Gå til innhold

Standard Norge tar avgjørelse om OOXML i dag

Anbefalte innlegg

Det har vært påfallende stille fra Hardware.no i forbindelse med prosessen rundt OOXML de siste ukene. Det ville vært naturlig med litt oppdateringer da dette er en diskusjon som angår mange og som interesserer mange.

Det er altså i dag det hele skal avgjøres for norges del. Komiteen SN K/185 som blant annet har OOXML som ansvarsområde sitter i møte akkurat nå og de skal rådgi Standard Norge som tar den endelige avgjørelsen på norges vegne. Innen utløpet av morgendagen må medlemmene av ISO gi beskjed om de ønsker å endre sin stemmegiving fra det de stemte under avstemmingen i september. Norge stemte da nei. Det endelige resultatet vil foreligge en gang på søndag.

Av de nasjonene som hittil er bekreftet har blant annet både Danmark og Finland endret sin stemmegiving. Finland har endret fra "avstår" til "ja" og Danmark har endret fra "nei" til "ja". Det ser dermed ut til at det blir et close race denne gangen og norges stemme kan være helt avgjørende.

De fleste kjenner sikkert til at det vært diverse anklager mot Microsoft om at de har forsøkt å fylle opp den norske komiteen med partnere som støtter deres sak. Det kan jo være verdt å merke seg at både IBM og Google har meldt seg inn i komiteen de siste dagene rett før avgjørelsen faller. Både IBM og Google internasjonalt er sterke motstandere av ISO-godkjenning av OOXML.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker.

Jeg leste meg opp på dette ifjor, og fasit var at dette er ordentlig komplisert (såpass at jeg har glemt det aller meste). Og man kan jo i tillegg mistenke en andel både ja og nei for å ikke bare være basert på tekniske vurderinger. Jaja. Blir spennende.

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

I korte trekk: Microsoft har endret sitt standardformat i Office fra de tidligere binære formatene (doc, xls, ppt) til et XML-basert format (OOXML). De har ønsket å standardisere dette formatet gjennom ISO. Norge stemte i dag ja til at vi ønsker en slik standardisering av OOXML. Det at de har valgt å åpne opp sine formater og forsøke å få de standardisert betyr at det vil bli lettere for konkurrenter å lage programvare som leser og skriver OOXML-filer og det vil (forhåpentlig) øke konkurransen innen kontor-applikasjoner.

Det vil også bety at nasjonene gjennom ISO har mulighet til å være med å påvirke fremtiden til Microsoft sine dokumentformater. Det spekuleres selvsagt kraftig i hvilken grad man kan regne med at man får reell påvirkning.

Ulempen med en ISO-godkjennig er at vi får to formater som på overordnet nivå dekker de samme behovene (ODF som brukes i blant annet OpenOffice, og OOXML som brukes av MS Office). Det argumenteres fra begge sider i forhold til hvor stor denne ulempen er. Motstandere av OOXML hevder at formatene er svært like og at vi ikke har behov for en ny standard så lenge vi har ODF. Tilhengerne av OOXML argumenterer med at forskjellene i formatene og applikasjonene som lager dem er så stor at en harmonisering av formatene vil være utenkelig i den nærmeste fremtid.

Lenke til kommentar

Jeg liker avgjørelsen veldig godt, ut fra synet at nyoppfunnet funksjonalitet ikke får plass i den gamle standarden. Minste felles multiplum er i beste fall middelmådig. Og formatet er åpent.

Men det er straks mer komplekst når man graver seg dypere ned i materien. Ett syn er at OOXML ikke er god nok på en del områder, og det er det vrient å si noe kvalifisert om. Likeledes hvor egnet den er til å ta opp i seg ukjente ting som finnes opp først om tre-fire år.

Lenke til kommentar

Enig med deg og jeg støtter avgjørelsen fullt ut. Det bør være et krav at slike formater er standardisert slik at nasjonene har mulighet til å påvirke dem, og ikke bare under kontroll av en tilfeldig organisasjon eller firma. Ut fra stemmegivingen i en del andre land ser det ut som det blir et klart og tydelig flertall for godkjenning av OOXML også i ISO.

Ellers er det som du sier en kompleks standard. Med min ringe programmeringserfaring kan jeg ihvertfall si at veldig mye med den er veldig mye enklere enn de tidligere binære formatene. Jeg tenker da på programmatisk behandling av innhold i dokumenter og regneark som kan gjøres enkelt og for store dokumentmengder samtidig.

Det er også spennende å følge med på alle de applikasjonene som dukker opp etterhvert som støtter OOXML og som gir ulike muligheter i forhold til behandling av både form, innhold og struktur. Jeg har mistanke om at det vil eksplodere på den fronten i månedene som kommer.

Lenke til kommentar

Samme for meg hvilket format som blir offisielt «godkjent». Jeg kjører mine egne formater og har gjort det i årevis. Fortjenesten av det er at jeg uansett finner de lagrede formater - og at de fortsatt er leselig. Med leselig mener jeg at jeg har valgt et åpent, ukommersielt format som gjør at jeg kan lese det, uten å handle programvare. Et viktig poeng, syns jeg.

Videre: jeg holder meg til HTML, PDF og ODF slik at flest mulig kan dra nytte av innholdet i formatet. DET er vel poenget? Og ikke at vi skal støtte selskaper som har til hensikt å gjøre formater avhengig av spesifikk programvare (les: Microsoft)???

EDIT: fikk lyst til å legge til at jeg har filer fra Atari, Amiga, BeOS og OS/2 den dag i dag. Hvorfor? Fordi jeg ikke brukte plattform-avhengige formater. Hvorfor skulle jeg tenke annerledes enn intensjonen bak hele internett?

Endret av flyndrefjes
Lenke til kommentar
Videre: jeg holder meg til HTML, PDF og ODF slik at flest mulig kan dra nytte av innholdet i formatet. DET er vel poenget? Og ikke at vi skal støtte selskaper som har til hensikt å gjøre formater avhengig av spesifikk programvare (les: Microsoft)???

Det er nettopp det som er grunnen til å standardisere et format: å sørge for at hvem som helst skal kunne implementere det. Nå som OOXML-spesifikasjonen er tilgjengelig og åpen er et fritt fram for konkurrenter som kan implementere formatet og man er da nettopp ikke avhengig av spesifikk programvare fra en bestemt produsent.

Lenke til kommentar

Det ser nå ut til at det er et klart flertall for ISO-godkjenning av OOXML. Fristen gikk ut ved midnatt og her er en oversikt over land som har endret stemmegiving siden avstemmingen i september:

• Norge har endre fra NEI til JA
  • Danmark har endret fra NEI til JA
  • Finland har endret fra AVSTÅR til JA
  • Tsjekkia har endret fra NEI til JA
  • Kenya har endret fra JA til AVSTÅR
  • Cuba har endret fra JA til NEI (men hevder selv de har ment "nei" hele tiden)
  • Venezuela har endret fra JA til NEI
  • Sør-Korea har endret fra NEI til JA
  • England har endret fra NEI til JA
  • Irland har endret fra NEI til JA (ikke bekreftet)
  • Trinidad og Tobago har endret fra AVSTÅR til JA
  • Slovenia har endret fra AVSTÅR til JA (ikke bekreftet)

Denne avstemmingen foregår slik at det bare er nødvendig å varsle om man har endret stemmegiving siden sist. Det er derfor fortsatt betydelig usikkerhet ved totalresultatet, men hvis det ikke skjer mange uventede endringer tyder det altså på et JA til ISO-godkjenning.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar

Det som står der er ikke de endelige tallene. Det er ingen andre enn ISO som har den fulle og hele oversikt og den vil tidligst bli klar mandag, eller når noen i de ulike NB-ene lekker ut resultatet (hvilket jeg tror vil skje ganske raskt).

Jeg har opplysninger om flere endringer enn det som er skissert i bloggen du linker til, uten at jeg har fått de endelig bekreftet. Hvis de stemmer og det ikke er noen store overraskelser blir det et relativt klart flertall for og norges stemme blir ikke avgjørende.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...