikker, og en plastikkpose og teip ble brakt frem! Da var det bare å begynne å lage en liten "kappe" over elementet, slik at det hindret at vann skulle renne på det. Greit å være på den sikre siden. På med elementet... På med delefilter og lignende.. Og koble til høyttalerkablene med de som sitter i døra. Man kunne til og med justere vinkelen på diskanten! Vi pekte den oppover, slik at lyden ikke ble helt borte mot gulvet. Og slik ble det ferdig. Litt custom og dinglete, men det sitter godt og løsner ikke. Så var det på med dørtrekket igjen. Ferdig med en dør! Oversiktsbilde inn i bilen.. Litt rot blir det! Slik ser det ut baki med litt ymse rot.. Så var det kommet til høyttalerne bak. Jeg mekket litt på brakettene, og lagde meg en dempeskive som var mellom elementet og braketten for å unngå unødig støy. Så var det panelene og kablingen foran. Av med litt og litt, og vi kommer til mer og mer.. Slik ja! Da kan vi dra litt kabler.. Denne skal få æren av å bære lydsignaler bakover i bilen.. Skikkelig bra kabel! Oversiktsbilde igjen.. Rot? Og for å kunne kable skikkelig, må vi av med flere ting for å komme til.. Hanskerom blir tatt vekk! Jeg som driver og mekker og klundrer.. Ferdig opplagte kabellister er absolutt greit! Her er det bare å legge kablene nedi og lukke igjen. Men vi må jo ha skikkelig strømtilførsel til sakene baki, og da må skikkelig kabel til.. Igjennom torpedoveggen... Klippe til litt, for å få på sikringsholderen.. På med den. Nesten som en drøm å bruke denne saken fra Connection! Og da ble det slik.. Oversikt Og dette blir lagt bakover.. Begynner å få frem noen kabler til spilleren nå.. Så måtte jeg av med litt flere paneler og deksler.. Ut med midtarmlenet, for å kunne stramme litt brekkvaier og lignende.. Var også uhvorvelig med røykeaske nedi der også.. Dette måtte støvsuges.. Slik ser det nå ut baki.. Støvsugde vekk litt sponrester.. Og la på noen midlertidige "dempematter" som kassen skal stå på Slik ble det. Har laget ei midlertidig kasse i spon, mest for en mal men også for å kunne teste subben! Ei skikkelig kasse skal lages i 22mm MDF, som skal bli gjort ordentlig! Malen er jo bare skrudd sammen i hytt og pine, og tettet igjen med akrylmasse. Men den fungerer jo! Slik blir det med forsterkeren. Denne var jo så heavy stor, at jeg må plassere den på baksida av kassa på det endelige produktet. Må kunne ha "litt" bagasjeplass også! Midtkonsollen begynner å ligne også.. Har dessverre ingen endelige bilder av denne og spilleren! Det kommer så fort som mulig! Og under testinga av sakene utpå kvelden var jo batteriet flatt.. Selvfølgelig! Godt jeg hadde noen backupløsninger.. Så, de endelige bildene har jeg faktisk ikke klart å ta, så disse kommer i morra, etter vasking, polering, støvsuging og rydding i bilen! Var jo spådd fint vær så, da satser vi jo på det? Har også funnet ut at jeg må dempe dørene, og sikkert mye i bagasjen.. Få se om det blir skikkelig demping, eller matter fra Mekonomen i første omgang.. Er jo mye penger i bare dempinga, noe som jeg ikke har råd til egentlig.. Nå, hva syntes folket? Blir så mye diggere når jeg får gjort det finere baki der åss... Hva med å trekke plastikkpanelene med stoff? Endret 9. mai 2008 av AnaXyd Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 9. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2008 (endret) Da har jeg polert og vasket bilen, samt finjustert litt på anlegget! Nå begynner det å ligne! Her ser dere den før jeg begynte vaskinga. Den har dog blitt vasket før, og er faktisk ikke sååå møkkete nå. Men skal man polere må man jo ta hele regla på nytt! Som dere ser så er det litt møkk og skitt på rompa her. Mer enn dere ser på bildet, da de lyver litt. Sidene hadde også ganske mye dritt på seg. Veit ikke om det er asfalt eller hva det kan være jeg men, møkka som satt nederst satt ihvertfall vanvittig godt. Inn med litt ustyr. Hadde vært og handlet litt stuff til høyttalerkassa på Biltema forrige dagen.. Og her har dere slik det ser ut med Pioneer spilleren! Ble meget bra.. Og slik ser det ut bak. Og her har vi en krakk med litt utstyr på. Har dog ikke kjøpt inn noe store greier med poleringsutstyr fra Meguiars enda, men prøvde ICE'ing istedet. Smell litt væske på padden, smør utover, tørk av med microfiberkluten og gnikk frem glansen. Mer skulle ikke til gitt! Og her driver vi og vasker... Og bildene under er når bilen er ferdigpolert.. Ble ganske bra.. Også måtte vi jo vaske mattene skikkelig også.. De så jo ikke ut etter en lang periode med regn og gjørme.. Samt vaske gulvet med noe skumgreier.. Og setene måtte vi vaske litt og.. Og her har vi Pioneeren i aksjon! Bilen ble ihvertfall ren og pen! Så, nå har jeg kommet med en plan for hvordan det skal se ut baki også. Som jeg kanskje har nevnt, skal jeg jo lage ei ny og skikkelig kasse i MDF, med riktig volum osv. Denne skal ha ei plate foran seg, med høyttalertrekk som passer perfekt inn så man ikke ser noen glipper. Det skal rett og slett set ut som det er ei hel kasse som står der, som nesten ser formstøpt ut. Men utenom den, så tror jeg at jeg skal trekke om plastikkpanelene baki der, med noe stoff av noe slag. Dette er for å få det litt "smooth" bak der, og det er heller ikke særlig pent å se masse riper i denne hardplasten som nesten er hvite. I tillegg til dette skal jeg bygge opp gulvet noen centimeter. Under der skal det være dempematter, samt at forsterkeren skal ligge der også, samt ledninger. Forsterkeren skal selvfølgelig få et vindu i plata, enten om det blir åpent eller med plexi/lexan. Er ikke dette en god løsning kanskje? Plata er jo null stress å skjære ut, da man bare tar matta som ligger baki som mal! Endret 9. mai 2008 av AnaXyd Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 (endret) Flott arbeid, og en skikkelig logg! Herlig! Endret 9. mai 2008 av OML Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Fet bil, få litt mer motor nå så. Lenke til kommentar
heismann Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 Nydelig worklog, det her blir bra! Vurdert å sote blinklysene bak med rød sotespray? Går en lik Celica med sotede baklykter i nabolaget her, bilen får et mye barskere preg med en gang.. Rød sotespray får du kjøpt rimelig på bilextra og andre plasser. Har akkurat sotet baklyktene på russebilen, enkelt å få bra resultat. Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå