Licht Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 http://www.bt.no/lokalt/article523368.ece Utvalgte sitater: Professoren viser til etableringen av det skotske nasjonalistpartiet. – Vestlandet og Skottland kan sammenlignes. 70 prosent av den norske nasjonalformuen blir skapt i kystregionen på Vestlandet, men vi får bare 28 prosent tilbake i form av overføringer til sykehus, utdanningsinstitusjoner med mer, sier Aarebrot. – Vestlandet er farlig. Tradisjonelt er vestlendingen svært lojal, men vanstyret begynner å bli kraftig. Hvorfor skal Haukeland sykehus spare penger, når de har vært flinkest til å følge politikkken til regjeringen? Fordi en ikke greier å koordinere spesialhelsetjenesten mellom Rikshospitalet og Ullevål sykehus, sier Aarebrot. – Hadde det vært en region på Vestlandet i stedet for fire fylker, hadde kyststamveien vært en realitet. Hadde et vestlandsting rådet over bruken av samferdselsmidlene, hadde en ikke fått en kjempetunnel mellom Aurland og Lærdal for at folk skulle kommet seg raskest mulig til Oslo. Da hadde en bygd en kyststamvei som hadde gått fra Ålesund til Kristiansand, og gjort det mulig for folk å komme seg raskt til kontinentet, sier Aarebrot. Selv synes jeg Aarebrot i den senere tid har utmerket seg mer med PR-stunt enn med statsvitertakter, men her er han inne på noe. Det ulmer langs kysten, og den snikende følelsen av urettferdighet som følger sentraliseringen mot Oslo, ligger ikke lenger like dypt begravd i underbevisstheten som før. Det bor en drøy million på vestlandet - en ikke ubetydelig andel velgere. Selv ville jeg stemt blankt i dag, da jeg fremdeles har til gode å se en politiker kjempe for annet enn egen vinning - men dersom det plutselig skulle tre frem et regionalt vestlandsparti med fokus på desentralisering og tilbakevinning av verdiene som skapes her, hadde jeg ikke nølt med å gi dem min stemme. Blant vestlendinger er jeg nok neppe alene om å tenke slik. At vestlandet bryter ut og blir en selvstendig republikk ligger nok fremdeles på den utopiske delen av forventningsskalaen, men gud hvor vidunderlig det ville ha vært. Er dette bare en politisk svovelpreken fra Aarebrot, eller en realistisk (og kjærkommen) mulighet for fremtiden? Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Ikke dramatisk Professor i statsvitenskap Bernt Aardal ved Universitetet i Oslo deler ikke bekymringen for et vestlandsopprør. - Jeg er ikke sikker på at det er grunnlag for å tro at vi får et protestparti på Vestlandet. Men skulle det skje, ville ikke det nødvendigvis vært en stor katastrofe som ville snu norsk politikk på hodet, selv om det kunne stjele en del stemmer fra andre partier, sier Aardal. Han viser til at det tidligere har vært etablert protestpartier som Kystpartiet og Aunelista i Nord-Norge, uten at det har fått dramatiske konsekvenser for norsk politikk. Men han avviser ikke at det finnes en konflikt mellom Vestlandet og den sentraliserte politiske ledelsen i Oslo. - Dette er et utrykk for den gamle konflikten mellom sentrum og periferien, som er den eldste politiske konflikten vi har i Norge og som går gjennom alle partier, sier professoren. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=512146 Protestparti, kanskje det. Men det kommer ikke til å bli noe omveltende. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Nå ligger fisk og olje i havet da. Forresten... er det ok at folk vil løsrive seg så fort de finner noe av verdi? Jeg foreslår i så fall at vestlandet blir pålagt å betale tilbake alle skattekronene de har fått ifra kongeriket Norge ifra dets opprettelse til dagen for denne løsrivelsen. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Nå ligger fisk og olje i havet da. Forresten... er det ok at folk vil løsrive seg så fort de finner noe av verdi? Jeg foreslår i så fall at vestlandet blir pålagt å betale tilbake alle skattekronene de har fått ifra kongeriket Norge ifra dets opprettelse til dagen for denne løsrivelsen. Det vil vi ikke, og om dere østlendinger truer med våpenmakt for å innkreve tjuvgodset deres så kan dere vente dere ragnarok! Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Aner ikke om det kun vil være Vestlandet som ønsker å gå ut, men om utviklingen fortsetter vil det ved et tidspunkt oppstå konflikt mellom den muslimske enklaven Oslo og restnorge. 1 Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Kystregionen verdier er skapt av geologiske og marinebiologiske prosesser. Greit nok at høyrøstede bergensere har for vane å leke Gud, men å ta æren for verdier som skapes på grunnlag av rikelig med naturressurser i havet utenfor regionen (som for øvrig ligger utenfor territorialfarvannet), bør selv vestlendinger med mindreverdighetskomplekser holde seg for gode til. At det hele står på trykk i BA, som får VG til å virke som et tungt vitenskapelig tidsskrift, gjør det ikke så mye bedre. Man kan jo også gjerne tro at råvareøkonomi er fremtiden. De samme lirer av seg påstander om at man ikke kan leve av å klippe håret av hverandre: underforstått, en tjenestebasert økonomi fungerer ikke. Noe som selvsagt er tull. De mest innovative av de største selskapene i dag lever av å levere tjenester (Google etc). Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Hvis resultatet av løsrivelse er økt levestandard for oss på vestlandet i form av bedre veier, helsetilbud, skoler o.l som et resulat av mer penger å rutte med så ser jeg ingen grunn til at dette ikke kunne blitt en suksess. Mennesket er tross alt en egoistisk skapning. "Vestlandet er i krig" overskriftene til BA er vel heller ikke akkurat med på å legge en demper på denne saken. Så hvordan vil "Vestlandet" se ut som stat? 1. Vakre Bergen som hovedstad istedet for rævhølet Oslo (jeg er ikke bergenser) 2. Mindre kriminalitet på landsbasis 3. Trolig bedre veier enn vi har i dag(2 felts motorvei fra Kristansund til Stavanger) 4. Trolig bedre helsetilbud 5. Bedre skoler, utdanning og støtte til forskning 6. Forhåpentligvis mindre byråkrati 7. Friele som President(Hvem ellers ) 8. Bedre omsorgsmuligheter for eldre og trengende 9. Arbeidsinnvandring er ikke et stort problem lenger siden vi kan hente inn arbeidskraft fra våre lavtlønnede brødre i øst. Trenger ikke engang å sende dem på språk kurs 10. Medlem av EU kanskje? (eneste negative?) 11. Ingen TV lisens. 12. Fiberlinjer til alle. 13. Et skattenivå som fremmer økt verdiskapning og hindrer utflytting til utlandet. Det skal lønne seg å tjene mye penger, man skal ikke straffes for det! 14. Vi slipper å lese om Mette Marit og Ari Behn i Se og Hør 15. Vi slipper forhåpentligvis å se trynet til Martin Kolberg i avisene. Kan noen seriøst si nei takk til denne drømme staten? Jeg begynner å samle underskrifter allerede i kveld 1 Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Hehe,bra forslag det der toeblast. Men hvilke fylker tenker du på når du sier "Vestlandet"? Rogaland,Hordaland,Sogn og fjordane og Møre og Romsdal? Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Hehe,bra forslag det der toeblast. Men hvilke fylker tenker du på når du sier "Vestlandet"? Rogaland,Hordaland,Sogn og fjordane og Møre og Romsdal? Det var de fire fylkene der ja, var vel også de fylkene som var nevnt i en av de aktuelle artiklene. Kan jeg regne med din underskrift? Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Jeg liker tanken. Men er ikke helt overbevist om at Vestlandet er en.....eh..... levedyktig region, sliter med å forstår hvordan vi kan greie oss uten resten av Norge. Skulle gjerne ha skrevet under men er i tvil,altså. Lenke til kommentar
Lukas Arnaz Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Hehe. Sikkert en morsom tanke for vestlendingene men tviler på at det "ulmer" nok til at dette kan bli noe av. At de kan klare seg selv med det inntektsgrunnlaget som ligger der tviler jeg ikke på. Spørsmålet er vel heller om "vi" kan klare oss uten "dem". Men for meg er vi alle nordmenn, og det tror jeg de føler også. Aarebrot har vel bare blitt litt revet med av løsrivelses-hypen (les kosovo). Når det er sagt så startet jeg jo en tråd tidligere i dag om krim og elendighet i Oslo. Aarebrot og visse vestlendinger snakker også negativt om sentraliseringen til Oslo. En fristende tanke slo meg derfor: kan ikke resten av Norge løsrive seg fra Oslo? La Oslo bli sin egen lille vatikanstat Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Kystregionen verdier er skapt av geologiske og marinebiologiske prosesser. Greit nok at høyrøstede bergensere har for vane å leke Gud, men å ta æren for verdier som skapes på grunnlag av rikelig med naturressurser i havet utenfor regionen (som for øvrig ligger utenfor territorialfarvannet), bør selv vestlendinger med mindreverdighetskomplekser holde seg for gode til. Når man ikke har noe vettugt å komme med så tyr man til heller tåpelige former for hersketeknikk. Klarer du ikke holde en saklig tone, men bare må lire av din avsky og stigmatiserende holdninger? Jeg ser ikke helt relevansen. Det er jo basiskunnskap at fastlandet er essensielt for å få benyttet seg av naturresursene i havet. Men man skal vel legge rør hele veien inn i Oslofjorden og la fiskeflåten ta den ekstra turen til østlandet? At det hele står på trykk i BA, som får VG til å virke som et tungt vitenskapelig tidsskrift, gjør det ikke så mye bedre. Det er da også på trykk i andre aviser. Eksempelvis her: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/po...icle2299784.ece BA har for ordens skyld i lengre tid ført en serie med artikler som tar for seg emnet. De har fokusert på at kretsen rundt Stoltenberg består fint lite av vestlendinger (Stoltenberg ønsker ikke å kommentere dette). Om du bryr deg om at maktapperatet bør ha en "geografisk spredning" eller ikke vet jeg ikke. Men jeg syntes nå det er bra at en lokalavis for Bergen setter fokus på at regjeringen tilsynelatende ignorerer politikere herfra. Men prøv nå gjerne å fokusere på hva budskapet er fremfor å se deg blind på hvem som trykker det. Kanskje du da vil makte å ta for deg problemstillingen med åpent sinn, fremfor å la fordommene styre. Det hevdes at vestlandet ikke er avhengig av Oslo, men Oslo er avhengig av vestlandet. Noe jeg for ordens skyld først høre en professor si for over 5 år siden. Han var fra Oslo, selv om det ikke burde spille noen rolle (men med den barnslige retorikk du benytter så bør det vel påpekes). Nå, er det mulig å diskutere problemstillingen som fremmes uten å lire av seg fordommer og stigmatisering? Slikt kan vi vel heller spare til OT-Baren. Når det kommer til den meget kompetente Aarebrot (som jeg tviler på lider av mindreverdighetskomplekser) så tror jeg ikke det vil komme noe "protestparti". Kanskje strilene vil finne på noe slikt, men byene har en salig miks av nordmenn fra alle kanter av landet. Østlendinger, bergensere, sørlendinger og nordlendinger jobber fint sammen i både Stavanger og Bergen og jeg tviler på at vi føler oss alt for snytt. Arrogansen fra øst er det bare enkelte skrikhalser som står for, den er heldigvis ikke representativ for den jevne østlending. Like lite som en full brannsupporter representerer den jevne bergenser. Enkelte burde seriøst finne seg en jobb hvor man kan omgås folk fra andre deler av landet, slik at man får bukt med en stigmatiserende misoppfanting av vestlendinger/østlendinger/nordlending/whatever. Jeg klarer ikke helt se for meg hvilken felles politisk plattform et slikt protestparti skulle finne. Vi har to småpartier som står noenlunde "sterkt" og det er Venstre og Rødt. DLF er vel et annet parti som satser på Bergen. Jeg skjønner ikke helt hva vi skal med enda et parti. Vestlendingene bør heller la vær å stemme AP om de ønsker flere vestlandspolitikere til Oslo (om det virkelig er slik at Stoltenberg sauser sammen et østlandsnettverk som sitter med makten). Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Jeg liker tanken. Men er ikke helt overbevist om at Vestlandet er en.....eh..... levedyktig region, sliter med å forstår hvordan vi kan greie oss uten resten av Norge. Skulle gjerne ha skrevet under men er i tvil,altså. Resten av Norge har ingenting Vestlandet er direkte avhengig av. Vi klarer oss nok fint uten opera i Bjørvika. Vi skal jo selvsagt ikke isolere oss helt fra Øst Norge, mye vil nok forbli det samme i starten og løsrivelsen vil foregå gradvis. Kan sikkert slenge med Telemark også i den nye staten, er hvisnok der mesteparten av Thorium forekomstene våre ligger Når det gjelder Oljefondet så tar vi over halvparten selvsagt. Avhengig av hvilke fylker som velger å støtte seg til saken. Når det kommer til den meget kompetente Aarebrot (som jeg tviler på lider av mindreverdighetskomplekser) så tror jeg ikke det vil komme noe "protestparti". Kanskje strilene vil finne på noe slikt, men byene har en salig miks av nordmenn fra alle kanter av landet. Østlendinger, bergensere, sørlendinger og nordlendinger jobber fint sammen i både Stavanger og Bergen og jeg tviler på at vi føler oss alt for snytt. Arrogansen fra øst er det bare enkelte skrikhalser som står for, den er heldigvis ikke representativ for den jevne østlending. Like lite som en full brannsupporter representerer den jevne bergenser. Enkelte burde seriøst finne seg en jobb hvor man kan omgås folk fra andre deler av landet, slik at man får bukt med en stigmatiserende misoppfanting av vestlendinger/østlendinger/nordlending/whatever. Arrogansen fra øst er det sentrale personer som står for og det er det som er hovedproblemet. Og selv om mange østlendinger osv har flyttet til storbyene og at man samarbeider godt sammen er vel ingen grunn til å ikke løsrive seg så lenge det fører til bedre levevilkår for oss på vestlandet. Ihvertfall hvis et mulig fremtids scenario er at alle større byer vil ende opp som Oslo. Kriminalitet avler kriminalitet! Misoppfatning av lendinger? En brannsupporter er vel det som faktisk representerer den jevne bergenser, fulle har de trolig vært hele bønsjen og de er selvsagt best i alt(bare se på Brann). Nordlendinger banner og drikker mer en resten(fakta) og østlendinger sitter på kaffebar uten å skape ikke verdier(neida ). I mellomtiden gjør vestlendinger seg klar for et nytt og bedre liv i sin nye stat . Tror Ola Nordmanns oppfatning av hvordan han selv er på de forskjellige stedene i landet er noenlunde korrekt. Når Serbia og Montenegro kan skille lag så kan vel Norge og Vestlandet skille lag? Litt annen situasjon der nede da men de hadde de jo fint i lag de to landene. Her er ihvertfall et uttdrag fra valgløftene til Vestlandspartiet 1. Mer makt til Vestland(obvious) 2. Mindre regn i Bergen (Er tydelgivis noen som stemmer på den som lover mest) 3. Rassikre veier 4. Forbud mot spredning av religion. Å spre løgner og å drive med indoktrinering burde seriøst være forbudt (selv om vi alle er indoktrinert på en eller annen måte :/ ). Vil kanskje tape en del stemmer i Møre og Romsdal pga denne så må nok revurderes. Skal nok få utarbeidet et fullstendig partiprogramm i løpet av Mars. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Nå, er det mulig å diskutere problemstillingen som fremmes uten å lire av seg fordommer og stigmatisering? Slikt kan vi vel heller spare til OT-Baren. Det er mulig. Men jeg så hvor lista var lagt, og ville ikke sette noen i forlegenhet ved å legge meg på et høyere nivå. Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Nå, er det mulig å diskutere problemstillingen som fremmes uten å lire av seg fordommer og stigmatisering? Slikt kan vi vel heller spare til OT-Baren. Det er mulig. Men jeg så hvor lista var lagt, og ville ikke sette noen i forlegenhet ved å legge meg på et høyere nivå. Er det gøy å bo i Oslo? Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Nå, er det mulig å diskutere problemstillingen som fremmes uten å lire av seg fordommer og stigmatisering? Slikt kan vi vel heller spare til OT-Baren. Det er mulig. Men jeg så hvor lista var lagt, og ville ikke sette noen i forlegenhet ved å legge meg på et høyere nivå. Jeg vil nok tro vi kan finne et seriøst tema i dette her, som ikke er relatert til kjedsommelig bykrig. Selv trønderne er jo generelt sett flotte folk. Lurer på hva midt-Norge og nord-Norge mener i denne saken her. De sitter jo på tilgangen til våre største naturresurser. Ser at Monica Mæland har erklært krig med regjeringen. Er vel en retorikk ment for å sanke stemmer. Jeg er nå ikke så sikker på om vestlandet vil stille sterkere i et regjeringsapperat bestående av Høyre og FRP. Men jeg kan vel vise forståelse for frustrasjon som kommer om man føler at man blir ignorert. http://www.ba.no/nyheter/politikk/article3383065.ece Lenke til kommentar
Litek89 Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Hehe, morsom liten sak dette. Ser at toeblast ramser opp den perfekte stat som vestlandet vil bli bare vi skiller oss "ASAP". Regner med at du er FrP`r når enn ser på hjerneaktiviteten som er brukt under det innlegget. Det er noen fundamentale ting som gjør at dette ikke vil skje. *Vi er etnisk like(alle er så og si kristne(i form av registrert i statskirken eller hedninger) *Vi har en enorm velstand alle sammen Disse to tingene aleine er nok til at enn "løsrivelse" aldri vil skje. Hvis noen kan vise til land der de har oversvømt av penger og har vært samlet etnisk i flere hundre år som blir skillt ved annet enn krig, så gjør det! Men slik som Aarebrot antyder at vestlendingene vil styre mer av pengene selv er kanskje mer realistisk. At vi får store regioner som styrer mer selv er kanskje noe som blir mer og mer vanlig. Vil kanskje bli dyttet fram av at Nord-Norge og vil ha mer egenrådighet no når de får en enorm oljesatsning. Må også huske på at det sitter veldig mange kloke hoder på østlandet og Oslo. Er mye kompetanse samlet der som er helt livsnødvendig for resten av landet å ha idag. Og hvis noen lurer på hvor jeg hører til, så har jeg bodd i Bergen hele mitt liv Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 (endret) Trur vestlandet hadde hatt det mykje bedre utan resten av landet, dei brukar jo mesteparten på ny opera i Oslo og andre dyre bygningar for at dei ekstremt nyttige Oslo beburane skal ha det ekstra bra. I tilleg slepper vi å ha så mykje kriminalitet(mindre pengar på politiet) og rare Oslo meiningar som går over våre. Veiane hadde blitt sikrare, hadde sikkert tatt ned strøm og bensi-prisen(spesielt strøm). Meir vetige nyheitar, bedre skular, veiar, kultur, strørre satsing på å halde bygdesamfundet vedlike og mykje meir tippar eg. Endret 9. mars 2008 av medlem-141789 Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Må hvertfall si at min avsmal for dere vestlendinger, og særlig bergensere, bare vokser. Sikker på at dere ikke lærte noe av deres tyske venner for 60 år siden? Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Tror noen at en utbryterstat på Vestlandet hadde blitt anerkjent av verdenssamfunnet? Tviler sterkt. Forøvrig ser jeg at mange sier at vestlendingene hadde kunnet få tatt over oljereservene. Det er galskap å tro at den norske stat hadde gitt fra seg de rettighetene uten videre, bare fordi dere ligger nærmere dem rent geografisk sett. Og det med operaen i Bjørvika, det er på langt nær av alle som bor i Oslo-området som har glede av operaen eller ser nytte av den. Og når man først skal bygge en så stor bygning må man jo strengt tatt legge den der flest folk har mulighet til å kunne bruke den. Dessuten foreslås det jo nå å bruke rundt 20 milliarder på et eventuelt OL i Tromsø, så å si at alle pengene blir brukt i Oslo faller på sin egen urimelighet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå