Dewil Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 (endret) Da jeg flyttet ut (Mai 2007) ble møbler og styr bare plassert der det stod greiest. Veldig kjekt i en leilighet på 45 kvm Når jeg bodde hjemme (hos mor og far) så hadde jeg lerret og prosjektor i kjelleren. Når jeg flyttet måtte jeg ta med meg dette utstyret, eller rotet som det ble kalt. Dette rotet ble plassert der det stod best akkurat der og da det også. Vakkert ikke sant?? ikke akkurat, derfor fikk jeg et lite infall og med litt inspirasjon fra jobben ble det satt i gang storstilt ryddeaksjon av kabler i stua. Inspirasjonen fra jobben var at jeg fant en passende senterhøyttaler til anlegget mitt. Men noe av problemet er at det er en InWall høyttaler. Altså en høyttaler man fester i veggen. Høyttaleren er av merket SpeakerCraft. Slik: Foran: ... og bak Problemer. Hehe.. Problemer ja. Jo da, problemet er det at høyttaleren min bygger 9,5 cm inn i veggen. Veggen er bare 8 cm dyp Løsning? Jeg har det ja.. Jeg fant frem en MDF plate som jeg tegnet noen flotte streker på og ble saget der etter.. Til slutt etter litt saging ble utfallet slik: Da kunne jeg bare legge denne flotte nye ramma mellom høyttaleren og veggen slik at høyttaleren kommer lengre ut fra veggen... her ser du at rammen bygger høyttaleren lengre ut: ramma ble teipet fast til høyttaleren med dobbeltsidig teip. Så var det veggen sin tur til å gjennomgå litt av hvert... Muhahahahaaaa.. Nå skal det sages ja.. Målte meg ut til senter under lerrettet og satte noen merker. Jeg benyttet også sjangsen til å stikke gjennom gipsen for å finne stendere. Det veit jeg nemlig at de er der.. Stendere?: Jeg hadde ganske så rett. Det var 2 stendere jeg fant. Heldige meg når jeg åpnet så var det 3!!? Damn! Heldigvis er det fint lite som stopper, drill, sag og pågangsmot! Da var det tid for kabel trekking... Høyttaler kablene til front og senter blir trukket i veggen fra et kott bak veggen. Her går kablene fra kottet og inn i stua. dette er midt på veggen. Dette er kablene til pc skjerm og tastur og mus. Det er også kabler til en IR Mottager (kommer tilbake til denne litt senere) Kommentarer mottas mer enn gjerne Update følger... Endret 5. oktober 2008 av Dewil Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 21. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2008 (endret) Update? alt nå? Jepp.. klarte ikke gi meg.. Må jo fortsette nå.. Klarer ikke legge meg med et digert hull i veggen, så her følger en update.. Høyttaleren ja.. Etter litt teip styr, kabel trekking, kapping av vegg og herping av reisverk, er det nå på tide å sette inn høyttaleren. her er høyttaleren satt inn i veggen. gjenstår kun å male litt. Og litt på avstand: Kottet/Tekn. Rom Et sted må alt utstyret plasseres og det skal selvføleglig ikke synes. Heldis som jeg er har jeg et lite kott på ca 1,5 kvm (er sikkert ikke det engang) Uansett, inn her skal maskiner og bråk. Bilde av det flotte rommet her: (det advares mot sterke scener av ROT) Flott rot ja.. la oss tømme rommet og se hva vi har av plass: Det var utrolig digg å få kastet ut alt rotet i det lille rommet. Heldigvis finnes en bod alt kan flyttes til. Uheldigvis blir boden også full en gang, før eller siden. Uheldigvis slo jeg også fingeren min når jeg tømte kottet... Siden jeg fjernet alt i kottet kunne jeg like gjerne flytte fryseren (som står i gangen) inn i kottet. Uheldigvis befinner adsl modem, trådløs router og telefon base seg bak frysern, men det blir nok plass på kottet. Da var fryseren på plass, på tide med litt annet som er mer spennende... forsterkere og datamaskiner... Som dere ser på første bildet i første post er det ganske mye som skal pakkes inn på kottet. Derfor bare begynner jeg i den ene enden av haugen med ting og tang, og putter det inn på kottet... Hylle på kottet Oppå hylla ligger forsterker i bunnen, Bang & Olufsen Beomedia og canon printer på toppen. Tilbake til den IR saken jeg nevnte litt lengere opp i forrige post.. Det er en Lintronic jeg skal bruke. Det er en programmerbar boks som kan ta i mot signaler fra en fjernkontroll og sende en annen ir kode ut. Dette er en programmerbar fjernkontroll, men du kan velge fjernkontroll selv.. Jeg har valgt å bruke Bang & Olufsen sin Beo4 da den er ganske enkel å forstå... Beo4 IR mottageren er koblet med ledning til Lintronic og Beomedia Siste Toutch på verket er kablene til fronthøyttalere. de er utenpå veggen Nevnte tidligere at kablene er skjult i veggen til fronthøyttalerene: Slik kommer kablene ut: Da er det meste gjort for denne gang og arbeidslysten har ebbet litt ut... Det begynner å bli seint på kveld. Det neste som skjer vil være når jeg får skaffet meg en projektor... Du leste riktig ja, jeg har ikke projektor PS: Hvis noen har lyst til å dele ut en Full HD projektor av god kvalitet til veldedighet (til meg) tar jeg gjerne i mot med åpne armer, stort smil og stor takk! Slik vil det bli brukt til daglig: Kommentarer mottas mer enn gjerne Må bare beklage til dere som venter i spenning på bilder av projektoren. Har dessverre ikke hatt tid til å legge ut bilder. Har tatt noen bilder i helga og fått hengt opp projektoren. Fikk testet lens shift på denne projektoren. Fungerer helt rått, har hengt projektoren i et hjørne. Specs, Sanyo PLV-z2000 Da henger projektoren i taket.. Og til dere kabel allergikere, de kablene bak projektoren der skal legges i en kabel list ja Projektoren har fått kabel list, temmelig strøkent Rack Endelig en update igjen.! Grunnen til at det har hvert lite updates før nå er at jeg har hatt mye å gjøre. Dessuten har ikke lysta hvert til stede en god stund. I dag har jeg fått tak på et 19" rack som er 60x60x200. det ble parkert på kottet og byttet ut med den fantastiske tre hylla som nå skal brennes. Woohoo.. 19" rack Bare se å få bestilt noen hyller nå så hjelper det... De hadde desverre ingen på lager da jeg hentet skapet Var så heldig å få tak i et billig kjøleskap med frysedel. Da var jeg så heldig at jeg kunne kvitte meg med fryseren. Da har jeg bestilt hyller til racket. droppet utdragbare hyller for de kostet den nette sum av 2600kr :/ Hvis noen har pc kabinett til 19" rack i 4U størrelse som er rundt 50cm dyp å donere bort er det bare å si i fra. Litt reklame vil du få i tråden her og på hjemmesiden min! Update. Hyller inn i racket Fått tak i hyllene jeg bestilte og monterte de i dag. skrudde inn 3 sånne hittil, får se om jeg trenger flere. Dessuten følte jeg meg litt i et "harryhjørne" i dag så jeg monterte noen lys Update. Ny forsterker og happenings i Racket. Onkyo TX-NR906 Denne har jeg ventet lenge på. Planen var egentlig å bruke en Bang & Olufsen Beosystem3 men den planen gikk i dass da den jeg hadde klarte jeg å ta livet av. Jaja, skit au, koster bare 55.000 Turen gikk til Mono AS, denne bedriften har importen for Onkyo i Norge. Hos Mono fikk jeg kjøpt en Onkyo TX-NR906. Dette er en temmelig heftig hjemmekino reciever til en ålreit penge. (Koster fra 15.000 og oppover) Den har 7.1 kanals lyd og er THX godkjent. Vekten på denne herligheten er rundt 30KG, ikke så rart når den har en ringkjerne trafo på minst 20KG. Den har 2 strømforsyninger i tillegg til den første, de brukes til forforstrerkeren og styring av div elektronikk, lyd- og bilde prosessor. Her kan du lese mer detaljert om Onkyo TX-NR906. Bilder av Onkyo TX-NR906 Et stk stor ringkjerne inni her ja. Projektor kabler er hengt opp i kabel list og bakhøyttalere har blitt koblet opp. Har forresten også fått strammet opp opphenget til projektoren. Racket Her har det også skjedd div ting. Det er ryddet i kabler og serverene har fått nye rackmonterbare kabinetter fra Chieftech. 2 nye switcher har også funnet en plass i skapet. Her er det en Jensen Proffline 24Porter og en D-link 1016. Bilde av racket og resten av oppsettet. Ikke helt ryddig her enda. Fra toppen: D-link 1016 Jensen Porffline NAS Server 2 Monitor (Benq 17") NAS Server 1/printer server Hjemmesnekret Rackmontert (strips) strømskinne fra Clas Ohlson Canon Printer Onkyo TX-NR906 Cnet Gbit switch 8porter Lintronic TT-455-RT238 Slik ser det ut i dag 05-10-08 Tidenes styggeste teppe på gulvet Update, igjen. Har anskaffet meg en Bang & Olufsen Beo5. Den kan jeg programmere som jeg vil (siden jeg jobber for Bang & Olufsen) sammen med en Lintronic Sammen kan disse gjøre det meste, som å styre releér, Ir styrte enheter og rs232. Her er et lite bilde fra jeg programmerer beo5 Nettop kjøpt en slik: Nyko Bluewave PS3 remote som jeg programmerte inn i lintronicen min og la til noen knapper på beo5. Nå kan jeg styre playstation3 med kun en fjernkontroll. Noen bilder av beo5 "ferdig programmert" Her er Top menyen. Når det trykkes på en knapp så skrur forsterkeren seg på og velger riktig inngang. "setup menyen" Her kan jeg velge å skru på projektor og endre instillinger for høyttalerene. PS3 menyen. Her har jeg lagt til alle knappene fjernkontrollen har å tilby som jeg mener er nyttige. Rød, grønn, gul osv, tilsvarer trekant, kryss osv. Plassert likt som på fjernkontrollen. Har skaffet meg et nytt ADSL Modem, siden telenor sitt speedtouch bare feiger ut når jeg plager det litt. Valget endte på et Tysk produsert router, med innebygget modem, printserver, støtte for USB 3g modem og VoIP. DrayTek Vigor2820vn. Et av de råeste adsl2+ modem som produseres i dag. Anbefales! Har også byttet ut lintronicen min. Den "mistet tilknytningen" til ir øyet jeg hadde, fikk byttet lintronicen så ble det bra igjen. Neste angrep på anlegget blir å legge opp kabel list i teknisk rom. Mest sannsynlir blir det lagt opp en "tek123" langs vulvet, for å få orden på kablene som går mellom skjermen og sånt i tv møbelet. Endret 30. november 2008 av Dewil Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Håper ikke det der var en bærende vegg du kappet stendere i. Ellers ble det et pent resultat. Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 22. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2008 Heldigvis ingen bærende konstruksjon det der nei. er kun en lettvegg. heldigvis Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Ok, da har det jo liten betydning. Lenke til kommentar
ThKarlsen Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Dette ser jo kjempebra ut da gikk fra rent rot til veldig stilfult og pent Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 24. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2008 (endret) bare å vente på noen kroner i lønningsposen så blir det projector også.. vil bli en oppdatering når den kommer i hus. da skal det mest sannsynlig legges kabellist i taket mellom veggen og projector Takker for kommentarer. Endret 24. februar 2008 av Dewil Lenke til kommentar
colt Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 selge den gamle billig til meg ? Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 26. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2008 Solgt allerede dessverre.. Har en du kan låne hvis du vil Lenke til kommentar
colt Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Solgt allerede dessverre.. Har en du kan låne hvis du vil låne?! Lenke til kommentar
Random Hero Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Skjedd noe her i det siste? Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 12. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2008 Venter fremdeles på penger så man får kjøpt en projector gitt. Lenke til kommentar
tevil Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Veldig bra gjort! Har nesten mulighet til et lignende system selv, eneste er at kjøkkenet er bak tv-veggen. Hadde blitt litt for trangt til alt utstyr i et 30cm høyt overskap over kjøleskapet. Høy "Waf" på et slikt opplegg! Men det kottet; blir ikke det veldig varmt med fryser og to pcer og forsterker og sånt? Ville definitivt fått de pcene litt fra hverandre. Er jo enkle hylleløsninger på Ikea med kraftige hyllestolper som man stort sett kan tilpasse hylleplatene slik man vil. Ellers ville jeg jo skaffe meg en ekstern dvd-spiller/brenner og en USB-hub så slipper pcen stå i stua også. Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 22. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2008 inne på kottet er kun 2 maskiner i bruk. den ene på gulvet og den andre oppå forsterkeren. blir faktisk ganske varmt inn på kottet der ja.. Har en plan om å lage en litt tykk dør som jeg kan hente luft over og under. Hylla på kottet er så hurtigfiks bare for å få plassert ting midlertidig. Ikea var en god ide. Det skal ryddes på kottet nar det kommer projektor. Har bestilt en Sanyo PLV-z2000 full hd projektor. kommer neste uke regner jeg med.. Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 27. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2008 (endret) Det kommer bilder senere i dag. se nederst i 2. post Endret 31. mars 2008 av Dewil Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 7. april 2008 Forfatter Del Skrevet 7. april 2008 (endret) Takk, takk. Er vel ikke lenge igjen før det kommer en update til. Sanyo plv-Z2000 er i hus sammen med Playstation3. Venter litt på kabel lister og arbeidslyst igjen så kommer det til å skje ting. Må også se om jeg finner et skap eller lignende til å stappe dingser inni i teknisk rom... Endret 7. april 2008 av Dewil Lenke til kommentar
Andreashoftun Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Heisann Jeg kan ikke dy meg om å spørre: Har du tenkt noe på lydforplantningene igjennom stendere (til naboer) og i veggen (endring i lydbilde for deg). Ettersom veggen må ta opp all bevegelse fra høytalerne, må det jo lage et helvetes spetakkel i over og underetasjen Og veggen vil jo også fungere som en slags membran og fremheve enkelte frekvenser... men uansett... spennende prosjekt hilsen Andreas, siv.ing. bygg Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 26. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2008 Hehe.. er glad jeg ikke bor over eller unde Skal legge inn noe isolasjon senere i prosjektet når jeg skal pusse opp gangen min. Inntil videre er ikke senterkanalen i bruk siden bakhøyttalere ikke er koblet. Lenke til kommentar
Andreashoftun Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Jeg anbefaler at du prøver å dempe alle mekaniske koblinger mellom høyttaleren og veggen. Jeg ser for meg at veggens egenfrekvens vil bli fremhevet hvis du ikke gjør det.. jeg følger med i spenning Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå