Gå til innhold

Norge, CO2 og Norsk forskning i et nøtteskall


Anbefalte innlegg

jeg ble så irritert når jeg nettopp så på NRK som viste Norges forskning på hvordan vi skal redusere CO2 utslippet i Norge. på dette programmet sa de at bilene er den store CO2 verstingen i Norge, men det er jeg uenig i. den Norske bilbrukeren slipper ut ca 0,006% av CO2 utslippet på verdens basis, i tillegg så forurenser ikke bilene like mye som fabrikkene og oljestasjonene som er i Norge , men hvorfor kan ikke staten gå etter de store verstingene i Norge? jeg har så lyst til å være tøff når jeg sier at staten ikke ønsker dette, siden de vil tape store summer på dette og dermed ikke ønsker ikke å sette verstingene i rampelyset.

 

men store Norge her jo funnet en løsning på CO2 utslippet, de skal nemlig plante enormemengder nye skog om råder og sier at dette vil løse problemt, vi kunne ha like godt tatt en potteplante og stukket den langt inn i eksospotta. og om ikke det var nok så vil disse nye områdene bli slik som nasjonalparkene vi har, men det som er pussig er at i disse nasjonalparkene så har skogen blitt rasert siden ingen passer på å rydde i døde trær og i en av alle parkene her det vist seg at etter tid at dette var en feil siden skogen døde ut, og nå mangler dyrene mat, etter at skogen sakte men sikkert dør ut blir jo det mangel på mat. og hvorfor blir det det? jo lar du dyr være i fred ikke

skyter dem blir det flere av dem og jo flere det blir jo mere mat trenger de.

selv i Steigen er jo det ulovlig å skyte elg, disse elgene drar nå i en flokk på opptil 12 - 20 dyr. og nemlig elgen har rasert enorme kvadrat kilometer skog.

 

men skal man akkurat å få bort den lille andel de norske bilene forurenser, vil staten at vi skal kjøpe miljøvennlige biller for, tja.. skal vi si 200.000 - 300.000,-? og så må jo staten ha avgifter på den nye bilen til 30.000 - 90.000,-

så vil jo du spørre hvor jeg har disse tallene fra, i går var faren min som jobbet på vare avdelingen på et bilverksted, han var på en bil utstilling i Svolvær og snakket tilfeldig med en selger av en varebil, kjøper du en splitter ny vare bil uten to ekstra seter koster det ca 80.000,- men om du tar med seter vil det koste 30.000,- som staten skal ha i tillegg til den høy prisen som en ny bil koster.

 

og nye veier kan ikke staten ha, neida.. da vil vi bruke bilen mer og dermed forurenser vi mere, men gode veier vil jo gi mindre utslipp og hvorfor? med dårlige veier må bilen bruke mer kraft og bruker da dermed mer bensin, med gode veier vil bilen jobbe lettere og dermed reduseres utslippet. men hvis vi skulle bygge vei så har jo ikke staten råd til dette, selv etter disse avgiftene.

 

- årsavgift på bil

- avgift på bensin

- piggdekk avgift

- rush avgift

- diverse små avgifter

- CO2 som andre land slipper ut (denne avgiften betaler vi i blant annet strøm

- avgift når kommunen skal asfaltere veien i din gate

 

og på toppen av det hele skal vi ha en bomstasjon som skal betale bygging av vei. og etter alle disse avgiftene så er jo det den enkelte mann i gate som skal finansiere hele veiutbyggingen i Norge. men hvor blir det av

disse pengene? spør deg selv og har du reist på E6 så vet du med sikkerhet at vei standarden i Norge er dårlig, men man har jo ikke nevnt veiene i byene i Norge, jeg kan jo ta et eksempel med Bodø. her er den gjennomsnittlige vei standarden noe å skamme seg for, enkelte plasser er hullene i veien 15cm dyp, og jeg har personlig gått ut med en linjal og målt, noen kvartaler fra meg her en vei lengde på 20 meter ca 80 hull på 10 - 20 cm i diameter på hver eneste hull, og dette er en liten prosent av Bodø, man ikke farsken har vi råd til veier, men.. vi har råd til nye skulpturer og nye kulturbygg over hele kommunen.

 

på autobanen i tyskland er imponerende, hver kilometer av veien bruker de ca 900.000€, mens lille vesle Norge ikke har råd. og noe annet som er helt på tryne er at Norske forskere sier at energi produksjonen er så skadelig på verdens basis, man vi lager jo et av og kanskje verdens reneste energi, kan dere fortelle meg hva i et vannkraftverk som er så skadelig for naturen når du samenligner atomkraftverk, gasskraftverk og kullkraftverk?

 

som systemet er i dag er det mannen i gata i Norge som skal redde verden fra globaloppvarming, til oppsummering kan man samenligne Norge, Amerika og Asias utslipp og kan dere fortelle meg hvorfor forskere mener at Norge er en av verdens største verstingene?

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...