Gå til innhold

Hvordan organiserer du bildene dine?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Først av alt beklager jeg om det finnes en lignende tråd fra før. Jeg gjorde et kjapt søk, men fant ingenting som lignet. (Om noen er bedre til å søke, så er det en annen sak ;) )

 

Det jeg egentlig lurer på er hvordan folk organiserer bildene sine. Med ca 15 000 bilder på disken, så fant jeg ut at jeg var nødt til å gjøre noe drastisk for ikke å miste oversikten.

 

Mine bilder ligger derfor lagret som følgende:

E:\Bilder\<År>\<Måned>\(<Begivenhet>\)

 

År og måned er skrevet med henholdsvis fire og to siffer, for at mappene skal vises i korrekt kronologisk rekkefølge. Et bilde som er tatt i mai 2006 ligger derfor i "E:\Bilder\2006\ 05\".

I tillegg oppretter jeg egne undermapper under hver måned dersom det er en bildeserie fra en bestemt begivenhet (F.eks. "Ferietur til Kypros").

 

For å være på den sikre siden så har jeg til enhver tid også en kopi av hele "Bilder" -mappen på en ekstern harddisk, samt på en lokal filserver jeg har stående.

 

 

Så spørsmålet er;

Hvordan organiserer DU bildene dine? Noen gode råd til andre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Aperture, med foldere og prosjekter, samt bruk av nøkkelord og album som gir mulighet for å krysslinke på tema på tvers av prosjekter og foldere. To eksterne disker for å ha backup.

Høres ut som en interessant måte å sortere bildene på! :)

Men blir det ikke fort kaos av å ikke sortere etter dato på noen som helst måte? Eller var det jeg som missforstod litt?

 

Hva med familiebilder og andre "dagligdagse" begivenheter? Sorteres de på samme måte?

Lenke til kommentar

Jeg bruker Photoshop Album, som er endel av Organizer-delen av Adobe Elements.

 

Det henter bildene fra den mappen du velger, og kan også oppdage nylig innlagte bilder automatisk.

For å organisere, har jeg laget ett "tre" med Familie og navnene under, Venner - Navn, begivenheter osv...

Og så er det bare å trekke disse "Tag'ene" på bildene.

Tar jo kanskje litt tid med 15000 bilder da, men kan jo tagge flere bilder på en gang osv, ofte er det jo samme person/begivenhet på flere bilder etterhverandre, og da er det jo bare å merke, og trykke HMK på tag'en, og legg tag på bildene.

 

Det som noen kan mene om dette programmet, er at disse tag'ene lagres i en separat database. Men det løses med menyvalget "Skriv tag til filene", da legges alle tag'ene som ligger på ett bilde over på EXIF-dataene til bildene, og er da sammen med filene for alltid, og kan også leses av andre album-programmer dersom en bytter ut senere.

 

For backup så benytter jeg en ekstern disk som jeg kopierer bildekatalogen over på nå og da ved hjelp av SyncToy fra Microsoft (Faktisk ett veldig enkelt og greitt sync-program, gratis). I tillegg har jeg DVD backup av mappene, og lager en ny DVD ett par ganger i året eller når jeg har lagt inn nok nye bilder til å lage en ny DVD.

 

På disk lagrer jeg bildene i mapper med navn utfra når jeg la dem inn på disken, ikke når de ble tatt. Da slipper jeg tenke på bildedato ved importering. Og Albumet sorterer uansett på Exif-dato, så det går fint.

Lenke til kommentar
Mine bilder ligger derfor lagret som følgende:

E:\Bilder\<År>\<Måned>\(<Begivenhet>\)

 

Jeg lagrer som /bilder/2007/01 osv. Hvis det er en spesiell begivenhet/tur så heter kanskje katalogen /bilder/2007/01-glittertind. Fungerer fint for meg, da blir katalogene sortert riktig, og jeg har alle bildefiler på samme nivå i filhierarkiet.

 

Som råd til andre har jeg et jeg synes er veldig viktig, det er å være skeptisk til å bruke kommersiell programvare for å organisere bildene, med mindre man selv skjønner og vet at tiden man bruker på å kategorisere/sortere/legger til metadata ikke blir bortkastet om programvaren plutselig opphører å eksistere. Her skal man tenke 10-50 år fram i tid (eller så langt du vil). Jeg blir overrasket om ikke en hel del av formatene og databasestrukturene som noen av dagens programvare er helt uleselige da.

 

Selv vet jeg ikke hvilke program som hadde passert dette nåløyet hos meg, da jeg kjører helt min egen struktur, kun basert på kataloger. Inni f.eks. 01-januar ligger nef-filene, jpg-filene og også txt-filer som jeg bruker som bildetekst. Dette er jeg sikker på jeg vil klare nyttiggjøre meg om 50 år.

 

Siden alt ligger inni en katalog, er dette veldig enkelt å synkronisere for backup. Jeg bruker rsync.

Lenke til kommentar
Som råd til andre har jeg et jeg synes er veldig viktig, det er å være skeptisk til å bruke kommersiell programvare for å organisere bildene...

 

Det der er en tanke jeg også har gjort meg. Ved å organisere bildene kronologisk (basert på exif-dato) i egne mapper føler jeg at det er jeg som har kontroll over bildene mine. Er i utgangspunktet veldig skeptisk til å overlate en så viktig jobb til ett enkelt program.

 

Men når det er sagt, så har jeg jo gjort akkurat det motsatte med musikken min (som organiseres av iTunes) :ermm:

Endret av shadow_
Lenke til kommentar

Jeg støtter forslagene om å oganisere bildene i kataloger slik at man blir uavhengig av programvaren.

 

Jeg har en litt annen fil struktur: \Bilder\ÅÅÅÅ\ÅÅÅÅ-MM\ÅÅ-MM-DD Tittel. Grunnen til at jeg gjentar måned og år flere ganger, er at jeg har sett noen programmer kun viser nederste nivå på katalog. En annen fordel er at det gjør det lettere å ta med forskjellige utsnitt av samlingenen hvis jeg trenger det.

 

Edit: Heldigvis så er Photoshop Elements 6 laget slik at jeg lett kan importere bilder inn i denne strukturen.

 

Jeg bruker selvfølgelig IKKE iTunes, så jeg kan derfor også ha en fornuftig organisering av musikken. Jeg har Squeezebox og mp3 spillere av andre merker enn Apple - dermed er det lett å unngå iTunes :)

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Høres ut som en interessant måte å sortere bildene på! :)

Men blir det ikke fort kaos av å ikke sortere etter dato på noen som helst måte? Eller var det jeg som missforstod litt?

 

Hva med familiebilder og andre "dagligdagse" begivenheter? Sorteres de på samme måte?

Datosortering blir en slags "smart mappe" som i praksis er forhåndsdefinerte søk over alle bildene. Dermed kan du lage "smarte mapper" med alle bilder fra bestemte år eller tidsperioder, eller f.eks bilder av bestemte personer eller nøkkelord (IPTC-metadata).

 

Etterhvert som det blir flere bilder endrer jeg strukturen etter hva jeg mener er

hensiktsmessig, det er ganske greit å flytte ting rundt. Når jeg skal prøve å finne bilder assosierer jeg mer med nøkkelord eller episoder og er litt dårlig på å plassere bilder tidsmessig, så jeg bruker i liten grad datosorteringer. Du kan selvsagt lage folderstruktur basert på dato om du vil det, du står helt fritt når du bruker Aperture.

 

Jeg har f.eks folder med familie, og den inneholder prosjekter som representerer ulike sammenkomster eller temaer. Når det blir for mange prosjekter direkte i folderen lager jeg ekstra foldere eller prosjekter for gruppering og flytter prosjektene inn der igjen. Prematur optimalisering av folderstruktur er roten til alt ondt. ;)

 

Når det gjelder datatrygghet får jeg i verste fall eksportere alt som TIFF og bevare EXIF og IPTC dersom det skulle være nødvendig en gang i fremtiden. SQLite3 (Aperture) og råfiler fra Pentax skal jeg alltids klare å finne en vei bort fra.

Lenke til kommentar

Eg brukar konstant ein tre-struktur i utforsker, basert på hendelser.

Eks.

Konserter

Springsteen 2004

Springsteen 2005

osv

NM

2005

2006

2007

Dersom det er fleire minnebrikker innanfor kvar konsert, blir det disk 1, disk 2 osv.

Dette gjer det enkelt når data skal flyttast til eksterne disker og eventuelt kopierast til andre som ikkje har same program.

"Alle" har utforsker

Lenke til kommentar

Har tidligere hatt en ganske ustrukturert lagrings metode med tilfeldige kataloger, men etter at jeg fikk min EOS 30D så har jeg sett meg nødt til å bli litt mer strukturert.

 

Prøvde først Picasa, men etter å ha prøvd Adobe Lightroom så falt jeg for dette programmet.

 

Filene blir importert til mapper med følgende struktur:

Bilder\år\dato

 

Deretter tag'er jeg fortløpende etterhvert som jeg legger bilder inn på PC-en.

 

Syns dette fungerer veldig greit.

Lenke til kommentar
Jeg bruker Photoshop Album, som er endel av Organizer-delen av Adobe Elements.

 

:

For backup så benytter jeg en ekstern disk som jeg kopierer bildekatalogen over på nå og da ved hjelp av SyncToy fra Microsoft (Faktisk ett veldig enkelt og greitt sync-program, gratis). I tillegg har jeg DVD backup av mappene, og lager en ny DVD ett par ganger i året eller når jeg har lagt inn nok nye bilder til å lage en ny DVD.

Bruker filstruktur i bunnen som de fleste andre, det bør man uansett ha for å være uavhengig, og nivå for år, måned og dato med beskrivelse.

Tipset om å gjenta år i måned og dato var ikke dumt!!

Da er det også lett å bruke uavhengige viewere for å se på bildene.

 

Det er en veldig fin beskrivelse av organisering i guiden til FastStone ImageView, både program og guide er gratis.

 

Bruker også Adobe Elements på toppen for tagging. Importerer med FastStone, konverterer så alle raw-bildene til Adobe DNG med Adobe sin gratis dng-converter, deretter registeres de i Elements og tagges.

 

For de som bruker Elements, husk også å ta backup av selve databasen, for versjon opptil 5 er det kun en enkelt fil (en Microsoft Access fil), fra versjon 6 er det en hel katalog med annet format. Har hacket alle formatene og laget mine egne verktøy for å gjøre større batch-jobber, som å flytte filer og konvertere formater.

Lenke til kommentar

Heisann

Her er min variant

 

Alle mine bilder blir lasta kronologisk inn på PC-en under år, så får kvar dag eg tek bilder på si eiga mappe (Teoretisk kan eg få 365 mapper kvart år...).

 

Bildefila blir "døpt"

ååååmmdd_Kamera modell_bildnr frå kamera.

Då er det lett å vite kva dato bildet er teka på og kva kamera eg brukte utan å gå via exif infoen (nice to know). Då ser det slik ut:

 

D:\Mine bilder\2008\2008_02_21\20080221_EOS400_6742 eller 20080221_CanonG9_921

 

 

Bruker så Idimager V4 til å skrive keywords inn i iptc/xmp feltet til bildefila og til å søke etter bilder med ønska keywords

Keywords er organiser i tre struktur: Persons, Events, Places, Objects

som eg har delt opp i undergrupper (som kan endrast etterkvart) som passer meg. Så er det berre å markere ønska bilder og tikke av ved ønska tagger, eller dra bilda til ønska tagger

 

Husk å ha ekstern backup av bilda (virus, lyn, fingertrøbbel, systemcrash, teknisk feil etc)

 

:-)

Endret av Ruhell
Lenke til kommentar

Organisering:

 

Katalogstruktur:

D:\Data\Felles\Bilder\2008_03_03>

Bildene importeres av Picasa og navnene beholdes (som kameraet lager.., f.eks. IMG_0034.JPG).

 

Scannede bilder:

Holder også på med scanning av gamle bilder. Fant ikke noen god måte å organisere dette, så det ble slik:

D:\Data\Felles\Bilder\Scannede bilder\Ålesund>

Navngir bildene med det de inneholder. F.eks. Bjørn ute på fisketur.jpg.

 

Backup:

Har en ekstern Maxtor-disk som benyttes DAGLIG! Har inntrykk av at mange ikke tenker på backup. Bare tenk på tilfellet med disk-krash!?

Til å kopiere NYE og ENDREDE filer, har jeg laget denne BAT-filen:

 

xcopy d:\Data k:\Data /c /d /s /e /h /y

Dette fungerer utmerket.

 

Tagging:

Gjorde en del av dette før, i Photo Shop Album, men når jeg skulle skifte maskin, så måtte jeg gjøre det om igjen. Dette er kanskje løst utfra de innleggene over? Skrive tags til filen? Vil ikke det endre datoen på filen da det ble tatt? jeg ønsker at orginaldatoen skal være på filen. Eller kan man unngå dette?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg bruker åååå\ååååmmdd - <begivenhet>. Dette har fungert bra for meg i noen år. (tar ca 10 000 bilder pr år..)

 

Min utfordring er at jeg tar endel bilder i det daglige - og er ikke alltid like flink å følge opp organiseringen. Så nå har jeg f.eks 1000 bilder liggende i "INCOMING" katalogen min og må manuelt lage alle katalogene og flytte bildene inn dit...

 

Noen som vet om et verktøy som kan ta bildene i en katalog og legge dem i katalog som heter ååååmmdd (etter når bildene ble tatt) ? Da er det bare for meg å legge til et tema..

 

På Nokia N95 så gjøres dette når bildene legges over på pc.

 

Thomas :-)

Lenke til kommentar

Tror det har vært en lignende tråd ja.. :)

 

Mappe plasseringen blir :

 

D:\Bilder 2008\2008.05.28 - Fotograf, Begivenhet

 

på denne måten kommer alt kronologisk mot å skrive på annen måte...

Fotograf fordi vi er to som tar bilder...

 

Bruker i tillegg Photoshop Elements 6 Organiser...

Føler jeg har god kontroll på bildene...

Hele D: disken blir sikkerhetskopiert kontinuerlig...

 

Noen som vet om et verktøy som kan ta bildene i en katalog og legge dem i katalog som heter ååååmmdd (etter når bildene ble tatt) ?

Sjekk om ikke kamera ditt kan lagre i mapper bassert på dato i stede for antall e.l.

Pentax kan man velge dette, så om jeg ikke tømmer minnekortet på en uke, så ligger bildene på riktig dato, forenkler mye... :)

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Bruker lightroom, bildene importeres i henhold til struktur:

"år/år-måned-dato"

funker helt fint, og om jeg skulle slutte å bruke adobe ligger de forsatt i denne strukturen på diskene.

 

Forøvrig backup til en ekstern disk samt en backup på jobben (som oppdateres en gang iblant), backupscript kjøres ukentlig og ser forøvrig slik ut om noen vil bruke det:

 

xcopy F:\Dokumenter\Bilder H:\Backup /D /Y /S

Lagre den som en .bat fil og la den kjøre som en planlagt oppgave.

 

Den kopierer fra F:\**** til H:\**** og kopierer kun nye filer, og kopierer hele mapper og undermapper, samt at den ikke spør om å overskrive allerede eksisterende filer.

Endret av Actibus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...