kjodepus Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Hei. Jeg fikk akkurat beskjed om at jeg har fått reservert en plass ved NITH, linje Interaktivt Design, til høsten. Dette er en privatskole som koster en god del skjorter. Jeg trenger litt hjelp til å finne ut om denne skolen er verdt det. Jeg har fått høre litt negative kommentarer frå elever som har gått der, men jeg trenger flere referanser. I tillegg til dette lurer jeg på om det finnes noen andre skoler i Norge som kan tilby mer eller mindre den samme utdanningen. Dette kan være både offentlige og private skoler. Kom gjerne med positive og negative kommentarer når det gjelder disse andre skolene. Jeg kan også nemne at jeg har generell studiekompetanske, men ingen matematikk. Jeg trenger hjelp, og fort! Jeg håper noen av dere kan gi meg noen tips og ledetråder. På forhånd, tusen takk! Lenke til kommentar
OlavHN Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 (endret) Redigert bort Endret 10. mars 2008 av OlavHN Lenke til kommentar
Trashyman Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Jeg ville ikke satset på NITH. Det er en meget dyr skole, og du får like gode, om ikke bedre, utdannelser ved andre skoler. 'Gratis'(hvis du ser bort ifra de få kronene du betaler i semesterpris og skolebøker). Nå skal ikke jeg slenge ut påstander om NITH, men jeg forhørte meg rundt fordi jeg også var interessert i NITH, men hørte fra flere som sa at det var stor variasjon på kvaliteten til lærere. Siden du ikke har 2MX eller bedre, legger det et par hindringer dessverre, da informatikk kunne vært et meget bra fag for deg. Hva med Anvendt Datateknologi ved Høgskolen i Oslo? Du kan også gå inn på samordna opptak. Her kan du se de fleste IT-fag som tilbys. Bare filtrer bort fagene som krever MAT2XY. Selv tror jeg Informatikk hadde vært et fag som kunne passet deg, men mtp. at du ikke har den nødvendige matten ryker den muligheten, med mindre du tar et år og studerer noe relevant og tar matten som privatist. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Du har den fordelen ved NITH at du ila første året kan ta 2MX-faget, slik at du da kan sette i gang med de tyngre studiene på andre og tredje året. Samt at du får prøvd litt av alt det første året, så du får prøvd deg litt før du legger planen for de resterende 2 årene. Har merket litt "surmuling" fra en del personer her på forumet som mener at skolen er "fy" siden det er en privatskole, og som later til å tro at man kan betale seg til gode karakterer, noe som forøvrig ikke går. Men jeg er nå fornøyd hvertfall. Jeg kom inn ved anvendt datatek (som nevnt over) selv, men takket nei til plassen til fordel for NITH, noe som ga meg 2MX muligheten, som igjen ga meg muligheten til å ta utviklingsretningen videre. Og noen jeg har forhørt meg med der igjen var ikke fornøyd, så det er positive og negative meninger om alle skoler/linjer. /andreårsstudent ved NITH Lenke til kommentar
BadFurDay Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Jeg har selv søkt på interaktivt design ved NITH, og er også veldig nysgjerrig på hva studentene mener om skolen sånn egentlig. Hvordan er jobbmuligheter etter endt studie, hva kan man forvente seg i lønn etc... Men slik inntrykket er til nå så blir det til at jeg starter der i august Lenke til kommentar
Alexander Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Få jobb etter NITH utdanning vil være noe av det minste problemet. Bedrifter holder stands på skoleområdet med jevne mellomrom, virker nesten desperate på å få studenter ut i arbeid. Er overbevist at jeg kunne få en jobb allerede nå, mens jeg går andre året på NITH. Og jeg tviler på at etterspørselen vil gå ned med det første, snarere tvert i mot. Lenke til kommentar
BadFurDay Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Få jobb etter NITH utdanning vil være noe av det minste problemet.Bedrifter holder stands på skoleområdet med jevne mellomrom, virker nesten desperate på å få studenter ut i arbeid. Er overbevist at jeg kunne få en jobb allerede nå, mens jeg går andre året på NITH. Og jeg tviler på at etterspørselen vil gå ned med det første, snarere tvert i mot. Høres bra ut! Vet du noe om hvordan interaktivt design er? Hvordan er miljøet på skolen? All info er nyttig info Lenke til kommentar
Revenant_ Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 Er også interessert i all info rundt NITH, først og fremst om det er verdt å betale så mye for en studieplass. Setter svært stor pris på om jeg kan få referanser ang. skolen generelt per pm. Fikk nylig vite at NTNU vil tilby spillprogrammering gjennom informatikk fra høsten av (som også er emnet jeg vil studere), er programmet likt eller er det vesentlige forskjeller (tatt i betraktning av andre skoler også)? /forvirret og fortvila vernepliktig som leter desperat etter en studieplass med en relativt tynn lommebok. Lenke til kommentar
PureChaos Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Hvordan er det med studier som ligner på Interaktivt Design ved offentlige skoler? Noen som da har hovedfokus på design. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Er også interessert i all info rundt NITH, først og fremst om det er verdt å betale så mye for en studieplass. Setter svært stor pris på om jeg kan få referanser ang. skolen generelt per pm. Fikk nylig vite at NTNU vil tilby spillprogrammering gjennom informatikk fra høsten av (som også er emnet jeg vil studere), er programmet likt eller er det vesentlige forskjeller (tatt i betraktning av andre skoler også)? /forvirret og fortvila vernepliktig som leter desperat etter en studieplass med en relativt tynn lommebok. Jeg har hvertfall ikke et problem med at jeg betaler for skoleplassen, når det medfører at jeg kan gå på det jeg interesserer meg for. Forøvrig kan jeg tenke meg at opptakskravet til NTNU blir ganske høyt, så det er greit å ta det og med i betraktningen. Lenke til kommentar
Gjest medlem-122015 Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Hei. Er det noen som vet hva man egentlig gjør på interaktivt design? Har sett på nith.no, men når det står at man skal gjennom design-lab, interaksjonsdesign, o.l, så sier det meg ganske lite...Er det bare webdesign og web utvikling på studiet, eller lærer man også andre ting som flash, animasjon, motion graphics, 3D o.l? Lurer også veldig på hvilke programmer som blir brukt på studiet. Lenke til kommentar
1503 Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Hvordan er det med studier som ligner på Interaktivt Design ved offentlige skoler? Noen som da har hovedfokus på design. Studieretningen Informasjons- og interaksjonsdesign på profesjonsstudiet i informatikk (5-årig master) ved UiO kan kanskje være noe? Det er et studie i samarbeid med Kunsthøgskolen i Oslo. Krever studiekompetanse og 2MX/2MY/3MZ for å komme inn. Poenggrensen i 2007 var 49,5 for primærvitnemål og 50,5 for ordinært vitnemål. Lenke til kommentar
BadFurDay Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 (endret) I morgen drar jeg ned på skolen for å skrive under på kontrakt. Så starter jeg på interaktivt design til høsten ^^ Håper bare dette er verdt det da... lite lyst til å gå på nok en studie-smell... Endret 2. april 2008 av mumsen Lenke til kommentar
PureChaos Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Fortell oss brukerer på diskusjon.no om hvordan det er der når du begynner da! Og takk for forslaget 1503. Får videreformidle det til kjæresten som det er mest aktuelt for. Tar gjerne i mot flere forslag angående IT-studier med mye vekt på design. Lenke til kommentar
BadFurDay Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Fortell oss brukerer på diskusjon.no om hvordan det er der når du begynner da! Og takk for forslaget 1503. Får videreformidle det til kjæresten som det er mest aktuelt for. Tar gjerne i mot flere forslag angående IT-studier med mye vekt på design. Ja, det skal jeg prøve å huske på Men jeg vil gjerne vite mer om denne studieretningen før jeg begynner der, om det er noen som kan fortelle noe om det da. Lenke til kommentar
Gjest medlem-122015 Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Fortell oss brukerer på diskusjon.no om hvordan det er der når du begynner da! Og takk for forslaget 1503. Får videreformidle det til kjæresten som det er mest aktuelt for. Tar gjerne i mot flere forslag angående IT-studier med mye vekt på design. Ja, det skal jeg prøve å huske på Men jeg vil gjerne vite mer om denne studieretningen før jeg begynner der, om det er noen som kan fortelle noe om det da. Har også lyst til å vite mer om denne studieretningen, og derfor blir det et BUMP fra meg. Håper noen kan fortelle litt =) Lenke til kommentar
Villanden Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 (endret) Vurderer å søke interaktivt design høsten 09. Men vil gjerne vite hva jeg går til. Så hvis noen har litt mer utdypende informasjon enn det tilgjengelig på nettet, så er jeg takknemlig. Endret 28. desember 2008 av Villanden Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Du går til et studie som vil være interessant, krevande og engasjerande dersom du sjølv er i stand til å interessere deg, engasjere deg og gjere ein god jobb. Dersom du går dit kun for å ha noko å gjere (slik eg har inntrykk av at det er ein del av) kjem du til å bli skuffa over skulen, prestere dårlig og aldri få ein studierelatert jobb. I det heile tatt, det blir litt til det du sjølv gjer det til. Kva sjølve studieplanane angår er det god kvalitet på dei. Peresonlig har eg det flotters på NITH som andreårsstudent, sjølv om eg går Webkommunikasjon og ikkje Int.Design. Lenke til kommentar
Leon83 Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 Studier som har med webdesign/multimediadesign å gjøre skal man være forsiktig med å velge. Design går veldig mye på personlige ferdigheter, og en imponerende portfolio har omtrent alt å si for å få jobb i et designbyrå som driver med web- og grafisk design. Mange som velger dette studiet vil etterhvert innse at det man får med seg i løpet av studiet bare er toppen av isfjellet av det som kreves av en profesjonell designer. Både på webteknologi-delen og det grafiske. Så jeg vil kun anbefale dette studiet til folk som har drevet med webdesign fra før og virkelig lever og ånder for det. Eller er grafisk designer fra før av, og vil drive med web/multimediadesign. Lenke til kommentar
Valkyrex Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 Enig med Leon83 på den her Jeg har hatt to venner som har gått på NITH (den ene gikk faktisk interaktiv design - ID). Han ene (som gikk ID) fikk seg jobb i Opera når han starter i 5.semester. Han andre jobber fremdeles i kassa på kiwi et sted i Oslo med et av de største studielånene i vennekretsen, og kun et par freelance tilbud i ny og ne. Men sånn kan det jo gå overalt Selv så skjønner jeg ikke hvorfor folk er villige til å betale så vannvittig mye for en utdannelse. Selvfølgelig, hvis du er kjempe gira, og lever / ånder for noe slikt, budre du satse på det. Men nå skal det jo sies at røkla som starter på "betal-deg-inn-i-en-utdannelse" gjør det kanskje ut av manglende karrakterer eller flyttevillighet (mye av detta ligger jo i Oslo), kontra den brennende lidenskapen for feltet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå