Gå til innhold

Sharia-lover - hva sier de egentlig?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skal ærlig innrømme at min kunnskap innenfor sharia-lover er begrenset. Det eneste inntrykket jeg har er at man blir dømt hardt for utroskap, homofili og andre ting. Gjerne steining eller hengning, men Iran har jo også begynt å kaste folk ned fra klipper. Orginalt. Er disse lovene så brutale som de fremstilles?

Lenke til kommentar

Det er IRRELEVANT hva sharia-lovene går ut på.

Poenget er at vi har *demokrati* i Norge, og at lovene er laget av folket (ved folkevalgte politikere). Det er vi selv som bestemmer hva slags regler vi skal være bundet av, ikke en prestestand som tar utgangspunkt i en religiøs bok.

Og dette er et eksempel til etterfølgelse i den islamske verden, som dessverre aldri har hatt noen opplysningstid, men som stadig lever i et middelaldersk mørke.

Lenke til kommentar

Deler av loven er rimelig ufarlig og kan muligens benyttes i Norge. Det gjelder da private tvister; et økonomisk oppgjør kan f.eks. avgjøres utifra religiøse skrifter dersom begge parter ønsker dette. Mener jeg hørte at Storbritannia allerede har en slik ordning for jøder.

At straffeloven skal påvirkes av sharia ser jeg på som lite sannsynlig, langt mindre ønskelig.

Lenke til kommentar

Forslaget fra en engelsk prest for kort tid siden, om å tillate Sharia-lover i Storbritania, kom helt skjevt ut, fordi altfor mange misforstod.

En Sharia-lov "light", hvor to parter er eninge om å få saken sin bedømt, kan vel nesten sammenlignes med > konfliktråd-ordningen. Hvis begge parter har tiltro, og man kan holde enkelte saker utenfor det vanlige rettsvesnet, er det bare bra synes jeg. I tillegg kommer vel at både staten (bistandsadvokater) og privatpersoner kan spare masse penger på kostbare advokat-utgifter.

Lenke til kommentar

Hvordan har det seg at mine innlegg her er blitt slettet? Det eneste som tok for seg det som faktisk er topic?

Om Sharia (BBC):

"One could easily argue that in Pakistan - as in other places - it's applied rather selectively and that certain interpretations are used simply to gain political points on the part of some administrations.

"It's used willy-nilly, it's used ad-hoc. And so there is no systematic Sharia law, in the same way as Saudi Arabia or Iran, where there is a Sharia tradition."

Sharia has been most consistently applied in those societies without a significant non-Muslim population.

It was completely abandoned in Turkey as part of the country's latter-day secularisation.

Elsewhere, as in partly-Christian Sudan, it has been seen as divisive by those who do not want to conform to an Islamic lifestyle.

And as such, it remains a potent weapon in the hands of those populist Muslim leaders who want to steal a march on their opponents.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/621126.stm

Erkebiskopen av Canterbury kan vel ikke sammenlignes med hvilken som helst prest heller.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...