tormi Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 (endret) Hei folkens! Mitt hovedkort har jeg tenkt å utvide minne på. Sitter idag på 2 gig med 800 mhz og vil oppgradere til 4 gig 1066 mhz minne nå som minneprisene er skammelig lave. Sitter idag på dette minnet. EVGA sin hjemmeside med støttede minnetyper Det er spesielt disse jeg har tenkt meg: 1066 MHz(PC2 8500) OCZ OCZ2N10662GK OCZ OCZ2N10661G Corsair TWIN2X2048-8500C5D Corsair TWIN2X2048-8500C5 Kingston KHX8500D2K2/1G OCZ OCZ2N1066SR2GK OCZ OCZ2N1066SR1G PNY D22GX85GMR Lurer da på om disse er de samme som f.eks. -> Corsair Twinx2048-8500 PS: Merker man stor forskjell fra å gå fra 2 gig med 800 mhz minne til 4 gig med 1066 mhz minne? Bruker maskinen til spilling/video encoding/og videoredigering. Alternativet mitt vil jo være å bare oppgrader med to tilsvarende brikker som jeg har om de også er SLI ready men dette vet jeg ikke. OS = Vista 32 bit. Endret 21. mars 2008 av tormi Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 SLi-ready=tull. Ytelsesforskjellen mellom PC6400 og PC8500 er marginal. Vil du få merkbart bedre ytelse ved å gå for 4 GB? Kun om du bruker mer enn 2GB til vanlig. Siden du har Vista så er vel muligheten for det ganske stor! Ville bare oppgradert med to tilsvarende brikker. Men som du sier minne er ganske billig så det er kanskje like greit å kjøpe et 4GB sett (2 x 2GB) og det skader ikke med litt hastighet så kanskje et sett Mushkin XP2-8000 4096 MB Extreme Performance (2 x 2048). 32-bit OS begrenser da hvor mye minne du kan utnytte. Du vil totalt kunne adressere 4GB - minne på skjermkort osv så totalt gjerne litt over 3GB. Kort: vil du gjøre det billig kjøp et lignende sett som det du har, om du ønsker litt sprekere brikker og ønsker muligheten til å oppgradere med mer senere ville jeg vurdert et 4GB sett. Kan gjerne ta et billigere sett. Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 SLi-ready=tull. Det er vært fall helt sikkert. Du har 680i som har en senetiv minnekontroller. Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF nei. Kjøp crusial ballistix 8500 disse går bra på 680i. Husk ikke for høy spenning til på 680i. Du skal alltid bruke memtest86+ 2.01 til og teste. Ikke bare for feilsøk,men også til og finn korrekt spenning. Mange har knota mye her på 680i. Mange som har ødelagt minne på for høy spenning. Lenke til kommentar
tormi Skrevet 22. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2008 SLi-ready=tull. Det er vært fall helt sikkert. Du har 680i som har en senetiv minnekontroller. Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF nei. Kjøp crusial ballistix 8500 disse går bra på 680i. Husk ikke for høy spenning til på 680i. Du skal alltid bruke memtest86+ 2.01 til og teste. Ikke bare for feilsøk,men også til og finn korrekt spenning. Mange har knota mye her på 680i. Mange som har ødelagt minne på for høy spenning. Tørr ikke drive å fukke med minnesettingene - kjører alt på default jeg. Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Du må sette dette manuelt tormi. Hovedkortet setter ikke riktig. Se litt på tips her. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=893096 Lenke til kommentar
tormi Skrevet 23. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2008 Ok da har jeg en som anbefaler Muskin minne (billig og 4 gb a 2 brikker) og en som anbefaler Ballistix minne (2gb a 2 brikker). Hvordan kan jeg da vite hva som vil fungere best? Er Mushkin bedre enn Corsair f.eks.? De er jo billigere... Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 Skal du ikke overklokke minnet(altså kjøre på det brikkene er oppsatt til) Da kjøper du de billigste du finner. Skal du overklokker er minne som ballistix topp. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 Who cares om brikkene er "SLI-ready". Det er den største bløffen ever. Gjett hva som er sammenhengen mellom "SLI-ready" minnebrikker og SLI... Ingenting er svaret *riste på hodet*. Men, for å svare på spørsmålet så må du vel egentlgi bare lese i dokumentasjonen for brikkene. -Stigma Lenke til kommentar
jevel Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 Litt OT, men husk på å skaffe deg Vista x64 for å få utnyttet 4GB minne. -KJ Lenke til kommentar
tormi Skrevet 23. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2008 Skal du ikke overklokke minnet(altså kjøre på det brikkene er oppsatt til)Da kjøper du de billigste du finner. Skal du overklokker er minne som ballistix topp. Ok - driver ikke med klokking så da går jeg for Muskin. Lenke til kommentar
tormi Skrevet 27. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2008 Du må sette dette manuelt tormi.Hovedkortet setter ikke riktig. Se litt på tips her. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=893096 Hmmmz... Merkelige greier. Jeg gikk for Mushkin brikkene som anbefalt av en annen i tråden her. De gikk greit inni og ved oppstart fant maskinen minnet (Vista viste dog bare 2,8gb - mens et annet program viser at jeg har 4gb?!?!) Uansett så noterte jeg meg at ved oppstart av systemet (bios) så kom det frem at brikkene hadde 800 mhz og tallene 5-5-5-18 kom frem. (I følge brikke specsene skal de gå på 2,1 volt, 5-5-5-15 og 1000 Mhz.) Så jeg vandret inn i Bios og stilte der på Volten til 2,1 + satte Memory clocken til 1000. Dette resulterte i at neste gang jeg startet opp maskinen og kjørte memtest (forøvrig uten feil.) så stod der 5-7-7-23 og 1000 mhz... Hva betyr disse tallene? Har jeg gjort noe feil? Bør jeg sette volten tilbake til auto??? Litt usikker kar her på relativt ferskt og dypt vann så innspill taes imot med stor takk Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Du kan ikke bare sette hastighet, du må også sette timings til 5-5-5-15. Ellers så vil hovedkortet velge selv. Nei, du skal ikke sette spenning tilbake til auto. Du kan da kanskje se om du får brikkene stabile på 2 volt. (bruk memtest) Ytelsestapet er da marginalt pga litt slakkere timings. Lenke til kommentar
tormi Skrevet 27. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2008 Du kan ikke bare sette hastighet, du må også sette timings til 5-5-5-15. Ellers så vil hovedkortet velge selv. Nei, du skal ikke sette spenning tilbake til auto. Du kan da kanskje se om du får brikkene stabile på 2 volt. (bruk memtest) Ytelsestapet er da marginalt pga litt slakkere timings. Hva er timings da? Og hva er best å kjøre på 5-5-5-15 eller 5-7-7-23??? Er det en god grunn for å sette ned volten til 2? Du kommer med svar men ikke forklaringer - om du gidd så sitter jeg stor pris på om du forklarer da jeg ønsker å lære litt også Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Timings= 5-5-5-15. Hvorfor prøve med lavere spenning: pga at 680i brikkesettet har en stygg tendens til å ødelegge minne på høy volt, men dette kan SNIPPSAT mye mer om. 2,1 burde da ikke være skadelig. Timings viser til tiden det tar fra minnet mottar data/en kommando til det utfører det mao forsinkelsen i minnet. 5-5-5-15 er "bedre" enn 5-7-7-23. De forskjellige tallene viser til forskjellige operasjoner som gjøres i minnet, en kjapp google ga meg Denne siden. Finnes også en FAQ i denne kategorien. Lenke til kommentar
tormi Skrevet 27. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2008 Timings= 5-5-5-15. Hvorfor prøve med lavere spenning: pga at 680i brikkesettet har en stygg tendens til å ødelegge minne på høy volt, men dette kan SNIPPSAT mye mer om. 2,1 burde da ikke være skadelig. Timings viser til tiden det tar fra minnet mottar data/en kommando til det utfører det mao forsinkelsen i minnet. 5-5-5-15 er "bedre" enn 5-7-7-23. De forskjellige tallene viser til forskjellige operasjoner som gjøres i minnet, en kjapp google ga meg Denne siden. Finnes også en FAQ i denne kategorien. Takk for hjelpen. Jeg kjørte volten ned på 2,0 og den gikk fint gjennom testen den også. Så får vi se... Noen forslag til noen maskin teste program jeg kan kjøre eller holder det med memtest for å finne ut at minnet fungerer. Bruker maskinen til videoredigering og spilling. Lenke til kommentar
tormi Skrevet 27. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2008 (endret) Forøvrig med testing på 5-5-5-15 så fikk jeg en del error på brikkene, men da hadde jeg også skrudd volten ned på 1.975. Fant også noen instillinger som hadde følgende oppsett: Advanced Memory tRRD (Auto) - 4 trC (Auto) - 31 tWr (Auto) - 6 tWtR (Auto) - 10 tREF (Auto) - 7,8 uS Det snodige er at om jeg setter timingen tilbake til Auto så endret den seg fra opprinnelig autoinnstilling på 5-7-7-23 til 5-7-7-24. Det står forøvrig også noe om 2T... husker ikke helt hva det stod. Endret 27. mars 2008 av tormi Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 (endret) Advance memory kjørere du på auto. Advanced Memory tRRD (Auto) - 4 trC (Auto) - 31 tWr (Auto) - 6 tWtR (Auto) - 10 tREF (Auto) - 7,8 uS Tenker at rundt 1000mzh 5.5.5.12 [email protected](er bra det viss den passere memtetest86+ 2.01) Du kan godt poste noen bilder med Cpu-z Det er da "memory fane"som viser hva minnet kjører på. Kan gi tips om kjøring av prime,for test av både minne og cpu. Endret 28. mars 2008 av SNIPPSAT Lenke til kommentar
tormi Skrevet 28. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2008 Advance memory kjørere du på auto. Advanced Memory tRRD (Auto) - 4 trC (Auto) - 31 tWr (Auto) - 6 tWtR (Auto) - 10 tREF (Auto) - 7,8 uS Tenker at rundt 1000mzh 5.5.5.12 [email protected](er bra det viss den passere memtetest86+ 2.01) Du kan godt poste noen bilder med Cpu-z Det er da "memory fane"som viser hva minnet kjører på. Kan gi tips om kjøring av prime,for test av både minne og cpu. Her har du info fra CPU - kommentarer taes i mot med glede. Så skal jeg stille brikkene slik som du sa imellomtiden Lenke til kommentar
tormi Skrevet 29. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2008 Og her er resultatene jeg fikk når jeg stilte dem som du sa SNIPPSATT. Fremdeles passerte jeg memtest testen så er fornøyd nå. Takker dere alle for jeg har lært en god del de siste dagene pga dere. Forøvrig så skjønner jeg ikke det som står i fanen SPD. Der står det jo vitterlig at minnet er Mushkin (riktig) DDR2 PC6400 (400Mhz). Minnet skal være ifølge pakken være XP2 8000 - 1000 Mhz - noen som kan forklare eller er jeg blir "ranet" av netbutikken? Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 XP2 8000 - 1000 Mhz - noen som kan forklare eller er jeg blir "ranet" av netbutikken? Nei, det er du nok ikkje. Det som mange feilaktig kaller SLI-ready minne er egentlig noe som heter Enhanced Performance Profile, forkortet EPP. Det er en utvidelse til SPD som Nvidia har utviklet, og som støttes av endel av deres brikkesett. Dersom du har ett hovedkort som støtter slikt minne vil du kunne kjøre minnet på mere aggresive innstillinger enn standard. Standard spenning for DDR2 er 1,8v, og det er det alle hovedkort støtter når alt står på auto. Derfor så får du de innstillingene som minnet ditt støtter på 1,8v når alt står på auto. Minnet ditt støtter 1000mhz, men trenger 2,1v for å kjøre stabilt på den hastigheten. Derfor så får ikkje du den innstillingen automatisk, du må sette det sjølv i BIOS. Hadde hovedkortet ditt støttet EPP, så ville du kunne valgt de innstillingene med å enable EPP eller SLI-minne. Intel har forøvrig en identisk teknologi som heter eXtreme Memory Performance, forkortet XMP. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå