Olis68 Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Hei! Jeg har noen dataproblemer og har lyst til å slette alt på datamaskinen. Hvordan får jeg slettet operativsystemet? Takker for alle svar! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Vanligvis gjør man det ved å formatere. Men som regel skal man jo legge inn operativsystem på nytt, og da er formatering et valg man får underveis. Antar det er snakk om Windows: http://www.winsupersite.com/showcase/windowsxp_sg_clean.asp Lenke til kommentar
j-- Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Sett inn en windows- eller linux-CD, og formater disken derifra. Da vil alt som ligger på den disken forsvinne1, og etter at du har installert operativsystemet vil alt være nytt og rent. 1) Data forsvinner ikke helt om man ikke overskriver det med tilfeldig generert data. Lenke til kommentar
Olis68 Skrevet 28. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2008 Sett inn en windows- eller linux-CD, og formater disken derifra. Da vil alt som ligger på den disken forsvinne1, og etter at du har installert operativsystemet vil alt være nytt og rent. 1) Data forsvinner ikke helt om man ikke overskriver det med tilfeldig generert data. Jeg har forsøkt det, men det kommer ikke opp valg om jeg vill formatere disken. Forresten, det er snakk om Windows Visa. Lenke til kommentar
wwws78 Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Gå inn i BIOS og sett opp slik at du booter fra CD\DVD ROM istedet for hardisken. Sett inn Vista CD-en og start maskinen på nytt. Følg intruksjonene skritt for skritt. Når du har innstalert Vista går du inn i BIOS igjen og setter hardisken som første boot valg igjen. Har ikke gjort det med Vista selv, men regner med det er samme fremgangsmåte som når man innstalerer XP. Lenke til kommentar
Laserbeam Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Hvis du har en laptop som kom ferdig med Vista, så kan du prøve Recovery-mdousen fra bios. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 (endret) Jeg har forsøkt det, men det kommer ikke opp valg om jeg vill formatere disken. Kanskje du bare har oversett "Drive options (advanced)" valget? Punkt 7: http://www.winsupersite.com/showcase/winvista_install_03.asp Endret 29. februar 2008 av hårek Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå