Gå til innhold

Mangler ca 80Gb

Anbefalte innlegg

hei,

jeg har Windows XP, med SP 2.

har en SAMSUNG SP2014N 200GB harddisk.

Har delt den i to deler, C: 30BG med opperativsystem, og D: 157 GB bruks disk.

Problemet mitt er at jeg mangler omtrent 80BG på D disken, Windows oppgir at jeg har 12 BG ledig. Når jeg manuelt teller opp hvor mye jeg har brukt opp kommer jeg til 81BG, dvs at jeg mangler 76 GB.

Noen som vet hvorfor jeg mangler så mye plass og hvordan jeg kan få den tilbake?

Takker for alle svar :yes:

Endret av CrazyTeddy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker du Norton Antivirus?

Høgre klikk på søppelbøtta da skal de stå noe med norton protect(husker ikkje heilt)

husker dette da eg hadde samme problem for et på år tilbake:\

eller last ned ccleaner kjør og slett:)

håper dette hjalp litt.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke renget på det, men vær ops på at windows ikke regner størrelse på samme måte som harddisken er oppgitt i. De ene regner i KB (1000 i et kilo), mens den andre regner i KiB (1024 i et kilo).

Dette gjør dermed at massevis av folk tror de mangler plass. Det høres litt i overkant mye ut dog, men som sagt har jeg ikke regnet på det og har dessverre ikek tid til å sjekke om det stemmer akkurat nå. Kanskje noen andre kan dobbeltsjekke det for deg, men det er godt sansynlig at det er dette. Fra husken tror jeg det er snakk om at harddisken vil være oppgitt ca 7,5% høyere enn det den egentlig blir i praksis (regnet i antall GB).

-Stigma

Lenke til kommentar

takk for tre så raske svar!

Nå har jeg ikke renget på det, men vær ops på at windows ikke regner størrelse på samme måte som harddisken er oppgitt i. De ene regner i KB (1000 i et kilo), mens den andre regner i KiB (1024 i et kilo).

er klar over dette, disken min totalt er på 187 GB etter Windows sin regnemåte.

ja jeg bruker Norton, finner ikke noe av den søppelbøtten du snakker om. Har kjør CCleaner, men det er ikke store mengdene den sletter.

Kjørte også feilsøking, men uten resultater.

Finnes det andre metoder?

Endret av CrazyTeddy
Lenke til kommentar

Gå inn på disk behandling å se om disken har noe "unalocated space".

hvis den har det kan du laste ned gparted livecd og utvide partisjonen til hele disken.

Har opplevd at jeg må forandre størrelsen på partisjoner og reboote hvis jeg f.eks

har kjørt inn et image av en partisjon som er mindre enn den plassen som er tilgjengelig

på disken. Selv om det så ut som hele disken var i bruk i diskbehandling.

Kan være greit å sørge for å ha oppdatert backup før du begynner med noe resizing.

Lenke til kommentar

Søkte litt og fann etter kvart dette med norton "problemet"

Et lite utdrag fra en eldre Post:

5. Ingen av de andre punktene hjelper, jeg mangler fortsatt xx GB? Hva er feil?

"Hvis du har Norton Antivirus installert, kommer det produktet med en tilleggsfunksjon for papirkurven, nemlig at alt du sletter havner i Nortons papirkurv uansett om du vil det eller ei. Høyreklikk Norton Protected Recycle Bin og tøm den. Du kan skru av denne funksjonen hvis du ønsker.

NB: Hvis jeg husker riktig, tømmes denne ekstra papirkurven ikke ved avinstallering av Norton. Hvis man ikke tømmer den før man avinstallerer, må man slette innholdet i den manuelt. (vennligst pm meg eller svar i tråden hvis jeg tar feil om dette)

Andre ting som kan sluke diskplass er f.eks systemgjenopprettingspunkter og cache-ting i Windows (Temp-katalogen under rotmappen for Windows og internettcachen)."

Lenke til kommentar

har lest endel rundt Norton Protected Recycle Bin, men jeg finner ikke alternativer for å se eller slette denne selvom jeg har innstalert Norton.

Hvis jeg har skjønt det riktig skal man kunne tømme denne ved å høyreklikke på Søppelbøtta på skrivebordet?

Også til diskbehandling, fikk opp en vindu ( se vedlegg) men så ikke noe av "unalocated space"?

Har oppdaget et nytt problem. Diskenplassen blir mindre og mindre uten at jeg har gjort noe.

Siden jeg starter opp i dag har diskplassen gått fra å være 12,3 GB ledig til 12,0 GB?

er det et virus jeg har fått?

Edit: Nå trenger jeg akutt hjelp, siden jeg skrev dette innlegget har har harddisken minket til 10,9 GB uten at jeg har gjort noe som helst!

Diskbehandling.bmp

Endret av CrazyTeddy
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om det er Norton som er problemet men her har du noe:

I use Windows 2000/XP

1

On the Windows desktop, right-click the Recycle Bin icon, and then click Properties.

2

On the Global tab, click Use One Setting for All Drives.

3

On the Recycle Bin tab, click Standard Recycle Bin.

4

In the Title field, type the following text:

Recycle Bin

5

On the Norton Protection tab, select a drive, and then uncheck Enable Protection.

Repeat this step for each drive.

6

Select Also Empty Protected Files.

7

Click OK, and then click OK again.

8

Restart the computer

Lenke til kommentar

Ok,

men det som haster nå er å ordne på den C:\.

Du har veldig lite plass der.

-Kan du deaktivere systemgjenoppretting, eller helst redusere ned til 2-3%.?

-utføre det samme for den andre stasjon.

Deretter skal du åpne din Systeminformasjon folder (skjult folder), og manuelt se om hva du har der.

Du må gi full adgang til din bruker (admin) for å åpne den.

Lenke til kommentar

takk for svar igjen!

slettet en fil i C som var på 4 GB men fikk bare frigjort 500 mb ifølge Windows? :ermm:

systemgjenoppreting var deaktivert, men bruker et annet program som heter EAZ-fix. Den tar "snapshots" av systemet. De er på omtrent 5Gb.

Men hvordan får jeg åpnet systeminformasjons mappen? er admin.

Lenke til kommentar

Har du mulighet å avinstallere programmet EAZ? til du får ordna opp i ledig space?

Å ha lite ledig plass er problematisk. Windows trenger ledig plass, til å mellomlagre under en del operasjoner, som filkopiering, sletting, defragmentering, og you name it.

Har du nå ca 1GB ledig i C:\

Slette eller avinstallere mindre filer i kb enn ledig plass i disken om gangen.

Når det gjelder Systemvolumeinformation som du finner på hver partition.

XP pro

-merk av for ..Bruk av enkel fildeling (under mappealternativer i kontrollpanel)

-fanen ...sikkerhet.. vil komme under ..egenskaper når du høyre klikk en folder eller fil.

For system volume information

-høyre klikk....velg sikkerhet

-velg ...Legg til..

-skrive bruker navne ditt (eks: olav) i objektnavnene felten)...klikk OK.

-merk for alle tillatelser ...i det vindue som kommer

-klikk ...bruk

-klikk ..ok.

Nå kan du åpne system volume information. Se om det er _restore points eller annet, som er ikke under kontroll der. Dvs store filer.

Tilbakestille deretter med å fjern :olav

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

stemmer har 1 Gb ledig i C, mens D har sunket til 10,6 Gb uten at jeg har lagret eller gjort noe med den.

Har muligheten for å avinnstalere EZA, men ikke innstalere den senere ettersom jeg fikk den fra GiveAwayOfTheDay.

System Volume Information i C:/ inneholdt to store filer på tilsammen litt over 4 Gb, men hadde et diskforbruk på bare 2 gb. I D:/ var det tre filer på omtrent 400mb. Skal disse slettes? evt er det trygt?

Lenke til kommentar
stemmer har 1 Gb ledig i C, mens D har sunket til 10,6 Gb uten at jeg har lagret eller gjort noe med den.

Har muligheten for å avinnstalere EZA, men ikke innstalere den senere ettersom jeg fikk den fra GiveAwayOfTheDay.

System Volume Information i C:/ inneholdt to store filer på tilsammen litt over 4 Gb, men hadde et diskforbruk på bare 2 gb. I D:/ var det tre filer på omtrent 400mb. Skal disse slettes? evt er det trygt?

Ok du behover ikke å avinstallere, men er det noe justerings muligheter på den?

De 4GB i C: kan du slette, men...

er det 4 GB summen av mange restor points? I så fall, explorere og slette litt og litt.

Samtidig du kan kontrolere hvem er ansvarlig for de, siden du nevnte at systemgjenoppretting var deaktivert, med å bruke rensing under ...diskopprydding..for så å velge Flere alternativer og velg... rydde opp..under systemgjenoppretting.

For da vil alle bli borte ...untatt den siste.

Hvis ikke windows styrer de restor points, så må det være AEZ da?

Du kan prøve selvfølgelig med recycler folder og. Er det noe inni der?

Men uansett, det mangler alt for mye på den D:\ da.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

kjører diskoppryding nå, selvom jeg ikke tror det vil komme med veldig store resultater.

EZA lager som sakt egne "snapshots" er ikke sikker på hvor disse lagres. Men nå er de omtrent 5 Gb tilsammen.

inne i recycler folder var det omtrent 4 mb i 6 filer.

Du har oppfattet riktig, D:/ mangler alt for mye plass.

I tillegg til dette synker plassen hele tiden uten at jeg gjør noe! I dette sekund er den nede i 8,20 GB!hva skyldes dette? Hjelp!

Lenke til kommentar

har bare 2 GB igjen på D

og 100 md igjen på C :S

Update:800mb på D og 56 på C :S

Latest news... PC-en krashet.. får ikks startet den.. hver gang får jeg svart skjerm så "out of range"

Endret av CrazyTeddy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...