Gå til innhold

Red ring of death - Hvor mange ganger er det greit med reparasjon?


Athelas

Anbefalte innlegg

Fikk red ring of death på min release Xbox 360 på første nyttårsdag. Xbox support ble kontaktet, og den var på reparasjon i Tyskland før jeg fikk den tilbake forrige fredag. Så, etter å ha spilt i et par dager vil den ikke starte igjen, og 3 nye ringer dukker opp. Jeg begynner å ane et mønster her...

 

Spørsmålet er derfor: Sett at jeg får den tilbake neste gang, og samme ting skjer, burde jeg da kontakte Elkjøp og be om en ny?

 

Jeg gidder rett og slett ikke å danse supportvalsen i flere måneder for et produkt som ikke fungerer pga. dårlige hardwareforutsetninger.

 

Hvor mange ganger har dere opplevd/ville dere orket å sende inn Xbox til reparasjon?

Endret av Athelas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fikk 3 red rings of death på min release Xbox 360 på første nyttårsdag. Xbox support ble kontaktet, og den var på reperasjon i Tyskland før jeg fikk den tilbake forrige fredag. Så, etter å ha spilt i et par dager vil den ikke starte igjen, og 3 nye ringer dukker opp. Jeg begynner å ane et mønster her...

 

Spørsmålet er derfor: Sett at jeg får den tilbake neste gang, og samme ting skjer, burde jeg da kontakte Elkjøp og be om en ny?

 

Jeg gidder rett og slett ikke å danse supportvalsen i flere måneder for et produkt som ikke fungerer pga. dårlige hardwareforutsetninger.

 

Hvor mange ganger har dere opplevd/ville dere orket å sende inn Xbox til reperasjon?

Er vel strengt tatt en ring og ikke tre? Eller er det bare jeg som har misforstått?

Måtte bare påpeke det. Ser det er mange(Gjelder ikke bare deg!) som skriver red rings of death på dette forumet. Det skrives red ring of death. Det er EN ring.

 

I fare for å gå helt off topic så er det slik MrLee sier; Etter å ha sendt produktet, gjelder alle produkt og ikke bare xbox, inn tre ganger for reperasjon har du rett til å heve kjøpet. Dette står skrevet i forbrukerkjøpsloven hvis jeg husker rett.

Lenke til kommentar
Er vel strengt tatt en ring og ikke tre? Eller er det bare jeg som har misforstått?

Måtte bare påpeke det. Ser det er mange(Gjelder ikke bare deg!) som skriver red rings of death på dette forumet. Det skrives red ring of death. Det er EN ring.

 

Right. Men hvis vi skal være helt pedantiske på dette, så er det strengt tatt ikke en ring heller, bare tre "halvsigder". ;) Uansett, kan jeg redigere originalinnlegget dersom det oppfattes som upresist.

 

Takk for svar ellers, forresten. Noen som har en konkret referanse til den 3-tallsregelen?

Lenke til kommentar
Right. Men hvis vi skal være helt pedantiske på dette, så er det strengt tatt ikke en ring heller, bare tre "halvsigder". ;) Uansett, kan jeg redigere originalinnlegget dersom det oppfattes som upresist.

 

Takk for svar ellers, forresten. Noen som har en konkret referanse til den 3-tallsregelen?

 

Joda ;)

 

 

Lov om forbrukerkjøp også kjent som forbrukerkjøpsloven er en lov som beskytter forbrukerens (du og jeg) rettigheter i forbindelse med kundeforhold til en aktør som opptrer i næringsvirksomhet. Med andre ord, beskytter almenne kunders rettigheter i et kundeforhold med profesjonelle selgere og firma. Denne loven er veldig grei å ha kjenskap til i de tilfeller du har kjøpt en vare eller tjeneste du ikke er fornøyd med, eller har problemer med. Kapittel 1, §1 og §2 beskriver litt hvilke tilfeller loven gjelder. Det kan være lurt å sjekke her om ditt tilfelle faller inn under loven før du hevder din rett.

 

Kapittel 6, “forbrukerens krav som følge av mangler ved salgsgjenstanden” er et av de mest interessante delen av loven for vår del. Her finner vi blant annet §30, “Gjennomføring av avhjelp”. Denne paragrafen beskriver litt hvordan en selger skal forsøke å rette en feil som har oppstått på varen du har kjøpt. Den sier blant annet:

 

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

 

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

 

Dette betyr med andre ord at dersom samme feil oppstår 3 ganger på samme produkt har du krav på å få prisavslag eller hevet kjøpet. (Få pengene tilbake) Dette betyr at selgeren ikke får et tredje forsøk for å rette feilen, men må ha rettet den på de 2 første forsøkene. Du har også krav på erstatningsgjenstand dersom feilrettingen tar mer en uke, såfremt dette er rimelig i forhold til behov og kostnader. §31 og §32 beskriver at du kan kreve prisavslag eller heving av kjøp dersom selger ikke har klart å følge §30.

 

Denne loven syndes det masse mot i salgbransjen. Selgere hevder de har andre rettigheter enn det loven beskriver, mens kjøper er uvitende nok til å tro på selgers påstander. Har du derfor en klage på et produkt du har kjøpt hos en profesjonell selger bør du skrive ut loven i sin helhet og ta med denne når du møter selger. Da kan du sort på hvitt banke gjennom dine krav, og dermed få en real behandling av saken.

 

Linky.

Endret av Eiiid
Lenke til kommentar

Det ER slik. elkjøp kan prøve å argumentere så mye de vil..er selger uvitende, forlang å snakke med en som "kan jobben sin" (for jo, grunnleggende kunnskap om reklamasjosn og forbrukerkjøpsloven bør være mulig å kreve av en som lever av å selge ting)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

En venn av meg sendte inn xboxen til support pga. rrod. Mens han ventet på å få den tilbake gikk han å kjøpte en ny xbox hos elkjøp. Og når han fikk tilbake sin gamle xbox så leverte han tilbake den nyinnkjøpte og fikk pengene tilbake grunnet 30dagers angrefrist eller noe. Ganske fiffig.

 

Selv har jeg aldri hatt noe som helst problem med min, og jeg fikk min uken etter release.

Lenke til kommentar
En venn av meg sendte inn xboxen til support pga. rrod. Mens han ventet på å få den tilbake gikk han å kjøpte en ny xbox hos elkjøp. Og når han fikk tilbake sin gamle xbox så leverte han tilbake den nyinnkjøpte og fikk pengene tilbake grunnet 30dagers angrefrist eller noe. Ganske fiffig.

 

Selv har jeg aldri hatt noe som helst problem med min, og jeg fikk min uken etter release.

 

Hehe. Slettes ikke en dum idé. Tusen takk for tipset.

 

Det er mest sannsynelig ikke din egen box du får igjen når du sender den inn uansett.

 

Vel, hvis du mener at man får erstattet en gammel defekt med en ny, ubrukt enhet, ville jeg faktisk foretrukket det i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
En venn av meg sendte inn xboxen til support pga. rrod. Mens han ventet på å få den tilbake gikk han å kjøpte en ny xbox hos elkjøp. Og når han fikk tilbake sin gamle xbox så leverte han tilbake den nyinnkjøpte og fikk pengene tilbake grunnet 30dagers angrefrist eller noe. Ganske fiffig.

 

Selv har jeg aldri hatt noe som helst problem med min, og jeg fikk min uken etter release.

 

Hehe. Slettes ikke en dum idé. Tusen takk for tipset.

 

Det er mest sannsynelig ikke din egen box du får igjen når du sender den inn uansett.

 

Vel, hvis du mener at man får erstattet en gammel defekt med en ny, ubrukt enhet, ville jeg faktisk foretrukket det i dette tilfellet.

 

I de fleste tilfeller så får du nok dessverre bare en annen BRUKT en i retur

Lenke til kommentar
Med sånn ca 95% av alle som har hatt boxen på rep kan jeg tenke meg.

 

De sender bare ut en boks fra samme rep. batchen, sjangsen for å få din egen tilbake er ganske liten mao

 

Merkelig. Folk må jo se at de har fått et annet serienummer? Hvor har du disse tallene fra?

Lenke til kommentar
Etter 3 ganger uten at de klarer å fikse problemet har du rett på å heve kjøpet. Så kan du bare KJØPTE en ny en annen plass

 

Rettslære-læreren min sier at du kan heve etter 2 ganger. Og han er advokat :p

 

EDIT: Leste førsteposten feil. Det er to ganger når de ikke klarer å fikse problemet, og den fortsatt er ødelagt fra det øyeblikk du plukker opp tingen fra reparasjon.. Her er det jo snakk om en feil som kommer tilbake litt tid etter reparasjon.

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar
Med sånn ca 95% av alle som har hatt boxen på rep kan jeg tenke meg.

 

De sender bare ut en boks fra samme rep. batchen, sjangsen for å få din egen tilbake er ganske liten mao

 

Merkelig. Folk må jo se at de har fått et annet serienummer? Hvor har du disse tallene fra?

 

kan jeg tenke meg

 

Jeg skjønner uansett ikke at det skal være så farlig bare du får tilbake en som fungerer og har samme eller forbedrede specs.

 

Grunnen til at jeg kan tenke meg det er pga diskusjonene om nedlastbart content når en spiller offline.

Lenke til kommentar
Med sånn ca 95% av alle som har hatt boxen på rep kan jeg tenke meg.

 

De sender bare ut en boks fra samme rep. batchen, sjangsen for å få din egen tilbake er ganske liten mao

 

Merkelig. Folk må jo se at de har fått et annet serienummer? Hvor har du disse tallene fra?

 

kan jeg tenke meg

 

Jeg skjønner uansett ikke at det skal være så farlig bare du får tilbake en som fungerer og har samme eller forbedrede specs.

 

Grunnen til at jeg kan tenke meg det er pga diskusjonene om nedlastbart content når en spiller offline.

det tviler jeg på, de sender nok samme maskin i retur til rette mottagere, hver maskin har jo et serienummer som er registrert i et navn.

Lenke til kommentar
Jeg fikk ny, og begge kameratene mine fikk nye, pluss at det er flust av tråder der folk spør om hvorfor ikke arcadespillene deres funker lenger etter rep av boks(Som tilsier at de har fått ny box) på verdensvevet

 

Hmm. Trodde alt var lagret på harddisken, jeg? Den tar man jo av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...