Gå til innhold

Bygging: ASUS Rampage (ROG) X48 , HD 3870 X2 , Q9450 C2 QUAD 2.66G

Anbefalte innlegg

Longtids-bruker og førstegangs-skriver av forum, trenger tips og forslag for bygging og deretter overklokking av nytt system. System skal bruks til 3d-rendering/film-redigering/gaming.

Jeg har undersøkt liit og kommet frem til følgende:

-Asus maximus formula se X38 kort

-Quad core 2.4ghz G0 stepping , Q6600

-ASUS 8800 GTS 512 MB

-2x1gb ram fra corsair dominator

-2x1gb ram fra corsair xms

-Zalman kjøler 9700 med heatpipes

-500gb harddisk 7200 RPM

-2x36gb WD raptor harddisk 10000 RPM, raid 0

-Plextor dvd brenner

-Corsair 750 watt

-Coolmaster Cosmos kabinett

Jeg har enno ikke bestilt, mener du at noe bør forandres? Setter pris på forslag, "any"? :yes:

Jeg vil prøve å skrive om bygge/overklokking-prosessen omgående.

EDIT: Jeg har byttet Emnetittelet, da jeg har kommet frem til helt nytt system.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ha ventet de få dagene til storebror ASUS Rampage Formula (ROG) kommer (forventes tidlig februar). Prisen blir mest sansynlig kun et par/tre hundrelapper mer enn lillebror Maximus ("Rampage" ligger på 2245,- hos Amentio akkurat nå). Kun en mindre oppgradering av X38, men alikevel. Jeg kjøper ikke X38 "dagen før" X48 kommer ut.

Jeg sitter selv og venter på Rampage Formula som jeg skal bruke med en Q6600 GO og 2x Crucial DDR2 PC8500 2048MB CL5.

I tillegg ville jeg har bytta ut 8800 GTS 512 MB med et HD 3870 X2 kort (koster i underkant av 3000 kr så snart de er lagervare - som jeg går å venter på).

Lenke til kommentar

Jeg vurderte noen x48, men de fleste av disse bruker kunn DDR3. DDR3 er altfor dyrt i forhold til ytelsen og jeg kuune ikke forsvare det. Rampage Formula etter nåværende info kommer til å bruker DDR2 og det høres bra ut. Men dette er ikke i markedet ennå, og jeg vet ikke om jeg har tolmodighet for å vente.

HD 3870 X2 høres bra ut, og jeg skal se nærmere på dette. Takk for forslaget :)

Noen andre gode forslag ?

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Jeg ville ha ventet de få dagene til storebror ASUS Rampage Formula (ROG) kommer (forventes tidlig februar). Prisen blir mest sansynlig kun et par/tre hundrelapper mer enn lillebror Maximus ("Rampage" ligger på 2245,- hos Amentio akkurat nå). Kun en mindre oppgradering av X38, men alikevel. Jeg kjøper ikke X38 "dagen før" X48 kommer ut.

Jeg sitter selv og venter på Rampage Formula som jeg skal bruke med en Q6600 GO og 2x Crucial DDR2 PC8500 2048MB CL5.

I tillegg ville jeg har bytta ut 8800 GTS 512 MB med et HD 3870 X2 kort (koster i underkant av 3000 kr så snart de er lagervare - som jeg går å venter på).

Jeg har lest ASUS Rampage Formula (ROG) og dette er veldig bra og detaliert artikell. Særlig når det gjeldr memory-timing og nye overklokkoings-muligheter på dette kortet. Artikllen har særlig focud på tRD, og understerker at de kunne få mer stabelitet nettopp pga dette, noe som er ikke mulig å justere på de fleste ander kort.

I tilleg, ROG har støtte for crossfire, og kombinasjonen med HD 3870 X2 blir veldig intersang. Jeg hadde planer om å bruke 2 stk 8800 GTS, men fant ut at NVIDIA nForce 780i SLI duger ikke i iforhold til intel-chipsetet.

Med disse 2 store fordeler, må jeg nok være tolmodig, noe som jeg ikke er. Jeg venter på ROG-kortet.

Siden jeg venter, er det ikke bedre å bruke Q9450 C2 QUAD 2.66G 12MB 1333MHZ ?

Jeg må agså se nærmere på hva slags memory å bruke, skal se nærmere på 4 x 1gb OCZ DDR2 PC2-8000 Platinum Extreme , andre forslag?

----------------

Nye syetemet etter nåværende planer blir:

-ASUS Rampage Formula (ROG) /X48 kort

-HD 3870 X2 grafikk

-Q9450 C2 QUAD 2.66G 12MB 1333MHZ ??

-2x Crucial DDR2 PC8500 2048MB CL5 ??

-500gb harddisk 7200 RPM

-2x36gb WD raptor harddisk 10000 RPM

-Plextor dvd brenner

-Corsair 750 watt

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Jeg hadde planer om å bruke 2 stk 8800 GTS, men fant ut at NVIDIA nForce 780i SLI duger ikke i iforhold til intel-chipsetet.

Kan jeg spørre hva du mener med dette? Holder på å sette sammen en pc og har selv valgt 2stk 8800 gts med nForce 780i SLI. Delene er ikke kjøpt enda..

Lenke til kommentar
Jeg hadde planer om å bruke 2 stk 8800 GTS, men fant ut at NVIDIA nForce 780i SLI duger ikke i iforhold til intel-chipsetet.

Kan jeg spørre hva du mener med dette? Holder på å sette sammen en pc og har selv valgt 2stk 8800 gts med nForce 780i SLI. Delene er ikke kjøpt enda..

Slik jeg ser på det, problemet med 78i-brikkesetet oppstår når du skal bruke en Intel-CPU på et hovedkort med ikke-Intel-brikkesetet. Dette kan føre til flere flaskehalser for CPU-ytelsen. Tross alt, Nvidias 780-brikkesett skal slåss mot Intels X38/X48-brikkesett og de er rivaler, og det kan tenkes at Intel har sine egene lurieir når det gjelder CPU/Hovedkort-realsjoner.

Når det gjelder kunn grafikk-ytelse, 780i SLI er veldig bra og kan anbefales. Men i mange tillfeller CPU/hovedkrt/RAM har mye å si om 3d-ytelsen.

Jeg leste noen tester idag, og det viser seg at " 2stk 8800 gts med nForce 780i SLI " yter generlt bedre enn HD 3870 X2. Men HD 3870 X2 yter genert bedere enn alle enkel-kort-løsninger fra Nivida. Du kan lese det her: http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3209

Jeg skal ikke gi noe dom, men forløpige, HD 3870 X2 gir beste pris/ytelse resultar. Selfølgelige dette kan forandres radikalt med lansering av Nvida 9800-serien.

jeg har startet dette emnet for å høre foskjellige meninger om disse sakene. Jeg har ikke kjøpt delene heller. jeg er fremdeles er i "resaerch" og setter pris på å høre andre meninger.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

ASUS Rampage Formula (ROG) /X48 kort

-HD 3870 X2 grafikk

-500gb harddisk 7200 RPM

-Plextor dvd brenner

-Corsair 750 watt

Ser bra ut det :)

Jeg ville ha byttet ut Zalman kjølern med Thermalright Ultra extreme.Det beste du får som luftkjøling i dag.Kommer godt med sammen med firekjerne.Særlig hvis du skal klokke litt etterhvert.

Jeg ville ikke stilt spørsmålstegn ved minnet og cpu.Ville uten tvil valgt disse selv hvis jeg skulle ha nytt system i dag.

Edit:Nå er minnet lagt ut som ukens tilbud på Komplett til 599,-

Endret av lucky666
Lenke til kommentar
ASUS Rampage Formula (ROG) /X48 kort

-HD 3870 X2 grafikk

-500gb harddisk 7200 RPM

-Plextor dvd brenner

-Corsair 750 watt

Ser bra ut det :)

Jeg ville ha byttet ut Zalman kjølern med Thermalright Ultra extreme.Det beste du får som luftkjøling i dag.Kommer godt med sammen med firekjerne.Særlig hvis du skal klokke litt etterhvert.

Jeg ville ikke stilt spørsmålstegn ved minnet og cpu.Ville uten tvil valgt disse selv hvis jeg skulle ha nytt system i dag.

Edit:Nå er minnet lagt ut som ukens tilbud på Komplett til 599,-

takk for tipset! :)

jeg skal se næremer på ThermalRight Ultra-120 eXtreme. Jeg fant dette kun på netonnet.no. Er det noe annet sted også? jeg skal se på minne-tibudet agså.

EDIT: Det billigeste jeg så på dette minnet var på 885, nå er det 599. takk for tipset, jeg skal bestille 2x2gb av disse snart.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Status update:

Jeg har valgt nytt kabinett, det blir: ANTEC Nine Hundred

jeg har valgt HD også, det blir: Seagate Barracuda 7200.11 500GB

jeg skal se liit næremer på ThermalRight Ultra-120 eXtreme for CPU-kooling.

-HD 3870 X2 grafikk

-Q9450 C2 QUAD 2.66G 12MB 1333MHZ

-2x Crucial DDR2 PC8500 2048MB CL5

-Zalman kjøler 9700 med heatpipes ??

-Seagate Barracuda 7200.11 500GB

-Plextor dvd brenner

-Corsair 750 watt

-ANTEC Nine Hundred

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

36 gb versjonen av raptor er særdeles treg og bråkete. Anbefaler Samsung F1 jeg også, 750GB versjonen. Den er raskere enn raptor-diskene og du får noen hundre giga mer plass for pengene. En enda raskere men litt mindre stillegående alternativ disk er Hitachi 7K1000 (1tb eller 750 gb).

Endret av tommyms
Lenke til kommentar

Bare hyggelig :)

Hvis du vil ha ekstra ytelse på systemdisken og tenkte å kjøre Raid 0 så er ikke raptor egentlig så dumt med tanke på pris/ytelse (når du risikerer å miste alle data når som helst, vil du vel neppe ha bruk for så mye lagringsplass uansett).

Raptor 150 er raskest av alle raptorene med god margin. Den yter omtrent likt med Samsung F1 / Hitachi 7K1000 på å lese konstant (samme data), men har raskere søketid (raskere på å lese små filer spredd rundt på disken). Vi snakker en avg. speed på minst 140+ MB/s.

Endret av tommyms
Lenke til kommentar
Bare hyggelig :)

Hvis du vil ha ekstra ytelse på systemdisken og tenkte å kjøre Raid 0 så er ikke raptor egentlig så dumt med tanke på pris/ytelse (når du risikerer å miste alle data når som helst, vil du vel neppe ha bruk for så mye lagringsplass uansett).

Raptor 150 er raskest av alle raptorene med god margin. Den yter omtrent likt med Samsung F1 / Hitachi 7K1000 på å lese konstant (samme data), men har raskere søketid (raskere på å lese små filer spredd rundt på disken). Vi snakker en avg. speed på minst 140+ MB/s.

Planen var å bruke 2 identiske HD som system-disk i raid 0. Derfor trengte jeg et par små og raske enheter, men jeg hører at disse er bråkete. Jeg holder på med å underske litt om Samsong F1, det kan hende at jeg dropper raid 0 forløpige.

I dette systemet er ikke noe viktige business-data, og det er ikke farlig med et eventuelle harddisk-krash og data-tap.

Lenke til kommentar
Jeg har lest ASUS Rampage Formula (ROG) og dette er veldig bra og detaliert artikell. Særlig når det gjeldr memory-timing og nye overklokkoings-muligheter på dette kortet. Artikllen har særlig focud på tRD, og understerker at de kunne få mer stabelitet nettopp pga dette, noe som er ikke mulig å justere på de fleste ander kort.

-HD 3870 X2 grafikk

-500gb harddisk 7200 RPM

-Plextor dvd brenner

-Corsair 750 watt

Jeg går somsagt selv og venter på Rampage Formula. Tenkte litt på å kanskje velge "Extreme" varianten som støtter DDR3, men minnet er foreløpig priset for høyt synes jeg.

Hvis vi da ser på DDR2 minne til dette hovedkortet, så har jeg valgt å gå for 2x 2GB brikker. Jeg vet at det tidvis har vært litt krøll å få 4x 1GB brikker til å fungere optimalt på X38 hovedkort, men om dette er gjeldende på X48 vet jeg ikke (bedre "føre var").

Men selvfølgelig, du får 4x 1GB DDR2 BallistiX PC8500 (pakke med 2 like brikker) til kun 1198,- kr nå som jo må sies å være en sykt god pris.

Jeg sikter meg istedet inn på 2x DDR2 BallistiX PC8500 2048MB som jeg håper vil fungere bra med X48. Det koster pt. 600 kr mer for dette oppsettet (brikker à 2GB), kontra 4 brikker à 1GB.

Jeg har også sett litt på GEIL Black Dragon 4GB (2 x 2GB) DDR2 PC8500 til 1600 kr som jeg vurderer, har ikke helt bestemt meg her.

Det eneste som er sikkert er at jeg skal ha 4GB ram og alt skal fungere stabilt!

Jeg vurderer også selv å droppe Q6600 som jeg allerede har på en annen maskin, til fordel for Q9450. Slik jeg forstod det så skulle opprinnelig Q9450 ha kommet nå i januar, men ryktene har det til at den kommer først i mars leste jeg et sted.

Så lenge tror jeg ikke jeg gidder å vente, men jeg vil avvente litt for å se om det snart blir bekreftet en endelig lanseringsdato.

Når det gjelder CPU vifte har jeg sett meg ut ASUS Silent Knight II som akkurat skal kunne passe på millimeteren i mitt Antec P190.

Kult å se at nettbutikkene nå har fått HD 3870X2 på lager. Jeg regner med at jeg blir å bestille dette kortet, med mindre nVidia tar tyren ved hornene iløpet av veldig, veldig nær fremtid.

Lenke til kommentar

-HD 3870 X2 grafikk

-500gb harddisk 7200 RPM

-Plextor dvd brenner

-Corsair 750 watt

Jeg går somsagt selv og venter på Rampage Formula. Tenkte litt på å kanskje velge "Extreme" varianten som støtter DDR3, men minnet er foreløpig priset for høyt synes jeg.

Hvis vi da ser på DDR2 minne til dette hovedkortet, så har jeg valgt å gå for 2x 2GB brikker. Jeg vet at det tidvis har vært litt krøll å få 4x 1GB brikker til å fungere optimalt på X38 hovedkort, men om dette er gjeldende på X48 vet jeg ikke (bedre "føre var").

Men selvfølgelig, du får 4x 1GB DDR2 BallistiX PC8500 (pakke med 2 like brikker) til kun 1198,- kr nå som jo må sies å være en sykt god pris.

Jeg sikter meg istedet inn på 2x DDR2 BallistiX PC8500 2048MB som jeg håper vil fungere bra med X48. Det koster pt. 600 kr mer for dette oppsettet (brikker à 2GB), kontra 4 brikker à 1GB.

Jeg har også sett litt på GEIL Black Dragon 4GB (2 x 2GB) DDR2 PC8500 til 1600 kr som jeg vurderer, har ikke helt bestemt meg her.

Det eneste som er sikkert er at jeg skal ha 4GB ram og alt skal fungere stabilt!

ASUS Rampage Formula test(ROG) - testen har de brukt dette minnet og de konkluderte med : " Our 4x1GB of OCZ DDR2 PC2-8000 Platinum Extreme Edition memory was set to run at DDR2-1000 (5:4) CAS 4 with a tRD of 5. Ultimately, the ASUS Rampage Formula provided us the ability to build a well-tuned system."

Prisen på dette er bra også, og du får 2x1gb for kr. 839 her: OCZ DDR2 PC2-8000 Platinum Extreme Edition Du får disse enda biligere på netshop.no, men det ikke på lager før 2/2.

Der er også en bra test om disse RAM-brikkene, og det ser lovende ut.

Jeg er helt enige, DDR3 er altfor dyrt, og jeg satser på ROG X48 med DDR2.

Jeg venter med å bestille HD 3870X2, og vill ikke kjøpe noe motherborad eller grafikk-kort før Q9450 er på markedet. Jeg har en mistanke at Nvida venter på grønn-flag fra Intel for å slippe en bombe.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Sataus update:

Har undersøkt liit på hardisker og kommet frem til : Samsung SpinPoint T166 HD501LJ 16MB 500GB. Dette en er ikke noe spesielt, bare en grei HD. 500 Gb , 7200 RPM, SATA 2. Flere tester viser at dette er en stille og grai disk og jeg tror dette kommer til å fungere. Antaglig kommer til å bruke 2 av disse i raid 0.

Hvis noe har erfaringer med denne disken, jeg setter pris på å høre det.

Jeg må gjøre liit mer research på CPU-cooling.

Etter nåværemde planer, systemet blir:

-HD 3870 X2 grafikk

-Q9450 C2 QUAD 2.66G 12MB 1333MHZ

-2x Crucial DDR2 PC8500 2048MB CL5

-Zalman kjøler 9700 med heatpipes ??

-Samsung SpinPoint T166 500GB

-Plextor DVD brenner

-Corsair 750 watt

-ANTEC Nine Hundred

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...