Gå til innhold

Hjelp til gjenoppretting av data

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg klarer ikke få en av datamaskinene til å gå. Får følgende beskjed

***STOP: 0x0000007B (0x82AC3030, 0xC000009C, 0x00000000, 0x00000000

INACESSIBLE_BOOT_DEVICE

Har lastet ned GetDataBack. Har tatt ut harddisk (WD120GB IDE NTFS) og vil sette den opp som slave i en annen maskin som jeg skal kjøre gjenopprettingsprogrammet fra. Denne maskinen har to harddisker med SATA og ikke vanlig IDE-kabel.

Tok IDE-kabel fra gammel maskin og satte den i Sec-IDE på hovedkort. Har også tatt en ledig strømkabel og plugget i harddisken. Satt jumper til der det ser ut som den skal være på slave.

Når nyere maskin startes opp så vil den ikke starte opp Windows. Har prøvd med to mulige posisjoner for jumper, men den stopper rett før windows skal begynne og starter på nytt.

Har tatt ut strøm og IDE-kabel igjen og da fungerer den nyere maskinen som før.

HVA SKAL JEG GJØRE FOR Å FÅ OPP DEN NYERE MASKINEN SLIK AT JEG KAN FÅ TILGANG TIL HARDDISKEN MED GJENOPPRETTINGSSOFTWARE???

Eller er det en enklere måte å fikse feil på den gamle PC`en????

På forhånd takk hvis dere kan hjelpe meg. Har en god del bilder fra først året til gutten min lagret der. Og det er en hel del jeg dessverre ikke har fått sikkerhetskopier av...(STUPID!, I KNOW!!!)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for superraskt svar!

OS i gammel er win2000professional. Det må ikke være XP? Jeg har to eksterne harddisker (usb) som jeg kan bruke. Jeg har rotet bort koden på dette (den gamle). Har original XP og kode tilgjengelig på nyere pc.

Er det vanskelig å bruke denne metoden? Jeg er ikke en avansert bruker. Derfor ville jeg bruke GetDataBack som så ut som det var grei skuring å bruke.

Lenke til kommentar

Hvis NTFS filsystemet på disken er iorden og det er kun windows feil som forhindrer at win2000 starter trenger du ikke kjøre gjennoprettings sw. Derfor forslaget med å lage en boot cd ala'BartPE.

http://www.hardware.no/artikler/programtips_bartpe/9006

Med PE CD-en kan du starte A43 filemanager og da browse disk/partisjoner og kopiere på vanlig måte ut det du trenger.

For å lage en BartPE ISO må du ha en XP cd for å "capture" I386 folderen + boot image som gjør CD-en bootbar.Lisens key er ikke nødvendig.

Er partisjon(er) eller disken skadet må du benytte slikt som getdataback e.l .

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått opp Bart PE, men det er 0 byte på Lokal disk C...(0 kb free , da er den vel formatert?)

Jeg prøvde å bruke windows CD i går og da ga jeg opp til slutt og ba den formatere (før jeg husket på de filene jeg ikke hadde noe annet sted...). Men det kom opp en feilmelding etter en stund og alt var som før, og jeg antok at disken ikke ble formatert.

Kan jeg kjøre GetDataBack via BartPE? Det stod at en ikke skulle bruke GetDataBack hvis det bare var en disk. Da kunne en skrive over data...

Takk for alt hjelpen til nå, hilsen Ivan

Lenke til kommentar

Det kan høres ut som om det er elektronikken på harddisken som har tatt kvelden. Da vil harddisken spinne opp og høres normal ut... Men du får feilmelding etter at det er lest litt fra disken og hvis du setter den inn i en annen maskin så vil windows fryse/ikke starte opp/stå i stampe eller reboote når den forsøker å starte windows fra den andre disken...

Det du kan forsøke, er å hente elektronikken fra en annen harddisk og sette dette på den harddisken som ikke fungerer, for så å sjekke om du "får tak i den" NB! Den harddisken du skal hente elektronikken fra, burde helst være samme merke og like stor (samme type disk)

Det har fungert for meg ivertfall.. Lykke til med å forsøke å få liv i disken

Lenke til kommentar

Lagde en Bart PE med GetDataBack plugin. Det tok 8 timer å scanne harddisk. Det var en del errors underveis, men det gikk fremover hele tiden. Så godt som alle filer er funnet! Ser ut til å fungere. Jpeg får jeg opp med innebygget reader. Men jeg vet ikke hvordan jeg skal få kopiert filene over på en ekstern harddisk (usb). Når den er koblet til så viser den ikke i exploreren...

Det er en mulighet å save recovery. Kan jeg gjøre det i Ramdisk(B)? Jeg kan jo ikke save på C siden det er disken jeg tar recovery fra. Den leser som sagt heller ikke den eksterne disken.

Tør ikke skru av maskinen, vil ikke miste recovery. HVA SKAL JEG GJØRE NÅ DA???

Lenke til kommentar

1) Lagde du PE cd fra XP SP2

USB support er så som så føre SP2.

2) Kan du hotplugge inn en USB-Pen/thumbdrive , og blir denne gjenkjent kan du lagre recovery resultatet på denne uten at du trenger å boote. Neste boot kan du da "loade" tidligere scan fra den lagrede.

Du kan ikke lagre til ramdrive da denne nulles ut ved boot.

I værste fall må du kjøre scan på nytt. Men forsikre deg først at du har aksess til et alternativt drive for å lagre recoverede filer til før du går videre med getdataback_scan.

Får du ikke til extern usb drive aksess, har du også mulighet til å ta ut disken av boksen og montere den internt i maskinen (eller bruke en annen intern disk om du har en tilgjengelig)

! Boot PE MED ekstra disk tilkoplet , er ikke sikker på om PE enviromenten har støtte for hotplugging.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for god hjelp syar2003! Hadde ikke fått igjen alle bildene fra min sønn som liten baby uten din hjelp :)

Jeg droppa det første scannet. Lagde en ny BartPE med en windowsXP SP2 OEM som jeg hadde til en nyere pc. La til plug-ins fra GetDataBack. Satte inn ekstern harddisk før jeg bootet. Alt ble funnet. Alt ok til en liten gutt på to trykke på eject på DVD-stasjon... Måtte gjøre hele søket en tredje gang...

Nye åtte timer gikk, men jeg fant alt igjen. Fikk lastet alt av interesse over på en ekstern harddisk.

Geniale programmer! Bart PE med plugins og GetDataBack var helt utrolig :) Fikk support-hjelp på mail fra GetDataBack innen få timer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...