Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny maskin starter ikke

Anbefalte innlegg

Heisann, kjøpte meg ny maskin for litt siden å fikk den i dag. Har litt problemer med å få den til å funke nå. Er litt redd for at hovedkortet kansje har blitt herpa fordi jeg måtte ta det innn og ut av kabinettet 4 ganger før alt passet (avstandsskruene osv løsna når jeg skrudde til)

Men, det som skjer er: Alle vifter starter (de som er kobla rett i psu, og den som er kobla til hovedkortet) Vifta på skjermkortet virker, og det lyser på hovedkortet

Specs:

ASUS S775 IX38 DDR3 SATA-2 GBLAN 8CH ATX

2GB 1066MHZ DDR3 NON-ECC CL7 DIMM KIT

ANTEC MIDITOWER ATX NINE HUNDRED U/PSU

ANTEC PSU NEOPOWER 650 BLUE ATX12V 650W

INTEL CORE2 Q6600 2.4GHZ 1066/8M S775

SAMSUNG 500GB 7200RPM SATA2 16MB

WD 74GB RAPTOR 10K SATA 16MB

ZALMAN CPU COOLER S.775/AM2/754/939/940

ASUS GF 8800GTS PCIE 512MB 256-BIT GDDR3

Har prøvd: med bare en rambrikke, bare en harddisk.

Er ganske ny på dette, som dere sikkert skjønner :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er faktisk nøyaktig det hovedkortet jeg har :D varenr: P5E3 DELUXE/WIFI-AP :D

du mener den lille svarte med 3 pinner og ett hull (sted uten pin)? har jeg noen kontakter som passer der? :p

Fikk bare tatt ett bilde før kameraet gikk tom for støm, så det ble litt dårlig hehe.

Men, er det der jeg har tatt en rød ring rundt?

http://img225.imageshack.us/img225/6448/pict0230iz4.jpg - stort bilde så jeg bruker ikke img tags.

Endret av Vegar m
Lenke til kommentar
det er faktisk nøyaktig det hovedkortet jeg har :D varenr: P5E3 DELUXE/WIFI-AP :D

du mener den lille svarte med 3 pinner og ett hull (sted uten pin)? har jeg noen kontakter som passer der? :p

Fikk bare tatt ett bilde før kameraet gikk tom for støm, så det ble litt dårlig hehe.

Men, er det der jeg har tatt en rød ring rundt?

http://img225.imageshack.us/img225/6448/pict0230iz4.jpg - stort bilde så jeg bruker ikke img tags.

Han mener nok denne:

http://www.hardware.no/artikler/stromforsy...ntakter/39078/5

Scroll nedover på siden til du kommer til hvor det står: 4-pin +12 V(bilde til høyre, hvit kontakt)

Endret av ronron25
Lenke til kommentar
Har mange sånne, men ingen steder de passer på hovedkortet :s Har en slik inn til skjermkortet

Ta et bilde inni maskina di (slik som du har montert det).

Vi ser lett om det er noe som mangler da..

Tenkte på det, men så gikk jo kameraet tomt for strøm, sitter å lader det nå :D kan vel ta bilde igjen om 2 minutter eller no :D

Derja, tok 2 bilder til nå, kameraet er ikke så bra at det gjør noe, men dere ser vel kansje fordet.

jeg er litt treg host, men gidder ikke laste opp til imageshack nå ;)

http://vegar.ostsoft.net/PICT0232.JPG

http://vegar.ostsoft.net/PICT0233.JPG

Endret av Vegar m
Lenke til kommentar

Det de ber deg om å sjekke er 12V kontakten. Den er helt på kanten av hovedkortet, faktisk rett bak der tilkobling for tastatur er (også de optiske portene). Det er angitt i manualen, og kontakten kalles ofte P4.

På ditt HK har denne kontakten 8 hull, hvorav 4 er dekket over med et svart deksel (selve kontakten er hvit). Trolig har PSU din ikke en 4 pins kontakt, men den nyere 8 pins kabelen (står i alle fall det i specs). Er angitt som 8-pin EPS +12 V i den artikkelen vist til ovenfor. For å bruke den fjerner du bare dekselet på kontakten på HK og setter 8-pinnen i denne.

Lenke til kommentar

Ser en feil til - kople cpu_vifta til rett viftekontakt.

Nå står den etter hva jeg ser i chassis_fan_1 .

Dette sammen med P4/EATX12V tilkoplet riktig gjør susen.

Btw: til info så har P4/EATX12v kabelen fra PSU kun sorte/gule ledere.

post-35394-1201943106_thumb.png

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Bolson, joda, hadde 4 pin. og fikk kobla den til :) MEN har et problem med dvd romen :D Det har seg slik at den er rimelig gammel, og den har bare input for den kabelen (som fulgte med hovedkorter) som heter hdd cable. Men det er det ingen kontakter til hdd cable på hovedkortet. Er bare plass til "Floppy Cable".

Lenke til kommentar

Der ja :D tok meg 10 minutter før jeg skjønte at jeg skulle koble til fra siden og ikke overinfra, satt å grubla :S var stress å koble den til også da :D utrolig vanskelig å komme til :D

Men nå har jeg alt på plass, noen her som kunne hjulpet meg litt med biosen, den var liksom 15 ganger så stor og invikla som det jeg er vandt med :D

msn kansje? lettere en å spørre alle spm her på forumet :p

Lenke til kommentar

Du trenger vanligvis ikke gjøre annet i bios enn "Load Optimized Defaults" deretter save.

Eneste andre å endre på er Harddisk boot rekkefølge om du kopler til flere enn en harddisk.

Edit: kanskje i tillegg endre memory voltage fra auto til fast verdi.

Alle hk's bios vil sette 1.80v ved auto instilling ,noen ganger er dette for lite.

Sjekk hjemmesiden til produsenten hva som er nominell voltage for dine brikker.

Og så må du ha rett tid/dato.

Windows update bla. funker ikke ved feil dato .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...