Kurt Grusom Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Hei godtfolk! Det har seg slik at jeg forhåpentligvis skal vestover til US and A til våren, og trangen til å kjøpe fotoutstyr til 50% av norsk pris dukker selvsagt opp. Det jeg trenger er egentlig alt unntatt hus og normalzoom, og jeg vil kjøpe bår jeg er der, så jeg slipper fremtidige innkjøp av optikk etc. de neste 10 år omtrent. Jeg har fra før av: Canon EOS 400D kamerahus Tamron 17-50 f/2.8 Stativ På handlelisten står det: Canon 70-200 f/4 IS USM + 1.4x konverter Canon 10-22 f/3.5-4.5 USM Canon 100mm f/2.8 USM Macro Canon Speedlite 580 EX II Fotosekk Monopod Div. filtre etc.. Rensesett til kamera/linser Spørsmålet er da; er det noe mer man trenger/har bruk for? Håper på noen geniale tips her Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Teleobjektivet og blits ville jeg gått for først. Dette er vel også noe som du sparer mest på å handle i utlandet? Regn på det å se hva du sparer mest på... Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 18. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2008 Skal ta alt en smekk. Er ikke usa så ofte akkurat Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Jeg hadde valgt batterigrep fremfor 10-20mm men det er også meg da Hadde også valgt et godt portrettobjektiv eks 85mm 1.8 Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 18. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2008 Har tenkt på 85mm'ern ja, men er usikker på om jeg trenger det.. Muligens grep også, det må tenkes over. Hva annet kan 85'ern brukes til enn portrett? Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 19. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2008 Har nå bestemt meg for batterigrep i tillegg. Anbefaler dere AA-batterier eller canonbatterier? Sistnevnte har jeg to uoriginale av, kan alltids bestille to til. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Jeg hadde ikke kjøpt alt med en gang. For det første aner du ikke hva du trenger, for det andre er det mye mer gøy å få et objektiv etter en stund. Da kan du leke med det og kose deg lenge med det. Å ha masse nytt blir bare rot. Jeg hadde gått for blitz og en god tele. Eks 70-200 f2.8 IS eller kanskje Sigma 50-150 f2.8 (versjon 2) 400d er for lite for meg så jeg hadde nok og kjøpt batterigrep, men det er ikke sikkert det passer for deg.. Hadde og kjøpt noen gode filters til min tele. Polafilter Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 19. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2008 Jeg røsker med meg alt jeg måtte trenge, så selger jeg det heller videre uten tap når jeg finner ut hva som ikke er noe for meg. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Det er ikke noe som heter selge det uten tap Min erfaring er at jeg har et objektiv på tur, og i mitt tilfelle er det en sigma 50-150 Jeg er hvertfall slik at jeg ikke byter objektiv konstant på turene Hadde dessuten kjøpt en Domke F-2 om jeg var deg der borte Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 19. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2008 Mener du har hvis man kjøper noe til 55% av norsk pris i usa, og selger i norge, vil man tape penger? Har ikke noe i mot å ta med 2-3 objektiver på tur, avhengig av hva slags tur det er. Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Det er ikke noe som heter selge det uten tap Jo? Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 ikke inne optikk, om man da ikke er heldig. Dessuten er det ikke utstyret det kommer an på, men fotografen. Jeg hadde kjøpt et kvalitetsobjektiv av gangen og lært meg det å kjenne... De beste bildene blir tatt av utstyr du kjenner godt, og vet mulighetene til. Men for all del om trådstarter vil kan han legge så mye dinero han ønsker igjen på B&H, det betyr ikke at han tar bra bilder for det .) Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 ikke inne optikk, om man da ikke er heldig. Dessuten er det ikke utstyret det kommer an på, men fotografen. Jeg hadde kjøpt et kvalitetsobjektiv av gangen og lært meg det å kjenne... Joda. Om du kjøper optikken i USA og selger den brukt i Norge, så kan du få tilnærmet samme pris som du betalte Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Har nå bestemt meg for batterigrep i tillegg. Anbefaler dere AA-batterier eller canonbatterier? Sistnevnte har jeg to uoriginale av, kan alltids bestille to til. Canon batterigrep har utløserknapp,rullehjulet,av,ae og apeture Innebygd i grepet. Ser at det er endel uorginale batterigrep som ikke har disse i brukerfunksjonene i grepet. Det følger med 2 batteriholdere til grepet,både til 1 og/eller 2 NB-2LH og 6 AA batterier. Fordelen med å ha brukerfunksjoner i grepet er når du tar bilder på "høykant"så har du funksjonene plassert på en naturlig plass. Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 19. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2008 Jeg ville tro heller at man tjente penger på å kjøpe der og selge hjemme, enn at man taper penger.. Hva tror dere andre der ute? Ville dere kjøpt noe som var brukt et par ganger og var kjøpt i USA, eller noe som er brukt i måneder-år som var kjøpt i Norge? Lenke til kommentar
BMP Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Er nok litt enig i at jeg ville hatt et vertikalgrep. Et must spør du meg. Ellers synes jeg personlig at 100mm er for "vidt" til macro, jeg skal selv ha en 180mm men spørs jo litt da... skal du gjøre noe ute i forhold til insekter så trenger du avstanden. Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Jeg handla to objektiver hos B&H for tre uker siden til ca 60% av norsk pris. Hvis jeg solgte dem i dag kunne jeg nok tjent en tusen lapp og to på hver av objektivene? Hvordan taper man penger her? Og det var ikke bildene vi diskuterte her, men utstyret. Som ER billigere i USA uansett hvordan man snur og vender på det. Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 20. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) Nettopp. Min påstand er også at man kan tjene på å selge utstyr i Norge som er kjøpt for 60% av prisen i USA. La oss si at jeg kjøper noe som koster 1000 i norge for 600 i Usa, tror dere ikke at jeg kan selge det til 800 i norge? Edit: Eksempel; Canon 100mm Macro fra USA blir totalt på ca 2500 kr, eneste brukte på foto.no er 3500. Må da klare å få 3000 for det? Endret 20. februar 2008 av yackup Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 har du regnet med 11% tax på prisene over disk hos B&H + 25% mva i Norge da? Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 20. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2008 Slipper 25% MVA, tax slipper man vel også, om man fyller ut papirene? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå