Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Sideeksos i Norge?

Anbefalte innlegg

Heisann

Hvordan er reglene på sideeksosrør i Norge? Mange mener det er ulovlig, mens noen mener det er lov så lenge det er bak den bakerste døra eller noe sånn.

Er ingen ekspert på lover og regler når det gjelder bilstyling. Som du kanskje ser har jeg spurt litt rundt, men får en del blandede svar.

Tenkte kanskje det er noen bilinteresserte gutter og jenter her som har bedre peiling enn meg.

Har lagt med noen bilder for å illustrere:

ts_closeup.jpg

ts_layout.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har sidepipe (på en måte) på patroln. 3" rakarør hele veien.. Fikk den fint gjennom EU-kontroll med det.. Vet egentlig ikke hvor lovlig det er, men dette er en 85-mod så tror ikke de bryr seg så veldig.

Morsomt å skyte svartrøyk over i motsatt kjørefelt når jeg trøkker på :new_woot:

DSC00596.jpg

Glemte at bilen sto i gir :p Digger den turbolyden....

Lenke til kommentar

Mange Patrol'er som går med dette, og på Lillehammer er det faktisk en VW Corrado(!) med sidepipes.

Skikkelig, jævlige sidepipes. Den går såvidt jeg veit enda, så kan ikke være altfor vanskelig å få gjennom kontroll.

Det letteste må jo være å sende en mail til BT, evt. Statens Vegvesen og høre! :)

Lenke til kommentar

Bilen det er snakk om er en Chrysler PT Cruiser 2000/01 modell.

Kom på i etterkant at sideskjørt kanskje blir umulig med dette anlegget, men interessant er det allikevel.

Skulle gjerne sett noen konkrete regler ang. dette temaet. Kan jo sende mail å spør slik som Fisk1 foreslo.

Eller hvis noen eventuelt har noen linker til en plass dette står bedre forklart?

(takk for interessen btw :) )

Lenke til kommentar
Begrunn den påstanden din EinarB, gjerne med dokumentasjon! :)

Kjøretøyforskriften n2/99, Kap. 25 Avgass

§ 25 - 1 Avgasser – generelle krav til motorvogn

1. Motorvogn skal være innrettet, utstyrt og vedlikeholdt slik at den ikke unødig utvikler skadelig eller Sjenerende gass eller røyk. Eksosanlegg skal være fritt for lekkasje og føre avgass fra motor og eventuelt varmeapparat ut i friluft på en hensiktsmessig måte.

--

Som du ser er ikke dette veldig detaljert og presist, men skal - som alle andre lover og forskrifter - tolkes på bakgrunn av sedvane, tidligere avgjørelser og sunn fornuft, samt det jurister kaller "lovens intensjon". I jus er det ikke hva loven sier som er avgjørende, men hva loven _er ment å oppnå_.

Det avgjørende punkt her er hva som er en "hensiktsmessig måte". Vi vet at dersom man har lekkasje i eksosanlegget risikerer man at eksos trekker inn i kupeen og kan forårsake eksosforgiftning, noe som i verste fall er dødelig, men også kan forårsake langvarige plager. Det skumle med slik forgiftning er at man ikke nødvendigvis merker at man blir forgiftet.

Om man spør biltilsynet får man som regel til svar at eksosanlegget kan ha utslipp bak bilen, på siden, men da bak bakerste åpning (vindu/dør), eller over taket (men da er det en del andre ting man må tenke på, blant annet varmeisolering, så dette er sjelden en god løsning). Grunnen til dette vil jeg tro er at de har interne retningslinjer som sier at dette er den greieste måten å generalisere på. Jeg vil tro at man - ved å framlegge vitenskapelige forskningsrapporter som viser at én bestemt bil, med ett bestemt anlegg ikke vil trekke eksos inn gjennom f.eks en glippe i bakre sidevindu, men jeg vil tro at dette er ganske ugunstig ressursbruk.. :p

Lenke til kommentar
I et søknadsvar fra Statens Vegvesen, der det blir gitt godkjenning til bygging til eksos, står det ingenting om at eksos må komme ut bakre åpning enten det er dør eller vindu. Eneste kravet var at lydnivået skulle være "OK" og at ingen kunne brenne seg osv på anlegget.

I kjøretøyforskriften står det at eksosen skal komme ut et spesifisert stykke bak bakerste åpne-bare dør/vindu osv...

Sjekk på Lovdata.no .. Står det meste der...

Lenke til kommentar
I kjøretøyforskriften står det at eksosen skal komme ut et spesifisert stykke bak bakerste åpne-bare dør/vindu osv...

Nøyaktig hvor da? Jeg har skummet gjennom hele kapittel 25 om avgasser, og det eneste jeg fant er det som er sitert allerede (§25-1) samt en drøss med bestemmelser for grenseverdier for CO, HC og NOx i utslippene avhengig av kjøretøytype og alder, men ingenting om hvor på bilen disse utslippene skal slippes ut..

Lenke til kommentar

Nøyaktig hvor da? Jeg har skummet gjennom hele kapittel 25 om avgasser, og det eneste jeg fant er det som er sitert allerede (§25-1) samt en drøss med bestemmelser for grenseverdier for CO, HC og NOx i utslippene avhengig av kjøretøytype og alder, men ingenting om hvor på bilen disse utslippene skal slippes ut..

Leita litt jeg og.. Klarer ikke finne det, men er ganske sikker på at det står der.. Mener iværtfall å ha lest det tidligere...

Lenke til kommentar
Biltilsynet er bare en opplysningsside.

Biltilsynet endra namn for over 10 årsidan til trafikkstajon. Det er ein tulling fra Vindafjord som har biltilsynet.no domenet.

Men det som eg fant var det eineste som eg fant på google.

Endret av BigJaffa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...