Gå til innhold

Guide: Amazon, toll og Posten


Anbefalte innlegg

Amazon har til tider såkalte BOGO-salg. Altså Buy One, Get One (Free). Det betyr at man kan kjøpe en vare, f.eks. 1 stk. Blu-ray film og legge til en vare til på ordren uten at man må betale mer. Det er alltid den dyreste varen man betaler for + evt. frakt.

 

Mange er begesitret for slike salg, meg inkludert, men problemet oppstår når Amazon skal merke varene. På pakken står det verdien for begge produktene adskilt.

Movie $19.99

Movie $19.99

Shipping $8.99

Total $48.97

Dette er over 200NOK, altså overstiger den grensen for tollfri import og man må betale MVA og forenkelt tollbehandling selv om man kun har betalt for en av filmene.

 

Egentlig burde det stått totalsummen minus rabatt (en film gratis), slik at det hadde stått den faktiske prisen og man hadde sluppet å betale mva/tollbehandling for noe som ikke koster over 200kr.

 

For å slippe å betale mva og forenklet tollbehandling (om varene du bestiller kostet under 200kr totalt) må du gjøre følgende:

 

1. Finn hentelappen hvor det står at du må betale for forenklet tollbehandling og mva.

2. Ring 23147700 og forklar situasjonen (vanligvis hyggelige folk) om at du har bestilt fra Amazon.com's BOGO-salg.

3. De sier at de trenger dokumentasjon på at varene du har kjøpt faktisk kostet mindre enn 200kr (Husk at frakt ikke medregnes, så koster filmene dine 199kr og frakten 10kr, skal du ikke betale mva/toll)

4. Spør om et FAX-nummer eller evt. e-post (fax er raskest og enklest). De gir deg sannsynligvis nummeret 23147690.

5. Gå inn på Amazon.com og skriv ut kvitteringer av kjøpet ditt og dobbeltsjekk at det ikke kostet over 200kr

6. På siden på hentelappen er det et nummer. Skriv det på kvitteringen fra Amazon. Send kvittering på FAX til nevnt nummer

7. Gi Posten minst en halv time til å informere ditt lokale postkontor om saken

8. Gå til postkontoret og vis frem hentelappen og forklar at du har ringt Kundeservice Utland og at du ikke skal betale noe (ta med Amazon-kvitteringen for sikkerhets skyld). De vil kanskje ikke forstå det helt (Jeg har snakket med tre forskjellige kundebehandlere i mitt postkontor og de ble relativt ublide av alt dette "styret"... minnet meg litt om serien Etaten på NRK)

9. Du skal nå ha filmene/tingene dine uten å ha betalt mva/toll/tollbehandling

 

Edit: Fikset et par skriveleif.

Endret av Meldarion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjempefin guide, men den hører vel strengt tatt til i stickyen "Guide for kjøp av DVD-filmer på nett". Sender du en PM til trådstarter der, får du sikkert dette tiltaket med i førsteposten der, slik at det blir lettere for brukerne å finne det (istedenfor at det blir liggende i en tråd som "forsvinner" etter lite aktivitet). Uansett, takk for innsatsen, er fint at brukere kommer med tips/løsninger på problemer vi alle før eller senere støter borti :thumbup:

Endret av JacEr
Lenke til kommentar

For at jeg skulle slippe å betale toll når jeg kjøpte to Blu-Rays på Amazon's BOGO-salg tok jeg bare med den mailen man får når pakken er sendt fra Amazon til posthuset. Den mailen gav jeg til han bak skranken, så ringte han noe toll-folk. Fem minutter etterpå hadde jeg pakken i hånden.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Posten er noen sutrehøner som klager over jobben som de skal utføre!

 

Etter å ha bestilt varer som det er gitt rabatt, ble de sendt med den ikke-rabaterte prisen på pakken. Når jeg mailer Posten får jeg dette ubrukelige svaret:

Hei

 

Vi har på bakgrunn av utallige tilbakemeldinger fra Amazon.com's kunder, varslet denne avsender om at vi ikke kom til å rette opp fortollinger med grunnlag i feil deklarert verdi fra dem.

Denne sendingen vil derfor ikke bli rettet opp av oss.

 

Med vennlig hilsen

Posten Norge AS

Logistikk Sales

Channels

Customer Service Claims

0001 OSLO

 

Fax:+47 23147780

 

Post tjenesten i norge har vært i fall leeeenge, men dette er enda en nedtur! Ikke godta at Posten skal sortere ut visse aktører, det har dem inget grunnlag for å gjøre.

 

At posten velger å straffe mottaker for å handle hos en aktør er jo en ny vri som forbrukerrådet får kose seg med videre.

Lenke til kommentar
Denne sendingen vil derfor ikke bli rettet opp av oss.

 

For det er jo såååå resurskrevende å se på en fax og deretter fjerne tollkravet fra en pakke...

Når det er en avsender de faktisk er klar over at merker feil bør det være enda lettere for Posten å være "obs"..

 

Men disse folka vil vel ha det skinnhellige fortollingsgebyret sitt.

Lenke til kommentar

Posten (og Tollvesenet, som de representerer i denne sammenhengen) er i sin fulle rett til å forholde seg til verdien slik den står oppgitt på pakka.

At de har tatt arbeidet med omfortolling (og det er faktisk en del arbeid, mva-beløpet er registrert inn hos Tollvesenet, så det er ikke 'bare å slette det') når feilfortolling kun skyldes systematisk feil utfylt tolldeklarasjoner er en ekstraservice de har utført for at ikke tredjepart (mottaker) skal bli skadelidende. Når avsender (her Amazon) til tross for å ha blitt kontaktet av både postvesen, toll/avgiftsdepartementer og enkeltkunder (denne diskusjonen foregår/har foregått i en mengde land rundt i verden) fortsetter å merke pakker feilaktig er det ingen grunn til at Posten skal ta kostnaden, det får bli mellom avsender og mottaker.

Og selvfølgelig har de anledning til å slutte å bedrive ekstraservice for en kunde (det er avsender som er kunde, ikke mottaker) som til tross for å en mengde ganger ha blitt gjort oppmerksom på at de fyller ut papirer feil fortsetter som før.

 

Situasjonen med feilaktig merket pris på BOGOF-pakker er irriterende, men legg skylda der den hører hjemme, hos Amazon.

Lenke til kommentar

Det er helt klart at Amazon burde skjerpe seg og begynne å skrive på korrekt riktig produktpris på pakkene. Som du sier, Posten har gitt beskjed til Amazon forhåpentligvis blir dem bedre eller så stopper dem å sende til molbolandet Norge.

 

At Posten tar nå og holder pakken som "gissel", med et gebyr tilsvarende verdien av pakken, er langt fra riktig. Den eneste grunnen jeg får opplyst er: Avsender er Amazon, vi gjør ingenting når Amazon er avsender!

 

Tollbehandlingen er ikke noe ekstratjeneste, det er et krav. Du har din fulle rett til å klage på feil moms&tollberegning. Når du sier fra om at avsender har gjort feil, er det uvesentlig hvem det er. Postens klageavdeling jobber nå med saken + forbrukerrådet har fått en kopi.

 

 

 

 

I det store og hele er det Posten som taper på dette og burde gi dem ekstra piff til å pushe regjeringen med og øke 200 kr grensa til det den burde være.

 

 

Til slutt litt miljøvern:

Posten som ønsker å "bli grønn" ved å spare CO2 biter segselv i ræva i slike saker. (Bare se på forsiden dems)

Jeg ber dem returnere pakken til Amazon, dermed går den over dammen igjen. Prisen på produktet har nå gått under 200 kr (uten rabatt) dermed bestiller jeg en ny forsendelse (Den gamle pakken blir refundert av Amazon og deretter)

 

Edit:

Enda en samtale til "kundeservice" der jeg spør konsulenten: "Hva om pakken ble sendt fra en annen leverandør?", der hun svarer: "Da ville jeg hjulpet deg på flekken, det er slik en dum regel vi har å følge nå".

Viser meeeeeeget dårlig ledelse. Posten ser at du taper penger på dette, derfor "filtrer" de ut større leverandører. Møkkafolk

Endret av Largie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...