etoel Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 (endret) Her kommer endelig min arbeidslogg. Nei, det blir ikke noen joggesko - kalte den den Nike fordi jeg har sturet alt for lenge uten å gjøre noe - så.. Just Do It... Det blir vannkjøling av min "Hoved PC" og vil bestå av to faser. Fase 1: Vannkjøling av nåværende HW Fase 2: Nytt HK, Skjermkort, RAM Edit 1 mars: Siden det har tatt litt lenger enn planlagt å få alle delene blir fase en og to slått sammen... Jeg har 8 disker i et raid på den allerede og må beholde 12 disker i kabinettet - det setter klare begrensninger på plassering. Klokker bare moderat (E6600 på 3.13Ghz 24/7) og satser på en stille maskin med full oversikt. Blir nok et meget kjedelig utseende - er alt for konservativ.. Satser mer på funksjonalitet ;-) Har lest mye i de andre loggene og stjålet uhemmet fra øverste hylle. En tidlig takk til Drbo allerede - han er visst ganske lik meg når det gjelder vannkjøling.. Derfor ser mitt ganske likt ut... /salute til alle de fine bidragene (og en stor takk til alle som gidder å svare på alle nybegynner spørsmålene). Øser vel egentlig evig forbannelse over dere for å skape slik prestasjonsangst, men det får heller stå til ;-) Det er så mye hjelp å få her inne så det går vel bra Fase 1: Hardware: CPU [OK] Intel Core 2 Quad QX6850 GPU [OK] XFX 8800GTX MB [OK] Asus Maximus Formula RAM [OK] 8GB DDR2 Geil Black Dragon 1066 HDD [OK] 2x WD Raptor 150GB (Raid 0) og 4x Seagate 1000GB (Raid 5) Raidkontroller [OK] 3Ware 9650SE-8LPML PSU [OK] Enermax Galaxy 1000W Kabinett [OK] Lian Li PC-V2100APLUSII Alu Vannkjøling: CPU [OK] AC Cuplex XT di GPU [Bestilt] AC aquagraFX for 8800 GTX/Ultra (G80) NB [OK] AC Twinplex XT di-Design Chipset ASUS X38 (Maximus Formula/Extreme, P5E, P5E3)[24163] SB [OK] AC Twinplex XT di-design Chipset [24152] RAM [OK] 2X AC RAMPlex MOSFET [OK] AC 26005 HDD [OK] AC 25123 "Aquadrive dual" Tank [OK] AC Aquatube Pumpe [OK] AC Aquastream XT Ultra Radiatorer [OK] ThermoChill PA120.3 + HWLabs 120 Stealth GT Slange [OK] ClearFlex 60 Premium 3/8"ID, klar Vifter [OK] 6 stk. NoiseBlocker UltraSilentFan SX2 120mm Overvåking [OK] AC Aquaero, AC Tubemeter, AC Flowmeter Fase 2: Det blir lenge til Kabinettet ser ut som en katastrofe i dag så det er bare å komme igang... Det skal bli moro! Kommentarer Endret 2. mars 2008 av etoel Lenke til kommentar
etoel Skrevet 2. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2008 På tide med en oppdatering Jeg har til nå gjort 8 (ja åtte) ulike bestillinger på deler fra diverse leverandører, delvis fordi jeg bestilte feil eller for lite, men også fordi tollen er så grusomt trege at jeg har fått mulighet til å slå sammen fase en og to - nytt HK og CPU med andre ord. Har jeg lært noe av dette? Tja, vær helt sikker på hvor mye du skal ha (koblinger) og dobbelsjekk bestillingen. Vcore har en ekkel evne å resette handlekurven hvis du går en side tilbake f.eks. Kommer jeg til å gjøre samme blemma en gang til? Sikkert ;-) Jeg har byttet hovedkort til Maximus Formula og lagt til 8GB ram - Vista 64 Ultimate er en drøm Det ble dette kortet fordi jeg fikk det billig og DDR3 prisene irriterer meg grusomt. QX6850 trives svært godt der også. Kortet har bare 2 pcie x16 slotter og den ene tar raid kortet så CF kan jeg glemme. Setter min lit til at nvidia har noen kaniner å trekke opp av hatten (*host* 9700x2 *host*). Og så skal man jo ha noe å kjøpe til neste år også... ;-) Dette utløste en ny bestilling fra AC og da slengte jeg med en bestilling på AC sine mosfet kjølere samt SB/NB. Jeg har med andre ord et rent AC løp (GPU i bestilling). Snakker mye med Rolf & Haakon (DrBo & Caliber) - godt å ha noen å dele toll-frustrasjon og problemstillinger med. Siden vi er i nesten samme fase med samme oppsett er det en del vi har å snakke om... Må bare jobbe litt med å overbevise Rolf at han trenger noe nytt, han er jo ferdig med sin boks og det kan vi jo ikke ha noe av ;-) Har også kjøpt en single rad, det ble HWlab sin Stealth GT siden den er bare 30mm tykk. Da kan jeg sette den enten i toppen eller på vifte uttaket bak. Den er sikkert ikke like god som Thermochill, men bedre med HWlabs som passer enn 10 thermochill som ikke gjør det .. Kabinettet mitt veksler mellom å være en trofast venn og mitt største hodebry. Lian Li kan lage gode kabinetter, men når man på død og liv skal stappe inn 10 HDD gjør man det ikke enkelt for seg selv... Jeg får ikke plass til triple rad inni - det er for så vidt greit, den har godt av å være utenfor. Jeg kjøpte en radbox for å feste den bak, men den gir meg bare 3 cm klaring fra kabinettet og jeg vil ha den 10cm fra for å la luftstrømmen fra kabinettet gå uhindret (eventuelt ha mulighet til å styre den til siden). Det enkleste hadde sikkert vært å kjøpe nytt kabinett, men det går en liten f.. i meg - det skal gå an å få en bra løsning i dette kabinettet Så nå kikker jeg på dørstoppere... Ja, en helt vanlig en. Med litt flaks finner jeg en med 10,5 cm mellom "føttene", hvis ikke får jeg finne på noe foran. Så, i påvente av siste pakke fra AC (de gutta må hate meg^^) pusler jeg fremdeles med loop og rad plassering (akkurat det samme jeg gjorde for tre uker siden.. wow - hvilken fremgang...). Stay tuned ;-) Kommentarer Lenke til kommentar
etoel Skrevet 10. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2008 (endret) Da har jeg kommet et godt stykke videre. Radiator bak Etter mye om og men ble det ikke dørstoppere, men to vinkeljern satt i mot hverandre. Radiatorsiden er forkortet og boret opp med 4mm hull og det er lagt 1mm gummi mellom radiatoren og vinkeljernene. På kabinettsiden er de også forkortet for å ikke være i veien for vifteskruene. De er boret opp med 6mm og 1mm gummi ligger også her i mellom. Viftene blåser på radiatoren for å få kaldest mulig luft. Kabinettviften bak og de to 80mm viftene over PSU blåser også ut og vil treffe radiatoren - vi får se om det har noen stor betydning. Selve hullene til slangegjennomføringen er boret opp med 24mm hullsag. Heldigvis kan jeg ta av platen for psu så det ble lettere å bore. Det forhindret ikke at jeg bommet litt på det ene hullet så jeg måtte file en del Det sitter helt standard gummi gjennomføringer i hullene. Hullene matcher ikke helt med bredden på radiatoren, men det går fint. Slangene kommer inne i overkant av PSU så vannet blir nok varmet litt, men ikke noe å gjøre med. Kanskje vil trekken fra 80mm viftene veie opp noe. Loop Den er ikke ferdig ennå, mangler ennå skjermkortet. Men, mye er montert. Ut fra pumpen (sitter i aquabay) går den til Aquedrive (HDD), videre inn i triple rad, CPU, NB, Mosfet1, Mosfet2, Ram1, Flowmeter, Ram2, Singlerad, GPU, SB, Tank. Det ser litt kaotisk ut med slangene som kommer fra den eksterne radiatoren, men men... Det gikk ganske greit å montere blokkene. SB blokken var i største laget. Den slo borti kondensatorene og måtte monteres litt skjevt. Ellers hadde jeg et lite uhell med den ene mosfet blokka, gjengene var ikke helt 100 og plastskruen knakk halvveis inne. En lettere panikkartet bestilling på nye ble utført, før jeg kom på at jeg jo faktisk hadde en ekstra fra en tidligere bestilling (meget fremsynt ;-). Ja, da er det bare å vente på GPU blokka samt en ny Aquaero som måtte byttes. Vurderer en fillport alà Haakon (Caliber), men de testene jeg har gjort (med fillporten i det øverste hullet bak på tanken) er svært nedslående Håper Haakon har noe lurt på lager - det hadde vært veldig greit med en fillport... Har ikke begynt å koble opp vifter på multiswitchen heller, får ta dte når aquaero kommer tilbake. Kommentarer Endret 11. mars 2008 av etoel Lenke til kommentar
etoel Skrevet 12. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2008 GPU blokken er ikke kommet ennå så jeg småsturer rundt og prøver å fikse andre saker En av de sakene som var på listen var å finne lekkasjen jeg har hatt i pumpen min. Det har gått helt fint hvis pumpen har stått stille, men når jeg har flyttet den (den har stått løst på gulvet montert i aquabay sammen med tanken) kom det alltid litt vann ut. Etter å ha prøvd forskjellige nipler og byttet gjengetape 5 ganger fant jeg endelig feilen: Jeg har enten vært for harhendt med å skru på nippelen, eller dratt for hardt i den når jeg skulle få på slangebiten mot tanken Jaja, bestilte en ny topp, men etter en kort samtale med Rolf (DrBo) var det klart for et lite limeprosjekt som nødløsning. Tokomponent lim og en strips ble løsningen. Først ble begge deler renset med rødsprit, retningen nipelen skal ha markert, gjengene påført et lag lim og nippelen skrudd inn. Så fikk utsiden litt lim over sprekken før stripsen ble satt på og dete hele ble forseglet i lim. Her er den limt Og her er den forseglet Det skal herde i et døgn så får vi se Lenke til kommentar
etoel Skrevet 15. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2008 Woot da kom GPU blokken! Den er stor, men ikke så veldig tykk. Den har en blå plexilogo med lys i også - ubrukelig, men stilig ;-) Det gikk lett å sette den på, medfølgende tape over voltreg og pasta på GPU/Video/Ram og smette blokken på. Det var litt verre å rute slangen, måtte fra single rad inn til gpu og videre til SB. Måtte jukse litt med noen smartcoils... Siden jeg ikke hadde noen suksess med fillport brukte jeg den som tømmeport i steden - den henger utenfor kabinettet på det laveste punktet. Måtte være litt kreativ når det gjaldt fylling siden jeg har aquabay samt en triplerad bak. Brukte to stoler mot hverandre som fyllebukk Fungerte gull! For å fylle loopen brukte jeg en liten slange over aquajet for å suge vannet gjennom pumpen så den kan starte. Når pumpen går peker man bare slangen ned i tanken så trenger man ikke dekke til aquajet - fungerte kjempebra (Takk DrBo!). Da jeg kikket ned under fyllingen så jeg en pen liten dam med blått vann på gulvet... Tilløp til panikk... Heldigvis var det bare lufteventilen på toppen av ThermoChill som ikke var strammet... Puh... Da var vi endelig klare for lekkasjetest!! Den forløp uten dramatikk og det var på tide å fyre opp godsakene... Den bootet på første forsøk! Jeg har ikke koblet opp Aquaero og multiswitch ennå, så alle vifter styres av HK. Det kommer senere. Viftene flytter mye luft, men bråker for mye på full guffe. Temps? Det er idle. Og CPU under OCCT: CPU og GPU er fantastisk bra, men er litt skuffet over NB/SB. Hadde håpet at de var 5c lavere i alle fall. Her er hva aquasuite sier om tingenes tilstand. Kommentarer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå