Gå til innhold

Server til web-side


Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal åpne en "Social Network" og har behov for en webserver som kan holde på mennesker sammtidig og har veldig stor lagringkapasitet. Jeg vet ikke om den kommer til å bli så populær, men ta utgangspunnktet at det kommer ca.100000-200000 besøkende om dagen. Penger er ikkeno problem, bare de tingene har bra kvalitet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

:D

 

Bare én server, sa du? 100 000 - 200 000 besøkende per dag vil nok behøve langt mer enn som så. Vet ikke hva du trodde når du sa "penger er ikkeno problem", men når jeg sier deg at du nok må ut med noen (les: veldig veldig mange) millioner for dette revurderer du kanskje? :)

 

 

... og så kommer jo utgifter for utvikling av tjenesten, drifting av datasenteret, folk som booker reklameplass m.m. på toppen av dette, selvsagt. :)

Lenke til kommentar
Påstår du det vil koste mange millioner å hoste 200 000 daglige besøkende, jorgis?

 

...... i så fall tar du veldig feil.

 

Med den aktiviteten en har på et sosialt nettverk? En snakker da fort mer enn aktiviteten en har på f.eks. en ordinær nyhetsside. Besøkende, ikke treff eller sidevisninger.

 

En kan jo ta utgangspunkt i hardware-nettverket, da. 350 000 besøk i uken (des. 2007), og infrastrukturen til å håndtere det (som da er godt under halvparten av hva trådstarter prosjekterer med) har etter mine beregninger kostet "en del" hundre tusen. Om han skal ha noe som kan skalere opp til det måltallet han kommer med, (og gjerne litt forbi) vil det nok koste noen millioner, ja. En skal jo også lønne folkene som faktisk setter tingene inn i datasenteret, datasenterplass skal kjøpes, nettlinje® må betales, konsulenter må vel inn for å spekke opp systemet. Men de sanne kostnadene ligger nok i utvikling av selve systemet, og i evt. PR-virksomhet for å dra inn nok brukere til at nettverket faktisk blir verdt noe.

Endret av jorgis
Lenke til kommentar

Bruk Amazon EC2 eller en annen superskalerbar løsning. Da kan du starte med en månedspris ned mot 4-500 kr, og skalere sømløst ettersom behovet melder seg, med et enkelt tastetrykk. Mye computerkraft for pengene, og ingen behov for vedlikehold eller investeringer fra din egen side.

 

Du slipper med andre ord å sitte igjen med en skyhøy regning dersom prosjektet ikke gikk så bra som planlagt.

Endret av Geofrank
Lenke til kommentar
Tusen Takk for info'n GeoFrank, skal prøve ut den Amazon EC2

 

Hvis ikke så kan du sjekke ut f.eks http://www.layeredtech.com/ og deres dedikerte servere. Du får en helt grei server som bør kunne takle en god del trafikk for $160/mnd. Sjekk Specials seksjonen deres og du finner mange gode servere. Det koster ingen ting å sette opp, du betaler måned for måned om du ønsker det, og du velger det operativsystemet du har best erfaring med.

Skal du drive nettstedet selv, bør du velge Windows hvis det er det du kan best selv, eller den linux distroen du kan best.

 

Velg så et kontrollpanel du har erfaring med (eller Plesk/Cpanel)

 

Bakdelen med Amazon EC2 er at det fort kan bli dyrt om noen av delene bruker mye resursser. Skaffer du deg din egen server, kan du heller bare oppgradere når behovet øker.

Da har layeredtech f.eks denne løsningen http://www.layeredtech.com/hosting-solutio...oad-balance.php

 

skal du ut med enda mindre kostnader, kan du begynne med en VPS som koster under $100/mnd og gir deg en pekepinne på hva du bruker av resursser.

 

Men en dedikert server er det beste utgangspunktet, og da en server som ikke koster alt for mye til å begynne med, og så heller bare oppgradere etter hvert.

Endret av myhken2
Lenke til kommentar

Reposter mitt svar fra tråden på bedriftsforumet:

 

Dersom penger ikke er noe problem vil jeg anbefale deg å hyre inn folk som har god kompetanse på skalering av webapplikasjoner. En community eller social networking tjeneste med 200.000 besøkende om dagen vil gjerne medføre peak belastning på flere tusen spørringer i sekundet. Dette fordrer en gjennomtenkt arkitektur, gjerne med frontcache og lastbalansering over flere servere.

 

Det er ikke mulig å gi en god teknisk anbefaling basert på informasjonen i innlegget ditt, men en god fremgangsmåte kan være å bruke tid på en fleksibel og skalerbar arkitektur som lar deg begynne med et lite miljø og bygge ut når behovet faktisk melder seg.

 

Jeg kan legge til at 200.000 besøkende om dagen er svært mye i norsk sammenheng, helt på høyde med tjenester som SprayDate, Blink og Nettby.

Endret av deviant
Lenke til kommentar

Ut i fra grammatikken til trådstarter tenker jeg at dette er en person som har store planer, men lite strategi om hvordan det skal gjøres. Tenker han regner med at det kun er å mekke sammen noen hjemmesider, og så tjener man penger som gress. Slik er det jo selvsagt ikke.

 

Man må utvikle websidene, serverparken, infrastruktur osv osv. Man må ha folk som kan fikse feil på både webapplikasjonene og hardware. etc etc

Man må reklamere for tjenesten sin, og den må bygges opp sakte men sikkert.

 

Derfor anbefaler jeg å starte i det små, og se hvor populært det blir med tiden.

Tviler sterkt på at tjenesten plutselig får 200.000 brukere per dag....

En dedikert server kan være et godt utgangspunkt. Så kan trådstarter utvikle programvaren, teste den og få de første brukerne på plass.

Endret av myhken2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Du trenger ikke én tjener til en slik tjeneste. Du bør ha minst to mySQL databasetjenere med load-balancing redundans, to web-tjenere med det samme + DAS for lagringsplass. Dette vil jeg se på som et minimum for en slik tjeneste. Lykke til da. :) Skal ikke mange millioner til men skal sannsynligvis noen hundre tusen til :)

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar

Hardware kombinert med fri software er veldig billig. Å bygge en slik løsning fra scratch om man ikke har veldig gode forkunnskaper om så store løsninger, kan bli veldig dyrt. Man kan ikke gjøre dette alene, så å få inn folk med kompetanse er viktig.

Om man skal hoste dette selv, trenger man jo en nettlinje med veldig stor kapasitet også, dette koster jo også litt.

Lenke til kommentar

Kjøp inn bladservere. En bladkasse og to maskiner og du er langt på vei... Og da er det enkelt og utvide hvis du får flere besøkne.

 

En annen ting. En god proxy er nesten et must. Og kjør IBM hvis du er gira på kvalitet.

Dette var vel svaret på spørsmålet ditt.

 

Til det jeg tror du trenger ( din situasjon ). Domeneshop.no / one.com <-- kjøp deg et domene og bruk det :)

Hvis dette sosiale nettverket ditt virkelig er så stort som du allerede tilsier så ta kontakt med en IT-konsulent. Når du spør om dette selv så har du rett og slett ikke kunnskaper nok til å drive dette alene.. Hvis du virkelig har lyst på tips fra oss. Kom med en infrastruktur på hvordan sidene er oppbygd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...