Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For guds skyld, hold deg langt unna Perl. Perl er skadelig.

Jeg skriver først og fremst Java på jobb, men mest Python hjemme. Så jeg vil anbefale Python. Python er dessuten morsomt, det er ikke Java :)

Endret av steingrim
Lenke til kommentar

C# hehe

Fordelen emd C# er at du også får en IDE som er veldig hjelpsom, man slipper å slå opp funksjoner og slikt, fordi Visual Studio holder styr på variablene dine, og datatypene deres, og viser nyttig informasjon som f.eks. alle parameterne i en funksjon du skal kalle.

Lenke til kommentar

Python er ganske enkelt og portabelt. Funker fint for det meste, til og med spill (selv om jeg i store ressurskrevende spill heller ville satset på binærformat som du får f.eks ved å kode i C/C++).

Men programmering (som alle andre ting der brorparten er nerder) er preget av en del fanboyism over hva som er best, så jeg ville heller prøvd med frem med alle tre språk og gått for det som du etter en stund føler du får mer kontroll over.

Endret av Rabbid
Lenke til kommentar
C# hehe

Fordelen emd C# er at du også får en IDE som er veldig hjelpsom, man slipper å slå opp funksjoner og slikt, fordi Visual Studio holder styr på variablene dine, og datatypene deres, og viser nyttig informasjon som f.eks. alle parameterne i en funksjon du skal kalle.

Second that! Det er kjapt å lage noe som ser litt mer spennende ut enn to linjer i et konsollvindu, og du kommer inn i en god OOP-tankegang, som kan være greit hvis du skal over på C++ etterhvert. (Ikke det at jeg ser helt hvorfor man skal det, med mindre du enten skal lage drivere eller programmere mye applikasjoner til linux, men)

Lenke til kommentar
Ikke det at jeg ser helt hvorfor man skal det, med mindre du enten skal lage drivere eller programmere mye applikasjoner til linux, men)

Mono blir vel by-default installert med Ubuntu ihvertfall? Jeg vet den ikke er helt på høyde med Windows versjonen, men det meste funker ganske greit :)

Lenke til kommentar
Kan du begrunne hvorfor perl er så "skadelig", alt jeg har hørt om Perl er veldig positivt og at det er et kjempe enkelt og artig språk... Å det var det jeg tenkte og begynne med, men tenkte jeg skulle spørre her først...

Perl ikke bare tillater, men oppfordrer dårlig programmeringsskikk. Jeg klarer aldri å si det så bra som Erik Naggum gjorde det i sin tid: http://groups.google.no/group/comp.lang.li...c76ebab1cb2f863

Jeg ser flere anbefaler C#, og jeg må si meg enig i at det er en god anbefaling. Python er førstevalget selvsagt :) men C# er faktisk et veldig godt språk. Anders Hejlsberg & co TØR å gjøre ting, de tør å bevege seg framover, i motsetning til Java-verdenen der ting går saaaakte.

Mono er ganske bra ja, absolutt intet problem å bruke. Monodevelop kan dog ikke måle seg med VS.NET.

Men nå preiker jeg feil religion her. Hvis det er *nix du vil være på så er det Python du vil drive med :) Og så kan du pusle med Java og lignende senere.

Lenke til kommentar

Angående perl, nå har jeg ikke programmert mer enn kanskje 2 små script i perl, og du ser definitivt at det er et grisete hack av dimensjoner. Men fy faen så effektivt det er i visse sammenhenger. Jeg hadde aldri rørt det før og i løpet av et par timer hadde jeg et fungerende script på <50 linjer som sikkert hadde vært en god del mer kode og tid i et C-syntaktisk språk. Men av språk alle hackere burde ha i reportoaret sitt burde perl og C definitivt være med. De er jævla bra på sine områder og er brukt overalt i system- og webprogrammering. Du kommer garantert til å komme over noe kode i et av de språkene som du må forandre en gang hvis du skal jobbe som utvikler.

Men av de språkene du nevner hadde jeg valgt python. Java er et utrolig døllt språk. Det har lite fancy ting og er egentlig utrolig basic, det har bare garbage collection. Python er derimot veldig lett, elegant og har en del kule high level funksjonaliteter.

Det går også fint an å lage masse kule ting selv om man ikke har gui. Fraktalgenerator er en ganske grei oppgave for en nybegynner og ser kult ut. Raytracer er litt mer pes men ser enda kulere ut. Det enkleste for disse to er bare å skrive til en fil i PPM-format. Så har man jo irc-boter osv osv. Bruk fantasien så trenger ikke programmet nødvendigvis bli to linjer i en konsoll.

Lenke til kommentar

Vel, største grunnen jeg vil påpeke ved å bruke C# er ikke først og fremst språket (selvom C# er et glimrende språk) så hjelper Visual C# Express en nybegynner veldig godt igang fordi den er såpass enkel å bruke med GUI designeren og den mest hjelpsomme teksteditoren du klarer å oppdrive.

Så kan man gå løs på språk som ikke har like fin IDE eller som er mer kompliserte (C++) når man har forstått teknikken og hvordan ting løses i programmering.

For alt i alt er programmeringsspråk verktøy, de har forskjellige bruksområder, noen egner seg til en ting, mens andre egner seg til noe helt annet.

Men det er ikke motiverende å krangle med compilere og linkere, eller lite hjelpsomme IDE-er, så begynn med det enkle.

Lenke til kommentar

Jeg jobbet faktisk med perl i et firma i et års tid. Hele ordre-, salgs-, administrasjons-, økonomi- ok kundeservice-systemet lå i EN fil. Den var på rundt 40 000 linjer, om jeg ikke husker feil.

Jeg likte veldig godt å jobbe i perl, og det er et veldig "avslappende" språk å skrive i, fordi alt er lov. Og det er sant som det er sagt: i mange tilfeller er det enklere å bare lage en liten hack :p

Det er absolutt ikke et nybegynnerspråk, da det er ekstremt løst og lite konsist, men det kan være gøy å leke med når man har programmering litt inne i fingrene. Et godt eksempel på hvor rotete Perl kan være, er jo hvor mange måter man kan skrive noe på.

Følgende linjer gjør nøyaktig det samme:

if(!$varSet) doSomething();

doSomething() if(!$varSet);

unless($varSet) doSomething();

doSomething() unless($varSet);

Perl lagt til side, holder jeg fast på det jeg sa, og er enig med det Mr. Grusom sier. Det er lett å få til noe med C#, VS hjelper deg godt i gang, og det er hakket mer motiverende enn å sitte og krangle med linkere og compilere som gir deg uforståelige feilmeldinger og ikke funker som du tror.

Lenke til kommentar
Men av språk alle hackere burde ha i reportoaret sitt burde perl og C definitivt være med.

Jepp, veldig enig, man bør absolutt ha noe Perl i verktøykassa si. Men å STARTE med Perl, det er galskap. Da blir man forkrøpla og ødelagt fra begynnelsen av.

De er jævla bra på sine områder og er brukt overalt i system- og webprogrammering. Du kommer garantert til å komme over noe kode i et av de språkene som du må forandre en gang hvis du skal jobbe som utvikler.

Er det noen som bruker Perl til webprogrammering i dag!? Er ikke det veldig 1995ish?

Python er derimot veldig lett, elegant og har en del kule high level funksjonaliteter.

Jeg simpelten elsker map, filter og reduce osv (eller generator-ekvivalentene i itertools...). I mine øyne er dette så elegant man kan få det, sammen med litt lambda etc.

Endret av steingrim
Lenke til kommentar
Men av språk alle hackere burde ha i reportoaret sitt burde perl og C definitivt være med.

Jepp, veldig enig, man bør absolutt ha noe Perl i verktøykassa si. Men å STARTE med Perl, det er galskap. Da blir man forkrøpla og ødelagt fra begynnelsen av.

Enig, anbefaler ingen å starte med perl.

De er jævla bra på sine områder og er brukt overalt i system- og webprogrammering. Du kommer garantert til å komme over noe kode i et av de språkene som du må forandre en gang hvis du skal jobbe som utvikler.

Er det noen som bruker Perl til webprogrammering i dag!? Er ikke det veldig 1995ish?

Tror nok fortsatt perl er veldig utbredt i webprogrammering. Det blir jo tross alt kalt limet som holder internett sammen. Ting har nok forandret seg litt med web2.0 og slikt, men perl er jo fortsatt totalt overlegent språk som php f.eks og jeg kan ikke tenke meg så mange andre språk som er bedre egnet til webprogrammering siden perl er så bra på tekstbehandling. Så er jo perl også veldig mye brukt på diverse unix-servere som et alternativ eller i kombinasjon med bash-scripting.

Python er derimot veldig lett, elegant og har en del kule high level funksjonaliteter.

Jeg simpelten elsker map, filter og reduce osv (eller generator-ekvivalentene i itertools...). I mine øyne er dette så elegant man kan få det, sammen med litt lambda etc.

Da digger du vel lisp og haskell :) Den funksjonelle måten å gjøre ting på er helt klart mest elegante ja. Det eneste som er litt synd er at python ikke har skikkelige lambdaer, men jeg har hørt at det kanskje skal bli fikset? Uansett, ville helt klart valgt python av de språkene OP nevner.

Ellers er jeg enig i at VS har en fin og brukervennlig IDE og en veldig god debugger og kompilator. Det den derimot ikke har er en bra editor; det er notepad med syntax-highlighting. Og det å skrive og editere kode er jo en ganske viktig del av utviklingen. Hvis man bruker litt tid å lærer seg emacs/vim, make, bash-scripting og hvordan man bruker unix kommandolinja effektivt så får man i mine øyne et IDE som er mye mer effektivt, kraftigere og mer fleksibelt. Dette er ting som har utviklet seg i over 30-40 år av utviklere for utviklere. Men jeg ser poenget at det kanskje kan være litt mye for en som bare vil starte å programmere noe, men det er absolutt verdt å gi det et forsøk senere i livet, mener jeg ihvertfall.

Endret av teflonpanne
Lenke til kommentar

Tja, mulighet for å scripte editoren, gå x antall ord fram/tilbake, slette x antall ord, slette x antall linjer, sette markere i teksten, regexer, kill-ring, den automatiske indenteringen som er i emacs (ikke som i VS), splitte vinduer, utføre kommandoer fra editoren og få outputen i et eget vindu, gjøre alt dette med tastetrykk så du slipper å flytte musa fram og tilbake hele tida (veldig greit når du sitter på laptop) etc etc. De er ganske mye mer kompliserte enn notepad altså.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...