Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

*LØST (håper jeg)* - Bootingen låser seg, og sier jeg trenger en nyere BIOS - hva nå?

Anbefalte innlegg

Jeg er mye frustrert og forvirra for tiden, dette er en del av en serie av tråder med spørsmål om relaterte ting i ulike deler av forumet: fellesnevneren er innkjøp av PC-deler til en barebone jeg fikk i gave, men at jeg ikke får møkka til å starte.

Prøver å få en AMD Athlon 64 X2 5000+ til å kjøre i en ASUS V3-M2V890. Får følgende feilmelding "The processor(s) in your system are of an unknown revision. Please contact your BIOS vendor for appropriate updates. Press F1 to resume.". Deretter låser alt seg, det hjelper akk så lite å trykke F1 eller noe annet. Hjelper ikke å trykke noe kjapt etter oppstart heller, altså før feilmeldinga kommer.

Jeg så at BIOS-versjonen min er 0401, og at versjon 1001 fra sidene til ASUS gjør den i stand til å kjenne igjen FLERE CPU'er, men ikke hvilke. Har uansett lastet 1001 ned og har tenkt å flashe BIOS'en med den og håpe det beste. Men hvordan kommer jeg så langt når alt bare låser seg i bootup'en?

Noen forslag? Ikke si jeg må kjøpe en ny (eldre) CPU kun til det formålet, bare for å få PC-en til å gå lenge nok til å kunne bruke 5000+'en? :cry:

Edit: svaret lå i prosessen. Denne BIOSen gjenkjenner bare 90nm og over 60W. Ny prosessor bestil, krysser fingrene.

Endret av Onkel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dessverre må du ha en "godkjent" prosessor på hovedkortet når du legger inn ny Bios. Den som koster minst hos Komplett koster ca. 300,- - Surt er det, men handler du med kort kan den kanskje gå i konvolutt til 40,- i frakt. Alternativet blir og låne en "liten" CPU til oppgraderinga av Bios. Redda meg med og "låne" CPU for noen år siden når eg fikk en Sempron 2500 (Socket A) til et A7N8 Deluxe hovedkort, "lånte" min XP2600 til Bios oppdateringa :innocent:

Lenke til kommentar

Forresten, når jeg nå har gått fra en Athlon XP 32000+ til nytt hovedkort og 64-bits dobbeltkjerne - må eller bør jeg kjøpe ny versjon av Win XP? Man får vel OEM-versjoner med prisavslag. Er det da ekstra lurt med en 64-bits versjon?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...