Freem@n Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 (endret) Har du som Canonbruker noen gang tittet over i Nikonleiren og siklet på et objektiv eller to? I det siste har jeg så smått begynt å tre inn i den analoge speilrefleksverdenen, og bestemte meg rimelig fort for å lete etter en Nikon F3 HP. Som startobjektiv kom jeg over et godt tilbud på en Nikkor 50mm f/1.2 ai-s (manuell fokus), og slo til med en gang. Samtidig bestilte jeg en Nikon AI to EOS adapter som skulle gi meg mulighet til å slenge det meste av Nikons portefølje over på min nylig anskaffede 30D. Her er et bilde av min 30D i seng med "fienden" (): Kombinasjonen er ikke mindre en herlig. Siden blenderen stilles på objektivet, fungerer naturligvis ikke andre moduser en A og M, men siden jeg kun bruker disse ellers var ikke det noen vanskelig overgang. Ved bruk av førstnevnte er det bare å stille blender på objektivet, fokusere (med fokusbekreftelse!), og knispe i vei. Fungerer akkurat som å bruke manuell fokus på EF eller EF-S objektiver. Morro med f/1.2 og samtidig ha mer enn nok til middag de neste månedene: Adapteren skal også støtte autofokus med de objektivene som støtter dette, men det har jeg naturligvis ikke fått testet. Endret 11. februar 2008 av Freem@n Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Wow! Hvor fant du dette objektivet? Hvor mye ga du for det? Dette så bare vilt gøy ut! Lenke til kommentar
Freem@n Skrevet 12. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2008 Fant det på ebay for litt under $400, omtrent 2000 kronasjer. Rimelig syltynn DOF ved nær fokusering. Lenke til kommentar
kvase Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 smart system men jeg mener det har vært der hele tiden etter min hukomelsed som ikke er den største sa mimmrer jeg rundt dette helt tilbake til slutten av 80 åra. Lenke til kommentar
Freem@n Skrevet 12. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2008 Sant det, og linsen jeg snakker om er enda eldre! Allikevel synes jeg det er greit å legge inn en tråd som omhandler en brukererfaring som andre kan dra nytte av. Det at adaptere takler autofokus tror jeg derimot er nyere enn 80-ish. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå