Gå til innhold

Er det en fordel med en felles standard for spillmaskiner?


ATWindsor

Anbefalte innlegg

Det jeg synes er litt morsomt, er at det i utgangspunktet utelukkende er positivt for oss gamere at det er plass til 3 konsoller samt 2 håndholdte, hvor samtlige 5 selger meget bra. Vi har aldri hatt det så bra på spillfronten som nå, så alt skulle jo i teorien være fryd og gammen. Dessverre har det seg slik at det ofte er langt imellom teori og praksis, især i spillverdenen...

 

Hvorfor er det bra? Hadde det ikke vært bedre om konsollene var kompatible med hverandre, slik at spill kunne kjøres på flere konsoller? Jeg har rett og slett vanskelig for å se det voldsomt postitive med mange leire, kombinert med inkompabilitet og unike spill. Man må kaste bort penger på flere konsoller enn man trenger.

 

AtW

 

Men de nevnte spillene er og nettopp enten oppfølgere eller videreføringer av tidligere serier. Om PS3 skal ha noe reel sjangse å danke ut noen må de tenke mer innovativ enn de har gjort til nå. Wii har solgt grunnet innovativ og lur tenking, jeg sier ikke at Sony har tenkt dumt men de har tenkt litt for snevert, sammens med MS.

 

Wii har jo solgt bra til tross for at nesten alle de bra titlene på konsollen er oppfølgere eller videreføringer. Jeg synes det viser at mange oppfølgere ikke nødvendigvis betyr at konsollen trekker til seg få nye folk.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det jeg synes er litt morsomt, er at det i utgangspunktet utelukkende er positivt for oss gamere at det er plass til 3 konsoller samt 2 håndholdte, hvor samtlige 5 selger meget bra. Vi har aldri hatt det så bra på spillfronten som nå, så alt skulle jo i teorien være fryd og gammen. Dessverre har det seg slik at det ofte er langt imellom teori og praksis, især i spillverdenen...

 

Hvorfor er det bra? Hadde det ikke vært bedre om konsollene var kompatible med hverandre, slik at spill kunne kjøres på flere konsoller? Jeg har rett og slett vanskelig for å se det voldsomt postitive med mange leire, kombinert med inkompabilitet og unike spill. Man må kaste bort penger på flere konsoller enn man trenger.

 

AtW

 

Med kun en konsollstandard hadde konsollene blitt myyyye dyrere. Konsollprodusentene selger konsollene med tap i lang tid. De tjener penger på salg av spill, både egenproduserte og "royalties" fra andre utgivere. Hvis ingen eier platformen må konsollprodusentene tjene penger på selve maskinvaren. En PS3 ville vel kostet 8-9000 ved lansering. Dessuten driver vel konkurransen mellom platformene teknologien framover. Med kun en standard hadde det vært lite rom for å komme med ny teknologi.

Lenke til kommentar
Det jeg synes er litt morsomt, er at det i utgangspunktet utelukkende er positivt for oss gamere at det er plass til 3 konsoller samt 2 håndholdte, hvor samtlige 5 selger meget bra. Vi har aldri hatt det så bra på spillfronten som nå, så alt skulle jo i teorien være fryd og gammen. Dessverre har det seg slik at det ofte er langt imellom teori og praksis, især i spillverdenen...

 

Hvorfor er det bra? Hadde det ikke vært bedre om konsollene var kompatible med hverandre, slik at spill kunne kjøres på flere konsoller? Jeg har rett og slett vanskelig for å se det voldsomt postitive med mange leire, kombinert med inkompabilitet og unike spill. Man må kaste bort penger på flere konsoller enn man trenger.

 

AtW

Konkurranse. Det er sånn markedet fungerer. Et sånn system du nevner her minner meg alt for mye om kommunisme og alle som har litt økonomisk forståelse skjønner at kommunisme ikke funker i praksis.

Tror du sony hadde solgt PS3 med tap til de grader hvis de ikke hadde tjent noe mer på salg av spill pga alle kan spille alt?

 

For å være on-topic så er jeg helt enig. Jeg har tidligere sagt at jeg tror MS havner på tredjeplass og sony/nintendo kommer til å krangle om førsteplassen (70-80 mill på sony/nintendo, rundt 50 på MS). Men det som er så fint med denne generasjonen er at det ikke kommer til å bli noen virkelige tapere sånn som tidligere. Alle kommer til å tjene penger og markedet totalt kommer til å bli MYE større.

Lenke til kommentar
Det jeg synes er litt morsomt, er at det i utgangspunktet utelukkende er positivt for oss gamere at det er plass til 3 konsoller samt 2 håndholdte, hvor samtlige 5 selger meget bra. Vi har aldri hatt det så bra på spillfronten som nå, så alt skulle jo i teorien være fryd og gammen. Dessverre har det seg slik at det ofte er langt imellom teori og praksis, især i spillverdenen...

 

Hvorfor er det bra? Hadde det ikke vært bedre om konsollene var kompatible med hverandre, slik at spill kunne kjøres på flere konsoller? Jeg har rett og slett vanskelig for å se det voldsomt postitive med mange leire, kombinert med inkompabilitet og unike spill. Man må kaste bort penger på flere konsoller enn man trenger.

 

AtW

Konkurranse. Det er sånn markedet fungerer. Et sånn system du nevner her minner meg alt for mye om kommunisme og alle som har litt økonomisk forståelse skjønner at kommunisme ikke funker i praksis.

Tror du sony hadde solgt PS3 med tap til de grader hvis de ikke hadde tjent noe mer på salg av spill pga alle kan spille alt?

 

For å være on-topic så er jeg helt enig. Jeg har tidligere sagt at jeg tror MS havner på tredjeplass og sony/nintendo kommer til å krangle om førsteplassen (70-80 mill på sony/nintendo, rundt 50 på MS). Men det som er så fint med denne generasjonen er at det ikke kommer til å bli noen virkelige tapere sånn som tidligere. Alle kommer til å tjene penger og markedet totalt kommer til å bli MYE større.

 

Det er en utbredt misforståelse at en standard fører til mindre konkurranse, det er ikke rikitg, jevnt over er det mye mye hardere konkurranse når det er en standard, fordi mye flere aktører har muligheten til å levere produkter, se på alle fronter der det er en standard på elektronikk, og det er mange flere aktører enn det er i konsoll-bransjen.

 

AtW

 

Det jeg synes er litt morsomt, er at det i utgangspunktet utelukkende er positivt for oss gamere at det er plass til 3 konsoller samt 2 håndholdte, hvor samtlige 5 selger meget bra. Vi har aldri hatt det så bra på spillfronten som nå, så alt skulle jo i teorien være fryd og gammen. Dessverre har det seg slik at det ofte er langt imellom teori og praksis, især i spillverdenen...

 

Hvorfor er det bra? Hadde det ikke vært bedre om konsollene var kompatible med hverandre, slik at spill kunne kjøres på flere konsoller? Jeg har rett og slett vanskelig for å se det voldsomt postitive med mange leire, kombinert med inkompabilitet og unike spill. Man må kaste bort penger på flere konsoller enn man trenger.

 

AtW

 

Med kun en konsollstandard hadde konsollene blitt myyyye dyrere. Konsollprodusentene selger konsollene med tap i lang tid. De tjener penger på salg av spill, både egenproduserte og "royalties" fra andre utgivere. Hvis ingen eier platformen må konsollprodusentene tjene penger på selve maskinvaren. En PS3 ville vel kostet 8-9000 ved lansering. Dessuten driver vel konkurransen mellom platformene teknologien framover. Med kun en standard hadde det vært lite rom for å komme med ny teknologi.

 

 

Så? Det henter man lett inn på billigere spill, og det faktumet at man klarer seg med en maskin, kontra 3-4. Selv med 2 maskiner, så er allerede det tapet hentet inn. Ellers kan man jo se på PC-bransjen, standardisert system, hvor mye ny teknologi kommer der per tidsenhet kontra konsoll? Det er gode muligheter for teknologisk utvikling selv om man har en standard, kanskje også bedre enn uten en standard.

 

AtW

Lenke til kommentar
Så? Det henter man lett inn på billigere spill, og det faktumet at man klarer seg med en maskin, kontra 3-4. Selv med 2 maskiner, så er allerede det tapet hentet inn. Ellers kan man jo se på PC-bransjen, standardisert system, hvor mye ny teknologi kommer der per tidsenhet kontra konsoll? Det er gode muligheter for teknologisk utvikling selv om man har en standard, kanskje også bedre enn uten en standard.

 

AtW

 

 

Oppsummering av hva du mener :

 

- En konsoll

- 3 FIRMA skal dele alle inntekter på denne nye ENE konsollen, 3 firmaer med vidt forskjellige meninger om hvordan ting bør gjøres, hvordan spill skal lages og hvordan man treffer publikum-

- 3 firma som har haugevis med FORSKJELLIGE aksjonerer

- 3 firma som IKKE bare driver med konsoller, spesielt Sony og microsoft driver jo med mye annet.

 

Er du helt vekkreist ? ! :D

 

blir jo som om toyota, Ford og Skoda skal bestemme seg for å heller lage EN bil, også dele utgiftene av det samla salget. Er jo irriterende at folk må forholde seg til ekstrautstyr og reperasjonsdeler til 3 forskjellige bilmerker ! gud hvor mye lettere det hadde vært med en enkelt standard!

Kanskje apple, creative og microsoft skal lage mp3 spillere i lag, så får alle samme standarder...

 

kanskje du skal søke om styreverv i ms, sony og nintendo og foreslå noe av dette :p

Lenke til kommentar
Så? Det henter man lett inn på billigere spill, og det faktumet at man klarer seg med en maskin, kontra 3-4. Selv med 2 maskiner, så er allerede det tapet hentet inn. Ellers kan man jo se på PC-bransjen, standardisert system, hvor mye ny teknologi kommer der per tidsenhet kontra konsoll? Det er gode muligheter for teknologisk utvikling selv om man har en standard, kanskje også bedre enn uten en standard.

 

AtW

 

 

Oppsummering av hva du mener :

 

- En konsoll

- 3 FIRMA skal dele alle inntekter på denne nye ENE konsollen, 3 firmaer med vidt forskjellige meninger om hvordan ting bør gjøres, hvordan spill skal lages og hvordan man treffer publikum-

- 3 firma som har haugevis med FORSKJELLIGE aksjonerer

- 3 firma som IKKE bare driver med konsoller, spesielt Sony og microsoft driver jo med mye annet.

 

Er du helt vekkreist ? ! :D

 

blir jo som om toyota, Ford og Skoda skal bestemme seg for å heller lage EN bil, også dele utgiftene av det samla salget. Er jo irriterende at folk må forholde seg til ekstrautstyr og reperasjonsdeler til 3 forskjellige bilmerker ! gud hvor mye lettere det hadde vært med en enkelt standard!

Kanskje apple, creative og microsoft skal lage mp3 spillere i lag, så får alle samme standarder...

 

kanskje du skal søke om styreverv i ms, sony og nintendo og foreslå noe av dette :p

 

Hvor mange firmaer er det som priduserer PCer? Og allikevel kalrer alle mirakuløst nok å eksistere i samme marked, til tross for at man følger en standard. (sony er et av de), TVer, man følger ens tandard, langt flere aktører enn konsollmarkedet, stor konkurranse, og mange levrandører. Legg også merke til at til tross for at det er en standard, så finnes fet faktisk forskjellige produktet? Hvordan er det mulig? Hvor kommer denne bisarre villfarelsen fra at standarder fører til at det ikek blir konkurranse? Det er bare å se rundt seg det er ENORMT mange eksempler på markeder der ting er standarisert, og med få unntak er konkurransen sterk og god.

 

Ellers kan det jo nevnes at din såkalte oppsumering ikke er særlig riktig. Hvor får du det fra at det bare skal være en konsoll? Jeg tillater å sitere meg selv: "Hadde det ikke vært bedre om konsollene var kompatible med hverandre, slik at spill kunne kjøres på flere konsoller?"

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Jeg tillater å sitere meg selv: "Hadde det ikke vært bedre om konsollene var kompatible med hverandre, slik at spill kunne kjøres på flere konsoller?"

Software-messig ville det ikke vært noe stort problem å ha en maskinstadard, men med tanke på hardware-innovasjon sier det jo seg selv at den ville blitt begrenset av noe slikt. Jeg tror det er fint slik det er nå, med 2-3 aktører i konsollmarkedet.

 

Men en standard for kommunikasjon mellom ulike konsoller, samt en felles brukerprofil-standard kunne vært interessant.

Endret av Geofrank
Lenke til kommentar
Jeg tillater å sitere meg selv: "Hadde det ikke vært bedre om konsollene var kompatible med hverandre, slik at spill kunne kjøres på flere konsoller?"

Software-messig ville det ikke vært noe stort problem å ha en maskinstadard, men med tanke på hardware-innovasjon sier det jo seg selv at den ville blitt begrenset av noe slikt. Jeg tror det er fint slik det er nå, med 2-3 aktører i konsollmarkedet.

 

Hvorfor sier det seg selv? Er det lite hardware-innovasjon i PC-markedet? Kommer det færre nye produkter til PC? Lite innovasjon på TV-markedet? Lite innovasjon på andre markeder som har standarder?

 

AtW

Lenke til kommentar

@Geofrank:

 

En standard vil _IKKE_ føre til mindre inovasjon. Hvem sier at en standard skal begrense utviklingen?. En standard kan f.eks. si at du skal bruke bestemte spenninger på komponeter, bruke normerte pin-plaseringer på brikker osv.

 

En software standard i konsollbransen kan f.eks. føre til at programvare til konsollene blir "standardisert", slik at du kan spille PS3 spill på Xbox 360 og visa versa.

 

Dessuten blir det neppe én standard uansett. I elektronikk bransjen så finnes det nok hundrevis av forskjellige standarder og direktiv som skal følges. Det samme gjelder data bransjen.

 

Jeg tror du burde lese litt om standarder og standardiserings organisasjoner før du gjør deg en mening om hva en standard faktisk er og hva de gjør. Det meste du bruker er nok produsert ut i fra en eller annen ISO, DIN, ANSI, NS etc. standard.

Lenke til kommentar
Hvorfor sier det seg selv? Er det lite hardware-innovasjon i PC-markedet? Kommer det færre nye produkter til PC?

Nei, men i PC-markedet er det heller ingen standard som sier at alle PCer må støtte alle spill. Slik måtte det nødvendigvis vært om konsoller skulle være kompatible med hverandre, med mindre man skulle hatt komponent-for-komponent-krav som på PC, men det ville igjen undergravd hele grunnen til at vi har konsoller.

 

Nå sa jeg også mindre hardware-innovasjon, ikke ingen. Og det har da utvilsomt vært mer eksperimentell hardware på konsoller hittil i historien. Gode eksempler på dette er PS3s ekstremt særegne Cell-prosessor, omfattende bruk av nye lagringsmedier i tidlig fase (DVD, Blu-ray), 360s skjermkort som introduserte en del sofististikert hw-funksjonalitet og bruk av helt nye input-metoder i Wiis kontrollsystem.

 

Lite innovasjon på TV-markedet? Lite innovasjon på andre markeder som har standarder?

TV-markedet har jeg liten greie på, men antar det blir en ganske annen sak. Ordet standard har ulike betydninger, og helt forskjellige følger, avhengig av hvilket marked det dreier seg om. I det store og det hele er det en positiv ting, men det kan absolutt tas for langt.

 

Jeg tror du burde lese litt om standarder og standardiserings organisasjoner før du gjør deg en mening om hva en standard faktisk er og hva de gjør. Det meste du bruker er nok produsert ut i fra en eller annen ISO, DIN, ANSI, NS etc. standard.

Jobber med standarder til daglig (bruker en god del open-source, samt at jeg er utvikler), og det har kommet mye godt ut av mange av dem. Men å si at en standard ikke kan føre til mindre innovasjon er jo bare hjernedødt. Om standarden var at alle spillkonsoller skulle ha 1ghz prosessorkraft og floppydisk, ville ikke det begrenset innovasjonen? Det var forøvrig ikke et reelt eksempel, men kun for å illustrere et poeng.

Endret av Geofrank
Lenke til kommentar
Hvorfor sier det seg selv? Er det lite hardware-innovasjon i PC-markedet? Kommer det færre nye produkter til PC?

Nei, men i PC-markedet er det heller ingen standard som sier at alle PCer må støtte alle spill. Slik måtte det nødvendigvis vært om konsoller skulle være kompatible med hverandre, med mindre man skulle hatt komponent-for-komponent-krav som på PC, men det ville igjen undergravd hele grunnen til at vi har konsoller.

 

Nå sa jeg også mindre hardware-innovasjon, ikke ingen. Og det har da utvilsomt vært mer eksperimentell hardware på konsoller hittil i historien. Gode eksempler på dette er PS3s ekstremt særegne Cell-prosessor, omfattende bruk av nye lagringsmedier i tidlig fase (DVD, Blu-ray), 360s skjermkort som introduserte en del sofististikert hw-funksjonalitet og bruk av helt nye input-metoder i Wiis kontrollsystem.

 

Lite innovasjon på TV-markedet? Lite innovasjon på andre markeder som har standarder?

TV-markedet har jeg liten greie på, men antar det blir en ganske annen sak. Ordet standard har ulike betydninger, og helt forskjellige følger, avhengig av hvilket marked det dreier seg om. I det store og det hele er det en positiv ting, men det kan absolutt tas for langt.

 

Jeg tror du burde lese litt om standarder og standardiserings organisasjoner før du gjør deg en mening om hva en standard faktisk er og hva de gjør. Det meste du bruker er nok produsert ut i fra en eller annen ISO, DIN, ANSI, NS etc. standard.

Leser om standarder til daglig (bruker en god del open-source, samt at jeg er utvikler), og det har kommet mye godt ut av mange av dem. Men å si at en standard ikke kan føre til mindre innovasjon er jo bare hjernedødt. Om standarden var at alle spillkonsoller skulle ha 1ghz prosessorkraft og floppydisk, ville ikke det begrenset innovasjonen? Det var forøvrig ikke et reelt eksempel, det var kun for å illustrere et poeng.

Du sa ikke ingen nei, og det har jeg vel heller ikke påstått at du har sagt? I PC-verdenen er det en hardware-standard, og allikevel er det mengder av konkurrenter på å levere hardware, det er mengder av innovativ hardare, mye mer enn det er på konsoll. Det er uendelig mange flere typer kontrollere, man kan velge lagringsmedium fritt, og det kommer stadig nye hardware-produkter.

 

Standarder fører stort sett alltid til mye konkurranse, kontra å ikke ha en standard. Synes ikke akkurat det er noe verre å mene at standarder ikke fører til mindre innovasjon enn å påstå "med tanke på hardware-innovasjon sier det jo seg selv at den ville blitt begrenset av noe slikt"

 

AtW

Lenke til kommentar
Du sa ikke ingen nei, og det har jeg vel heller ikke påstått at du har sagt?

Du spurte om det var lite innovasjon i PC-makedet. Poenget mitt var: nei, det er det ikke.

 

I PC-verdenen er det en hardware-standard

PCer er da vel ikke så veldig mye mer standardiserte enn konsoller er. Hvilken standard er det du tenker på? Det er jo kun på konsoller det er slik at spill MÅ fungere på den plattformen de er laget for. Så forslaget ditt om en standardisering av konsoller, er jo et skritt enda lengre vekk fra PC-markedet, hvor det er fritt frem for valg av hver enkelt komponent.

 

det er mengder av innovativ hardare, mye mer enn det er på konsoll.

Kom med eksempler. Erfaringsmessig er det lite, og det som er slår sjelden igjennom, fordi det er vanskelig å tvinge gjennom noe nytt i PC-verdenen.

Endret av Geofrank
Lenke til kommentar
Du sa ikke ingen nei, og det har jeg vel heller ikke påstått at du har sagt?

Du spurte om det var lite innovasjon i PC-makedet. Poenget mitt var: nei, det er det ikke.

 

I PC-verdenen er det en hardware-standard

PCer er da vel ikke så veldig mye mer standardiserte enn konsoller er. Hvilken standard er det du tenker på?

 

det er mengder av innovativ hardare, mye mer enn det er på konsoll.

Kom med eksempler. Erfaringsmessig er det lite, og det som er slår sjelden igjennom, fordi det er vanskelig å tvinge gjennom noe nytt i PC-verdenen.

 

Noe som illustrerer godt at standader gjerne fører meg seg mye innovasjon.

 

Det er en mengde standarder, standarder for hovedkort, hva slags størrelse de er, sokler har sine standarder, PSUer er standarisert, kommuniksajsonbusser er standarisert, spor for tilbkoblingskort er standarisert osv osv, det er så mange standarder at jeg kan liste opp eksaempler i side opp og side ned.

 

Javel? Ta kontrollerenheter, det finnes så mange forskjellige kontrollerenheter at det er noe for enhver smak. Mus med laser, mus med stille knapper, mus som virker i løse lufta, mus med vekter, mus med makroer, et utall forskjellige joysticker, joypads, og andre kontrollmuligheter, kontrollenheter med akselrometer som wii sin, touch-screens, fjernkontroller i alle mulig utforminger, programmer som gjør at man kan bruke mobil og pda som kontrollenhet, en mengde forskjellige tastaturer, med ymse mer eller mindre viktige nyvinnger, touchpads, muligheter for å bruke stemme til å kontrollere ting, force feedback osv osv. Det kommer stadig kontrollenheter med funksjoner som er nye og ofte også bedre.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det er en mengde standarder, standarder for hovedkort, hva slags størrelse de er, sokler har sine standarder, PSUer er standarisert, kommuniksajsonbusser er standarisert, spor for tilbkoblingskort er standarisert osv osv, det er så mange standarder at jeg kan liste opp eksaempler i side opp og side ned.

Ja, og konsoller har standarder for akkurat de samme tingene.

 

Javel? Ta kontrollerenheter, det finnes så mange forskjellige kontrollerenheter at det er noe for enhver smak. Mus med laser, mus med stille knapper, mus som virker i løse lufta, mus med vekter, mus med makroer, et utall forskjellige joysticker, joypads, og andre kontrollmuligheter, kontrollenheter med akselrometer som wii sin, touch-screens, fjernkontroller i alle mulig utforminger, programmer som gjør at man kan bruke mobil og pda som kontrollenhet, en mengde forskjellige tastaturer, med ymse mer eller mindre viktige nyvinnger, touchpads, muligheter for å bruke stemme til å kontrollere ting, force feedback osv osv. Det kommer stadig kontrollenheter med funksjoner som er nye og ofte også bedre.

Ikke mye av det du nevner som har tatt av i stor skala. De samme produktene kan forøvrig også produseres for konsoller, siden input-enhetene baserer seg på åpne standarder. Grunnen til at Wii-kontrollen har tatt av, er at den er standard i systemet.

Endret av Geofrank
Lenke til kommentar
Det er en mengde standarder, standarder for hovedkort, hva slags størrelse de er, sokler har sine standarder, PSUer er standarisert, kommuniksajsonbusser er standarisert, spor for tilbkoblingskort er standarisert osv osv, det er så mange standarder at jeg kan liste opp eksaempler i side opp og side ned.

Ja, og konsoller har standarder for akkurat de samme tingene.

 

Javel? Fortell? Har alle konsoller hovedkort av en størrelse som er at flere forhåndsdefinerte, med skruer på bestemte steder? Hvilken PSU-standard er det alle konsollene følger? Hvilken standard for tilkoblingskort er det konsoller følger? Med unntak av sikkerhetsregler for strøm og elektronikk o.l, hvilke standarder er det egentlig konsoller følger? Stort sett standarder som er "påtvunget" fordi det finnes mange produktet som benytter seg av den, feks dvd-video, musikk-CDer o.l. og når hardwaren er billigere å kjøpe som et "off the shelf"-product enn å designe noe selv.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det er en mengde standarder, standarder for hovedkort, hva slags størrelse de er, sokler har sine standarder, PSUer er standarisert, kommuniksajsonbusser er standarisert, spor for tilbkoblingskort er standarisert osv osv, det er så mange standarder at jeg kan liste opp eksaempler i side opp og side ned.

Ja, og konsoller har standarder for akkurat de samme tingene.

 

Javel? Ta kontrollerenheter, det finnes så mange forskjellige kontrollerenheter at det er noe for enhver smak. Mus med laser, mus med stille knapper, mus som virker i løse lufta, mus med vekter, mus med makroer, et utall forskjellige joysticker, joypads, og andre kontrollmuligheter, kontrollenheter med akselrometer som wii sin, touch-screens, fjernkontroller i alle mulig utforminger, programmer som gjør at man kan bruke mobil og pda som kontrollenhet, en mengde forskjellige tastaturer, med ymse mer eller mindre viktige nyvinnger, touchpads, muligheter for å bruke stemme til å kontrollere ting, force feedback osv osv. Det kommer stadig kontrollenheter med funksjoner som er nye og ofte også bedre.

Ikke mye av det du nevner som har tatt av i stor skala. De samme produktene kan forøvrig også produseres for konsoller, siden input-enhetene baserer seg på åpne standarder. Grunnen til at Wii-kontrollen har tatt av, er at den er standard i systemet.

 

Det er fordi det er veldig mye forskjellige produkter, mange ting har tatt av i stor skala. At man kan produsere liknende ting for konsoll er greit nok, men i stor grad gjøres det ikke, og uansett er det irrelevant, poenget var hvor mye innovasjon man ser på en standarisert plattform, eksemplene mine er like innovative om man senere kan lage kopier på konsoll.

 

AtW

Lenke til kommentar
Javel? Fortell? Har alle konsoller hovedkort av en størrelse som er at flere forhåndsdefinerte, med skruer på bestemte steder? Hvilken PSU-standard er det alle konsollene følger? Hvilken standard for tilkoblingskort er det konsoller følger? Med unntak av sikkerhetsregler for strøm og elektronikk o.l, hvilke standarder er det egentlig konsoller følger? Stort sett standarder som er "påtvunget" fordi det finnes mange produktet som benytter seg av den, feks dvd-video, musikk-CD-er o.l. og når hardwaren er billigere å kjøpe som et "off the shelf"-product enn å designe noe selv.

De følger de standardene som er fornuftig å følge. For å benytte en Cell-prosessoren må man nødvendigvis følge standarden som lar deg bruke den. Siden det ikke er mulig å koble til tilkoblingskort, er det vel ikke nødvendig å følge noen standard for det. PS3 benytter forøvrig ellers standard SATA 2,5" harddisk, standard input-enheter USB-HID, og hovedkortet støtter en standard for bootstrapping av operativsystemer. På software-siden er stort sett alt standarder.

 

Jeg ser forøvrig ikke poenget ditt lenger. Hvorfor ønsker du at konsollen din skal følge en PC-standard for hovedkort? PS3s hovedkort følger PS3-standarden, nettopp fordi det ikke var noen PC-standard som leverte det de ønsket å oppnå.

 

og uansett er det irrelevant, poenget var hvor mye innovasjon man ser på en standarisert plattform

Er det det du prøver å "bevise"? Det er da ingen som har sagt noe som helst annet. Alle mine eksempler på konsollinnovasjon var ting som hadde blitt populært nettopp på grunn av at man på konsoll har mulighet til å standardisere nøyaktig hva som skal benyttes av teknologi og følge med av utstyr.

Endret av Geofrank
Lenke til kommentar
Det er en mengde standarder, standarder for hovedkort, hva slags størrelse de er, sokler har sine standarder, PSUer er standarisert, kommuniksajsonbusser er standarisert, spor for tilbkoblingskort er standarisert osv osv, det er så mange standarder at jeg kan liste opp eksaempler i side opp og side ned.

Ja, og konsoller har standarder for akkurat de samme tingene.

 

Javel? Fortell? Har alle konsoller hovedkort av en størrelse som er at flere forhåndsdefinerte, med skruer på bestemte steder? Hvilken PSU-standard er det alle konsollene følger? Hvilken standard for tilkoblingskort er det konsoller følger? Med unntak av sikkerhetsregler for strøm og elektronikk o.l, hvilke standarder er det egentlig konsoller følger? Stort sett standarder som er "påtvunget" fordi det finnes mange produktet som benytter seg av den, feks dvd-video, musikk-CD-er o.l. og når hardwaren er billigere å kjøpe som et "off the shelf"-product enn å designe noe selv.

 

AtW

 

konsoll vil ikke bli standardisert før en av konsollene har 80-95% markedsandel.

 

PC ble standardisert som en følge av at Atari, MAC og mye annet TAPTE, i konsollverdenen har ingenting tapt ennå. Mac har vært heldige og komt tilbake, for å klare dette har apple gjort mac mer og mer lik på pc standarden.

 

ANgående det du skriver over, innenfor hver enkelt Konsolltype er jo alt standardisert, men sony lar ikke hvem som helst produsere deler til konsollen sin.

Dette er jo akkurat det samme som at mac og pc hadde helt forskjellige standarder før, henger litt igjenn ennå.. Fatter og begriper ikke hva du vil frem til.

 

Kanskje det du håper på skjer en gang i fremtiden, men da må feks nintendo og sony gå konkurs, noe som ødelegger for mye innovasjon

Endret av Fenixen
Lenke til kommentar

For at en konsoll skal fungere må det jo være en lukket standard som åpner for svært få variasjoner for at alle spill skal fungere på platformen. Hvis man åpner for variasjoner så har man jo brått en PC og da er jo poenget borte. Hvis ingen eier platformen så vil vi vel få en situasjon der det kan gå 10år mellom hver gang vi får en ny maskin. Hvem vil investere penger i maskinvaren når ingen eier platformen? De store spillprodusentene som EA og Activision vil vel ikke være pådrivere for ny maskinvare så lenge spill selger bra på den maskinvaren som eksisterer. I realiteten vil det jo være de som eier den universale platformen.

 

Vil det være noen kvalitetssikring på en slik platform? I dag kvalitetssikrer jo Nintendo, Sony og MS spillene som blir gitt ut på platformene sine. Hvem vil ha det ansvaret? Hvem har ansvaret når spillet fungerer perfekt på en Samsung produsert maskin, men ikke på en Pioneer maskin?

Lenke til kommentar
Javel? Fortell? Har alle konsoller hovedkort av en størrelse som er at flere forhåndsdefinerte, med skruer på bestemte steder? Hvilken PSU-standard er det alle konsollene følger? Hvilken standard for tilkoblingskort er det konsoller følger? Med unntak av sikkerhetsregler for strøm og elektronikk o.l, hvilke standarder er det egentlig konsoller følger? Stort sett standarder som er "påtvunget" fordi det finnes mange produktet som benytter seg av den, feks dvd-video, musikk-CD-er o.l. og når hardwaren er billigere å kjøpe som et "off the shelf"-product enn å designe noe selv.

De følger de standardene som er fornuftig å følge. For å benytte en Cell-prosessoren må man nødvendigvis følge standarden som lar deg bruke den. Siden det ikke er mulig å koble til tilkoblingskort, er det vel ikke nødvendig å følge noen standard for det. PS3 benytter forøvrig ellers standard SATA 2,5" harddisk, standard input-enheter USB-HID, og hovedkortet støtter en standard for bootstrapping av operativsystemer. På software-siden er stort sett alt standarder.

 

Jeg ser forøvrig ikke poenget ditt lenger. Hvorfor ønsker du at konsollen din skal følge en PC-standard for hovedkort? PS3s hovedkort følger PS3-standarden, nettopp fordi det ikke var noen PC-standard som leverte det de ønsket å oppnå.

 

og uansett er det irrelevant, poenget var hvor mye innovasjon man ser på en standarisert plattform

Er det det du prøver å "bevise"? Det er da ingen som har sagt noe som helst annet.

 

Du ville ha eksempler på innovativ hardware på en åpen plattform "Kom med eksempler. Erfaringsmessig er det lite", det har jeg gitt deg.

 

Å følge "PS3-standarden" er ingen standard, det er ingen standard når det bare brukes av en produsent på ett produkt (dvs mest sannsynlig bare noen revisjoner av ett produkt også). Videre er grunnen til eksemplene igjen dine påstander om at PC ikke er særlig standarisert i forhold til en konsoll. Ikke fordi det nødvendigvis var noe øsnke fra min side om det ene eller det andre. Så for "å se poenget mitt" så kan det lønne seg og se tilbake på dine innlegg, det er de som mer eller mindre direkte ber om eksempler.

 

Ellers er det åpenbart at PC-standarden ikke leverte det de forsøker å oppnå, fordi hard konkurranse ikke er bra for PS3, standarder gjør konkurransen hardere for produsenter, og ting bedre for konsumentene, så mange, spesielt store aktører, sloss imot om de kan.

 

For å ikke spore helt av her: standariserte plattformer fører som oftest til større innvoasjon, flere produsenter, og større konkurranse. Derfor hadde det vært det optimale, idag er det om man måtte kjøpt 4 forskjellige TVer for å se alle tv-kanaler. Det er bare styr, og ingen fordel for brukerene.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...