Melisma Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 (endret) Har lett overalt på nettet, men har ikke funnet svar.. Kanskje noen andre her har mere vett på hva man skal søke etter eller hvor man skal søke. Hvis jeg jeg er på fest en lørdag, så lurer jeg alltid på dagen etterpå når jeg er helt fri for alkohol i kroppen. Noen som har en "fasit" på antall timer sånn generelt på hva som er en rimelig tidsgrense fra siste slurk av alkohol og til når man kan kjøre uten å bli tatt i promille? Er det 12 timer som jeg har hørt rykter om? Antall timer søvn regner jeg med ikke spiller noen rolle i og med at alkoholen blir tatt opp av blodet, tar jeg feil? Endret 28. februar 2008 av Melisma Lenke til kommentar
Hugbees Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Hentet fra tvilsom side: http://joaastr.googlepages.com/promkalk "For å regne ut din egen promille, tar du alkoholvolum i gram * prosent/100 og deler dette på 68% av din egen kroppsvekt. Trekk deretter fra 0,15 pr. time du har brukt på å drikke. Eks: En person som veier 100 kg drikker 4 halvlitere med pils (2 liter) 2000 gram * 0,047 / 68 = 1,38 Hvis han bruker 2 timer er promillen ca 1,08" også er jo grensen for å kunne kjøre 2pr =) Lenke til kommentar
GeO Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 En slags metode for å anslå tiden til alkoholen er brutt ned: 1) Finn antall gram alkohol du har drukket. Vi regner her med at alkohol i drikkevarer veier det samme som vann, noe som er en OK tilnærming, særlig for svakere drikker som øl, cider og vin. (I verste fall beregner du en litt høyere promille enn du faktisk har.) Eks. 0,5 liter øl på 4,7 vol% gir 500 · 0,047 = 23,5 g alkohol. 2) Del dette på 70 % av kroppsvekten hvis du er mann, eller 60 % av kroppsvekten dersom du er kvinne. Hvis du måler alkoholmengden i gram og kroppsvekten i kilogram, har du nå alkoholpromillen. En mann på 75 kg drikker to av ølboksene fra punkt 1 og får en promille på ca. 2·23,5/(0,7·75) = 0,90. 3) Alkohol brytes ned i leveren med ca. 0,15 promille per time. Vi deler promillen på denne nedbrytningsraten for å få antall timer til personen er edru. Altså tar det 0,90/0,15 = 6 timer for mannen i eksempelet vårt å bli nykter. (Hadde vi regnet med en kvinne på 65 kg, hadde vi fått drøyt 8 timer.) 4) TA ALLE TALL MED EN KLYPE SALT. Dette er ikke en fasit på når du kan kjøre bil igjen, men gir en bra pekepinn. Husk at man ikke bøtter i seg alt på en gang, slik vi tenker oss når vi regner på papiret, men at man gjerne fordeler drikkeinntaket utover mange timer. Både nedbrytningsraten for alkohol, og prosentdelen kroppsvekt alkoholen fordeles på, kan variere en del, og beregningene bruker et gjennomsnitt. Dessuten er det ikke sikkert at man er i god nok fysisk form til å kjøre bil dagen derpå selv om man er edru heller. Legg derfor til bra med tid i tillegg til det du regner ut. Denne metoden ligner jo mye på den fra den "tvilsomme" siden, men den skal være ganske riktig i prinsippet. Hos Folkehelseinstituttet finnes mer utfyllende info og flere regneeksempler. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Er nok veldig mange som opererer med 12t. Dessverre er nok ikke det alltid tilstrekkelig og skal man være sikker skal man ikke kjøre bil i det heltatt «dagen derpå». Når det kommer til kalkulatorene og formlene man finner så er det dumt å stole på de. For å være ærlig så kan de ikke tas med en klype salt, men heller noe sånt som en spade salt. Først og fremst varierer nedbrytning av alkohol såpass at det kan i verstefall være 0.10 promille pr. time, og ikke 0.15 som mange opererer med (er ikke 0.15 egentlig «best case» da tro? eller kan den faktisk være høyere også? ). Har man f.eks drukket mye øl o.l kan man fort bli dehydrert, og da har du mindre vann/væske i kroppen noe som medfører høyere «promille». Det betyr at 2 av 3 variabler i formelen man bruker kan/vil variere, og da sier det seg selv at resultatet også vil variere. 1 Lenke til kommentar
GeO Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Jeg nevnte jo også dette med at tallene vi bruker i utregningene er gjennomsnittsverdier, og at det derfor bør gis et visst slingringsmonn (for å si det mildt). Sjekk linken jeg postet. Der står det mer om det du tar opp, så som at nedbrytningsraten kan variere fra 0,10 til 0,25 promille per time (så ja, den kan være høyere enn 0,15), og at det er en usikkerhet på pluss/minus 10 % når det gjelder hvor stor andel av kroppsmassen man bruker. Lenke til kommentar
marlboro! Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Bare jeg som får "skitne" tanker? 1 Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Mulig det bare er du som er desperat Neida, sant det at emnet høres litt merkelig formulert ut Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 6. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2008 ja, ser jo nå at de som tenker koffert, helst skjønner topicen min som "pulbar" istedet for dens egentlige mening 1 Lenke til kommentar
Erasus Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 ja, ser jo nå at de som tenker koffert, helst skjønner topicen min som "pulbar" istedet for dens egentlige mening Hahaha, konge, den tenkte jeg ikke over før du sa det nå egentlig. 1 Lenke til kommentar
GeO Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Det verste er at det sikkert er folk som har sjekket denne tråden bare på grunn av koffert-tolkning av emnetittelen også. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-v6cLnSOv3V Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 giggidi-giggidi... Lenke til kommentar
Gjest Polo-ragger Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Har lett overalt på nettet, men har ikke funnet svar.. Kanskje noen andre her har mere vett på hva man skal søke etter eller hvor man skal søke. Hvis jeg jeg er på fest en lørdag, så lurer jeg alltid på dagen etterpå når jeg er helt fri for alkohol i kroppen. Noen som har en "fasit" på antall timer sånn generelt på hva som er en rimelig tidsgrense fra siste slurk av alkohol og til når man kan kjøre uten å bli tatt i promille? Er det 12 timer som jeg har hørt rykter om? Antall timer søvn regner jeg med ikke spiller noen rolle i og med at alkoholen blir tatt opp av blodet, tar jeg feil? ELLEEEERRRR så går 0,15% alkohol ut av kroppen din i timen så vis du har 1,5 i promille så tar det 10 timer;) værsegod;D Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Har lett overalt på nettet, men har ikke funnet svar.. Kanskje noen andre her har mere vett på hva man skal søke etter eller hvor man skal søke. Hvis jeg jeg er på fest en lørdag, så lurer jeg alltid på dagen etterpå når jeg er helt fri for alkohol i kroppen. Noen som har en "fasit" på antall timer sånn generelt på hva som er en rimelig tidsgrense fra siste slurk av alkohol og til når man kan kjøre uten å bli tatt i promille? Er det 12 timer som jeg har hørt rykter om? Antall timer søvn regner jeg med ikke spiller noen rolle i og med at alkoholen blir tatt opp av blodet, tar jeg feil? ELLEEEERRRR så går 0,15% alkohol ut av kroppen din i timen så vis du har 1,5 i promille så tar det 10 timer;) værsegod;D 0.15% i timen? Er du gal? Tipper du mener 0.15‰, men selv det er forsåvidt også feil. Forbrenning av alkohol er, som jeg tydligvis allerede har forklart i tråden her, høyst individuelt, og varierer mellom 0.10-0.15‰. Skal man være på den trygge siden bør man anta 0.10‰/time. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå