Andycore Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 (endret) Hallo jeg har et problem med den ene hardisken min etter jeg reformaterte pcen min fra vista til xp. Hardisken er enn samsung 500 GB. Det som er problemet er at jeg ikke finner disken. Når jeg går inn på "datamaskin-->behandle-->diskbehandling" så ligger hardisken der men det står på disken "OK (GPT-beskyttelsespartisjon)".Ddet er ingen ting jeg kan gjøre med den. kan heller ikke reformatere. Jeg har prøvd å bruke PowerQuest PartitionMagic 8.0 for å reformatere den men får bare besjed at den ikke finner rette partisjon. Håper noen klare å svare på va som kan gjøres for å få disken opp igjen. Andreas Endret 31. mars 2008 av Andycore Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 (endret) Kan det være at du har en Dynamisk Disk? GPT (GUID) er et alternativ til MBR type partisjonering. Hvilken versjon av Vista hadde du? Nå har du antagelig XP Home? Endret 30. mars 2008 av hårek Lenke til kommentar
Andycore Skrevet 30. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2008 Kan det være at du har en Dynamisk Disk? GPT (GUID) er et alternativ til MBR type partisjonering.Hvilken versjon av Vista hadde du? Nå har du antagelig XP Home? Vet ikke om jeg har en Dynamisk disk... dette er den disken jeg har http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=327715 . jeg hadde Vista premium, nå har jeg XP Professional Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Dynamisk er en egenskap ved partisjonen. Du ser det i Diskbehandling, her ser du at noen er Basic og andre er Dynamic: http://www.theeldergeek.com/disk_management.htm XP Pro skal dog kunne håndtere Dynamisk. Kan du vise oss et slik bilde av din Diskbehandling? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Om det er en GPT-disk så er det for å gi støtte til disker som er over 2TB (men den må ikke være det), såvidt jeg vet støtter ikke XP disker med GPT, du trenger 2003 eller Vista (business?) for å lese det. En disk trenger ikke å være dynamisk for å være en GPT-disk. AtW Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. Tråden bryter også med tre-ords-regelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men ta gjerne og dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.) Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 (endret) ... En disk trenger ikke å være dynamisk for å være en GPT-disk. Ja, jeg tenkte litt feil der. XP 64 kan visst lese GPT disker. Men hvor lett lager man en GPT disk i utgangspunktet? Det skjer vel ikke ved et 'uhell', slik som man utilsiktet kan få en Dynamisk. Må man ikke inn i Diskpart på kommandolinje? Endret 30. mars 2008 av hårek Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 ... En disk trenger ikke å være dynamisk for å være en GPT-disk. Ja, jeg tenkte litt feil der. XP 64 kan visst lese GPT disker. Men hvor lett lager man en GPT disk i utgangspunktet? Det skjer vel ikke ved et 'uhell', slik som man utilsiktet kan få en Dynamisk. Må man ikke inn i Diskpart på kommandolinje? Når jeg lager det, så lager jeg det i "disk managment", det er "convert to GPT disk" rett under "Concert to dynamic disc" så sånn sett kan man vel få det til ved et uhell, dog tror jeg man må igjennom en dialogboks først, ihvertfall om man konverterer til dynamic. (tør ikke å prøve, sånn i tilfelle man ikke må igjennom en ) AtW Lenke til kommentar
Andycore Skrevet 31. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2008 Problemet er løst fikk tips av en kompis om å prøve Swissknife og dette programmet klarte å finne rette partisjon og formater disken. Men takk for alle svar og all den gode hjelp Andreas Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå