Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Bygge stille HTPC m mulighet for spilling

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt til å bygge meg en pc som skal brukes primært til dvd, tv og musikkavspilling. I tillegg ønsker jeg å kunne spille på den, men har ikke så voldsomt store krav til dette men er jo fint om den takler dx10.

Den skal stå i stua, og da er det jo selvsagt noe som heter WAF:) Har funnet et kabinett som jeg har veldig lyst på, falt for touchscreen lcd da maskina kommer til å stå veldig nærme sofaen så jeg vil faktisk kunne få nytte av det også (i tillegg til at det ser fett ut:)

Kabinettet jeg tenker på er Zalman HD160XT-S.

Etter å ha lett lenge etter deler å putte inn uten å egentlig bli fryktelig klok trenger jeg en del råd.

1. prioritet er at løsningen må være stillegående. Jeg har en filserver stående et annet sted i huset så masse intern lagringskapasitet er ikke viktig - men har ikke lyst til å kjøre en helt diskfri løsning - kan heller fjerne disken siden om det blir den som bråker mest.

Jeg har en 40" HD-ready TV (720p) som skal kobles til med HDMI. Kabinettet krever en VGA utgang for den interne LCD-skjermen. Ut over dette vil jeg ha et skjermkort som klarer ok 3d grafikk til spill (som nevnt så hadde dx10 kompatibelt vært fint), men det må være vifteløst da jeg satser på kjøling i kabinettet.

TV-kortet trenger kun ha inngang for vanlig analog TV da jeg ikke har planer om å oppgradere til noe digitaltv med det første. Radio er ikke nødvendig, men "med i prisen" gjør det ikke noe. Kjekt om det har hw mpeg2 encoding til opptak.

Hovedkortet må ha firewire til videokamera + gigabit ethernet da jeg legger cat6 kabler, ellers har jeg ingen spesielle krav til dette.

Lyden skal spilles på en Denon AVR2802 surroundreceiver med B&W høyttalere i CM-serien. Vil derfor ha så god lyd som mulig - men er veldig usikker på om jeg vil høre noen reel forskjell på et eget lydkort og et integrert i hovedkortet.

DVD-spilleren må passe i kabinettet, er usikker på hvordan dette gjøres med et sånt kabinett. Noen erfaringer?

De øvrige komponentene (CPU, PSU, RAM) har jeg ingen spesielle krav til, men ønsker meg så mye kraft som det er mulig å få uten at det går utover pri1.

Når det gjelder kjøling er jeg veldig blank. Jeg har forstått det slik at med det kabinettet vil det være greit å bruke vifteløse komponenter så langt som mulig og bruke kabinettviftene til å skape luftgjennomstrømning.

Tar gjerne også i mot tips når det gjelder os/mediacenter software (noen som har erfaring med Media Portal?), fjernkontroll og mus+tastatur (sistnevnte kommer til å brukes når jeg spiller).

Vil helst ikke komme over 10000 i pris, men har veldig lite lyst til å kutte ned på kabinettet så det er jo mulig jeg blir nødt til å strekke meg litt lenger:)

Setter stor pris på råd og tips!

Har funnet frem til en del komponenter her, kom gjerne med tilbakemelding på disse:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=65415

Endret av michaelb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...