Gå til innhold

Ny kjapp 50mm fra Sigma.

Anbefalte innlegg

http://www.dpreview.com/news/0803/08031801sigma50mm.asp

50mm 1.4 med HSM til Canikentaxony. Flott at Sigma nå synes å ha gått over til å lansere for et bredere utvalg merker direkte (var kjedelig da KM- og Pentax-varianter hang etter med alt fra måneder til år), og at de nå tilbyr HSM som standard for Sony og Pentax.

Sigma har fra før godt utvalg av makro-optikk og billige vidvinkler, men det er gøy å se de prøver noe nytt også. Gleder meg til å se hvordan denne tegner, hvilken optisk konstruksjon den bruker, og hvordan den yter i forhold til hordene av normaloptikk fra 80-tallet..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Håper den blir billigere enn 30mm F/1.4

På den ene side er som regel 50mm noe billigere enn 30mm, men på den annen side er denne fullformat, mens 30mm bare passer til cropformat.

Med tanke på at det fins en del konkurranse fra Nikon, Canon og Pentax som selger lignende objektiver, så er det rimelig å tenke seg at Sigma sitt objektiv må legge seg noe lavere i pris. På den annen side kommer nok dette Sigmaobjektivet med bedre kvalitet enn for eksempel Pentax FA50 f1.4, og kan ta mer betalt for det.

Alt i alt tipper jeg at den kommer med omlag samme pris om Sigma 30mm f1.4

Lenke til kommentar
På den ene side er som regel 50mm noe billigere enn 30mm, men på den annen side er denne fullformat, mens 30mm bare passer til cropformat.
De kommer ikke til å få solgt mange av denne hvis den ikke er billigere eller i det minste på linje med originalprodusentenes 50mm f/1.4 en gang... Farlig å spå, men jeg vil gjette på at denne vil komme i området rundt 2000 kr.
Lenke til kommentar
De kommer ikke til å få solgt mange av denne hvis den ikke er billigere eller i det minste på linje med originalprodusentenes 50mm f/1.4 en gang... Farlig å spå, men jeg vil gjette på at denne vil komme i området rundt 2000 kr.

Ditto :fun:

Lenke til kommentar

Da må den vurderes.

Canons 50mm f1.8 er litt FOR plast for meg, men om denne er bedre og ikke så veldig mye dyrere så er den absolutt aktuell.

Lenke til kommentar
god nyhet for nikon d40 eiere som ønsker lysterkt fastobjektiv. Litt synd at Nikon ikke selv klarer å produsere dette

Ja det er helt utrolig at Nikon selv ikke ser det store behovet for god lyssterk DX-fastoptikk de har skapt ved å selge i bøtter og spann av rimelige DSLR.

Hvis de ikke skynder seg nå kan det markedet kuppes av bl.a Sigma.

Lenke til kommentar

Er markedet for dette objektivet D3 eller D40? Det burde utgjøre en betydelig forskjell i prisen. Siden det er full frame så tyder det vel på at det ikke er rettet inn direkte mot D40.

Hvis det skal selge i det hele tatt på D3 så må det enten være billigere eller bedre enn alternativene fra Nikon. Så enten blir det et brukbart objektiv til 2000-2500 eller så blir det et meget bra objektiv som er betydelig dyrere.

Lenke til kommentar
Er markedet for dette objektivet D3 eller D40? Det burde utgjøre en betydelig forskjell i prisen. Siden det er full frame så tyder det vel på at det ikke er rettet inn direkte mot D40.

Hvis det skal selge i det hele tatt på D3 så må det enten være billigere eller bedre enn alternativene fra Nikon. Så enten blir det et brukbart objektiv til 2000-2500 eller så blir det et meget bra objektiv som er betydelig dyrere.

Både Canon, Nikon, Sony og Pentax har 50mm f/1.4 som koster 2-3000 kr, som er meget bra. Da vil Sigma sette nakkeskudd på dette objektivet om det prises høyere - uansett hvor godt det er. Til sistnevnte trio, vil det riktignok tilby HSM, noe som ikke er tilgjengelig nå, men det kommer nok. Pentax har jo DA* 55mm f/1.4 på vei - selv om det er usikkert hvilken prisklasse den legger seg i...
Lenke til kommentar
Personlig hadde jeg klart meg veldig bra med 50mm F/1.8 i bedre kvalitet enn nikon sitt...
Optisk er det ikke mye å hente, kanskje bortsett fra bokeh, så går ut fra at det er byggekvalitet du tenker på. Uansett - vil tro Sigma tror det er litt for lite å hente på inntjeningsmessig med f/1.8-varianten...
Lenke til kommentar

Er sterk konkurranse for en 50mm for Canon og Nikon med:

Canon 50mm f1.8 til 838kr

Canon 50mm f1.4 til 2858kr

Nikon 50mm f1.8 til 975kr

Nikon 50mm f1.4 til 2727kr

Regner derfor med at Sigma 50mm f1.4 må ligge på max 2300kr for å selge noe i det hele tatt.

Blir da et vanskelig valg mellom Sigma 50mm f1.4 og Sigma 30mm f1.4

Lenke til kommentar
Blir da et vanskelig valg mellom Sigma 50mm f1.4 og Sigma 30mm f1.4

Hm. Jeg synes normal og kort tele har hver sin jobb, men skjønner at noen finner forskjellen lite differensierende. Har selv en 50mm 1.7, men der jeg trenger litt tele blir 85/1.4 mye oftere med i sekken pga overlegen optisk kvalitet, rekkevidde og et hakk mer lysstyrke. Prisen til Sigmaen er ikke så viktig for meg før jeg får vite hvordan den yter mtp kontrast og LCA på største åpning..

Lenke til kommentar

Sigma gir med denne nyheten et spark i r... til Nikon som har ignorert behovet for lysterk Autofokus optikk til sine D40/D60 brukere. :thumbup:

Sigma har vel slitt litt med skarphet på de objetivene som er større enn f/2.8, men med dette fullformat objektivet kan vi med crop kamera muligens få en bra skarphet.

Nå mangler det bare at Sigma kommer med en 85/1.4 også.

Lenke til kommentar
Canon 50mm f1.8 til 838kr

Canon 50mm f1.4 til 2858kr

Nikon 50mm f1.8 til 975kr

Nikon 50mm f1.4 til 2727kr

Jepp, og Pentax sin 50mm f/1.4 (de har ikke f/1.8 eller tilsvarende for tiden) koster rundt 2000 kr, så HSM blir trolig eneste argument i den leiren...

Nå mangler det bare at Sigma kommer med en 85/1.4 også.
Ja, gjerne DC-utgave også for å redusere vekt... Men en 85mm f/1.8 er kanskje mer realistisk...
Lenke til kommentar

Bra at det er DG og ikke DC. På crop vil en bruke den beste delen av glasset samt at den kan brukes på FF dersom det er aktuelt (nå eller i framtiden). Spent på optisk ytelse.

Og til Nikon: Kom igjen og gi oss mer fastopptikk med AF-S (annet enn makro- og PC-objektiven).

Kunne tenkt meg:

AF-S VR 30/1,4

AF-S VR 85/1,8 (1,4 ville trolig blitt i overkant stivt priset for min del).

Endret av El chico
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...