Gå til innhold

Tips til netbutikker som selger kamuflasjeutstyr

Anbefalte innlegg

Er det noen som har tips/linker til butikker som selger kamuflasjeutstyr?

Så er det vel noen som lurer på hva det har med foto å gjøre, vel det er nettop nytt kamuflasjeutstyr for bruk på post under fotografering av ville dyr jeg er ute etter.

Da fortrinnsvis små kamuflasjetelt som er beregnet for foto/jakt.

På forhånd takk for tips.

mvh Snekker`n

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med jevne mellomrom dukker forsvarets kamuflasjenett på QXL til en rimelig penge.

Det er tungt, men lydløst og solid. Kjøp et stort flak og del det opp til ulike behov.

Ellers så har Wistex salg på noen bra vind og regntette kamosett for tida. Jakke og bukse til 1200 kr. Absolutt bra plagg.

Et tredje alternativ, som jeg har hatt mye glede av, er Jerven Fjellduk 100% vindtett, det er verdifult i surt vær. Ulempen er at den kan bli veldig klam på varme dager. Selv har jeg en Fjellduken Multimate, den har for som du kan kneppe av ved behov. Foret gir masse varme om vinteren, og gir mindre kondens i sommerhalvåret. Koster skjorta og litt til, men den dobler også som sovepose. Kort sagt, en svært god turkamerat. Jeg er nesten like glad i den som i kjerringa :)

Til slutt vil jeg råde deg til å søke på foto.no sitt forum. Der finner du mye god kunnskap om emnet.

MaritimTim

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Med jevne mellomrom dukker forsvarets kamuflasjenett på QXL til en rimelig penge.

Det er tungt, men lydløst og solid. Kjøp et stort flak og del det opp til ulike behov.

Ellers så har Wistex salg på noen bra vind og regntette kamosett for tida. Jakke og bukse til 1200 kr. Absolutt bra plagg.

Et tredje alternativ, som jeg har hatt mye glede av, er Jerven Fjellduk 100% vindtett, det er verdifult i surt vær. Ulempen er at den kan bli veldig klam på varme dager. Selv har jeg en Fjellduken Multimate, den har for som du kan kneppe av ved behov. Foret gir masse varme om vinteren, og gir mindre kondens i sommerhalvåret. Koster skjorta og litt til, men den dobler også som sovepose. Kort sagt, en svært god turkamerat. Jeg er nesten like glad i den som i kjerringa :)

Til slutt vil jeg råde deg til å søke på foto.no sitt forum. Der finner du mye god kunnskap om emnet.

MaritimTim

Jerven fjellduk er prøvd og forkastet,ikke fordi den er dårlig men fordi den ikke passer til dette bruket, jeg må ha noe som skjuler meg,stativet  og kamera ellers er det nytteløst

NorTeam ser ut til å ha løsningen ja .

http://www.norteamengros.no/shop/index.htm

872chairblind].jpg

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Jerven fjellduk er prøvd og forkastet,ikke fordi den er dårlig men fordi den ikke passer til dette bruket, jeg må ha noe som skjuler meg,stativet  og kamera ellers er det nytteløst

NorTeam ser ut til å ha løsningen ja .

http://www.norteamengros.no/shop/index.htm

872chairblind].jpg

Brukt litt kreativt kan du gjemme alt unntak fronlinsa i en jervenduk ;) Dette kan du få til i både sittende og liggende stilling.

Kunsten er bare å ta den på seg bak fram, og la objektivet peke ut gjennom den glidlåsen som du normalt har på ryggen. Ulempen er at du er avhengig av å sitte i en behagelig stilling, fordi du må sitte stille. Beveger du deg, så beveger duken seg.

Fordelen med et telt er at du har større bevegelsesfrihet. Til gjengjeld så er det faktisk ofte vanskeligere å skjule utstyret, fordi vindusåpningene er relativt store. Dette kan du selvfølgelig motvirke med å henge opp litt strie eller ekstra duk. Men da er du lett tilbake til problemet som jeg nevner med kroppsnær duk. Beveger du objektivet, så beveger du kamuflasjen. Andre ulemper er høyere vekt, og at et telt er stasjonært.

Jeg bruker begge deler. Fjellduken på småturer, og telt eller forsvarets knappeduk til mer stasjonært bruk.

MaritimTim

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Jerven Hunter (King Size Thermo) har hull til å stikke armene ut, med glidelåser i. Jeg ser for meg at de hullene er genial til å stikke objektivet ut.

Har ikke prøvd det med min enda, men det står på 'todo' listen.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Jeg bruker et kamuflasjetelt som jeg kjøpte på Natur og fritid som er laget for fotografer.

Praktiske løsninger for objektiv og stativ. Mener at det kostet 2995,-

Hvis du ikke vil sitte på samme sted i timevis, men bevege deg rundt i skogen så kan jeg anbefale Swedteam Løvcamo. Fordelen er at det er en overtrekkdress som ikke veier så mye.

Denne overtrekkdressen er utrolig effektiv. Skremte nesten hjerteinfarkt på en bærplukker ifjor sommer. Noen dager senere sto det en eldre kar og slo lens i skogen noen få meter fra meg. Jeg bare tittet ned og prøvde å være veldig stille.

Ulempen med slik kamuflasje er at man må sitte helt rolig, men har større muligheter til å flytte på seg.

Noen bilder av teltet.

De to siste bildene er tatt med et dårlig mobilkamera.

En nysgjerrig kjøttmeis som lurer på hva slags skapning som sitter i kamuflasjeteltet :)

Lenke til kommentar
Fordelen med et telt er at du har større bevegelsesfrihet. Til gjengjeld så er det faktisk ofte vanskeligere å skjule utstyret, fordi vindusåpningene er relativt store. Dette kan du selvfølgelig motvirke med å henge opp litt strie eller ekstra duk. Men da er du lett tilbake til problemet som jeg nevner med kroppsnær duk. Beveger du objektivet, så beveger du kamuflasjen. Andre ulemper er høyere vekt, og at et telt er stasjonært.

Tanken min er å modernisere det litt,de store åningene skal sys igjen og det skal lages åpninger som kunn linsa går ut gjennom,linsen trekkes selvsagt med kamuflasje den og, da blir det minimalt som rører seg utvendig samtidig som jeg har mulighet for å røre litt på meg inne i teltet, ta en matbit og en kopp kaffe når det er rolig på utsiden.

Lenke til kommentar
Jerven Hunter (King Size Thermo) har hull til å stikke armene ut, med glidelåser i. Jeg ser for meg at de hullene er genial til å stikke objektivet ut.

Har ikke prøvd det med min enda, men det står på 'todo' listen.

Mvh,

Beej80

Dette kan fungere. Men jeg vil nok heller anbefale min metode.

Ta posen på deg bak fram. Altså med den lange glidlåsen bakover. Du får da en god pose med arbeidsrom framfor deg. Så arrangerer du den korte glidlåsen på toppen sånn at du får en passelig åpning til objektivet foran. Fordelen er og at du da fortsatt har ermåpningne frie. Når du sitter har du armene inne i duken. Men hvis du skal flytte deg, så trenger du frie armer for å holde ballansen. Da åpner du bare for armene.

En tredje fordel er at du da kan bruke den lange glidlåsen til å regulere temperaturen. Du kan åpne i ryggen å slippe inn luft der. Har du den "rett" vei, så eksponerer du utstyret eller verre, deg selv og den knallrøde t-skjorta, når du lufter.

Et belte utenpå duken i livet er heller ikke dumt. Da kan du heise opp duken litt og stramme beltet når du skal gå. Så slipper du å gå og snuble i duken. Jeg har hatt meg noen gode hallingkast, med utstyret i hendene ;) fordi jeg har tråkka på kanten av duken.

MaritimTim

Lenke til kommentar
Tanken min er å modernisere det litt,de store åningene skal sys igjen og det skal lages åpninger som kunn linsa går ut gjennom,linsen trekkes selvsagt med kamuflasje den og, da blir det minimalt som rører seg utvendig samtidig som jeg har mulighet for å røre litt på meg inne i teltet, ta en matbit og en kopp kaffe når det er rolig på utsiden.

Høres fornuftig ut.

Jeg har ikke prøvd det selv, men Svein Bekkum anbefaler å bruke strie. Delvis gjennomsiktig.

Så lenge man er forsiktig med å slippe inn lys fra andre kanter høres det genialt ut. For det er veldig greit med litt utsikt. Å være avhengig at å bare kikke ut gjennom objektivet må være omtrent håpløst. Da kjeder du vettet av deg når det ikkes skjer noe. For det er viktig å ikke kjede seg i dødtida.

Jeg mener å huske at Bekkum anbefaler å bruke klesklyper til feste før du syr. Da kan du få prøvd ut arrangementet uten å legge så mye arbeid i det.

MaritimTim

Lenke til kommentar

Eg kjøpte denne http://michigannature.com/kwikcamo.html i lettvektsutførelse tidligare i år og har så vidt prøvd den, og så langt virkar den lovande. Fordelen er at den er luftig, stille, lett, og litt gjennomsiktig, slik at en har ei viss oversikt både på fotoplass og ved forflytting, uten å måtte sjå igjennom nettingen i front. Har og 2 fjellduker, både med og uten for, dei fungerer også fint, men det kan lett bli for varmt sommaren. I tillegg har eg enn vanntett objektiv/kamera camo som eg har over objektivet for å hindre reflekser og dempe lyder, og så hjelper det dei få gangane vi har regn her på vestlandet..

Teltet som FreeMan har, er på ynskjelista i lag med løvcamoen som han skremer bærplukkarar med.

Lenke til kommentar
Eg kjøpte denne http://michigannature.com/kwikcamo.html i lettvektsutførelse tidligare i år og har så vidt prøvd den, og så langt virkar den lovande. Fordelen er at den er luftig, stille, lett, og litt gjennomsiktig, slik at en har ei viss oversikt både på fotoplass og ved forflytting, uten å måtte sjå igjennom nettingen i front. Har og 2 fjellduker, både med og uten for, dei fungerer også fint, men det kan lett bli for varmt sommaren. I tillegg har eg enn vanntett objektiv/kamera camo som eg har over objektivet for å hindre reflekser og dempe lyder, og så hjelper det dei få gangane vi har regn her på vestlandet..

Teltet som FreeMan har, er på ynskjelista i lag med løvcamoen som han skremer bærplukkarar med.

Jepp,teltet hans er fint,men jeg vil ikke ha bunn fordi jeg bla skal bruke det på steinete underlag i fjæra når jeg fotograferer sjøfugl og havørn .

Tilpassing av åpningene blir ikke noe problem, for når madammen kan sy bunader for folk kan hun vel sikkert fikse den skiva for meg :cool:

Lenke til kommentar

Jepp,teltet hans er fint,men jeg vil ikke ha bunn fordi jeg bla skal bruke det på steinete underlag i fjæra når jeg fotograferer sjøfugl og havørn .

Tilpassing av åpningene blir ikke noe problem, for når madammen kan sy bunader for folk kan hun vel sikkert fikse den skiva for meg :cool:

Etter det eg har forstått er der ikkje botn på dette, det selges seperat..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...