Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kan jeg klage på dette? (Matte P)


Anbefalte innlegg

Jeg har nå fått tilbake en matteprøve hvor alle mine svar var korrekte, bortsett fra ett. Denne feilen gjorde at jeg fikk karakter 5/6-, istedenfor ren 6'er. Jeg har ambisjoner om å få 6'er som standpunkt til sommeren, så jeg har lyst til å få toppkarakter på denne prøven. Jeg har konfrontert faglærer, men han holder på sitt, derfor vil jeg nå gå videre med klagen, og første skritt på veien er dere :p

 

Min foreløpige klage :

 

Hva spør oppgaven om?

 

Det opprinnelige spørsmålet lyder slik: ”Vis hvordan du kan dekke en flate ved å bruke regulære tolvkanter sammen med andre mangekanter. Du må nevne hvilke mangekanter det er og hvorfor ved beregninger.”

 

Mitt svar lød slik:

180-360/12=150

180-360/3=60

 

360-150-150-60=0

 

To tolvkanter og en trekant dekker flaten.

Hvorfor er dette feil?

 

Faglærer sier at det er 3 muligheter å dekke flaten på. Jeg nevner 1 mulighet. Allikevel mener jeg burde få full uttelling fordi jeg svarer på det oppgaven spør om.

 

Jeg har vist hvordan man dekker en flate ved å bruke regulære tolvkanter sammen med andre mangekanter (ved å kombinere to tolvkanter og en trekant). Jeg har nevnt hvilke mangekanter det er (to tolvkanter og en trekant), og jeg har vist hvorfor ved beregninger (180-360/12=150, 180-360/3=60, 360-150-150-60=0)

 

Jeg mener selv at jeg har besvart oppgaven, og burde derfor få full uttelling.

 

Nei, jeg har ikke skrevet klagen ferdig til innsending, men jeg tenkte jeg ville høre med dere om jeg faktisk har rett i min klage, før jeg sender inn.

 

Noen som har noen innvendinger? Er argumentasjonen min korrekt? Er det mange argumenter som kan brukes mot meg?

Det jeg egentlig klager på, er at oppgaven er formulert dårlig iforhold til hva faglærer hevder er svaret.

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har ikke jeg P-matte og vet ikke hvordan dere lærte å løse slike oppgaver,

men siden det ikke er presisert i oppgaven at det er tre løsningsmåter syns jeg du burde klage.

Det finnes plenty av oppgaver som har flere løsningsmåter og da pleier det å holde med en.

Lenke til kommentar

"Hvilke mangekanter" viser vel bare at det er flere mangekanter som dekker flaten ?

To tolvkanter og en trekant er da flere enn en. Kan hende jeg er helt på jordet nå, har ikke vært borti oppgavetypen før,

da jeg som sagt ikke har P. Men jeg er i alle fall sikker på at jeg heller ikke hadde skrevet 3 løsninger. :tease:

Lenke til kommentar
Nå har ikke jeg P-matte og vet ikke hvordan dere lærte å løse slike oppgaver,

men siden det ikke er presisert i oppgaven at det er tre løsningsmåter syns jeg du burde klage.

Det finnes plenty av oppgaver som har flere løsningsmåter og da pleier det å holde med en.

Fremgangsmåten min er riktig, og måten jeg har brukt til å løse oppgaven på, har jeg fått poeng for. Det jeg mistet poeng for var å unnlate å nevne flere muligheter.

 

"hvilke mangekanter det" impliserer at du skal vise til flere løsninger.

 

Du kan klage, men det eneste du kan oppnå er at læreren skriver tydeligere hva han vil frem til i neste prøve.

 

Det er jo bare positivt at han formulerer seg bedre til neste prøve, da har jeg i alle fall mulighet til å oppnå full toppkarakter. Det jeg er ute etter nå, er å få mine siste poeng :)

 

"Hvilke mangekanter" viser vel bare at det er flere mangekanter som dekker flaten ?

To tolvkanter og en trekant er da flere enn en. Kan hende jeg er helt på jordet nå, har ikke vært borti oppgavetypen før,

da jeg som sagt ikke har P. Men jeg er i alle fall sikker på at jeg heller ikke hadde skrevet 3 løsninger. harhar.gif

 

Det var det jeg sa til læreren også, men han nektet, også gikk han sin vei :p

 

Ingen andre som har noen innvendinger? Isåfall klager jeg imorra :D

Endret av -MK-
Lenke til kommentar

Njah. Først kan man jo si at siden oppgaven ikke eksplisitt (nok) nevner at den er ute etter flere løsninger, og at du derfor skal ha full pott. Imidlertid er det et spørsmål om full pott skal være nok til å få sekser. Jeg mener at en sekserbesvarelse skal være bedre enn alle poengene, i hvert fall i tilfeller hvor det faktisk er mulig å gjøre mer enn å score og være fornøyd med det. Jeg mistenker at nettopp denne oppgaven er til for å skille mellom 5 og 6.

 

Uansett kunne spørsmålet vært tydeligere. Jeg synes dette greit kan tolkes både til din fordel og din ulempe, men siden det er såpass tvil burde nok læreren være litt raus og heller trekke deg neste gang, når han har formulert seg helt utvetydig. Du kan ta med videre det at du for å få sekser egentlig skal prestere litt ekstra, så har begge lært noe. De siste poengene kunne du kanskje tatt med i klagen, så fremstår du som rimelig. :)

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Hvorfor gidder du å klage? Dere skal ha tentamen før sommeren uansett. Får du seks der, får du seks i boka. Ingen vits i å whine sånn :ermm: Dessuten, om prøven var lett kan dette alene være god nok grunn for ikke å gi sekser. Du må ikke tro at noen kommer til å underkjenne faglæreren sin beslutning. Ikke sjanse i havet.

Endret av Ingar
Lenke til kommentar
Njah. Først kan man jo si at siden oppgaven ikke eksplisitt (nok) nevner at den er ute etter flere løsninger, og at du derfor skal ha full pott. Imidlertid er det et spørsmål om full pott skal være nok til å få sekser. Jeg mener at en sekserbesvarelse skal være bedre enn alle poengene, i hvert fall i tilfeller hvor det faktisk er mulig å gjøre mer enn å score og være fornøyd med det. Jeg mistenker at nettopp denne oppgaven er til for å skille mellom 5 og 6.

 

Uansett kunne spørsmålet vært tydeligere. Jeg synes dette greit kan tolkes både til din fordel og din ulempe, men siden det er såpass tvil burde nok læreren være litt raus og heller trekke deg neste gang, når han har formulert seg helt utvetydig. Du kan ta med videre det at du for å få sekser egentlig skal prestere litt ekstra, så har begge lært noe. De siste poengene kunne du kanskje tatt med i klagen, så fremstår du som rimelig. :)

 

Faktisk, så er dette en helt standard oppgave. Det var to andre spørsmål han i ettertid sa var ment til å skille 6'er fra 5'er. Disse to var også betydelig vanskeligere. Men jeg ser poenget ditt. Skal prøve å "dempe" klagen litt for å vise at jeg kan se saken fra 2 sider...

 

Hvorfor gidder du å klage? Dere skal ha tentamen før sommeren uansett. Får du seks der, får du seks i boka. Ingen vits i å whine sånn :ermm: Dessuten, om prøven var lett kan dette alene vær god nok grunn for ikke å gi sekser.

 

Jeg høres nok ut som en bortskjemt drittunge ja, som er vant til å få 6'er hele tia, men det er faktisk ikke sånn :p

Jeg klager egentlig bare fordi det er en prinsipp sak. Rett skal være rett!

 

Dessuten liker jeg ikke læreren, så er nok litt bare for faen også:D

Endret av -MK-
Lenke til kommentar

Når det finnes tre riktige svar, skal alle tre være med for å få full uttelling. En andregradsligning har to løsninger. Hvis x kan være enten a eller b, gir ikke x=b som svar full uttelling. Riktig svar vil være x8c20c78b364ed5dbadd49e5b997aa1cc.png{a;b}

Hadde han trukket deg for å ikke vise forskjellige metoder å komme fram til svaret på, hadde det vært galt, men om det finnes flere riktige svar på en matteoppgave skal du oppgi alle.

Lenke til kommentar
Når det finnes tre riktige svar, skal alle tre være med for å få full uttelling. En andregradsligning har to løsninger. Hvis x kan være enten a eller b, gir ikke x=b som svar full uttelling. Riktig svar vil være x8c20c78b364ed5dbadd49e5b997aa1cc.png{a;b}

Hadde han trukket deg for å ikke vise forskjellige metoder å komme fram til svaret på, hadde det vært galt, men om det finnes flere riktige svar på en matteoppgave skal du oppgi alle.

 

Det hadde jeg ikke tenkt på... Har du kilder? Vet at dette er tilfellet i andregradsligninger, men dette er da en ganske annen type spm.

 

Ser ut som jeg ble eid allikevel da :(

Lenke til kommentar
Hva skal du med kilder? Det sier seg selv at det er sånn. For all del, en lærer KAN gi deg full uttelling om du kommer med bare ett av svarene, men han har all rett til å trekke deg for det.

 

Hvorfor har han rett til å trekke meg for det? Jeg ga han jo et riktig svar.

Lenke til kommentar

Jeg har gitt han akkurat det svaret han ber om, det er jo det jeg prøver å si. Fremgangsmåten for å finne de resterende svarene er forsåvidt helt lik som for å finne det svaret jeg allerede har funnet. Derfor viser det egentlig ikke at jeg behersker stoffet bedre om jeg gjentar operasjonen et par ganger til.

 

Allikevel har jeg bestemt meg for å ikke gå videre med saken, da dette er en tung prosess, og det fører antagelig ikke noe godt med seg. Håper bare ikke sekseren er helt ute av bildet, siden jeg hadde regnet med de poengene for å kunne klare opptakskravene til jus :p

 

Jeg innser at jeg virker veldig kverrulant og skråsikker, dette beklager jeg.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner hva læreren tenker: Læreren tenker at "sammen med andre mangekanter. Du må nevne hvilke mangekanter det er og hvorfor ved beregninger" betyr at vi har flere muligheter, og du skal finne ut hvilke, som er: Tolvkanter med mangekant x, tolvkanter med mangekant y, og tolvkanter med mangekant z, og at du kun har svart på 1/3 av spørsmålet ved å kun gi ett svar. Så ved første øyekast var jeg enig med læreren din.

 

Men etter å ha tenkt meg om er jeg enig med deg i at setningen kan tolkes på en annen måte. "sammen med andre mangekanter. Du må nevne hvilke mangekanter det er og hvorfor ved beregninger" kan tolkes dithen at du skal finne løsning: Én løsning der du kombinerer tolvkanter med forskjellige andre mangekanter. Og du har da vist at man trenger faktisk kun én annen mangekant, nemlig trekant, selv om spørsmålet, når det er formulert slik og hvis vi tolker det på din måte, antyder at man kanskje trenger flere.

 

At oppgaver er så dårlig formulerte at ting kan misforståes bør ikke gå ut over elevene, så jeg vil derfor si meg enig med deg i din klage.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...