Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Vista fryser etter 5 til 10 minutter... [LØST]

Anbefalte innlegg

Jeg installerte BIOS versjon P32 for mitt EVGA 680i SLI HK men fant fort ut at den ikke funket. Fikk ikke gå tilbake til tidligere BIOS verjon så jeg fikk en dataekspert til og fikse de for meg. Han gikk tilbake til versjon P31, men vet ikke om de var den jeg hadde fra før av. Etter han gjorde dette funket PCen og den fant de den skulle. Jeg installerte Vista på nytt men nå fryser alt på skjermen etter 5 til 10 min. Musepekeren og tastaturet funker ikke og PCen slutter og jobbe. Hva er de som kan være galt?

Har lest på noen andre forum att de kan være noe med WD Raptor X hardiskkene????

Men de funket jo med di hardiskkene før jeg kødda med de BIOS greiene, da funket alt helt perfekt og de klikket ikke en eneste gang....

Spesifikasjonene mine står nederst ;)

Endret av Reaper91
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tsja, vet ærlig talt ikke hva som er galt - men det høres vel kanskje mest ut som den typen problemer som du opplever når du overklokker chippene på hvoedkortet. Overklokker du?...

Jeg kna ihvertfall avkrefte at Raptor disker generellt sett er noe problem på kortet. Jeg bruker 2x74gig raptorer i RAID-0 uten noe problem.

-Stigma

Lenke til kommentar
Tsja, vet ærlig talt ikke hva som er galt - men det høres vel kanskje mest ut som den typen problemer som du opplever når du overklokker chippene på hvoedkortet. Overklokker du?...

Jeg kna ihvertfall avkrefte at Raptor disker generellt sett er noe problem på kortet. Jeg bruker 2x74gig raptorer i RAID-0 uten noe problem.

-Stigma

Nei har aldri overklokket PCen min... Men det er jo flere som har hatt problemer med WD og Vista??

Lenke til kommentar

gir du ram-brikkene riktig spenning? kan hende de krever mer enn standard 1,8V. Etter BIOS flash skal man resette BIOS og da kan det hende innstillingene er litt feil.

noen drivere som tuller?

gå inn på Event Viewer eller hva det nå heter og les feilmeldingsrapporten. Skal være en lang lang liste med noen gule trekanter og røde trekanter. se hva som er feil der

Lenke til kommentar
gir du ram-brikkene riktig spenning? kan hende de krever mer enn standard 1,8V. Etter BIOS flash skal man resette BIOS og da kan det hende innstillingene er litt feil.

noen drivere som tuller?

gå inn på Event Viewer eller hva det nå heter og les feilmeldingsrapporten. Skal være en lang lang liste med noen gule trekanter og røde trekanter. se hva som er feil der

Den står på 1,8V nå.. Skal jeg prøve noe høyere som f.eks 2.1V? Bare lest noe om de en plass, ikke sikker da :S Men kan jeg ødelegge noe viss jeg stiller den på 2.1V??

Drivere som tuller? hvilke kan de være?

Og hvor finner jeg denne Event Viewer? :blush:

Lenke til kommentar

Event Viewer er inne på Control Panel, og performance and maintenance (er det på xp ihvertfall) Ligger omtrent samme sted i Vista

ang. spenning på rambrikkene, så finner du det skrevet på selve brikkene og hos produsent. Mange bruker 2,1V, eller tilogmed 2,3V, men så høyt oppe bør du være litt forsiktig

Lenke til kommentar

Jeg hadde samme problemet i går med en 74GB Raptor koblet på et Asus M2N32-SLI. Løsningen for meg var å øke spenningen til minne med 0,2V og så flytte jumperen på Raptoren til pinnene 3 og 4, starte maskinen (den fant ikke disken), slå av igjen og flytte jumperen tilbake til 1 og 2.

Det er ikke logisk å flytte jumperen fram og tilbake, men maskinen har vært stabil etter det...

Jeg er ikke sikker på om økningen av spenningen til minnet var avgjørende da brikkene klarte seg helt fint i 1,5 timer i Memtest86 v3.4. Maskinen var ikke stabil før etter jeg hadde flyttet på jumperen, men mer spenning til minnet skader ikke så lenge brikkene ikke blir veldig varm.

Lenke til kommentar

gratulerer. dagene blir som regel litt bedre når PC-en virker =)

neste prosjekt blir nå å overklokke cpu ikke sant??

du har fine komponenter som mest sannsynlig setter pris på å kjøres litt hardt.

cpu'n og rammen din er ihvertfall villige til å strekke seg ganske langt, skulle være null problem å nå 3,6ghz. bare øke fsb fra 333 til 400 mhz (men ikke ta alt i en jafs)

Lenke til kommentar
gratulerer. dagene blir som regel litt bedre når PC-en virker =)

neste prosjekt blir nå å overklokke cpu ikke sant??

du har fine komponenter som mest sannsynlig setter pris på å kjøres litt hardt.

cpu'n og rammen din er ihvertfall villige til å strekke seg ganske langt, skulle være null problem å nå 3,6ghz. bare øke fsb fra 333 til 400 mhz (men ikke ta alt i en jafs)

Hehe, ja må vell kanskje de snart. Har aldri gjort de før så redd jeg ødelegger noe :ohmy:

Men er de stor sjangs for att noe går galt viss jeg gjør de du sa? Trenger jeg ny CPU vifte, har bare den orginale nå så må vell gå til innkjøp av en ny en kanskje...

Blir de stor forbedring i spill, som f.eks Crysis, World in Conflict, CoH Opposing Fronts osv.?

Og øker fsb gjør jeg vell inne på BIOS? :blush: Der de står FSB 1333 og øker den så til 1400? Eller kanskje ikke? :roll:

BTW dagene blir mye bedre når Pcen virker :thumbup:

Endelig legger di fiberkabel hjemme og så nå blir de ikke lenge før jeg får bredbånd, haha på tide :!:

Endret av Reaper91
Lenke til kommentar
fiber i stua høres veldig bra ut ja

har aldri klokket med nVidia chipset før..

men FSB står mest sannsynlig på 333mhz, og å overklokke den til et sted mellom 333 og 400 er aldri noe problem. varme skulle heller ikke være særlig problem.

oki ^^ Men i forhold til spill? Merker du stor forskjell?

Viss jeg setter f.eks FSB på 360mhz også lagrer jeg de, er den overklokket da? :hmm: Hvor mange GHz vil jeg cirka ha da? Kommer de til og stå inne på Vista en plass? Dette høres da altfor lett ut da men, hehe ;)

Endret av Reaper91
Lenke til kommentar

E6850 har en multiplier på 9x, dvs FSB x multiplier = core clock

333x9=2997mhz, ~ 3ghz.

fsb på 360 vil gi 3240mhz, mens en fsb på 400 gir 3600.

eneste du må huske på (ihvertfall på intel hovedkort), er at ram-hastighet er avhengig av fsb den òg. der er det FSB x memory divider, og der må man passe på at ramhastigheten ikke går så mye høyere enn det den er beregnet til. det vil føre til ustabilt system (men aldri skade noenting)

Og du vil merke forskjell på enkelte spill ja, kommer an på hvor krevende de er. 3dmark06-score gikk opp rundt 3000 poeng når jeg overklokka min cpu fra 2667 til 3200mhz, og Crysis gikk endel glattere.

Og Vista Experience-score gikk opp fra 5,5 til 5,9 hehe

så jeg ville anbefale å overklokke, bare følg litt med på temperatur på systemet første timen.

Og når du øker FSB i BIOS og lagrer, og du kommer deg inn i Windows igjen, da er systemet overklokket =)

Lenke til kommentar
E6850 har en multiplier på 9x, dvs FSB x multiplier = core clock

333x9=2997mhz, ~ 3ghz.

fsb på 360 vil gi 3240mhz, mens en fsb på 400 gir 3600.

eneste du må huske på (ihvertfall på intel hovedkort), er at ram-hastighet er avhengig av fsb den òg. der er det FSB x memory divider, og der må man passe på at ramhastigheten ikke går så mye høyere enn det den er beregnet til. det vil føre til ustabilt system (men aldri skade noenting)

Og du vil merke forskjell på enkelte spill ja, kommer an på hvor krevende de er. 3dmark06-score gikk opp rundt 3000 poeng når jeg overklokka min cpu fra 2667 til 3200mhz, og Crysis gikk endel glattere.

Og Vista Experience-score gikk opp fra 5,5 til 5,9 hehe

så jeg ville anbefale å overklokke, bare følg litt med på temperatur på systemet første timen.

Og når du øker FSB i BIOS og lagrer, og du kommer deg inn i Windows igjen, da er systemet overklokket =)

Ok tror jeg kanskje skjønner de nå, men lager bare en ny post inne på overklokkingsforumet for og være sikker ;)

Lenke til kommentar
nei tørr ikke lol :p hva kan skje ? POOOF :p

men hadde du samme probleme der skjermen ble lilla ,blå noen ganger svart?

Hehe, nei hadde ikke helt samme problemene. Vista bare frøys helt hos meg, og så måtte jeg skru pcen av og på. Men tror de er forskjellig hva som skjer... Hva slags maskinvare har du? Hva står spenningen på minne på nå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...