Lovinda Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 HEi, jeg har utrolig lyst å lære meg å spille piano...den fineste sangen syntes jeg er titanic, og jeg har så lyst å lære meg den, men jeg kan ikke noter...eller jeg kan litt men ikke slik at jeg kan spille titanic :S Men spørsmålet mitt er om dere kan skrive disse notene med bokstaver, f.eks. a-h-h-c Håper noen hjelper meg Titanic_.doc Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 du kommer ikke langt med piano uten å lære noter. det er ikke så vanskelig som det ser ut til. Jeg vet ikke hvor de forskjellige notene ligger på et piano da jeg spiller gitar, og kan derfor ikke vise deg hvor de begynner, men om du har en bok som viser hvor en note ligger, kan du se i notearket ditt, og for hver gang noten går en halv gang opp, skal du gå et steg til høyre. dårlig forklaring, men du bør lære deg noter. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 Tråden var feilpostet og har blitt flyttet til riktig kategori. (Vennligst ikke kommenter dette innlegget. Reaksjoner på moderering gjøres pr. PM/melding) Lenke til kommentar
jacoP Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Jeg orker ikke skrive ned hele sangen i bokstaver. Verken jeg eller du vil tjene på det. Jeg vil bare bruke tid og du kommer uansett ikke videre med pianospillingen hvis du ikke lærer deg noter. Piano er et instrument som krever en del basiskunnskaper (deriblant noter). Når du kan disse basiskunnskapene kan du utvikle deg selv slik du har lyst. Hvis du vil begynne å spille klassiske stykker må du terpe masse på notekunnskapene. Hvis du vil spille rock eller blues er ikke notekunnskapene like viktige, men de bør være der. Du bør derfor lære deg noter og ikke utsette det. Hvis du synes notespillinga blir kjedelig når du har spillt et par år, kan du heller konsentrere deg mer om akkordspilling og improvisasjon, men dette er langt frem i tid. Det så forresten ut som en grei nybegynnersang. Jeg kan begynne å si at den første tonen i sangen er "F" og for hvert hakk noten flytter seg oppover er det en tone høyere. For hvert hakk noten flytter seg nedover er det en tone lavere. Ut ifra dette vil du sikkert forstå at den neste tonen i sangen er "G". Håper at jeg fikk gjort det klart for deg hvordan notesystemet fungerer, men jeg har absolutt forståelse hvis dette gikk litt for fort. Lykke til videre med pianospillinga Lenke til kommentar
Lovinda Skrevet 24. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2008 Tusen takk for fornuftig svar! JEg skal ta et skritt om gangen...takk igjen! Jeg orker ikke skrive ned hele sangen i bokstaver. Verken jeg eller du vil tjene på det. Jeg vil bare bruke tid og du kommer uansett ikke videre med pianospillingen hvis du ikke lærer deg noter. Piano er et instrument som krever en del basiskunnskaper (deriblant noter). Når du kan disse basiskunnskapene kan du utvikle deg selv slik du har lyst. Hvis du vil begynne å spille klassiske stykker må du terpe masse på notekunnskapene. Hvis du vil spille rock eller blues er ikke notekunnskapene like viktige, men de bør være der. Du bør derfor lære deg noter og ikke utsette det. Hvis du synes notespillinga blir kjedelig når du har spillt et par år, kan du heller konsentrere deg mer om akkordspilling og improvisasjon, men dette er langt frem i tid. Det så forresten ut som en grei nybegynnersang. Jeg kan begynne å si at den første tonen i sangen er "F" og for hvert hakk noten flytter seg oppover er det en tone høyere. For hvert hakk noten flytter seg nedover er det en tone lavere. Ut ifra dette vil du sikkert forstå at den neste tonen i sangen er "G". Håper at jeg fikk gjort det klart for deg hvordan notesystemet fungerer, men jeg har absolutt forståelse hvis dette gikk litt for fort. Lykke til videre med pianospillinga Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Kanskje du skulle ta en titt på disse videoene på youtube laget av Lypur. Lenke til kommentar
Joney Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 (endret) Folkens, Alle elevene jeg har begynner med å skive under notene, det er nesten den enkleste måten å lære notenes plassering på! Anyways: Noter er ikke så vanskelig som du tror. Det er vel som 9-10klasse brøk som det skal kunne sammenlignes med noe. EDIT: Se ikke bortifra at det kan være eventuelle skriveleifs ute å går, Gjort på 2 min. merkelig arrangert btw.. Titanic2.doc Endret 25. mars 2008 av Joney Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 (endret) Tar jeg feil hvis jeg sier at B-ene skal spilles "flat"... H (norsk) = B også hvis jeg ikke tar feil. ( Leser ikke sheets, men piano roll, så er ikke helt inn i det som str ved siden av G-nøkkelen ) Endret 26. mars 2008 av victoryseieren Lenke til kommentar
Joney Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 (endret) Tar jeg feil hvis jeg sier at B-ene skal spilles "flat"... H (norsk) = B også hvis jeg ikke tar feil. ( Leser ikke sheets, men piano roll, så er ikke helt inn i det som str ved siden av G-nøkkelen ) b for H = B Også kalt Hb so, jupp du tar feil Endret 26. mars 2008 av Joney Lenke til kommentar
Urmaker Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 b for H = BOgså kalt Hb so, jupp du tar feil Trådstarter tar ikke feil. Ja B'ene (engelsk B) skal spilles "flat" dvs Bb. Det er et fast fortegn som da gjelder alle B'ene (engelsk B) i hele stykket hvis ikke annet blir oppgitt. Til deg joney: det er ingenting som heter Hb (hess). Til opplysning er det noe som heter H# (hiss) Dessuten er vanlig praksis å skrive Bb (uttales B) og H for å unngå misforståelser. Å skrive B i land som Norge, Tyskland etc er å be om bråk. Lenke til kommentar
Joney Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 b for H = BOgså kalt Hb so, jupp du tar feil Trådstarter tar ikke feil. Ja B'ene (engelsk B) skal spilles "flat" dvs Bb. Det er et fast fortegn som da gjelder alle B'ene (engelsk B) i hele stykket hvis ikke annet blir oppgitt. Til deg joney: det er ingenting som heter Hb (hess). Til opplysning er det noe som heter H# (hiss) Dessuten er vanlig praksis å skrive Bb (uttales B) og H for å unngå misforståelser. Å skrive B i land som Norge, Tyskland etc er å be om bråk. b for H = B det er ihvertfall det jeg har lært... Hvordan det spilles på et piano har jeg ikke peiling på, ettersom jeg ikke spiller piano. Lenke til kommentar
Urmaker Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 b for H = B det er ihvertfall det jeg har lært... Hvordan det spilles på et piano har jeg ikke peiling på, ettersom jeg ikke spiller piano. Ja, men du misforsto trådstarteren. Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 (endret) Noten B heter H på norsk var det jeg skulle from til. Dette er det jeg tror: Den greia til høyre for G-nøkkelen ser ut som en "b", og den sier at noe skal spilles i "flat", og det trodde jeg kunne være G, altså trodde jeg at alle G-r skulle spilles G-flat. EDIT: Voops... Ser nå at "flat" er på H-linjen ^^ Endret 26. mars 2008 av victoryseieren Lenke til kommentar
Joney Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 (endret) Noten B heter H på norsk var det jeg skulle from til. Dette er det jeg tror: Den greia til høyre for G-nøkkelen ser ut som en "b", og den sier at noe skal spilles i "flat", og det trodde jeg kunne være G, altså trodde jeg at alle G-r skulle spilles G-flat. EDIT: Voops... Ser nå at "flat" er på H-linjen ^^ Jeg kan plassere den men jeg vet ikke hva det vil si når noe spilles flatt på et piano, Men b for H er i hvertfall etter min minimale piano kunnskap denne tonen: Vi skiller klart mellom H og B. Og andre oktaver seff, før noen sier noe på det. Endret 26. mars 2008 av Joney Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Korrekt Svarte noter: Har bare lest engelsk musikk teori, så de svarte kalles enten "flat" eller "sharp". Litt søking på wiki: I norge skriver vi "iss" eller "ess" Lenke til kommentar
Joney Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Korrekt Svarte noter: Har bare lest engelsk musikk teori, så de svarte kalles enten "flat" eller "sharp". Litt søking på wiki: I norge skriver vi "iss" eller "ess" jepp, eksempelhvis # for F blir Fiss og b for d blir dess Lenke til kommentar
hean Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 HEi, jeg har utrolig lyst å lære meg å spille piano...den fineste sangen syntes jeg er titanic, og jeg har så lyst å lære meg den. Hva med på Piano, finnes det en finere låt eller? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå