Gjest Slettet-376f9 Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 (endret) Det har vært en del snakk om oppstartsavgift på dette forumet, så jeg tenkte jeg skulle fortelle litt om historien bak prising av samtaler. I begynnelsen (70-tallet) var tellerskrittet. Et tellerskritt var en takstenhet med en fast pris og variabel lengde. Prisen ble bestemt av Stortinget en gang i året, mens Televerket praktisk nok selv kunne bestemme lengden på takseringsintervallet. I 1985 varte det fra 9 minutter til noen få sekunder, hvis man skulle ringe til Japan. Man kunne da regne ut at siden en samtale til mobiltelefon ble taksert i 20 sekunders intervaller, og tellerskrittet kostet kr 0,98, var gjennomsnittsprisen kr 2,94 pr minutt. Dette var selvsagt en sannhet med modifikasjoner siden man betalte for hvert påbegynte tellerskritt. Em samtale på 41 sekunder kostet det samme som en på 55 sekunder, dvs kr 2,94. Tellerskrittet, ja. Grunnen til at det heter så er at hvert abonnentnummer i sentralen for fastnummer var tilkoplet et telleverk som ser ut som de gamle analoge kilometertellerne som var på biler for tjue år siden. En gang hver tredje måned ble alle tellerne fotografert og avlest manuelt. Årsaken til denne kompliserte løsningen var at på den tiden var en telefonsentral et mekanisk uhyre med motorer, releer og mekaniske registere. Teknologien var rett og slett ikke kommet lenger. Telenormobil takserte i tellerskritt til et stykke ut på nittitallet, selv om teknologien da var kommet så langt at man kunne avregne på andre måter. Da monopolet falt i 1993, begynte NetCom og Telenormobil å fakturere i påbegynte 15-sekunders intervaller. På den tiden kostet det tre kroner eller mer pr minutt, og om man ble fakturert i tellerskritt á 98 eller 75 øre hadde mindre betydning. Men legg merke til at man ble fakturert for lengre tid enn man faktisk hadde ringt. I 1998 var konkurransen på pris godt i gang og jeg tror det var NetCom som var den første til å bryte en-krones-barrieren i 1998, ved å tilby samtaler til 0,75 i minuttet. Fortsatt var det 15-sekunders takseringsintervall som gjaldt, men å gi korte beskjeder kunne nå koste så lite som 19 øre. Dette truet inntektene og noe måtte gjøres. Løsningen var å innføre oppstartsavgiften og taksere i sekundintervaller. Telenormobil var først ute, mens NetCom kom etter noen måneder senere. Dvs ikke helt, NetCom fortsatte en stund å fakturere i 15 sekunders-intervaller, i tillegg til at de krevde inn oppstartsavgiften. Etter noen uker så de lyset og gikk over til sekundtaksering. Forklaringen var like enkel som genial, nemlig at nå skulle det bli enklere for kundene. Herregud, drikker dere på jobben, eller? (Den samme forklaringen ble for øvrig benyttet da de satte opp prisen til nordiske fasttelefoner fra 0,99 til 2,49, det samme som samtaler til nordiske mobiltelefoner alltid hadde kostet. Det skulle bli så mye enklere med fast pris. Økningen for samtaler til spesialnummer fra 0,60 til 2,49 ble ikke ledsaget av slike forvirrende forklaringer, men det var kanskje like greitt at det skjedde i stillhet. Sånt skjer når du er pissatrengt og akkurat har begynt i ny jobb. Legg nå merke til én ting. Enten man fakturerer pr påbegynte tellerskritt eller oppstartsavgift pluss sekundtaksering, betaler man altså for litt mer tid enn man faktisk benytter. Det kan bevises kvasi-matematisk at da samtalene kostet 3 kroner minuttet og man ble fakturert i 15-sekunders intervaller, betalte man i snitt for 37,5 øre mer enn man ringte. Regneteknisk sett er derfor oppstartsavgiften og tellerskrittet nokså like. I telecom gjelder også regelen om at det man taper på berg-og-dalbanen må man tjene inn på karusellen. Hva som lønner seg av 0,89 i opppstartsavgift og 0,65 øre i sekundet , eller ett øre pr sekund er et regnestykke som hver enkelt kan sette opp for seg selv. Men husk å se på hva MMS og samtaler til spesialnummer koster (for det kan bli j.vla dyrt å sitte på vent mens du hører panfløyte og venter på at kundebehandleren skal bli ledig) , før du setter to streker under svaret. Eller deler ut roser til operatørene. Edit: lagt til et par spydigheter. Endret 31. januar 2009 av Slettet-376f9 Lenke til kommentar
Sigmund_Freud Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 I telecom gjelder også regelen om at det man taper på berg-og-dalbanen må man tjene inn på karusellen. Takker, det var interessant lesing. Lenke til kommentar
Hedonism Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Interessant lesing, takk for en hyggelig "historietime". Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Kjempefin oppsummering! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå