Gå til innhold

GUIDE: Spille av musikk ingame


Anbefalte innlegg

Tenkte å lage denne guiden fordi jeg har sett mange tråder - både her og på andre forum - om folk som vil vite hvordan de skal spille av musikk ingame via mikrofon. Jeg vil ikke ha noen meningsløse kommentarer om at dette kan føre til mic spamming, det tas på eget ansvar. Dette er for folk som har lyst til å spille av musikk mens man spiller med venner, kødder på LAN osv... Jeg har søkt om lignende guides her på forumet, men har ikke funnet noe. Men hvis det er en slik guide her allerede kan moderator fjerne dette.

 

Så, rett til saken. Jeg skal vise hvordan man kan spille av musikk i Steam-baserte spill.

 

Det betyr at dette funker til både CS:Source og CS 1.6

 

Guiden består av:

- Programnedlasting og oppsett

- Konvertering av lydfiler

- Justering av bass o.l

 

HLSS

 

Hva er HLSS? Det er en forkortelse for Half-Life Sound Selector, og er selve programmet du trenger for å kunne spille av musikken i spillet. Du må ha sanger i .wav format for at det skal gå an å spille dem av ingame.

 

 

Når du har extractet .zip-filen er den så og si installert. Det har ingenting å si hvor extracter den (har det selv på skrivebordet).

 

Oppsett

 

Når du starter HLSS for første gang, får du opp en melding om at du ikke har satt inn game directory (plasseringen til selve spillet).

 

For å gjøre det, trykker du OK og går til File > Options. Det er bare det øverste (markert) du må bry deg om. Det under kan du drite i, det er ikke noe du trenger. Bildet (dette og kommende) er i spoiler under, fordi jeg ikke kan bedre.

 

 

HLSS1.png

 

 

Her finnes det Auto-Find, men det tar tid. Du kan likegodt ta Browse og manuelt finne hvor spillet ligger.

 

Plasseringen jeg bruker til Counter-Strike: Source er

C:\Program Files\Steam\SteamApps\(konto)\counter-strike source\

 

Til 1.6 er det

C:\Program Files\Steam\SteamApps\(konto)\counter-strike\cstrike

 

Config

Neste steg er å klusse litt med configen din. Gå til spillmappen din og finn autoexec.cfg. Til Source ligger den i cstrike\cfg og i 1.6 bare i cstrike-mappen. Hvis du ikke finner den, lager du en .cfg fil og kaller den for autoexec. (Du kan kopiere config eller userconfig for å få en .cfg fil)

 

I autoexec skriver du inn:

alias hlss-START "voice_inputfromfile 1; voice_loopback 1; +voicerecord; alias ToggleWAV hlss-STOP"
alias hlss-STOP "voice_inputfromfile 0; voice_loopback 0; -voicerecord; alias ToggleWAV hlss-START"
alias ToggleWAV "hlss-START"
voice_fadeouttime 0

 

Mens du er inne i autoexec kan du likegodt legge til en binding for å starte avspillingen av musikken. Du trenger ikke å holde denne knappen inne, bare trykke en gang for å starte, og en gang mens den spiller for å stoppe. Se på dette som en start/stop-knapp.

skriv inn bind "_" "ToggleWav"

I _ kan du skrive inn hvilken tast du vil. Hvis du skal binde det til en bokstav må du ikke skrive den stor.

Et eksempel er bind "p" "ToggleWav". Når du har lagt til denne linjen til autoexec skal du lagre og lukke vinduet.

Jeg har det til "MOUSE5", en sideknapp. Du kan også gjøre dette i console.

 

 

HLSS2.png

 

 

Konvertere sanger til .wav format (Viktig!)

 

Selv om du har noen sanger du vil spille av i .wav format allerede, er dette steget viktig. Du må ha riktig antall Hz og lydtype. Hvis du har noe annerledes kan låtene høres helt fucka ut når du spiller dem av ingame, så dette steget er jævla viktig.

 

Her må du laste ned enda et program, dBpowerAMP, som skal konverte låtene for deg. Last ned og installer.

 

Når du åpner dBpowerAMP får du opp et vindu der du kan velge hvilke låter du vil konvertere til .wav format.

 

 

HLSS3.png

 

 

Velg en låt og trykk åpne. Her får du opp et vindu der du skal bestemme hvilken lydtype låta skal ha. HLSS krever et bestemt antall Hz og andre ting for at det skal funke bra. Det varierer fra spillmotor.

 

For Half-Life 1 baserte spill: (Counter-Strike 1.6)

 

convertwav-2.gif

 

For Source-baserte spill: (Counter-Strike: Source)

 

convertwav-3.gif

 

Resten av valgene i vinduet er valgfritt. Her kan du velge hvor du vil at de konverterte lydfilene skal lagres, for eksempel. Anbefales å sette det til for eksempel skrivebord, slik at du slipper å rote i musikkmappa di etter .wav filen, og at du unngår sanger med dobbelttitler der. Selv slenger jeg dem på Skrivebord > Mine Dokumenter.

 

Når du har konvertert ferdig låtene dine, er du nesten ferdig!

 

Legge til låter i HLSS

 

Gå inn på HLSS og trykk på det grønne plusstegnet. plus.gif

Velg sangen din. Du får opp et vindu der du kan legge til shortcut. Dette er nyttig, fordi det bytter mellom sanger du skal spille. Du kan ha en sang med F7 som shortcut, for eksempel, og en annen på F8. Da trykker du F7 for å spille av den ene sangen, og hvis du vil spille av den andre stopper du den, trykker F8 og starter avspillingen. Slik ser en av mine lister ut:

 

 

HLSS4.png

 

 

Det er lurt å lagre scriptet i HLSS nå btw.

 

Og da skal det funke! Det eneste du trenger å gjøre nå for å få det til å funke er å aktivere HLSS ved å trykke tommel-opp ikonet oppe på verktøylinjen. Hvis du vil gjøre noen endringer må du deaktivere HLSS ved å trykke på tommel ned.

 

That's it. :wee:

 

Problemer med avspilling?

 

Det er ett siste punkt, though, og det er bare for de som har problemer med avspillingen. Hvis lyden høres helt fucka ut, kan du justere bassen med GoldWave. Åpne programmet, trykk Open og velg sangen du vil endre. Du ser mange grønne, høye frekvenser. Vi skal minske disse for å få det til å høres bedre ut. Gå på Effect > Filter > Equalizer, og juster bassen med denne tingen du kommer til å se:

 

reducebass-4.gif

 

Beveg den til venstre for å dempe bassen og lydnivået. Du kan ta preview ved å trykke den grønne pila. Når du er fornøyd med resultatet, save og lukk.

 

Hvis du fortsatt har problemer (I Counter-Strike 1.6), kan det ha noe å gjøre med serverinnstillingene, spesielt hvis du lager din egen LAN-server. Du trenger to ting å skrive inn i console for å høyne stemmekvaliteten:

 

sv_voicecodec voice_speex

sv_voicequality 5

 

Hvis du har flere problemer kan du besøke HLSS.us og se deg rundt der, enten i FAQ eller forums. Takk for meg <3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-3t93k9

Hehe, fin guide. Skulle ønske den fantes når jeg testet ut dette.. Lese guider på engelsk uten bilder blir litt slitsomt. :)

 

EDIT: Var vel i fjor jeg testet dette sist..

Endret av Slettet-3t93k9
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...