SamPC Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 (endret) Hei! Jeg er ute etter det samme som denne brukeren beskriver i denne posten, nemlig en noe støysvak (trenger på ingen måte å være lydløs, men helst slik at den er stille under rolige perioder når ikke noe kraftig arbeid foregår) PC for film og muligens litt spilling (spilling er på ingen måte det sentrale her) Budsjettet er dog noe lavere, da jeg i tillegg skal kjøpe en Asus MK241H skjerm som koster 3620kr. Dette gjør at for å holde budsjettet, som er max 10000kr, så er det en PC rundt 6000kr som er aktuelt. Dette må være inkludert Windows Vista Home Premium. Bruket er som kjent da HD-film avspilling (både filmer lastet ned fra nettet med koding, samt Blu-ray). Har forstått at de HD-filmene man laster ned fra nettet bruker noe spesielt format eller codecs som gjør at maskinen må være kraftigere enn avspilling fra Blu-ray? Jeg vet ikke, men PC-en må være såpass kraftig at det ikke vil bli noe hakking. OBS: Jeg ønsker ikke å bruke en liten formue på Blu-ray spiller nå, så ikke sett det opp i budsjettet. Ta med en helt vanlig og grei DVD-brenner, og så setter jeg inn en Blu-ray på senere tidspunkt. Derfor bør PC-en være oppgraderingsvennlig for slike behov. Setter stor pris på hjelp! EDIT: Jeg tittet litt på "Komplett Home a20" sitt oppsett, og fjernet printer, skjerm etc.. - og endret til det det bedre av skjermkort, prosessor osv. Her er resultatet: Kabinett, In-Win EA-0013 Midi Tower Hovedkort Prosessor, AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz Socket AM2 2MB, 90nm(89W), BOXED w/fan Skjermkort, Gainward GeForce 9600GT 512MB GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDCP/HDMI Minne/RAM, Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4, Kit w/two 1GB Dimm's, E.P.P Technology Harddisk, Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM DVD brenner, LG DVD-brenner GSA-H58N IDE Black OEM Trådløst nettverk, CNet Wireless-G PCI 54 Mbps 802.11g, WPA/AES/WPA2, RP-SMA kontakt Alt dette, inkl Vista 32bit Home Premium, til 6243,- kr Endret 15. mars 2008 av SamPC Lenke til kommentar
aleksada Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Hei. Har satt opp et forslag til deg her: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=67802 Hvis du vil ha en stillegående pc, burde du heller gå for en av de nye 45nm cpuene til intel. Ville også heller gått for radeon 3870, da dette avlaster cpuen bedre på filmtitting. 3870 gir også lyd og bilde over hdmi. Lenke til kommentar
SamPC Skrevet 15. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2008 (endret) Hei aleksada! Veldig flott oppsett, takk for hjelpen! Men det har seg slik at jeg nå ønsker at grafikkortet eller hovedkortet skal ha DisplayPort. Grunnen er rett og slett at jeg vurderer istedet en Dell 24" med denne "nye" teknologien, og det antas at DisplayPort vil være standarden for fremtiden. Klarer du, eller noen andre, å sette opp det optimale oppsettet for en PC for HD-film avspilling med enten et grafikkort eller hovedkort med DisplayPort utgang? Prisen for Dell skjermen øker dramatisk utifra den tenkte LG'en, så det gjør at budsjettet må bli på max 6000 kr inkl. operativsystem. Men er dette mulig? Vil det være mulig å få en PC til under 6000 inkl. Vista Premium og et skjermkort som støtter DisplayPort? GeForce 9600GT "GS" er det eneste kortet jeg vet om som har DisplayPort, og koster sitt. Spilling bortfaller nå helt, ettersom at jeg har bestemt meg for å koble til Xbox 360 via komponent eller HDMI for spillbehovet. Denne PC-en skal derfor kun brukes til HD-avspilling (og selvfølgelig dagligdags bruk), og en ekstra kraftig prosessor for spilling er derfor ikke nødvendig i det hele tatt (sålenge den klarer HD-film). Vil PC-en klare å spille 1080p, og har DisplayPort utgang - da er jeg kjempefornøyd. Håper virkelig at noen klarer å komme med et nytt forslag, bare med litt endringer. Ville satt stor pris på det! Og for å presisere: Ikke ta hensyn til spilling. Jeg kan også ofre høyere støy for å få til mine ønsker Jeg endret litt på forslaget ditt, og her er hva jeg kom opp med: https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=68536 Hva kan jeg kutte ned på her, som vil bringe prisen ned noen hundrelapper? Endret 15. mars 2008 av SamPC Lenke til kommentar
AskBurle Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Siden du nevner meg i den første posten din, så får jeg vel svare litt her Den siste linken du la ut fungerer ikke hos meg. Har sett litt på det oppsettet du har på Komplett (oppsettet i den første posten din), du har der linket til Gainward GeForce 9600GT. Dersom du vil ha Display Port varianten må du nok velge "GS" utgaven av dette kortet. Det koster noen hundrelapper mer, men du får da flere utganger, samt en bedre kjøleløsning. Slik jeg har forstått det, så er det ikke Display Port i den den vanlige 9600GT-utgaven. Jeg er veldig interessert i å se det nye oppsettet ditt, håper du får fikset linken så kjapt som mulig. Lenke til kommentar
SamPC Skrevet 16. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2008 (endret) Hei! Beklager at den siste handlevognen min var borte, har opprettet den på nytt nå! Den er veldig lik som aleksada sitt oppsett, bare byttet ut til en kraftigere prosessor og 9600GT "GS". Resultatet: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=68550 (billigste 5548,- kr hos Amentio, alle varer). Veldig billig PC synes jeg, og jeg får et fint kabinett med strømforsyning, 2GB minne, en kraftig prosessor for langsiktig bruk og ikke minst en kjempeflott skjermkort med DisplayPort utgang! Alt for 5500 ca! Mye billigere enn jeg hadde regnet med for alt dette! Men jeg er en smule redd for at det vil bli oppdateringer på DisplayPort fronten (HDMI har jo kommet i 3 versjoner etter oppdateringer), og jeg vil nok avvente et kjøp 3-4 måneder når flere skjermer med DisplayPort har kommet, samt flere grafikkort som kanskje er litt billigere også. Jeg kommer nok tilbake om noen måneder med tips igjen om oppsett... skal bli spennende å se! Endret 16. mars 2008 av SamPC Lenke til kommentar
DIMENOS Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 jeg kjøper nest samme utstyr som deg, ligger under media-pc. kan informere åssen alt funker sammen nest uke, kjøper alt fra amentio for ca 5k. gleder meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå