Hrodebert Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 (endret) Burde den Norske stat hjelpe de etterlatte med å bringe levningene av Norske SS-divisjon Wiking hjem? Utgangspunktet: Over 6.000 norske menn kjempet på tyskernes side i det fryktede Waffen SS. Funn i tyske militærarkiver tyder på at de norske frivillige kan ha deltatt i jødeutryddelsen. Norske frontkjempere avviser at SS-divisjon Wiking sto bak massedrap på jøder og krigsfanger under krigen. Veteraner fra SS-divisjonen forsvarer seg med at ingen av dem noen gang er blitt stilt for retten for slike forbrytelser! Debatten: Burde den Norske stat i lys av disse nye opplysningene hjelpe de etterlatte med å bringe levningene av Norske SS-divisjon Wiking hjem? Og var de egentlig landsforredere som noen hevder, eller var de bare unge gutter som var ute etter eventyr og spenning?! Les hele saken! EDIT: Feil i link Endret 1. april 2008 av roberteh Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Krigsforæderi er å svike landet sitt i krigstid, som å sammarbeide med fienden eller drive spionasje. Siden Tyskland var fiende av Norge under krigen går dem helt klart under kategorien krigsforædere. Jeg mener de er landssvikere. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 11. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2008 Men synes du ikke at vi skal hjelpe de gjenlevende? Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Hvordan hjelpe de gjenlevende? Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 11. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2008 Hvordan hjelpe de gjenlevende? Det er mange gjenlevende som har "levninger" av døde familiemedlemmer som ligger på slagmarken blandt anent i Russland, og disse vil gjerne har disse levningene hjem, så de kan ha en grav å gå til. Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Absolutt, ser ikke noe problem i det. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 11. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2008 Men det er nemlig (i følge regjeringen) ikke så lett, da de mener at gamle følelser vil komme til overflaten og at det dermed blir en akseptering av de som skjedde under andre verdenskrig. Undertegnede mener imdlertid at dette blir å gå litt forlangt. De fleste av de som var innvolvert, er vel døde nå?! Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 De fleste av oss er vel enig i at det var galt det dem gjorde, men at de etterlatte får tilbake levningene så lenge etterpå ser jeg ikke som et problem. Det er tullete å mene at vi aksepterer det dem gjorde bare fordi vi lar slektningene få restene tilbake til Norge. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 11. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2008 Det er tullete å mene at vi aksepterer det dem gjorde bare fordi vi lar slektningene få restene tilbake til Norge. Ja, det mener jeg å... Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Vi har ikke noe ansvar for å hjelpe de etterlatte av landssvikere. Jeg nekter å la mine skattepenger bli brukt til å slepe likene av landssvikere tilbake til Norge for at de etterlatte skal få en grav å gå til. Lenke til kommentar
Plosj Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Her er jeg enig med Quayle Etterlatte og andre interesserte må betale dette ikke staten . Lenke til kommentar
Slagenherdet Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 (endret) , Endret 28. april 2012 av gentrus Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Norske SS-divisjon Wiking, deltok i jødeutryddelser...Utgangspunktet: Over 6.000 norske menn kjempet på tyskernes side i det fryktede Waffen SS. Dette er en selvmotsigelse. At 6000 nordmenn deltok i Waffen-SS tilsammen under 2VK impliserer at SS-divisjon Wiking ikke kunne være norsk, noe den heller ikke var. Det var en divisjon med frivillige fra flere land. Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Naar det gjelder frontkjempernes motiver saa er de veldig forskjellige. En ting som gaar igjen er at de alle saa Bolsjevismen som en stoerre fare enn Nazismen og fant det derfor naturlig aa tjenestegjoere paa oestfronten mot Sovjet. Tja, skal man prøve å bortforklare at man var frontkjemper så er dette klart det som ligner mest på en stueren grunn. Tviler ikke på at man finner de som så på russerne som en trussel, men du finner de som gladelig hadde blitt med på Vestfronten også. Enkelte manglet de idiologiske grunnene og ble ganske enkelt med for spenningen sin del. Jeg mener man ikke kan lempe sammen frontkjempere med f.eks. angivere og tysklandssympatisoerer her i Norge som aktivt arbeidet mot den norske motstandbevegelsen og sto for tap av norske liv. Enig, livet på Østfronten var alt annet enn glamorøst. Å oppføre seg som en fortausgeneral som medlem i NS-Hirden er langt mer stusselig, for ikke å snakke om å delta som informant/infiltratør mot motstandsbevegelsen. Jeg husker aa ha lest at over 70% av Norske frontkjemperoffiserer hadde kjempet FOR Norge under den Tyske invasjonen. Mange disse ble forferdelig skuffet over den patetiske norske motstanden og konge/regjering. Stemmer. Henrik Natvig Brun er et godt eksempel, tok ikke lang tid fra han bekjempet tyskerne til han meldte seg som frontkjemper. http://www.frontkjemper.info/show_person.php?P_ID=115 Lenke til kommentar
MetroN Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Nordmennene som meldte seg inn i SS-styrkene, meldte seg (mest sannsynelig) inn av forskjellige grunner. Noen var kanskje svorne nazister, mens andre kanskje ble presset inn. Det er i hvert fall dokumentert at flere meldte seg fordi de annså kommunismen som en stor trussel, en trussel som måtte bekjempes. Om disse mennene hadde blitt "tyske soldater" hvis de hadde vist hva nazistene blant annet gjorde mot f. eks; jøder, sigøynere og homofile, er noe vi ikke kan få svar på. Enkelte SS-regimenter/enheter begikk store udåder under krigen. Men å dermed slå fast (eller hinte til) at _alle_ SS-soldater var krigsforbrytere (uten solid bevis) er å skjære alle over en kam. Det blir for dumt. Når det gjelder disse (norske) soldatene som døde på Østfronten, er det som sagt ovenfor vanskelig å vite hva de ville kjempe for når de vervet seg. Men en ting er i hvert fall ganske sannsynelig, og det er at i kampens hete, da de kjempet mot Russiske soldater, så kjempet de norske soldatene for hverandre. For kameratene sine. Dette høres veldig klisjé ut, men det er antagelig sant. Det er i hvert fall noe som går igjen i utsagn fra krigsveteraner. Om disse soldatene skal få komme hjem og hvile i norsk jord, er et ganske delikat spørsmål. Selv gir de nok blaffen, de er jo døde, dette handler om de pårørende. Det er som sagt delikat, men jeg kan ikke unngå å tenke på at det har gått over 60 år og mange (men ikke alle, og noen enklere enn andre) har klart å tilgi/gå videre. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 12. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2008 (endret) Norske SS-divisjon Wiking, deltok i jødeutryddelser...Utgangspunktet: Over 6.000 norske menn kjempet på tyskernes side i det fryktede Waffen SS. Dette er en selvmotsigelse. At 6000 nordmenn deltok i Waffen-SS tilsammen under 2VK impliserer at SS-divisjon Wiking ikke kunne være norsk, noe den heller ikke var. Det var en divisjon med frivillige fra flere land. Mulig det. Teksten var hentet fra VG nett så da får du ta de opp med de! Vi har ikke noe ansvar for å hjelpe de etterlatte av landssvikere. Jeg nekter å la mine skattepenger bli brukt til å slepe likene av landssvikere tilbake til Norge for at de etterlatte skal få en grav å gå til. Men fortjener ikke de etterlatte en grav å gå til? Endret 12. mars 2008 av roberteh Lenke til kommentar
Skummel_Fyr Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Over 6.000 norske menn kjempet på tyskernes side i det fryktede Waffen SS. Mange hadde intet valg, faren min var sjåfør for Tyskene under krigen, mange av hans venner og bekjente som nektet fikk et nakkeskudd som belønning. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 12. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2008 Over 6.000 norske menn kjempet på tyskernes side i det fryktede Waffen SS. Mange hadde intet valg, faren min var sjåfør for Tyskene under krigen, mange av hans venner og bekjente som nektet fikk et nakkeskudd som belønning. Er du seriøs nå eller? Lenke til kommentar
Skummel_Fyr Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Over 6.000 norske menn kjempet på tyskernes side i det fryktede Waffen SS. Mange hadde intet valg, faren min var sjåfør for Tyskene under krigen, mange av hans venner og bekjente som nektet fikk et nakkeskudd som belønning. Er du seriøs nå eller? Ja det er jeg! Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 12. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2008 (endret) Hehe, javel Hva synes du da, som muligens er halvt tysker, brude vi bringe disse levningene hjem? EDIT: Faktafeil Endret 12. mars 2008 av roberteh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå