Gå til innhold

Kritikk på mitt portfolio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt grei side, men jeg stusset litt på hvor lite fokus innholdet fikk.

Hvis du setter minimum høyde på innholdet, og setter den til omtrendt det samme som høyden blir på profil siden, så vil jeg oppleve det som mer naturlig å navigere rundt på siden. Innholdet vil da også få mer fokus.

Lenke til kommentar

- Hehe, ansiktet/bildet kan diskuteres, men det er ikke meningen at du skal dømme om du synts jeg ser pen ut eller ikke, siden omhandler meg så føltes naturlig "ok" ut å bruke det midertidlig hvertfal.

- Headeren er nok litt tom iforhold til størrelsen, skal se litt på headeren.

- Har nok blandet litt med det engelske her, men personlig synts jeg portefølje høres helt forferdelig ut og viker fort bort ifra ordet. Er en feil ifra min side, skal se på det.

- Det er speilbilde under menyen ja (teksten), stemmer - var litt fram og tilbake på det.

- Hvorfor? Personlig mening? Alle kan ikke like alt (spesielt farger), men med konstruktiv kritikk har man som regel grunner for det ene eller det andre.

Takker for tilbakemeldingen! Skal se litt på løsninger.

Mvh, Julepilsen.

Lenke til kommentar

Angående ansiktet ditt, så har det ingenting med om du er pen eller ikke å gjøre, det går mer på hvor passende akkurat det bildet var i headeren på siden din. Jeg synes det ser litt rart ut, så du bør kanskje vurdere et annet bilde der. Siden om deg er et mye bedre sted å ha et bilde av deg. Angående fargene, så er det mer det at fargespekteret går fra mørk blålilla til mørk turkis, og jeg synes turkisfargen i headeren og bakgrunnen ser litt "skitten" ut i forhold til den klare blåfargen i header. Prøv å holde fargene til enten rene turkisfarger eller rene blåfarger, så tror jeg det blir bedre. Du kan jo f.eks. eksperimentere med komplementærfarger i teksten i header, linker, etc. for å få mer variasjon.

Lenke til kommentar

Jeg er vel heller ikke en stor tilhenger av bildet av deg. Mitt problem med bildet er at effektene du har lagt på bildet ikke slo helt ann hos meg. Det er særlig skyggen på ditt høyre øye som jeg ikke opplever som flatterende.

Når det er sagt, så har du ett helt annet uttrykk enn det jeg har, slik at jeg ville gjort ganske mye anderledes enn du har. Vi har forskjellig smak.

Du burde kanskje fjerne nedlasting av hack til winrar fra julepils.com?

Lenke til kommentar

Lokaltog, for all del jeg sier ikke det ene eller det andre angående bildet på den måten, ville bare fram til at det er en del menn som "klager" på bildet fordi de gjerne ikke liker det, err, utseendesmessig osv.

Men jeg kan sette meg enig og skal vurdere et annet bilde og se om headeren må forminskes litt i høyden.

Får automatisk et spørsmålstegn om hva som kan være stilig og plassere der men får brainstorme litt. Det var egentlig mer på grunn av "hastverk" at det ble nettopp det bildet som ble plassert der.

Skal forresten også tenke litt mer på fargene, var nok ikke så flink på begrunnelse for fargeutvalget denne gangen enn hva jeg burde ha vært, men føler det har blitt mer fokus på fargeutvalg oppover tiden enn hva det var før.

FrodeNilsen, har faktisk ikke lagt merke til området rundt øyre før du nevnte det nå, nok en grunn til å vurdere en annen løsning. Er det noe konkret du vil peke ut at du ville ha gjort annerledes?

Beklager for cracken men jeg har ikke sett over min egen side på 3 år eller mer og skal fjerne et par småting umiddelbart, selv om siden skal ned og ny opp asap.

Har forresten ikke vært mye negativt snakk om kodingen og har ikke hørt om noen browser feil så har ikke slått feil der hvertfal.. :whistle:

Mvh, Julepilsen.

Endret av Julepils
Lenke til kommentar

Jeg kan gi en god del tilbakemelding om kode, layout, og design, men jeg rekker ikke dette i kveld.

Jeg er litt usikker på hvilket nivå jeg skal legge kritikken på, så jeg har valgt å avvente det litt.

Jeg kan forsøke med noen tilbakemeldinger i morgen, så får vi ta det derifra. Hyggelig om du kunne gi litt mer tilbakemelding om hva målet ditt med siden er, og hvem du forsøker å nå først.

EDIT: En natt forbi:

kode

Det er svært sjelden at jeg finner sider her på forumet som validerer både markup og css.

Du har også usedvanelig ren og god markup kode. Det finnes selvsagt pirk man kan henge seg opp i, som at du ikke oppgir keywords, ikke har css for andre media enn screen, eller at du har litt ujevn indentering av koden.

Det som slår meg er at du bruker mange klasser til noe du burde klare med vesentlig færre. Jeg forstod ikke helt hvorfor du har valgt å sette klasse på body elementent for eks.

Dette fører meg over til CSS.

Det virker som om du benytter en bestemt klasse på body, for så å benytte rollovers hele veien ned til det stedet i navigeringsmenyen som er aktivt, så dette kan merkes som aktivt. Du har også valgt å ha varierende bredde på knappene i navigeringsmenyen.

Disse valgene medfører at du må lage ett hav av klasser, noe som jeg ikke opplever som særlig elegant. Ved å benytte fast bredde på navigeringsknappene samt å kun merke den aktive knappen med en klasse, blir koden renere samt at layout blir strammere.

Layout

Jeg opplever at layout er en av de største svakhetene ved designet ditt.

Du har valgt å midtstille siden, samt at du har gjort bakgrunnen rundt til en del av designet ditt. Dette fremhever ditt største problem og det er at du har lite innhold på flere av sidene dine. Mini side eller lite side med lite innhold er en opplevelse jeg tror flere vil sitte igjen med.

Å endre på layout for å bøte på dette problemet blir omfattende for din side. Det budskapet du har får frem budskapet ditt helt greit, derfor er jeg ikke sikker på om det er nødvendig å redesigne siden, da jeg ikke har fått tilbakemelding fra deg på hva hensikten med siden er eller hvem du forsøker å nå.

Linjer

Elementene flyter litt og står ikke på linje.

Logoen din står ikke på linje med andre elementer hverken horisontalt eller vertikalt.

Bildet av deg står vel heller ikke på linje med noe?

Navigeringsmenyen din benytter knapper med ulik bredde.

Justering

Du blander midtstilling og venstrejustering om hverandre. Dette gir meg mer en opplevelse av kaos enn orden og stramt design.

Bildet av deg er høyrejustert, logo har masse marg, navigering er midtstilt, overksrift er midtstilt, innhold og sub-overskrifter er høyrejustert.

Typografi

Du har ikke en slående god typografi på siden din. Det er for lite avstand mellom linjene og det er ikke skikkelig merking av overskrifter. Skriften er også liten.

Valg av farger og fonter fremhever eller demper ikke slik at det virker som om du har fokus på dette.

Målgruppe

Du har god kode, selv for ett trent øye, og viser svært god evne til å tilegne deg kunnskaper der.

Layout har mange svakheter, så jeg tror ikke du kan markedsføre deg som god på layout med referanse i dette her.

I din CV og portfolio vektlegges individuelle grafiske arbeider, men flere av disse krever god layout.

Endret av FrodeNilsen
Lenke til kommentar

Takker og bukker for veldig detaljert (konstruktiv) kritikk. *bøye seg*

Jeg har ikke hatt tid disse siste dagene til stort mye dessverre, ene hamsteren har nemlig fått seg diarè og ligger på dødens rand.

Men er fullstendig enig i mange av punktene, spesielt dette med fargevalg og typografi.

Først når du sier det så går det opp for meg hvor dårlig og amatørmessig jeg har vært å holde standarden på disse områdene, valget av farger stod mer på hva jeg likte der og da, samme gjaldt typografi.

Skal absolutt gjøre en bedre innsats i helgen nå håper jeg å få ordnet så og si alt.

Målgruppen i førsteomgang blir arbeidsgiver(e) rett og slett, noen tror freelance men vanskelig å leve på slikt.

Mvh, Julepilsen.

Endret av Julepils
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...