Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[gitt opp] Kun sk, cpu, & kabinett-vifter skrur seg på når pc skal starte !update! Nye problemer!

Anbefalte innlegg

Hei.

Etter et mislykket forsøk på å rense cpuviften for en stund siden har jeg hatt store problemer med pcen min. Den vil enkelt og greit ikke starte.

Når jeg trykker påknappen inn, starter viftene som sitter i kabinettet, viften til CPUen og viften til skjermkortet. Ingen lyd fra hverken cdrommer eller harddisker. Da problemet først kom til dage, startet jeg denne tråden hvor vi kommer fram til at prosessoren har tatt kvelden. Så jeg leter opp en ny prosessor, venter til den kommer, henter den, plugger inn alt(er ekstra forsiktig denne gangen), starter pcen og det samme fuckings jævla problemet er der fortsatt. Nevte vifter starter, kabinettlyset lyser som alltid, men cdrommer og harddisker er helt jævla stille.

Så hva skjer? Det var tydeligvis ikke prosessoren likevel, og siden cpu, skjermkort og kabinett får signal fra hk om å starte vifter, samt kabinettlyset lyser kan jeg ikke se for meg at det er hk som er dødt heller. Jeg har prøvd med forskjellig ram, annet skjermkort og annen psu. Skal jeg være ærlig har jeg ingen anelse i verden hva som er galt. Kan det være noe så enkelt som at jeg har glemt å plugge i en kabel? Tviler sterkt på det, da jeg har tatt fra hverandre pcen for så å sette den sammen minst 10 ganger for å få dette til å fungere.

Noen kloke hoder der ute som kan hjelpe meg? Jeg begynner å bli mektig irritert på den jævla pcen.

Endret av Nyhus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har lest den andre tråden og vil gjerne utrykke min forundring at du akkurat har betalt 1000 for en 3500+ siden det selges 4000+ for 500 for tiden. Nok om det.

Om jeg forstår deg riktig har du byttet ram, cpu, psu, og skjermkort, og du får strøm på vifter, men ikke på disker og tastatur (lyser ikke på tastatur, cd rom åpner seg ikke). Det kan ikke helt stemme siden du skal få strøm på kontakter til disker også hvis psuen fungerer. Ville prøvd å måle med multimeter på strømkontaktene etter at pcen var slått på, du kan forøvrig måle alle kontaktene på psuen (sticky om dette i psu forumet). Bortsett fra det så høres det ut som det er hovedkort eller bios det kan være noe galt med, ev. at cpu ikke sitter skikkelig i (du har husket å klemme den fast?).

Et par løse tanker i farten: På mitt 939 så har jeg den vanlige 20+4 strømkontakten, men jeg har også en ekstra 2x2 pins strømkontakt litt ved siden av som skal brukes, som kan være lett å glemme. Hvilket hk har du? Jeg ville også forsøkt å resette cmos ved å sette jumperen, står i hk manualen din. Det kan også være at noen av de andre jumperene på hovedkortet ditt har løsna eller falt av når du har drevet nedi der. Det kan også være en korrupt bios chip, du kan bestille nye slike fra en tredjeparts leverandør, koster vel 25 dollar pluss frakt eller noe sånt.

Synes likevel at utfra det du gjorde før det skjedde så er den nærmeste forklaringen at statisk elektrisitet har kortsluttet en komponent på hket. En ting jeg ville gjort under testing er å ta ut alt, inkludert skjermkortet, bortsett fra en ram brikke og en diskettstasjon.

Endret av substeve
Lenke til kommentar
En ting jeg ville gjort under testing er å ta ut alt, inkludert skjermkortet, bortsett fra en ram brikke og en diskettstasjon.

Det har jeg gjort alt.

Som sagt har jeg testet med to forskjellige psuer, samme resultat.

Har også 20+4 kontakt, men det fulgte med en "plugg" som pleier å stå i kontakten slik at kun 20 av de brukes.

At cpu sitter skikkelig i er jeg sikker på ja.

Jeg har dette hovedkortet. Er så lei av testing nå, at jeg vurderer å bestille et nytt med en gang. Ser at det ikke er spesielt vanskelig å få fatt på 939hks.

Skal ta en titt på de andre forslagene du kom med etter jobb substeve. Takker for godt innlegg.

Lenke til kommentar

En liten update her. Flaut nok vet jeg nå hva som var galt, og det var ikke hardware-relatert i det heletatt. Det var jeg, smart som jeg er, som glemte å åpne "cpu-låsen" før jeg satt inn/tok ut cpuen. Nå som jeg har gjort det starter alt opp helt normalt. MEN!

Jeg får fortsatt ikke bilde på skjermen og jeg aner ikke hvorfor. Har igjen prøvd med to forskjellige skjermkort, hvor jeg har fått identisk resultat. Så er det nå noen som aner hva feilen kan være?

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd med to forskjellige skjermer, med samme resultat. Jeg har ikke noe innebygd skjermkort, og da har jeg vel heller ingen mulighet til å koble monitoren rett til hket? Eller har jeg gått glipp av noe stort her?

Er det mulig det kan fungere å resette hket? Flytte noen jumpere elns? Jeg har aldri gjort det før, og siden jeg har flyttet ligger manualen hos mor. Noen som kan guide meg igjennom det?

Lenke til kommentar

Du har da en skjerminngang på hket også, ved siden av inngangen til lyd og nettverk osv. Har faktisk samme hk som du, men det ligger i en eske, men var akkurat og så på det og det var da en skjerminngang der, med mindre jeg er blitt blind over natta.

edit: må nesten ta det tilbake, er ikke sikker på om det skjerminngang likevel, trenger en kaffe nå ...

Endret av substeve
Lenke til kommentar

Har dessverre ikke noen gode forslag, bortsett fra å teste at skjermkortet + kabel faktisk virker ved å prøve det i en annen pc. Forstår det slik at du ikke har et skjermkort nummer 2 liggende, så det kan være at skjermkortet har gått. Hvis du føler for å ta den helt ut og har et voltmeter liggende, kan du måle volten og mer på pinsen på utkontakten på skjermkortet/enden på skjermkabel som skal inn i monitoren, se f.eks. her, her og her, gjelder mest vga, men det er overførbart. Er også min personlige erfaring at som oftest er det en eller annen kabel som står feil eller er ikke satt i, så det lønner seg å trippel sjekke slikt.

Holder likevel fortsatt en knapp på at det er noe med hovedkortet siden det var der problemene startet. Du resettet bios, gjorde du ikke?

Endret av substeve
Lenke til kommentar

Har nok to skjermkort her, og jeg har prøvd med begge. Samme resultat.

Skal prøve å ta pcen helt fra hverandre igjen, for så å sette alt sammen. Kanskje jeg kommer på noe smart.

Siden alt starter opp normalt, jeg kjenner igjen alle lydene fra disker etc, betyr det at det mest trolig ikke er noe galt med prosessor eller hk?

Lenke til kommentar

Så mest trolig er det faktisk noe galt med hket mitt? Gikk over pcen nå, klarte ikke å se noen grunn til at pcen ikke skulle starte opp. Fant ingen brukne pins, bøyde duppeditter eller annet. Alle kablene står i slik de skal. Jeg har ikke peiling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...