cypern Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Hei i august kjøpte jeg en bærbar PC fra multicom. Denne er ikke i produksjon, men den var som følger: ASUS Z84Jv grunnmodell (Z84JV-BAREBONE) Multicom PC-produksjon og testing (MONTERING) INTEL CORE 2 DUO T7600 2.33GHZ S478 FSB667 4MB CACHE BOXED NS (BX80537T7600) 2 X TRANSCEND 1GB JETRAM DDR2 667MHz SO-DIMM (JM488Q643A-6) PRODUKSJONSVARE 160GB SATA 7200RPM 2.5" (160GBSATA72002.5) MICROSOFT Windows XP PRO OEM Norsk SP2 (WINXPPROOEM__) MICROSOFT Installasjon av operativsystem (installasjon) Prisen kom på 17.000 kr. I januar tok PC-en kvelden,og jeg sendte den inn til multicom. I dag fikk jeg beskjed om at pcn er ødelagt, og de tilbød meg en ny, nemlig denne: http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:1728730 Han som jeg pratet med på multicom mente denne PC-en var tilnærmet lik. Han mente også at den pcn jeg kjøpte altså har falt nesten 6000 kr i verdi på ca et halvt år. Kan ikke så mye om pc, men er ikke harddisken dårlig? Hva synes dere? Har dere andre tilbud på multicom til ca.samme pris jeg heller burde slå til på?? Trenger hjelp :-) Lenke til kommentar
Ragal Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Litt sammenligning: CPU: 0.1 GHz mindre prosessor, marginalt om ingen forskjell Minne: 2GB mer minne, jo mer jo bedre HDD: 320 GB, dobelt så stor men "bare" 5200 rpm, dvs litt høyere søketid, men litt kjøligere og litt roligere Skjermkort: 8400 GS mulighet for DX 10, (skal vel ikke være så mye dårligere enn 7700 GF som du hadde? jeg kan ikke si noe sikkert her) Skjermoppløsning: Etter 2 sek søk mener jeg at du hadde WSXGA+ på den gamle, mens du nå får WXGA+, dvs litt mindre oppløsning på skjermen. Dette er vel egentlig det eneste jeg personlig hadde å utsette på PC-en. Hvor stor skjermoppløsningen må være kommer helt ann på egne preferanser.. Ellers så er den minst like god om ikke bedre på samtlige punkter, etter et kjapt overblikk. Lenke til kommentar
Fiffik78 Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Hei i august kjøpte jeg en bærbar PC fra multicom. Denne er ikke i produksjon, men den var som følger: ASUS Z84Jv grunnmodell (Z84JV-BAREBONE) Multicom PC-produksjon og testing (MONTERING) INTEL CORE 2 DUO T7600 2.33GHZ S478 FSB667 4MB CACHE BOXED NS (BX80537T7600) 2 X TRANSCEND 1GB JETRAM DDR2 667MHz SO-DIMM (JM488Q643A-6) PRODUKSJONSVARE 160GB SATA 7200RPM 2.5" (160GBSATA72002.5) MICROSOFT Windows XP PRO OEM Norsk SP2 (WINXPPROOEM__) MICROSOFT Installasjon av operativsystem (installasjon) Prisen kom på 17.000 kr. I januar tok PC-en kvelden,og jeg sendte den inn til multicom. I dag fikk jeg beskjed om at pcn er ødelagt, og de tilbød meg en ny, nemlig denne: http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:1728730 Han som jeg pratet med på multicom mente denne PC-en var tilnærmet lik. Han mente også at den pcn jeg kjøpte altså har falt nesten 6000 kr i verdi på ca et halvt år. Kan ikke så mye om pc, men er ikke harddisken dårlig? Hva synes dere? Har dere andre tilbud på multicom til ca.samme pris jeg heller burde slå til på?? Trenger hjelp :-) Du skriver ikke noe om hvilket skjermkort du hadde på den opprinnelige maskinen, men jeg klarer ikke å befri meg for tanken om at den maskinen der var grovt overpriset i utgangspunktet og at maskinen du er tilbudt er vesentlig bedre. Disk hastigheten er ikke noe problem. Lenke til kommentar
cypern Skrevet 19. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2008 (endret) Hjertelig takk. Jeg er ikke helt fremmed for å kjøpe en 15.4" heller. Er det isåfall et tilbud der jeg heller bør slå til på enn den han tilbød meg? Jeg tenker f.eks på denne her http://www.multicom.no/SystemConfigurator....23%3bc%3a100561 Endret 19. februar 2008 av cypern Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Kan det være en mulighet for at du får hevet kjøpet, og tilbakebetalt den prisen du betalte ? Da vi du stå mye friere til å velge deg den maskinen og leverandøren som passer deg, og som en "bonus" blir det kanskje penger til overs ? Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Av 15.4-tommere kan ASUS G1S absolutt være å anbefale. Den har det kraftigste Nvidia 8600M GT-kortet. Den er solid bygget og har en del fine funksjoner. Dessuten er den relativt solid bygget. Så jeg ville anbefale deg å gå for den istedenfor HP-pcen. Hvis du går for en ASUS G1S ville jeg valgt T7500-prosessoren pga dobbelt så mye cache-minne. Ellers ville jeg også gått for 4GB ram. Lenke til kommentar
cypern Skrevet 19. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2008 Kan det være en mulighet for at du får hevet kjøpet, og tilbakebetalt den prisen du betalte ? Da vi du stå mye friere til å velge deg den maskinen og leverandøren som passer deg, og som en "bonus" blir det kanskje penger til overs ? Hei Han sa jeg måtte skrive en søknad for å få refundert pengene. Og da fikk jeg visst bare igjen 11.500 kr, som han mente markedsprisen var nå.. Av 15.4-tommere kan ASUS G1S absolutt være å anbefale. Den har det kraftigste Nvidia 8600M GT-kortet. Den er solid bygget og har en del fine funksjoner. Dessuten er den relativt solid bygget. Så jeg ville anbefale deg å gå for den istedenfor HP-pcen. Hvis du går for en ASUS G1S ville jeg valgt T7500-prosessoren pga dobbelt så mye cache-minne. Ellers ville jeg også gått for 4GB ram. Tusen takk for rådet. Jeg har lyst på en sterkest mulig maskin, og da er det kanskje like rimelig å gå ned til 15.4" Denne er vel også vesentlig bedre enn den han foreslo? Lenke til kommentar
cypern Skrevet 19. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2008 Kan det være en mulighet for at du får hevet kjøpet, og tilbakebetalt den prisen du betalte ? Da vi du stå mye friere til å velge deg den maskinen og leverandøren som passer deg, og som en "bonus" blir det kanskje penger til overs ? Forresten: er det noen av dere som har noen kunnskapet om dette? Har Multicom rett til å automatisk si at prisen har falt med 6000 kr og ikke tilby meg penger tilbake? At pcn er blitt ødelagt er jo ikke min feil. Trudde kanskje jeg hadde rett til å kreve alle pengene tilbake som jeg betalte i høst for PC-en... ? Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 (endret) Jeg er ingen ekspert, men dersom butikken har åpnet for heving av kjøpet, med tilbakebetaling så skal du ha tilbake alle pengene + renter - fradrag for "bruksverdi". Normalt motregnes rentene og fradraget, slik at tilbakebetaling = kjøpssum = ca. 17.000 for din del. Du kan få et bedre svar i "Forbrukerrett" som du finner her: https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=439 Her kan du se en uttalelse fra Forbrukerrådet som passer for deg. Endret 19. februar 2008 av BearCat Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Men om sjappa henviste deg til å søke, har de ikke godkjent refusjon. Da har de 2 forsøk på å erstatte/reparere først. Men, siden du nå har litt erfaring med laptop vet du jo hva du trenger. Gamer(GPU), film/musikk(stor HD), grafiker(høy oppløsning, mobil-surfer(liten PC). Da kan du jo bedre gjøre et kvalifisert valg, om butikken gir deg valg... Lenke til kommentar
cypern Skrevet 19. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2008 Jeg er ingen ekspert, men dersom butikken har åpnet for heving av kjøpet, med tilbakebetaling så skal du ha tilbake alle pengene + renter - fradrag for "bruksverdi". Normalt motregnes rentene og fradraget, slik at tilbakebetaling = kjøpssum = ca. 17.000 for din del. Du kan få et bedre svar i "Forbrukerrett" som du finner her: https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=439 Her kan du se en uttalelse fra Forbrukerrådet som passer for deg. Tusen takk for god research. Er veldig usikker på hvordan multicom sin policy er på dette området. Jeg får sende inn en post der du anbefalte. Ellers håper jeg i det minste de har såpass goodwill at de tilbyr meg den PC-en jeg nevnte lenger opp her. Den blir på rundt 13.000 kr, ca 1500 mer enn det de mener jeg skal ha... Men om sjappa henviste deg til å søke, har de ikke godkjent refusjon. Da har de 2 forsøk på å erstatte/reparere først. Men, siden du nå har litt erfaring med laptop vet du jo hva du trenger. Gamer(GPU), film/musikk(stor HD), grafiker(høy oppløsning, mobil-surfer(liten PC). Da kan du jo bedre gjøre et kvalifisert valg, om butikken gir deg valg... De fortalte at pcn ikke lot seg reparere. Vet ikke helt hva du definerer som erstatte..? Lenke til kommentar
ksvens1 Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Om man kjøper en ting og den går i stykker, så MÅ de vel gå ut ifra pris du kjøpte for, ikke hva maskin varen du kjøpte som gikk i stykker koster idag. Det er nok ikke sånn det burde fungere, kontakt forbruker rådet før di lurer deg. Må du bestemme deg idag, så gjør det, men jeg mener du uansett bør kontakte og få hjelp til saken. Man skal ikke tape penger fordi produktet går i stykker, burde bli full pengerett tilbake Lenke til kommentar
cypern Skrevet 19. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2008 Om man kjøper en ting og den går i stykker, så MÅ de vel gå ut ifra pris du kjøpte for, ikke hva maskin varen du kjøpte som gikk i stykker koster idag. Det er nok ikke sånn det burde fungere, kontakt forbruker rådet før di lurer deg. Må du bestemme deg idag, så gjør det, men jeg mener du uansett bør kontakte og få hjelp til saken. Man skal ikke tape penger fordi produktet går i stykker, burde bli full pengerett tilbake Jeg ble også svært usikker på dette. Jeg har sendt en e-post til forbrukerrådet for å få hjelp. En som skrev noe her om "ikke godkjent refusjon" Er ikke akkurat en ekspert på området, så her er det godt med hjelp fra dere :-) Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Høres litt jalla ut for meg, det han Multicom-karen sa. Om et produkt er blitt ødelagt og dekkes av reklamasjonsretten vil selger ha tre muligheter til å rette opp (reparere) eller erstatte produktet. Hvis produktet skal erstattes så skal det være eksakt likt eller bedre. Hvis samme feilen har oppstått tre ganger kan du kreve hele kjøpesummen tilbake (+ for tort og svie). Hvis jeg hadde vært deg hadde jeg presset på og ikke godtatt noe annet enn en laptop som enten er eksakt like bra eller bedre enn den du hadde. Og dette med søknad osv, det bør ikke være noe problem. Enten så fikser de laptoppen, ellers så gir de deg en som er eksakt like bra (eller bedre). Hvis du skal få pengene tilbake skal dette skje uten noe fuzz hvis de har hatt tre sjangser til å rette opp. Ikke la deg lure! Lenke til kommentar
cypern Skrevet 19. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2008 Høres litt jalla ut for meg, det han Multicom-karen sa.Om et produkt er blitt ødelagt og dekkes av reklamasjonsretten vil selger ha tre muligheter til å rette opp (reparere) eller erstatte produktet. Hvis produktet skal erstattes så skal det være eksakt likt eller bedre. Hvis samme feilen har oppstått tre ganger kan du kreve hele kjøpesummen tilbake (+ for tort og svie). Hvis jeg hadde vært deg hadde jeg presset på og ikke godtatt noe annet enn en laptop som enten er eksakt like bra eller bedre enn den du hadde. Og dette med søknad osv, det bør ikke være noe problem. Enten så fikser de laptoppen, ellers så gir de deg en som er eksakt like bra (eller bedre). Hvis du skal få pengene tilbake skal dette skje uten noe fuzz hvis de har hatt tre sjangser til å rette opp. Ikke la deg lure! Nei, nekter å la meg lure. I alle fall i denne saken Et annet sted på forumet blir det sagt at selger her ikke gjør noe galt. I telefonen forklarte han meg at dette produktet var ca like bra som det jeg hadde kjøpt tidligere. Og det var nå fastsatt til en verdi av kr. 11.500.. Men nå driver jeg uansett å kikker på alternative 15.4" pc'r som yter bedre. Har dere noen god forslag fra multicom til rundt 12k? Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Et annet sted på forumet blir det sagt at selger her ikke gjør noe galt. I telefonen forklarte han meg at dette produktet var ca like bra som det jeg hadde kjøpt tidligere. Og det var nå fastsatt til en verdi av kr. 11.500.. Ja, det er riktig, selger gjør ingenting galt. Han bare jobber på sine premisser, ikke dine. Hans jobb er å minimere utgiftene til firmaet - det kan han gjøre ved å gi deg mindre penger enn det du potensielt kan få. Han har to valg: 1) gi deg ny like bra/eller bedre laptop eller 2) gi deg hele kjøpesummen tilbake. Men han prøver å løse det på en annen måte: 1) gi deg en dårligere laptop (når det gjelder noen specs, skjerm f.eks) evt. 2) får deg til å søke refusjon, og da søker du om å få tilbake penger, men da på deres premisser. (De er "snille"). Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 (endret) Han mente også at den pcn jeg kjøpte altså har falt nesten 6000 kr i verdi på ca et halvt år.Kan ikke så mye om pc, men er ikke harddisken dårlig? Hva synes dere? Har dere andre tilbud på multicom til ca.samme pris jeg heller burde slå til på?? Trenger hjelp :-) Multicom oppfyller etter min mening sine forpliktelser overfor deg. De tilbyr deg en PC som ikkje er noe dårligere, og på noen områder bedre enn den du hadde. At de selger en tilsvarende PC 6000kr billigere idag er ikkje noe poeng. Det gjenspeiler bare prisutviklingen som har vore siden du kjøpte din gamle PC. At du betalte 17k for din gamle PC betyr ikkje at du har krav på en ny PC til 17k idag. Du har krav på en PC med tilsvarende eller bedre spesifikasjoner, og det får du. Endret 19. februar 2008 av Dragavon Lenke til kommentar
ksvens1 Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Men om han har som krav å få tilbake penger for produktet MÅ di gi han for beløpet han betalte ikke hva det han kjøpte er verdt idag, det blir jo helt feil Lenke til kommentar
cypern Skrevet 19. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2008 Men om han har som krav å få tilbake penger for produktet MÅ di gi han for beløpet han betalte ikke hva det han kjøpte er verdt idag, det blir jo helt feil er akkurat det jeg undrer over. Om jeg krever pengene tilbake, hva er da prisen jeg kan kreve. Garantitiden er jo ett år... Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Du kan ikke _kreve_ pengene tilbake med mindre de har erstattet laptoppen din tre ganger med samme feil. De kan tilby deg det, men du kan ikke kreve det. Det du kan kreve er ny minst like bra/bedre pc. Hvis du vil ha penger av de blir det på deres premisser, dvs. dårligere premisser for deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg