Gå til innhold

Salbu's cool'n quiet server prosjekt - Kommentar tråd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For det første, er du glad i vinduer, lys etc?

Eller liker du mer plain kabinetter med runde kanter f.eks og store flater?

Er det no spesielt du skal ha inni den? Ser at du skal ha den som server, hva med å f.eks snu den harddiskene er i for enkel bytting av dem? Behøver du f.eks dvd-rom i den? Hva med å bytte sted å ha den?

Lenke til kommentar

Jeg er ikke serlig glad i vinduer, meningen var at jeg vil lage den så stille som mulig og at den like vell kjører kaldt og godt. Harddiskene er det faktisk en lur fetemåte på de er det skinner på så de glir lett inn. Problemet er et jeg bare har skinner til èn harddisk så defor vil jeg ha et Hot-swap "kabinett". Som du kansje ser på bildene så er det perfekt plass til et "hot-swap" kabinett helt nede i frånten.

Edit: hva syntes dere om fargevalget? Svarte dører og røde detaljer eller svarte dører og sånt og "nVidia-grønn"?

Endret av Salbu
Lenke til kommentar

Jeg driver å tenker på prosjekt med totalt 3 stk 120mm vifter i front, og det samme i bakkant. Med åpning ved cpu for å slippe ut varme enda mer effektivt..

Hot-swapping er bra ja, men dvs at du skal kjøre en del disker og ha på 24/7? Kommer du til å kjøre i raid 5 og da eller?

Fargevalg er opp til deg. Din egen touch vettu..

Type hardware kommer inn i maskinen da?

edit: Føttene lager du greit selv da

Endret av Wrasko
Lenke til kommentar

Jeg har kyst til å kjøre noe i raid 1 og "resten" i raid 5. Problemet er at jeg bare har èn harddisk forløbig, så jeg håpte at noen der ute hadde noe de kunne gi fra seg eller som jeg kunne få kjøpt til vennepris:P vist ikke må jeg vell kjøpe de selv, tenker på 500 GB til 1 TB til å begynne med.

Jeg har tenk å kjøre den 24/7 så det er en av grunnene til at jeg vil ha hot-swap.

Hardware blir mest sansynelig den gammle PC-en min:

Dette har jeg:

-Gammelt MSI hovedkort

-Intel pentium 4 2,53 Ghz med zalman kjøler

-80 GB PATA harddisk'

-1 GB ddr minne

-500 WATT NortQ strømforsyning

Dette mangler jeg:

-DVD-brenner

-Hot-swap kabinett

-500 GB - 1000GB harddisk

-Et gammelt AGP kjermkort, siden det gammle "ga opp" :(

-Også litt småting såklart! :p

Har du noen idèer til hvordan jeg kan lage de føttene? Og tror du ikke at de selges i diverse hifi butikker?

Endret av Salbu
Lenke til kommentar

Du behøver vel ikke dedikert skjermkort og dvd-brenner til en server? Kan vel bare bruke det interne skjermkortet på hovedkortet, og dvd-rom finner du kanskje på el-retur hvis du titter litt... Ellers kan det hende at jeg har ett skjermkort liggende, spørs bare hvor du bor. Og angående vifter, så anbefaler jeg deg å heller kjøpe fire lydsvake vifter istedenfor å slenge inn brukte og kanskje bråkete vifter, men hvis du får noe gratis no sted, så kan man jo alltids teste.

Hvis du skal kjøre i raid 5 så må vel diskene være like store, ellers blir de jo begrenset til den minste størrelsen.. (kan ikke raid så godt enda selv, aldri kjørt i raid før)

De selger spikes etc på hifi butikker ihvertfall, men om de selger noe lignende det du er ute etter spørs litt, men du kan jo sjekke.. Jeg ville maskinert dem ut fra noen alurester som man kan være heldig nok å få på ett sted som driver med kapping av rør..

Da kan du f.eks lage spor i den ved å feste den til drill eller lignende, så kjøre den rundt mens du holder noe inntil for å lage spor som du ønsker.. Gummien må nok presses på underfra, bare kutte vekk litt for å få den lettere inn, så lite hull i midten og utdyping i bunn, så kan du skru den fast og..

Høres lett ut, er egentlig lett og, med riktig verktøy.. Men hvis det ikke koster så mye i butikk, så er jo det mye enklere, og da vet du hvordan resultatet blir

edit: Ser du er ute etter hot-swap kabinett, s-ata er i utgangspunktet laget for å kunne hot-swappe, men du må disconnecte den nede i høyre hjørnet først (om du bruker win)

Endret av Wrasko
Lenke til kommentar

Jeg bor i utenfor Bergen, men hvilket skjermkort er det egentlig? Er det vifte på det? Vifter har jeg tengt til å kjøpe selv eller prøve å få sponset nye vifter.

Jeg er ikke helt kjent med Raid jeg heller men jeg tenkte faktisk på å kjøpe 4*250 GB harddisker siden disse har lavest GB/pris. Så hva får best ytelse 1 TB disk eller 4*250 GB i Raid 5?

Jeg har tenkt en del på føttene/beina og nå har jeg tenkt til å kjøpe tykk plexi og kutte ut like sirkler og legge 2 eller 3 oppå hverandre. Hva syntes dere om den idèen?

Jeg har tenkt litt på farge og jeg har enda ikke klart å bestemme meg om jeg skal ha "nVidia-grønn" eller rød.

Det er ikke dedikert skjermkort p+å det hovedkortet jeg skal bruke så det kan bli et problem ;) DVD-brenner trenger jeg egentlig ikke kan jo bruke den jeg har i PC-en min nå til å innstalere OS.

Med tanke på OS hvilket vil dere anbefale til å kjøre server? Jeg har tenkt på Windows server eller en Linux basert. Det er vell ikke så mange flere valg :p.

I hvaertfall takk for mange gode idèer og tips Wrasko ;)

Lenke til kommentar

Skal se hva jeg har av skjermkort.. Skal til huset mitt imorra, så da kan jeg se da (bor ikke i huset mitt enda pga massiv oppussing, så da ligger delene der... TROR jeg har no vifteløst, og noe med vifter, bare husker ikke om det er agp eller pci-e)

Vel, hvis du kjører 4 disker i raid 5, så får du fortsatt 250gb.. For raid 5 = speiling av diskene... Dvs har automatisk 4 identiske disker.. Og 250gb har lavest GB/pris? Trodde det var 500 som var billigst jeg..

OS er helt opp til deg.. Enkleste blir vel noe windowsish for deg.. Men home server tror jeg egentlig er overkill, men det spørs jo nøyaktig hva du skal bruke serveren til, og hvordan. Ofte er faktisk winxp det enkleste valget.. Så bruke fjernstyring.. Selvom jeg selv ville gått for kubuntu :p.. (som jeg skal på en itx server jeg har)

No problemo, skriver mye svada, men håper at noe kan være til hjelp.. Og tenker for mye på dataprosjekter selv.. Burde konsentrere meg om hus og bil for tiden.. Men neida... Blæh..

Lenke til kommentar
Trodde det var Raid 1 som var speiling jeg :S

Hvorfor skal ikke jeg bruke Linux? Er ikke det "best" vist du bare setter deg inn i det?

http://en.wikipedia.org/wiki/RAID

Som jeg skrev litt tidligere, har ikke sååå mye peil på raid, aldri brukt det selv.. Men etter mitt syn så ser raid 1 og 5 ut som ca det samme.. Strange..

Linux: Vel, hvis du kun skal ha en pc som har noen filer på, så har det egentlig ikke noe å si hva du kjører.. For win xp f.eks med deling av en mappe med passord funker jo utmerket for ditt bruk her.. Og da er det ikke så mye vits i å kåle med linux (hvis du aldri har brukt linux så er det ofte litt kåling i starten, ihvertfall hvis du er windows bruker over flere år)

Og oppetid er ikke direkte dårlig på xp heller egentlig, selvom PC-en blir noe tregere etterhvert, men ikke drastisk tregere..

Lenke til kommentar

Har vært hjemmom en tur, men fant ikke riktig eske.. Ingen av tinga mine blir pakket ut før jeg er ferdig med å pusse opp huset mitt skjø... og huset mitt er enormt..

Anyway, skal se i flere esker imorra.. Fant ting som gamle hd'er, diskettstasjoner, usb porter(pci), fant også pci-16 (eller hva det heter) lydkort, og mye mye mer.. Men ingen skjermkort enda.. Og vet jeg skal ha noen. Bare spørs på grensesnitt det er..

I følge det som står på kontoen min på komplett så skal jeg ha minimum dette i AGP.. Men om jeg fortsatt har noe av det, det vet jeg ikke før jeg har funnet esken der ting som skjermkort er..

Geforce Ti200 (eller var det 4200)

Gainward GeForce 6600 128MB DDR,

AGP8X, "Ultra/1760" TV/DVI, Retail

Sapphire Radeon 9250, 128MB DDR, 128bit

AGP8X, ATI 9250,TV-Out/DVI-I,Lite-Retail

S3 Savage 4

AGP8X

Endret av Wrasko
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...