Gå til innhold

Home server og hardiskplass

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du er klar over at filer du legger på serveren automatisk lagres to ganger på forskjellige disker av sikkerhetshensyn?

Jeg har satt duplication til off. Gjør den det uansett? Og det står unektelig 751 GB ledig i "sektor diagrammet"

Lenke til kommentar

Såså, er nok ikke WHS sin feil. Fortelle meg hvilken disker du har. Spesiellt hvor stor er den disken som du installerte WHS på. Det er den som er C: og D: disk. Det som kan tenkes er at du har fyllt opp D: disken med thumbstones og backupdata. Dette er en vanlig feil som mangen har gjort. Så vist det er tilfellet hos deg kan du eventuellt rydde i backupdatabasen.

Vist du vil ha en permanent løsning bør du bytte ut primær disken med en som er så stor som mulig. Om det skal gjøres er det en del forhåndsregeler man bør ta før man setter igang.

Lenke til kommentar

Tror nok jeg har skjønt situasjonen nå, og den gir meg jo klare "tungvinntheter" nå som jeg flytter over all lagret data fra tidligere PC...

Alt som kommer inn til serveren mellomlagres på hoveddisken (d:), og blir så etterpå spredd utover i mitt tilfelle eksterne disker, som WHS tar seg veeeeldig god tid på.

Det er grunnen til at jeg får feilmeldinger når jeg flytter større mengder data, når de 100 gigene som tydligvis er på D:, mellomlagringspartisjonen, er fulle får jeg feilmelding. Jeg må da la WHS jobbe i et par-tre timer før den har fått spredd dette utover til de andre diskene før jeg kan fortsette.

Har jeg rett?

Lenke til kommentar

Sånn grovt sett har du rett ja, les her for en bedre forklaring. Men uansett hadde jeg vert deg ville jeg fått meg en mye større hoveddisk enn 120 Gb. Du kan bytte hoveddisken når det passer deg, men det er en del ting som du må huske på før det gjøres. For å få en viss innsikt i hva du må gjøre kan du jo starte med å lese dette dokumentet fra Microsoft, side 22-26. Du kan like gjerne vente til Power Packen kommer, da vil det bli mye enklere å bytte ut hoveddisken.

Lenke til kommentar
Tusen takk for svar;)Setter stor pris på dette:)

Barre hyggelig, er derfor vi har sånne fantastiske forum som diskusjon.no :)

Men si meg, jeg finner ikke noe info om hvordan jeg re installerer home server på de sidene??? Bare hvordan jeg flytter backup av de andre maskinene over på en uavhengig HD!

Lenke til kommentar

I grove trekk må du ta backup av D: disken etter den prosedyren som står på side 22-26. Når det er gjort stopper du WHS maskinen og bytter ut harddisken med en ny. Så legger du WHS dvd i dvd stasjonen din og booter opp, velg så "Upgrade" og følg veiledning. Vist du er litt tolmodig og kan vente til "Power Pack 1" kommer, skal komme tidlig 2008. Da vil det blir mye enklere å gjøre denne operasjonen da den er mye mer automatisert. Litt onformasjon om "Power Pack 1" finner du her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...