Gå til innhold

Err 05 på EOS 20D, og min historie. (Dont do this at home)

Anbefalte innlegg

Hei,

Ville bare dele dette med dere, og samtidig gjøre slik at ingen vil kjøpe mitt 20D brukt ;)

For noen uker siden fikk jeg tilsynelatende trøbbel med min eksterne blits; Speedlite 580EX. Blitsen fyrte ikke, eller den sendte ut for svakt lys. Blitsen ble sendt inn, og jeg var så heldig å få låne en 550EX for en viktig begivenhet. Så viser det seg at det er samme "feil" på denne blitsen også. Vel, da trenger man vel ikke være atomfysiker for å konkludere med at det kanskje muliggens er noe feil på kameraet..

Så, etterhvert fikk jeg "Err 05" som betyr "Internal flash pop-up failure". Egentlig var det jo ikke vanskelig å se at den interne blitsen ikke poppet opp, men kameraet ville nå minne meg på det likevel. Den fungerte av og til, men "aldri" på første forsøk. Når den kom opp så jeg at det lå rusk/salt rundt innfestingen (se sjøhistorien under). Dette ble fjernet og blitsen fungerte 9 av 10 ganger.

Så husket jeg på en tråd her tidligere om det å fjerne dekslet inni blitsskoen for å sjekke om mikrobryteren sto fast. En svak bjelle burde ringt, for jeg hørte jo at mekanismen for den interne blitsen fungerte, men når ikke blitsen spretter opp etter 3. forsøk, får en feilmelding "Err 05".

i alle fall, jeg åpnet dekslet og fant rust (!) inne i blitsskoen. Det kommer nok fra den gangen jeg fotograferte i litt uvær ombord på båten jeg jobber på (7-8 meter bølger), og kameraet og jeg fikk oss en liten dusj. Vel, vel - rusten ble fjernet og jeg ville sjekke om mikrobryteren fungerte som den skulle. Ja og nei.. Den var litt "seig" og satte seg fast i nederste sti8lling, så jeg skrudde av selve blitsskoen, dels for å få fjernet mere rust og selvfølgelig for å pirke løs mikrobryteren. Og det var da jeg oppdaget at der bør nok Canon få en noe bedre kvalitetssikring.. Dette var virkelig skuffende "Reodor-Felgen-patent". Det er en bitteliten løs plastpinne på ca 1x5mm som er løs og bare "sitter" i et hull for å støte mot en mikrobryter under blitshuset. Vel, litt pirking med nål og hele pinne-j*velen forsvant inn i kameraet. Nå var rådyra gode som Øystein Sunde så treffende sang det.. En tur bort på fotobutikken hvor jeg kjøpte kameraet for å se om det var noe hjelp å få.. Etter litt diskusjon med k-ryeng som var på jobb fant vi ut at den interne blitsen fungerte som den skulle, men siden mikrobryter-pinnen var borte, så funket ikke blitsskoen. Vi kunne sette på en blits, men den interne blitsen kunne fortsatt aktiveres. Den eksterne blitsen kunne styres via zoom/ETTL, men den fyrte ikke. :(

Etter litt leiting rundt omkring for å finne noe som kunne passe som erstatning til den plastpinnen (og satse på at den andre ikke finner på altfor mye tull inne i kamerahuset). Innom en optiker som kom med noen tynne plastrør, men de var for tykke, så det gikk ikke. Så sier kona; kanskje et strå fra vår nyinnkjøpte piazawa-kost? Det måtte jo prøves. Og hei og hå.. :D Det funket.. :w00t: til kona mi :)

Nå har jeg funnet meg en huinngammel manuell blits som fyrer med 110% lysstyrke hele tiden, men den funker.. Internblitsen spretter ikke opp når den eksterne er påmontert og vice versa. Har nå testkjørt av/påmontering av eksternblits 20-30 ganger og piazawa-kost-strået fungerer flott ennå. Så nå er jeg fornøyd.. Vi får se da, om kameraet mitt overlever en ny tur på havet nå rett over påske, og jeg er litt spent på den pinnen som er på vandring rundt i kameraets indre gemakker.

Så, som jeg sa innledningsvis: Dont do this at home guys..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det samme gjorde jeg med mitt 20D.

Åpna blitsskoen, satt ned en bindersbit (som hadde perfekt omkrets) og blitsen fungerte perfekt igjen.

Jeg tenkte på det jeg også, men tatt i betraktning hvor forrige pinne forsvant, så hadde jeg ikke lyst "gamble" med noe av metall som kunne finne på "noe gøy" hvis den også skulle falle inn i kameraet. Derfor var det huset-rundt-aksjon etter noe av plast eller ikke-ledende materiale, med unntak av tre (tannpirker) som har en lei tendens til å svelle om det blir vått.

Og ja, jeg *bruker* kameraet mitt, det er derfor jeg har det. Og det *får* juling innimellom..

Det var et leserbrev i siste "Digital Photo" om en kar med en D70 på tur i Barcelona. Da han under en pust i bakken satte seg på en benk, kom det en litt eldre herremann og satte seg ved siden av ham og begynte foto-prat. Bl.a var han interessert i hvordan D70'n fungerte, men før han rakk å svare fortsatte denne herremannen med at han selv hadde en EOS 1D mk II, men den lå innelåst i safen på hotellet. Han ville ikke riske å få det ødelagt eller stjålet i Barcelona..

Vel, han D70-fyren fikk visst med seg godt og vel 100 bilder, men han lurte på hvor mange bilder han andre fikk med seg..

Moralen er.. Kjøp et kamera du har råd å bruke og forsikre det. Som sjømann, så er 20D'n min med meg overalt og jeg har ennå tilgode å være i noen "tilfeller" med det. (Dessuten er det forsikret sammen med all optikken).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...