Gå til innhold

Hvordan installere lyd-drivere?

Anbefalte innlegg

Jeg er helt fersk i Linux, nærmere bestemt Ubuntu. Innstallerte idag tidlig og nå har jeg problemer med å innstallere driverne til lyd. Jeg har en Creative x-fi extremegamer, men fant ut at det ikke fantes 32-bits linuxdrivere til den, så jeg velger å bruke lydkortet på hovedkortet mitt. Jeg fant driverne til mitt Asus P5VD2-VM SE og her kommer problemet mitt. Hvordan innstallerer jeg driverne?

Dette står i README-dokumentet som fulgte med:

Installation:

This Source Code is from www.alsa-project.org.

Installation notice:

1.It must have GCC compiler in your OS.

2.Kernel source code is the necessary for driver compile.

For driver installation, please follow below steps.

Automatic install:

execute

./install

Manual install:

Step 1. unzip source code

tar xfvj alsa-driver-1.0.xx.tar.bz2

Step 2. Turn on sound support (soundcore module, default turn on)

Step 3. Complied source code and install the driver

a. cd alsa-driver-1.0.xx

b. ./configure

c. make

d. make install

e. ./snddevices

Step 4. Install ALSA Lib

a. tar jxvpf alsa-lib-1.0.xx.tar.bz2

b. cd alsa-lib-1.0.xx

c. ./configure

d. make

e. make install

Step 5. Install ALSA Utility

a. tar jxvpf alsa-utils-1.0.xx.tar.bz2

b. cd alsa-utils-1.0.xx

c. ./configure

d. make

e. make install

Step 6. Run ALSA auto configuration

./alsaconf

Step 7. Use the alsamixer the disable mute (All audio line default is mute)

*Must to compile and to install the ALSA library and utility. (Use automatic install is already installed)

excute alsamixer

Note: 1. The most detail information, can refer the alsa-kernel/Documenttation/ALSA-Configuration.txt in the azx-021705.tar.bz2.

2. Kernel Version must be 2.2.14 or later.

3. All mixer channels are muted by default. You must use a native

or OSS mixer program to unmute appropriate channels.

4. If can not compile the source code, try to rename the /usr/src/linux-2.x -> /usr/src/linux.

5. The driver added to support the SPDIF functoin.

6. a. You can download the alsa-lib-1.0.9 and alsa-utils-1.0.9a form the www.alsa-project.org, then unzip and install them.

b. Suggest use "alsamixer" to control mixer function.

c. Used "alsaconf" can autodetect which drive you need to install (step 4).

7. SUSE Distribution must install the ncurses package.

Jeg skjønte rett og slett ikke hva jeg skal gjøre.

Jeg legger ved et bilde som viser innholdet i drivermappen

noen som kan hjelpe?

post-113720-1204977382_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ah, akkurat samme problem som meg! Min løsning var ikke å installere driveren, da den allerede var installert etter Ubuntu installasjonen, men heller bytte på selve kontakten bak på dataen fra Creative sitt lydkort, til heller hovedkortet sitt lydkort.

Altså, du må fjerne kontakten vekk fra Creative sitt lydkort bak i dataen, og plugge den i hovedkortet sin lydinngang. Skal være en grønn inngang :) Her er et bilde:

http://craigslist.kohn.ws/images/back1a.jpg

Ikke min maskin, men et eksempel. Du skal putte kontakten inn i en inngang der oppe, men ikke nede i Creative sitt lydkort.

Viss ikke det hjelper, så må me kompilere driveren og installere den. Skal prøve å hjelpe deg med det om første svar ikke hjelper.

Lenke til kommentar

Yay :new_woot:

Drivere blir som regel automatisert ved hjelp av sånne hjelpemenyer i Ubuntu, så er veldig enkelt, men jeg kan jo vise deg hvordan vi kompilerer en driver, for så å installere den.

Det første du trenger er noen nødvendige programme som skal kompilere koden. Gå til System -> Administration -> Synaptic Package Manager. Søk etter Build-essential, og installer det.

Eller når jeg tenker meg om så er det en god del å srkive og forklare, vetsje om jeg orker nå :p

Men kan vise litt basis:

Du kompilerer fra en terminal. Gå til Applications -> Accessories -> Terminal, eller trykk Alt+F2, og skriv inn Gnome-terminal. Terminalen vil alltid starte der Home mappen din er, altså gå til Places -> Home Folder. Viss du legger LinuxDrivers.zip-filen her, kan du skrive dette i terminal for å pakke den ut:

unzip LinuxDrivers.zip

Nå skal den bli pakket ut, så går vi videre:

cd LinuxDrivers
nå er du inni den nye mappen, for å gå tilbake kan du skrive
../
Eller om du vil bort til skrivebordet ditt kan du skrive
cd /home/brukernavn/Desktop

Så står de neste kommandoene i den README-filen, men det ser ut som det ligger en script der som skal automatisk installere driveren for deg. Denne koden:

Automatic install:
execute

./install

Så det du gjør da, er:

unzip LinuxDrivers.zip
cd LiniuxDrivers
./install

Jeg er nybegynner selv så er litt usikker nå på om det vil fungere :p Har klart å kompilert XAMPP (serverprogram) og noen andre ting, men aldri en lyddriver før^^ Men litt småbasis her i hvert fall. Du kan få hjelp eller lese mer her:

http://ubuntuforums.org/forumdisplay.php?f=44

Godt at det løste seg i hvert fall :)

Lenke til kommentar

Ofte kommer drivere/programmer som man laster ned i en komprimert fil (noe ala zip/rar). Filene må da selvfølgelig pakkes ut før du kan gjøre noe annet. Ofte er en av filene et kjørbart tekstdokument (feks lyddriver.install). I ubuntu kan du klikke på den fila og velge "run in terminal". Og så følger du anvisningene som kommer opp. :)

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Dessuten så følger de fleste driverne man trenger, med Linuxkjernen. Dette gjelder også ALSA: Det er ingen grunn til å laste med ALSA-modulene separat med mindre du er ute etter svært nylige endringer i ALSA-modulene og/eller ikke har mulighet til å installere nyeste versjon av Linuxkjernen.

Alle "userspace"-verktøy (alsa-utils blant annet) og delte biblioteker (alsa-lib) er det bare tøys å kompilere for hånd. Ikke bare er det en oppskrift på konflikt med pakkesystemet: Det er bortkastet tid!

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...