Gå til innhold

Kjapp trekasse til TG

Anbefalte innlegg

Jah.. Første arbeidslogg og greier.. Dårlig på dette, men skal prøve.

Jeg bygde et laftet trekabinett i sommerferien for 1,5 år siden, men bygde det så "custom" at det ikke var rom til utvidelse.

157850.jpeg

Nuh.. Det nye blir ikke halvveis så gjennomført; ihvertfall ikke før TG. Det er bare en beholder for datadelene som nå ligger strødd utover pulten på hver sin skumplastmatte.

Jeg slengte sammen en konsepttegning i går, kjøpte materialer i dag, som skal brukes sammen med restene av den gamle senga mi (!)

157854.jpeg

Designet er halvveis gjennomtenkt, og det skal ha en del finurligheter som ikke er på papir ennå. Det som da er inkludert i tegningen er da en vanntank jeg skal bygge (spent), og de vanlige delene man forventyer i en PC. Knappene kjøres simple-style, der de henger fast med et slags hengsel-system på toppen, og kan trykkes ned som tangenter. Målene på kabbiset er 20x60x50 (breddexhøydexdybde)

157859.jpeg

Her er da stedet jeg skal bygge. Det er det eneste stedet i huset med permanent sagflis på bakken; vår nybygde hagestue.. Fattern jobber her på fritiden, så det er rimelig trangt. Jeg rydder av stigen og jobber der.

Og så.. hva mangler.. ah! I beste fjortisstil:

Kommentarer her!!

Endret av Mads-b
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første oppdatering:

Jeg sto opp tidlig (10.30) i dag for å starte arbeidet med kassa. Batteriene på kamera var selvsagt flate, så jeg har tatt to bilder mot slutten av arbeidet (bra for dere, det å kutte opp rektangulære stykker av tre er ikke spesiellt kult å se på.

Trebitene fikk skruehull og noen skruer for å teste at det satt sammen greit.

158207.jpeg

Så fikk vi et bilde av den tvilsomme fyren som sliper ned skavankene (en halv millimeter avvik på bakplata ^^)

158209.jpeg

Til slutt hvor langt jeg har kommet i dette øyeblikk. Vinkelen får jeg ta i morgen, nå skal jeg på jobb..

158210.jpeg

Ikke verst arbeid på vaklevorent underlag og sløv stikksag, eh?

Kommentarlink..

Lenke til kommentar

DAG 2:

Jah, da er dagens arbeid overstått, og jeg døper dagen "ulykkesdagen". Nå har dere hatt et døgn til å se hva som var galt med det siste bildet jeg lastet opp. Jeg forteller det snart..

På tide å lage vinkelen!

Hva har man ikke sirkelsag til?

158658.jpeg

Tadah! tok meg 15 sekunder :p

158659.jpeg

Noen minutter senere hadde jeg dette:

158660.jpeg

ultranært bilde av skavanker ( :( )

158661.jpeg

Ikke sikkert at dere ser det under nå, men jeg klæddet skolelim i skruehullene på radiatoren, så la jeg den der den skulle være i kabinettet, og vips, oppmerket skruehull til videre oppmåling.

158662.jpeg

Dette er da det som kalles "videre oppmåling".

158663.jpeg

Ca. her satte jeg hendene i siden og beundret arbeidet jeg hadde gjort. Hva ser jeg? Å joda: Jeg har bygd hele greia speilvendt! Merde!

Det gikk heftig med tid til å snu hele greia, og to flater ble bygd på nytt.

Speilvendt kasse, ferdig uthulet og montert:

158664.jpeg

På dette tidspunkt lagde jeg middag og støvsugde, så det neste bildet er fra kvelden/natta. De to plankene raddisen skal henge i:

158665.jpeg

Til slutt, testmontering av platen øverst i kabinettet. Denne skal være hullete som en sveitserost når jeg er ferdig med den..

158666.jpeg

Takk for i dag/natt.. Får håpe jeg får gjort noe i morgen, til tross for at jeg skal jobbe hele dagen..

Kommentarlink..

Endret av Mads-b
Lenke til kommentar

Jah! fridag igjen!

Når man har fri, jobber man på kabinett, selv om arbeidet i dag gikk svært sakte..

Planen i dag var å gjøre ferdig frontpanelet, noe som også nesten gikk, hadde det ikke vært for at jeg måtte avbryte på grunn av jobben (nattskift).. :(

Første post var å fikse problemet som oppsto i hodet mitt før jeg sovnet i går. Den ytterste av de to trepinnene nederst i kabinettet vil være i veien for radiatoren når jeg setter den inn, da radiatoren har slanger festet til den. Den ytterste pinnen må derfor kunne fjernes..

Så jeg lagde to "hestesko":

159422.jpeg

Som skal feste pinnen det er snakk om på denne måten:

159423.jpeg

Så skal det sages åpninger foran på kabbiset (her min prisbelønte oppmålingsteknikk :p):

159424.jpeg

Og BAM! åpningene kom av seg selv (ser dere hvor skjevt det er?)..

159427.jpeg

Dermed kom åpningen til DVDROM på samme måte.. Oppmålingen kom til kort, og jeg saget litt for langt mot høyre. Det betyr at jeg har enda en unnskyldning til å velge dekkende lakk (så jeg kan sparkle)..

159429.jpeg

Og så vil jeg rette mitt sinne mot alle som bruker fake dremel, og kaller det så. Dette er en ekte dremel ( :p ):

159431.jpeg

Med denne dremelen kuttet jeg et spor i baksiden av framplata, og la noen moddede spiker i sporet. I tillegg lagde jeg noen klosser som passet i hullene, som skal bli knapper.

159432.jpeg

Tettet så sporet med hjemmelaget wannabeesparkel (har ekte også, men gidder ikke hente.. :p) Deretter ble knappene festet til spikrene med veggledningsfester (!)

159433.jpeg

Dermed priset jeg meg lykkelig over å ha en far som jobber i automatiseringsbransjen. Vi har en pose i kjelleren med små, industribrytere jeg forsynte meg av. Disse er ca. 1,5x1 cm store. Disse skal jeg bruke bak treklossene for å "sense" når knappene blir trykket inn. Skal også hente noen fjærer fra et gammelt elektronikksett, så er knappene ferdige, men det blir gjort i morgen, for nå skal jeg på jobb..

159437.jpeg

(Hvis dere sender PM og betaler porto, sender jeg gjerne noen knapper til dere :p )

Det er visst ingen som leser dette, men her er kommentarlink lell :(

Endret av Mads-b
Lenke til kommentar

Ny oppdatering..

Kabbiset begynner å tære på. I vinterferien har jeg gjort tre ting: Sovet, jobbet, og laget kabinett.. Jaja, here goes..

Det første jeg gjorde var å frese ut et spor til en treflis tvers over baksiden av knappene.

159868.jpeg

Jeg borret hull til fjærer fra et gammelt elektronikksett, og skrudde dem nedi. De ble festet med lim.

Deretter tok jeg tre av de fancy knappene jeg har og linkte dem på plass med epoxylim (fantastiske greier).

159869.jpeg

Knappene er nå fullt virksomme, og trenger bare ledninger :)

Så var det det med fancy sidedør. Planen med kabbiset var så få skruer (som man skrur ut og inn hele tiden) som mulig. Derfor burde det være mulig å ta av sidedøra uten verktøy. Jeg trengte et skinnesystem, og jeg trengte en trefres. Kan noen å bruke en trefres? ikke jeg..

159870.jpeg

Dette er første gangen jeg tar i en fres, så jeg måtte øve. Bildet under er første testfresing på et trestykke som jeg hadde liggende. Det skal være 8mm fra kanten og inn til sporet ^^

159871.jpeg

Så tok jeg for meg "the real deal". Framplata og bakplata fikk et spor frest halvveis ned i rask rekkefølge..

159872.jpeg

Deretter ble døra frest, og tilpasset sporet jeg lagde i selve kassa.

159873.jpeg

Det ble noe helt vanvittig med støv av dette, og desto mer av den elektriske høvelen jeg bruker..^^

Her er første test av hvordan døra passer i sporet.

159875.jpeg

Til slutt ble det kutter et hjørne i døra og dagen ble avsluttet med to bæreposer med sagmugg ^^

159878.jpeg

Kamera jeg bruker er av typen pentax. Ikke kjøp pentax. Pentax slåss mot deg når det gjelder fokus, og den spiser farger.

Link til ubrukt kommentartråd

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Oppdatering, at last!

Jadda.. Har hat mye å gjøre på skolen, så det blir et rotteres for å bli ferdig med kabbiset. (Jeg har vært på CeBit også, til mitt forsvar.)

Det var tankbyggedag i går, og dette tok usaklig lang tid, da driten var umulig å få tett..

Man tager plexi og epoxy:

168474.jpeg

Og åpner limemballasjen (vanskeligere enn man tror, så sirkelsaga fikk ansvaret)

168476.jpeg

Plutselig har man en plexiboks!

168479.jpeg

.. som er stygg som bare juling, så vi pusser den med sandpapir og later som vi er ute etter frostingseffekt..

168480.jpeg

Vel, den er ihvertfall tett! ^^

Kommenter tullet her..

Lenke til kommentar

Siste oppdatering før TG!

Jeg innser at jeg har ikke på nær samme nivå av fritidsproblemer som noen her. Jeg har jobbet nesten fra jeg har stått opop til jeg la meg kombinert med andre ting, og jeg er på dette siste steget med provisoriske løsninger. For det første: Vanntanken blir ikke med til TG. Den er alt for ustabil, og jeg risikerer en våt PC når jeg kommer nedover, og jeg gidder ikke styre med påfylling og slikt når jeg er der.

Så vi begynner med oppdateringen:

Harddiskene vil bli festet med o-ringer som henger ned hull de er limt fast inni.

170349.jpeg

Her var planbildet av vanntanken festet med borrelås. Det funka faktisk, og det er synd at det ikke blir sånn..

170350.jpeg

Testplassering av kretskort og PSU.

170351.jpeg

Skrudde så ned en løsning for å ta inn/ut PSU uten å skru i noe som helst. Jeg bare drar den ut når PC-en er av ^^

170352.jpeg

Lagde en liten planke til pumpen med skruehull.

170353.jpeg

Festes slik

170354.jpeg

I full gang med å montere greia.

170355.jpeg

Til slutt: Hvordan det står på rommet nå. Provistorisk antiknekk er montert ^^

Hvis noen tar med tygonslange til TG kjøper jeg for 150% av kjøpsprisen.

170356.jpeg

Vel, jeg fortsetter arbeidet etter TG, så vi får se.. Til da får det bare være sånn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...