Gå til innhold

Et glassfiber kabinett blir til - Kommentartråd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Grøss....

Nå er jeg skremmende sliten etter å ha støpt. Nå er jeg virkelig glad trener'n min er en slavedriver, ellers så er jeg ikke sikker på om jeg hadde klart å bli ferdig. :dontgetit:

Det ble en del mer arbeid å gjøre enn jeg trodde. :mad:

Skal nok lage en update i morgen, men bare hvis plata er ferdig herdet og det har gått bra nok :innocent:

Lenke til kommentar

Hey! Dette blir kult!

Hvordan har du tenkt å kjøle 7 HDDer som sitter helt tett? Blir vel fort temmelig varmt der?

Gleder meg til å se de små hemmelighetene du har på lur. Kommer til å følge med på dette her. :D

Du kunne ikke tatt å laget ett bitte lite lynkurs i støping da, skulle gjærne lært litt. Hadde vert utrolig tøft å kunne litt slik! Kjekkt å kunne når man har bilprosjekt pågang også. ;)

Lenke til kommentar

Hehe...

Tja, jeg håper da ikke det skulle bli så stort problem å holde det kjølig der inne blant HDD'ene. Jeg har jo to 80mm vifter som skal pumpe inn luft til diskene.

Du kan jo se det her:

KK9.jpg

Du ser det ikke, men det er faktisk 6mm mellom hver av diskene. Og i et eksternt tower jeg har, så er det trangt mellom diskene, og det er bare en 40mm vifte som står og går der bak. Men diskene holder seg fine og kalde selv om det er så liten luftsirkulasjon.

Jeg har jo tenkt på muligheten å ha vannkjøling da. Da kan jeg nok få det kaldt nok ;)

Jeg kan sikkert prøve å lære bort litt støpekunnskaper. Men så er jeg bare selvlært da. Men har fått være med å lage litt med en veldig flink mann, som dessverre har dødd i en ulykke :cry:

Kan prøve å forklare så mye som mulig heletiden om hva jeg gjør, og hva som er lurt å gjøre ;)

Endret av Kamikaze-Kanin
Lenke til kommentar

Der ja. La ikke merke til den sjakten som ledet luften ned jeg... Men da blir det nok ikke så helt forferdlig da.

Selvlært er vellært. ;)

Fin om du forklarer litt ja, for da kanskje jeg lærer litt forskjellig.

Hvor får du tak i materialer forresten? Og hvor mye slankere blir lommeboken av kjøpet?

Lykke til videre! Gleder meg til bildene! :thumbup:

Lenke til kommentar

Vel...

Når det gjelder det å få tak i materialer, så kjøper jeg i store mengder når jeg først kjøper...!

For ca 2 år siden så skaffa jeg meg glassfiberen. Da kjøpte jeg 62.5 kg fra et selskap som heter, eh.. DIAB. (Du kan bare kjøpe i stor mengder) Det var da en stor rull som har holdt lenge..!

Jeg kjøpte den egentlig til å bygge en båt (som jeg også jobber på, men bare i garasjen istedet for kjellern). Du skal få se det i neste update at det er fortsatt mye igjen. Selv etter å ha bygget mesteparten av en båt. Jeg har nok så mye glassfiber igjen at jeg kan bygge ca 4 båter til.

Den rullen kosta den gangen meg 2302 kroner. Men hvis du skal kjøpe den samme mengden i små porsjoner hos sånt som biltema, så er du veldig fattig før du nærmer deg 62.5 kg.

Når det gjelder epoxyen, så har pappa skaffa denne i går faktisk. Som jeg sa tidligre så kjøper vi mye når vi først kjøper. Og vi kjøpte nå 25 kg resin, og 25 kg herder (trenger ikke så mye, men vi skal kanskje lage en catamaran på 46 fot, så vi starter bare med dette, men vi kommer til å trenge mer til senere).

Resinen kom på ca 1900-2000 kroner og herderen husker jeg ikke, men den koster mer pr kg enn resinen.

Men så må du jo tenke på det at jeg bare brukte totalt 400 gram epoxy for å lage en stor plate på 130 * 220 cm. Så med 25 kg bare i resin, så holder det en stund ;)

Endret av Kamikaze-Kanin
Lenke til kommentar

Vel...

Nå husker jeg ikke hvor mye den veide pr kvadrat. (har måtte kaste pappeska, siden jeg ikke egentlig hadde bruk for den)

Det jeg vet om glassfiberen er at den er biaksial, 130 cm i bredden, og hvis jeg husker riktig fra det som sto på eska, så er den 110 meter lang. Dette vil altså si at den er 143 kvadrat stor. Og siden jeg vet at den veide 62.5 kg når den var ubrukt, så vil det si at den har en vekt på 437 gram pr kvadrat.

Jeg kan godt fortsette å regne på tallene, og beregninger, så vil jeg kunne ende opp med et ca tall på hvor mye kabinettet kommer til å veie når det er ferdig, men jeg føler ikke for det helt idag. :sleep:

Sluttproduktet kommer til å bli ca 1-2mm tykt, men jeg skal også legge på en depronplate og noen forsterkninger på tvers, så tykkelsen kommer ikke til å komme fra plata, men heller det som skal stive den opp. Skal bare ha et lag glassfiber.

Jeg kommer nok til å støpe igjen nå til helga, skal gjøre alt klart i løpet av uka. dessverre så kan jeg ikke bruke for mye tid på dette kabinettet, for jeg har også en båt i garasjen som MÅ bli ferdig innen sommeren :fun:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...