Gurgalmei Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 (endret) Jeg skulle forsøke å klokke PC og så ble det plutselig svart skjerm, og jeg klarer ikke finne ut av det (nybegynner). Hadde fått maskinen stabil på 3,150 Mhz med FSB på 350, minnespenning på 2,0 og cpu spenning på 1,4. Har forsøkt med adskillig høyere spenninger tidligere basert på hva andre har forsøkt, og da har systemet ikke vært stabilt men det har gått helt å starte på nytt. Nå skulle jeg prøve å¨gjøre det litt forsiktig: Økte FSB til 360, sette opp spenningene forsiktig på minne til 2,05 Cpu VTT til 1,25 og deretter 1,3 MCH til 1,3 og deretter 1,35 ICH til 1,1 ICH IO på default 1,5. Etter andre forsøket ble det sort skjerm. Abit ix38 Quad Q 6600 8 GB Ram Jeg har resatt bios, og kommer inn der. Når maskinen starter opp vises biosbilde før det stopper opp med svart skjerm når XP64 normalt ville starte opp. Følger med på meldingene på HK, og den kommer igjennom alle tallene og slutter på den siste meldingen FF (boot attempt (Int 19H. Har leste at det er bra og at den nå normalt vil lete etter OS og starte det. I bios ser jeg at den finner både harddisker, minne og CPU. Har forsøkt å sette inn XP64-CDen , men maskinen vil ikke starte derfra heller. Noen råd om hva jeg kan gjøre? Endret 1. april 2008 av Gurgalmei Lenke til kommentar
gyt6 Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 kanskje du burde ha tatt utav det lille flate batteriet på hovedkortet i et minutt og sette det i igjen for å resette bios-en. og ta alt på nytt igjen og prøve deg frem. husk på evt hvis du resetter bios at du oppdaterer den hvis det er nødvendig før du begynner å klokke igjen Lenke til kommentar
Gurgalmei Skrevet 30. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2008 (endret) kanskje du burde ha tatt utav det lille flate batteriet på hovedkortet i et minutt og sette det i igjen for å resette bios-en. og ta alt på nytt igjen og prøve deg frem. husk på evt hvis du resetter bios at du oppdaterer den hvis det er nødvendig før du begynner å klokke igjen Jeg har allerede gjort det. Flyttet jumperen og har samme bios som da jeg begynte. Kan det være at skjermkortet er gått i stykker - kan vel ikke være det når jeg ser biosbildet mv?? Endret 31. mars 2008 av Gurgalmei Lenke til kommentar
Gurgalmei Skrevet 31. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2008 Jeg trenger hjelp!! Prøvde litt mer i går, og jeg ser at det lyser på HD-aktivitet indikatoren på kabinettet. Hvis jeg setter cd-rom til første boot device og setter inn XP64 CDen så starter den. Likevel, det kommer intet opp på skjermen etter biosbildet. Kan det ha skjedd noe med skjermkortet?? Lenke til kommentar
Kjetil_hp Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Jeg trenger hjelp!! Prøvde litt mer i går, og jeg ser at det lyser på HD-aktivitet indikatoren på kabinettet. Hvis jeg setter cd-rom til første boot device og setter inn XP64 CDen så starter den. Likevel, det kommer intet opp på skjermen etter biosbildet. Kan det ha skjedd noe med skjermkortet?? Nei, det er ikke skjermkortet. Men hovedkortet derimot kan du nok forberede deg på å skifte ut.. Lenke til kommentar
Gurgalmei Skrevet 31. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2008 (endret) Jeg trenger hjelp!! Prøvde litt mer i går, og jeg ser at det lyser på HD-aktivitet indikatoren på kabinettet. Hvis jeg setter cd-rom til første boot device og setter inn XP64 CDen så starter den. Likevel, det kommer intet opp på skjermen etter biosbildet. Kan det ha skjedd noe med skjermkortet?? Nei, det er ikke skjermkortet. Men hovedkortet derimot kan du nok forberede deg på å skifte ut.. Takk for svar! Det var jo litt kjedelig da... Er det kombinasjonene av spenningne jeg har brukt som var uheldige eller er det bare tilfeldig uflaks?? Bare kontrollspørsmål. Jeg kommer inn i BIOS og på HK er det et led display som viser koder etterhvert som den starter og drar igjennom allt den "driver med". Den kommer igjennom alle sammen og ender opp med den siste FF, som slik jeg forstår det på div forum betyr at HK er ok? http://www.abit.com.tw/page/no/faq/faqpop....=20060803165650 Kan HK likevel være defekt altså? (Har e-postet Abit support for å høre hva de sier). Endret 31. mars 2008 av Gurgalmei Lenke til kommentar
Kjetil_hp Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Jeg trenger hjelp!! Prøvde litt mer i går, og jeg ser at det lyser på HD-aktivitet indikatoren på kabinettet. Hvis jeg setter cd-rom til første boot device og setter inn XP64 CDen så starter den. Likevel, det kommer intet opp på skjermen etter biosbildet. Kan det ha skjedd noe med skjermkortet?? Nei, det er ikke skjermkortet. Men hovedkortet derimot kan du nok forberede deg på å skifte ut.. Takk for svar! Det var jo litt kjedelig da... Er det kombinasjonene av spenningne jeg har brukt som var uheldige eller er det bare tilfeldig uflaks?? Bare kontrollspørsmål. Jeg kommer inn i BIOS og på HK er det et led display som viser koder etterhvert som den starter og drar igjennom allt den "driver med". Den kommer igjennom alle sammen og ender opp med den siste FF, som slik jeg forstår det på div forum betyr at HK er ok? http://www.abit.com.tw/page/no/faq/faqpop....=20060803165650 Kan HK likevel være defekt altså? (Har e-postet Abit support for å høre hva de sier). Det er mulig jeg leste litt feil første gangen. Er det slik å forstå at det kun er ved oppstart av Windows at du får blå skjerm? I så fall kan du prøve å øke VCore til ca 1.38 Volt i BIOS og se om det hjelper.. Lenke til kommentar
Gurgalmei Skrevet 31. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2008 Det er mulig jeg leste litt feil første gangen. Er det slik å forstå at det kun er ved oppstart av Windows at du får blå skjerm? I så fall kan du prøve å øke VCore til ca 1.38 Volt i BIOS og se om det hjelper.. Ja, det er bare ved oppstart av Windows jeg får blank skjerm (det er helt sort, har CRT). Ok, da skal jeg prøve det når jeg kommer hjem fra jobb i kveld. Synes likevel det er litt rart siden det har fungert fint med default bios-verdier tidligere. Lenke til kommentar
Kjetil_hp Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Kjør alt annet på default, men vCore på 1.38. Dersom du skal opp på FSB 360 så bør du øke den ytterligere til 1.4 eller mer tror jeg, men ikke gå over 1.5 selv om det er 65 nm. Lenke til kommentar
Gurgalmei Skrevet 1. april 2008 Forfatter Del Skrevet 1. april 2008 (endret) Slettet. Endret 1. april 2008 av Gurgalmei Lenke til kommentar
Gurgalmei Skrevet 1. april 2008 Forfatter Del Skrevet 1. april 2008 (endret) Kjør alt annet på default, men vCore på 1.38. Dersom du skal opp på FSB 360 så bør du øke den ytterligere til 1.4 eller mer tror jeg, men ikke gå over 1.5 selv om det er 65 nm. Takk for bistand! dessverre kom jeg ikke noen vei med å øke spenningen. Valgte til slutt å sette en annen HD til bootdisk, og da bootet den fra CD med en gang. Formaterte og installerte XP64. Etterpå koblet jeg til den gamle HD for å se om jeg kunne redde noen filer, og den fungerte helt greit. Ble nysgjerrig og satte den til boot disk, og jammen starter XP64 fra den også nå. Rare greier. Endret 1. april 2008 av Gurgalmei Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå