Gå til innhold

Tidenes spillserie skal kåres! - Runde to har startet!

Kår tidenes spillserie  

419 stemmer

1. 1. Hvilken er tidenes spillserie?

• Battlefield-serien (2002-)
      23
    • Diablo-serien (1997-)
      23
    • Final Fantasy-serien (1987-)
      49
    • Grand Theft Auto-serien (1997-)
      79
    • Half-Life-serien (1998-)
      93
    • Halo-serien (2001-2007)
      22
    • Metal Gear Solid-serien (1987-)
      33
    • Super Mario-serien (1985-)
      40
    • The Legend Zelda-serien (1987-)
      57

Anbefalte innlegg

Tidenes spill, uansett plattform skal kåres!

(Oppdatert 19.05.08)

Da var avstemningen ferdig og resultatet ble slik:

post-119592-1211221364_thumb.jpg

Gratulere Half Life! Her har vi altså en oversikt over hvilke spill Gamer.no sine brukere verdsetter høyest. Dette burde være noe å bryne seg på for enhver.

Etter ønske fra brukerne har jeg, men god hjelp fra TCi, nå opprettet en ny avstemning med spillene som fikk over 25 stemmer fra avstemningen. Spill er her gjort om til serier etter ønske fra flere.

Lykke til!

(Oppdatert 11.04.08)

Da var avstemningen i gang! Som flere av dere sikkert legger merke til har jeg utelatt en del spill. Det er da av den enkle grunn at jeg ikke har vurdert de aktuelle nominasjonene til å være i henhold til reglene. Noen vil kanskje klage og føle seg urettferdig behandlet ved at andres lignende nominasjoner kom gjennom. Et sted måtte jeg sette grensen.

Blir spennende å se hvilke spill som settes høyest av brukerne her. Det skal, hvis alt gikk som planlagt, være mulig å stemme frem til 17. mai. Da får vi altså svaret!

Lykke til

Tidenes spill eller spillserie, uansett plattform skal kåres. Med snart 40 år som bransje synes jeg det er på tide at vi får klarhet i hvilket av de hundretusener av spill og spillserier der ute som forbrukerne synes er det beste. Du spør deg kanskje hvordan man kan velge ut et spill eller en spillserie som skal være best, siden det åpenbart er en subjektiv sak. Derfor skal dette gjennomføres på en så demokratisk måte som mulig. I en periode kan en nominere enkelt spill og spillserier her, før det hele vil avgjøres med en poll, eller avstemning om du vil. Får vi inn nok nominasjoner og stemmer, vil resultatet bli representativt.

Så spør du deg, hva er så hensikten med et slikt foretak? Jo, hensikten er å stå igjen med et bilde på hvilke spillserier og spilltitler som ansees som kremen av kremen. Da vil nok mange få en aha-opplevelse og få en fornemmelse av hvilke spill de har gått glipp av og må ta en nærmere titt på.

Får at dette ikke skal bli en ”telletråd” må vi ha noen regler. Vil du nominere et spill må du gi en begrunnelse, og da holder det ikke med en setning. Fortell om hva dette spillet eller spillserien har betydd for deg, og hvorfor den fortjener å bli kåret til tidenes beste spill. Få med fullt navn på spillet, plattform og første utgivelsesdato. Det er kun lov å nominere ett spill eller en spillserie pr bruker! Men det er selvsagt lov å ombestemme seg ved å redigere orginalposten.

Selve nominasjonen skal markeres med blå skrift, dette for å gjøre det lettere å identifisere hva som faktisk er nominasjonen i hvert innlegg

Før avstemningsdelen begynner vil jeg gå gjennom alle svarene å se på hvilke spill som har fått mange nominasjoner, relativt sett.

Jeg vil begynne med å nominere en spillserie. Det sto mellom to serier: Zelda-serien og Metal Gear Solid-serien. Men sistnevnte gikk av med seieren.

Jeg nominerer:

Metal Gear Solid-serien (1987-) (MSX, NES, Playstation, Playstation 2, Gamecube, Xbox, PSP)

Grunnen til at denne serien får min stemme er at jeg mener den har satt standarden for historiedybde og budskapsformidling for tv-spill. På 1920 tallet var ikke film akseptert som budskapsformidler, men ble kun sett på som underholdningsmedium, samme stemplet sliter spillbransjen med i dag. Skaperen bak MGS, Hideo Kojima har vist med sine spill at tv-spill på lik linje med film kan gi oss seriøse budskap og fortelle oss viktige ting om livet. Akkurat dette mener jeg MGS-serien klarer bedre enn alle andre lignende spill jeg har spilt. Ingen kan i det hele tatt måle seg med denne serien.

I tillegg til det rent historiemessige har alltid MGS spillene vært revolusjonerende innenfor det tekniske. Jeg vil påstå at hvert av spillene har vært med på å sette standarden for grafikk og gameplay i gjeldene generasjon.

I tillegg kommer dette med alderuniversalitet. Alle kan ha glede av historien i disse spillene, fra barn i tiårsalderen til pensjonister. Jeg elsket spillet som åtteåring, selv om jeg den gang ikke forsto mye av historien. På den andre siden kan jeg sitte i timevis å diskutere mange av seriens konspirasjoner med min far på snart femti. Spør du meg, er MGS-serien selveste flaggskipet til spillindustrien. Ingen over, ingen ved siden av.

Håper på mange gode nominasjoner! Kjør i vei.

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg nominerer Halo serien (2001-2007) xbox og xbox 360 platform.

Jeg nominerer disse spillene fordi de har betydd en del for meg og min spillhistorie. Halo 1 var det første spillet som kom ut i 2001 og det var det beste xbox spillet jeg noengang hadde spillt, jeg ble hekta og startet med å ha turneringer med venner og andre som ville prøve seg. Noen år senere mistet jeg gnisten for det, men det var ikke lenge fordi at i 2004 kom halo 2 fortsettelsen. Jeg fikk noia da jeg fant ut at det skulle komme og ventet som en liten unge på at det skulle komme ut. Da det endelig kom ut gikk både jeg og hele verden "bananas"! med det nye online systemet så kunne jeg møte nye folk, dele mine opplevelser osv. dette var så revlusjonernende for en konsoll at verken ps2 eller gamecube hadde sjangsen til å få et så stort online spill. Jeg spilte og spilte og gikk ikke lei pågrunn av det "kickass community" til bungie (skaperene av halo) der kom de med stadig nye spill maps og nyheter. Alt dette holt seg til xbox 360 kom med gears of war. Da forsvant stadig flere og flere fra halo og mindre folk ble online. Da var det bare og vente på det ultimate spill, nemlig halo 3!

min bursdag 26 september var den samme dagen som halo 3 kom ut, Jeg våknet tilig opp. Skulle egentlig på skolen men droppet det. Halo 3 er det beste spillet jeg noengang har spilt, med det beste community og alle de beste ideene samlet i et spill. Har ikke du halo 3 kjøp det! har du ikke en xbox kjøp en xbox og så halo 3. Jeg kan skrive så mye mye mer, men jeg får nøye meg med å si at du kan lage egne maps, spill, armor, symbol, filmklipp og såklart dele det rundt på nettet. Dette er kun noen av de få grunnene til at jeg nominerer halo som beste spill of all times!

Lenke til kommentar

Enda en "Beste spill" tråd? får ikke metal gear, super mario, zelda, halo, half life, Grand theft auto, resident evil, warcaft, Civilization, Star Wars, command & conquer, forza motorsport og gran turismo nok omtale som det er?

Lenke til kommentar

Nja, dette er i motsetning til lignende tråder en kåring, så det kan bli interessant hva Gamer.no-folket setter høyest. Synes det er litt merkelig at man kan nominere hele serier, men la gå...

Shenmue-serien (Dreamcast 1999-2001)

Shenmue

Kanskje det første spillet som virkelig utfordret rammene for hva et spill skal være. Yu Suzukis prosjekt var enormt ambisiøst med fortsatt tidenes høyeste budsjett for et spill. Grafikkmessig var det en revolusjon etter hva man var vant til på PSX/N64. En så kompleks og ambisiøs spillverden hadde aldri tidligere blitt utviklet. Spillet har riktignok en del tvilsom voice acting og spillmekanikk, men den japanske atmosfæren, den mystiske historien, arcadespillene og musikken gjør Shenmue til en enorm totalopplevelse.

Shenmue II

Spillet starter mer som et spill (i ordets direkte forstand) enn originalen med mer action og det er også større og mer utfordrende. Men spillets virkelige genistrek er den fjerde og siste disken hvor Ruo møter sin sjelevenn. Svært lite interaktivt, men akk så vakkert. Japansk tale med engelske undertekster var også en positiv nyhet etter enerens til dels latterlige voice acting. Karaktergalleriet med blant andre Ren of Heavens er uforglemmelig. En skikkelig slutt på historien får vi nok aldri. Litt godt egentlig. Jeg tror nemlig ikke Sega i sin nåværende tilstand har sjans til å leve opp til forventningene.

Hederlig omtale til GTA-serien og Super Mario-serien som nesten nådde opp.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

God of War til PS2

Fantastisk grafikk for PS2 å være, fantastisk utført teknisk og artistisk, kontrollen sitter som støpt, og det låste kameraet(!) fungerer(!!!), sammen med fantastisk leveldesign, god historie, veldig god voiceacting og noe som må være blant de heftigste bosskampene ever, samtidig som spillet på normal vanskelighetsgrad aldre er for vanskelig eller for lett. Og quicktime-events'ene er også noe som faktisk fungerer.

Mulig GoW2 er bedre, men jeg har ikke spilt det enda, jeg plukker vel det opp i dag sammen med GT5:P hvis det ligger der til hundringsen...

EDIT: Fremtiden for film er blå, nominasjonen min likedan...

Endret av S-r-ex
Lenke til kommentar

jeg vil nominere Comand And Conquer seien. grunen til dette er at det er gode varierende ettefølgere som man kan sitte i timesvis og spille. jeg liker ikke blodige skyte spill så dermed fant jeg C&C, og dette spillet har betyd enn del for min spilling. siden det er laget 13 spill og nå på torsdag er det lanseringen får den nyeste i serien og med 2 yterlige som er på vei, de bruker også levende skuespillere får å løfte historien opp på et høyere nivå.

tror personlig at uten C&C serien så ville de fleste strategi spill i dag ikke ha eksistert.

å spille online er noe man burde prøve seg på, man kan spille fra 2 til 8, C&C3 serien er på både xbox og pc

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar

Spill eller spillserie... valget for meg ganske enkelt hvis det er spillserie som skal kåres

, men et enkeltspill har jeg veldig vanskelig for å avgjøre...

Nominasjonsprosessen hos meg argumenterer jeg derfor frem slik:

Spillserie: Her står det mellom Super Mario og Grand Theft Auto.

Super Mario har alltid vært en umåtelig populær serie, og på mange måter satt standarden for lignende spill. Med klare favoritter som SMB3 og SMW fra 2d-tiden og Super Mario 64 som viste at plattformspill i 3d var live laga og vel så det. En av spillbransjens lengstlevende franchiser fortjener i alle fall heder og ære, men når ikke helt opp til GTA serien i mine øyne. Her er hvorfor:

Grand Theft Auto serien har siden begynnelsen i Playstation 1 sine storhetsdager vært en grensesprengende serie på mange måter. Rockstar har hele tiden lekt i grenseland for hva som er etisk forsvarlig å ta med i et videospill. De har på veien skaffet seg mange trofaste fans, og mange fiender som ikke kan fordra serien. De dro den aldri så langt som SCI sin spillserie basert på filmen "The Death Race", men med en helt annen angrepsvinkel på mange av de samme valgene du står ovenfor. GTA serien er mye dypere, og har skapt sin egen sjanger. Mulighetene er nærmest uendelige, karakterene er troverdige, og serien har fortsatt potensiale til å utvikle seg i mange retninger, og holder nok ut i mange år ennå. Det største urørte potensialet er nok multiplayermulighetene vi fant i de to første spillene i serien, før de gikk over i 3d, og det blir spennende å se hvordan de har utnyttet dette i GTA4. Seriens største styrke er kanskje at du kan sette deg ned i 10 minutter for å leke villmann, eller du kan sette av en hel kveld for å fordype deg i miljøet og oppdragene for å nyte spillets fulle dybde. Grand Theft Auto serien får min nominasjon til beste spillserie.

Jeg har også lyst til å poengtere at tidenes spillserie og tidenes spill ikke kan stille i samme klasse. Lykke til med kåringen uansett, men jeg er temmelig sikker på at dette blir en kåring av tidenes spillserie, og ikke av tidenes spill...

Lenke til kommentar

Turrican(1990-) (Atari ST, Amiga, Amstrad CPC, Commodore 64, ZX Spectrum, Sega Mega Drive, PC-Engine, Game Boy, SNES)

Turrican var en serie shoot-em up spill med tydelig inspirasjon fra Metroid, med spennende leveler hvor utforskning er like viktig som det å løpe rundt og skyte fiender.

Serien er stappfull med de påkrevde power-ups og ulike våpentyper pluss spesielle ting som pisken(T3), en 360 gradrs roterende lasevåpen(T2)og morfe-ballen med miner(klart innspirert fra Metroid), i tillegg var der noen umennesklige skips leveller.

Turrican serien leverte og veldig bra på det tekniske planet, spesielt c64 og Amiga versionene, med gode animasjoner, ett gjennomført godt sci-fi tema og fantastisk musikk.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Turrican2Ad.jpg

Btw. Jorchi, du ser ut til å blande Metal Gear med Metal Gear Solid i platfor og datoen din. [/Flisepirking]

Endret av Blomvik
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Da må jeg nominere Super Mario-serien (1985-) (NES, SNES, N64, GC, Wii, GB, GBA, DS):

Når man skal kåre tidens spill/spillserie kommer man ikke utenom Super Mario-spillene, nesten hvert eneste kapittel i denne serien representerer et stykke spillhistorie. Mario-navnet alene har solgt over imponerende 200 millioner spillkopier, og Mario er uten tvil den mest kjente spillfiguren, selv mennesker som aldri spiller har hørt om Mario. Hva som har gjort serien så populær kan sikkert være vanskelig å finne ut av, men høy kvalitet og enkelt gameplay som absolutt alle kan finne interessant er blant de viktigste faktorene. Ikke minst er det imponernde å se at spillene som ble laget for 20 år siden ennå kan fenge nye generasjoner med utgivelser på Game Boy Advance og Virtual Console.

Serien første spill, Super Mario Bros, alene kvalifiserer som kandidat til Tidenes spill, og er per i dag det mest solgte videospillet noesinne med over 40 millioner kopier, og kan ta en stor del av æren til NES' suksess. Spillet er også det første i sin genre, sidescrollende plattformer, men det var ikke siste gang Mario skulle pionere spillbransjen. Også på musikksiden skiller spillet seg ut, Overworld-temaet er blant de mest kjente innenofor spillindustrien.

Super Mario Bros 3 tok mario-franchisen og plattform-genren et steg videre, med å inkludere et oversiktskart, minispill, flere power-ups og flere ulike typer brett. SMB 3 er også det mestselgende spillet uten å være bundlet sammen med en konsoll, 17 millioner kopier ble solgt.

Med Super Mario 64 skulle Mario på nytt revolusjonere spillbransjen ved å sette standarden for hvordan 3D-plattformer skulle se ut. Implentasjonen av det dynamiske kamerat og den analoge styrespaken er to av hovedfaktorene som gjorde spillet til en unik opplevese. Spillet er av mange sett på som det mest betydningsfulle i moderne spillhistorie.

Og med spillseriens to siste kapitler, New Super Mario Bors og Super Mario Galaxy, har Nintendo ikke bare bevist at serien fortsatt representere det beste i sin genre, men at Mario fortsatt er like populær.

Og Mario representerer ikke bare det beste innenfor plattform-genren, men har også gitt grobunn for populære serier som Mario Kart og Super Smash Bors, i tillegg til en rekke andre spin-offs.

Personlig har jeg vokst opp med Mario, og hver nye utigvelse i Super Mario-serien representerer et høydepunkt i min spilkariere. Jeg koser meg like mye med Super Mario Galaxy i dag som jeg gjorde da jeg spilte SMB 3 for første gang. Ikke bare det, jeg koser meg fortsatt med de første Super Mario Bros-spillene som jeg enda spiller jevnlig på en støvete NES...

Endret av Slettet-NIoHlfL
Lenke til kommentar

Uten tvil Final Fantasy 7 (PSOne)

Final Fantasy 7 er definitivt et av de beste spillene i historien grunnet den fantastiske historien, musikken og (den tids) gode grafikk. Og ikke minst, de gode karakterene. Spillet introduserte også den tøffeste bad-guyen of all times, nemlig Sephiroth. Aldri siden har jeg vært så opphengt i et spill mens jeg spilte det og musikken bare dro det hele videre og videre. Samtidig skal det sies at spillet var på 3 disker, noe som nærmest var uhørt i 1997. Samt at det tok mellom 60-80 timer å fullføre.

Final Fantasy 7 var det første spillet SquareSoft lagde som var i 3d. Det at de skapte verdenen på den måten de gjorde var genialt. Først tegnet de concept art som de igjen modellerte i full 3d og lagde ferdige renderinger av det hele. Så puttet de disse i bakgrunnen og lot 3d-karakterene bevege seg på en usynlig plate slik at det så ut som at de bevegde seg på de pre-renderte bakgrunnene. Dette gjorde nok utvilsomt at de sparte en god del plass og dermed fikk plass til all historien på de 3 diskene.

Samtidig brukte de tekstbobler istedet for voiceacting noe jeg fremdeles foretrekker siden man da kan forestille seg hvordan stemmene til karakterene låter.

Da spillet kom ut skapte det hysteriske tilstander og havnet til og med i Guiness Rekordbok for mestselgende spill og beste grafikk. Spillet har millioner av fans verden rundt og ikke uten grunn siden alle har e så sterkt følelsesmessig tiltrekning til dette spillet.

Lenke til kommentar

Ok, nominerer Deus Ex

En slags åndelig oppfølger til System Shock 2, Deus Ex foregår i en dystopisk fremtid hvor verden styres av rike firmaer bak kullisene, og folket holdes i ro me anti-terrorisme styrker. Du, spilleren, styrer JC Denton, en agent med modifikasjoner i kroppen sin som gjør at han har ekstreme styrker og utrolig velegnet til å holde 'kontroll' over terrorister i USA. Vil ikke røpe mer av historien.

Hva er det som gjør dette til et av tidenes spill? Fantastisk atmosfære, velskreven historie og dialog, god karakterutvikling blandet med action. Spillet er på flere plan lineært, men spilleren settes over flere valg. Du må komme deg forbi en dør? Du har flere valg; sprenge den, finne nøkelen, prøve å åpne låsen, eller finne en vei rundt. Spilleren blir stadig stilt forran slike valg, og skaper dermed sin egen spillestil. En dyp opplevelse, flott blanding av adventure, action og rpg.

Lenke til kommentar

Half-Life serien.

Jeg har aldri blitt så engasjert i spill som med Half Life serien. Måten den fortelles på, og hvordan man blir knyttet til karakterene er utrolig. Jeg er ikke helt sikker på hva det er som gjør at jeg liker Half-Life så bra, men det at man får gå rundt og mose zombie-fjes med brekkjern har nok noe å si.

Lenke til kommentar

Før jeg i det hele tatt gidder nominere noe vil jeg gjerne vite hva som er vitsen med denne tråden. Det står jo "Tidenes beste spill", men i realiteten vil over 90% av samtlige spill som nomineres være fra midten av nittitallet og nyere. Dette er delvis fordi grafikken og lyden er blitt langt bedre med tiden, og delvis fordi mange av de som stemmer ikke var født på åttitallet og neppe vet hva en C64 eller Amiga er. Hva med alle klassikerne fra den tiden? Super Mario er jo nevnt, men det har vel ikke noe med Super Mario Galaxy å gjøre? Forhåpentligvis ikke, men man vet jo aldri. Jeg er forsåvidt enig i den biten, men mest fordi jeg elsket Super Mario Bros 3, Super Mario World og Super Mario 64. Halo? Grei nok serie, men langt fra den beste serien noensinne. Metal Gear Solid? Vil jeg se film leier jeg en på dvd. Half-Life? Tar dere da med Opposing Force og Blue-Shift? ;)

Men for all del, litt moro skal man jo ha det.

THE GREAT GIANA SISTERS

(kom til en rekke plattformer som Amiga, Commodore 64, ZX Spectrum osv)

Dette er et plattformspill som minnet mistenkelig mye om Super Mario Bros, så kort sagt ble noen folk sinte og det ble med det ene spillet.

Man spiller som Giana (eller søsteren Maria om man er to spillere) og skal kort sagt komme seg fra den ene siden av banen til den andre ved å hoppe på fiender, samle mynter, få "power-ups" og så videre. Har man spilt Super Mario Bros vet du hva du kan forvente. På mange måter kunne dette derfor ha blitt regnet som en dårlig kopi av SMB, men personlig synes jeg det er langt bedre. I stedet for en feit rørlegger har vi en søt, liten jente som forvandles til tøff rockedame når hun plukker opp den første power-upen, og etterhvert får hun tilgang til våpen (dvs en liten ball som spretter rundt omkring og dreper fiender). Dette våpnet kan oppgraderes så det sikter seg inn på fiender automatisk, så allerede der er det langt bedre enn SMB. Fiendene er mye mer interessante, og selve levelene både vanskeligere og logiske samtidig. Musikken er tøffere og "tyngre" enn SMB, så på mange måter er dette "den voksne søsteren" til Mario. ;) Faktisk går det så langt at jeg den dag i dag ikke klarer helt å spille SMB-spillene uten å tenke på hvordan Giana og Maria ville ha taklet de samme brettene. Der Mario og Luigi strever ville Giana og Maria ha meid ned fiendene, spasert rett til sistebossen og fortalt ham hvor skapet skal stå. ;)

Lenke til kommentar
Det står jo "Tidenes beste spill", men i realiteten vil over 90% av samtlige spill som nomineres være fra midten av nittitallet og nyere. Dette er delvis fordi grafikken og lyden er blitt langt bedre med tiden, og delvis fordi mange av de som stemmer ikke var født på åttitallet og neppe vet hva en C64 eller Amiga er. Hva med alle klassikerne fra den tiden?
Syns du virkelig det er rart? Det blir litt som å sammenligne stumfilm og dagens filmer...og da vil naturlig nok de fleste si at de setter mer pris på dagens filmer.
Lenke til kommentar

Vel Jorchi, i come to save the day.

Nominerer Zelda Serien:

Fra Link's spede vandring i top-down 2D til sverdsvingende hestekamp i 3D har Zelda serien alltid levert og levert litt til. Serien som startet sine små skritt på Nintendo (NES) på midten av 80 tallet har klart å komme i mange former og farger, fra håndholdt til stasjonære enheter.

Det som gjør denne spillserien til en klar nominasjon fra min side er spillets evne til å opprettholde god historie kombinert med action, eventyr og gåteløsning. Det er ikke mange sekunder med kjedsomhet i noen av spillene, mye takket være at det er totalt mangel på lastesekvenser i de fleste av spillene, eneste er Wind Waker og Twilight Princess hvor du kanskje kan støte på 1 sekund kjedsomhet i løpet av 4 timers spilling. Bedre blir det ikke.

Lenke til kommentar

Jeg nominerer Diablo 2 (Lansert: 1.Juli 2000. Plattform: PC)

I dette fantastiske rollespillet fra 2000 blir vi dratt inn i en fantastisk verden av ondskap. Din rolle blir å redde verden fra den onde Diablo som truer med å ødelegge verden. Spillet har en single-player samt en online del der du kan samarbeide med venner eller ukjente om å redde verden. Oppdrag, ting å samle, karakterer, voice-acting og bane-design, fantastisk. Dette spillet har en enorm levetid. Spillet har en lik konsistens som å lære å sykle. Har du lært det glemmer du det aldri. Har du spilt det glemmer du det aldri. Verdens Beste spill, ja!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...