Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Går det an å være allergisk mot øl?

Gjest Anonyma

Anbefalte innlegg

Gjest Anonyma

Min samboer opplever noe rart for tiden. Han har alltid vært glad i øl og vi har ofte delt en sixpack på fredagskvelden eller tatt noen halvlitere på terrassen om sommeren. De siste tre gangene har han knapt fått i seg en halv 0,33 l flaske før han får akutt vondt i magen og blir en smule uvel. Etter et par "løse" toalettbesøk er han fin igjen.

I alle disse tilfellene har han vært helt edru da han begynte på flasken, og har ikke spist noe uvanlig i forkant. Det kan ikke ha vært ølen i seg selv det var noe galt med, for jeg drakk av samme sixpack uten å reagere. Forrige gang det skjedde var ute på byen, og han måtte gå hjem omtrent før han hadde fått varmet opp barkrakken.

Noen som har ideer om hva dette er? Kan han ha blitt plutselig allergisk mot øl? Han reagerer ikke på brødmat eller annet med gjær i.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Anonyma
En god venn av meg er allergisk mot øl. Vet ikke helt hva som er i det som gjør at han er allergisk, men han er allergisk mot en god del. Så det er mulig ja.

Så det går an ja? Synes bare det er så rart at dette plutselig kan ha oppstått uten åpenbar årsak. Bør han ta en tur innom legen tro?

Lenke til kommentar

Han fant ut at han var allergisk lenge før han var gammel nok til å drikke. Går ann å teste seg oss legen. Kan godt være han er allergisk, men mange forsetter jo å drikke likevel. Så lenge bivirkningene ikke er alt for gale. Men det beste er jo uansett å la være. Han kompisen min har alltid vært så aktiv innen idrett at drikkingen har aldri vært noe stort savn, hadde ikke hatt muligheten til å drikke så mye til vanlig uansett.

Lenke til kommentar
Gjest Anonyma

Tror ikke det er gluten heller, siden han spiser alle typer brødmat uten problemer. Kan det være alkoholen, selv om det er veldig små mengder i en 0,33 ølflaske? Han har ikke prøvd vin eller andre typer alkoholholdig drikke siden problemet oppsto.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Kan vell ikke bli allergisk uten at du er født med det? Det er vell bare å gå til legen og høre om han er allergisk uansett. :)

går helt fint det, ble selv allergisk sånn helt ut av det blå for norn år siden, dette var dog mot visse matvarer som løk og paprika..

Lenke til kommentar
Gjest ølkongen

Malt-allergi er det mest sannsynlige. Min far tåler ikke øl pga maltet. Blir fuccka i magen av det. Vet ikke jeg om det finnes maltfritt øl^^

Lenke til kommentar

Tror det er fullt mulig ja.

Men det kan også være at han bare har utviklet en ømfintlig mage.

Og alkohol er visstnok hardt for magen...

Selv blir jeg av en eller annen grunn skikkelig dårlig når jeg drikker alkoholholdige produkter.

Skikkelig diare altså.

Og det ser ut til å være proporsjonalt med alkohol prosenten.

Et par øl går greit, men sprit...:(

Var hos legen. Og ble sjekket for både det ene og det andre. For dette var plagsomt tidlig i tenårene ja :)

Men intet galt ble funnet. Og konklusjonen var at jeg har ømfintlig mage.

Og på mitt spørsmål om hva jeg skulle gjøre med dette svært alvorlige problemet :p

Så fikk jeg bare beskjed om at det var vel ikke noe problem. Bare å la være å drikke det... grrrr^^!

Men det gjelder ikke bare alkohol.

For mye Brus,melk,cider,juice osv gir samme effekten det. Så det er ikke sikkert det er alkoholen, som noen tror.

Selv tror jeg det likegodt kan være innholdsstoffer i hva man drikker magen reagerer på.

Godt at jeg liker vann ja :)

Endret av Arteju
Lenke til kommentar
det er mulig å være allergisk mot alkohol.

personene jeg kjenner som har det blir veldig rød på brystet, skjer ikke stort annet.

er en veldig mild form for allergi.

virker som typen din har det er smule værre.

Veldig mange asiater har dette. Det kalles "oriental flush syndrome" (asian flush syndrome). Da blir man bl.a. rød i huden -ikke bare på brystet, men faktisk spesiellt i ansiktet, nakken og over skuldrene. Kapillarene (hårørsårene) utvider seg.

For de teknisk intresserte: Genet som koder aldehyd dehydrogenase er defekt. Så acetaldehyd blir ikke brutt ned.

Oppfrisking: etanol -- blir til : acetaldehyd -- blir til: eddiksyre (Tror det var slik)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Gjest Gjest
det er mulig å være allergisk mot alkohol.

personene jeg kjenner som har det blir veldig rød på brystet, skjer ikke stort annet.

er en veldig mild form for allergi.

virker som typen din har det er smule værre.

Veldig mange asiater har dette. Det kalles "oriental flush syndrome" (asian flush syndrome). Da blir man bl.a. rød i huden -ikke bare på brystet, men faktisk spesiellt i ansiktet, nakken og over skuldrene. Kapillarene (hårørsårene) utvider seg.

For de teknisk intresserte: Genet som koder aldehyd dehydrogenase er defekt. Så acetaldehyd blir ikke brutt ned.

Oppfrisking: etanol -- blir til : acetaldehyd -- blir til: eddiksyre (Tror det var slik)

Nettopp, det kompisene dine har er ikke allergi, men blodårenes reaksjon på alkoholen.

Jeg er allergisk mot noe i øl. Har matallergi mot gjær, så ha vel noe med det å gjøre. Hvis jeg drikker øl blir jeg så fyllesyk at det ikke er verdt det. Om jeg drikker eks. 3-4 øl er jeg kvalm (på grensen til å kaste opp), har en sinnsyk hodepine og fungerer rett og slett ikke til langt utpå kvelden (minst 21 tiden) dagen etterpå. Jeg blir også veldig rar full når jeg drikker øl, altså på grensen til å forandre personlighet helt. Det er først det siste året hvor det har blitt så ille, og har fint kunne drukket øl tidligere.

Nå har jeg gått over til hvitvin, og har ikke et snev av fyllesyke dagen derpå. Er også "meg selv" når jeg drikker dette i motsetning til øl. Er en kjempestor forskjell. Så for min del har jeg bare måttet innse at slaget er tapt. Selv om jeg er veldig glad i øl må jeg nok legge min ølkarriere på hylla.

Hvis kjæresten din fortsatt vil drikke øl kan han prøve en allergipille før han drikker, og en før han legger seg. Det hjelper på fyllesyken for meg i allefall, men ikke mot "personlighetsforandringene" :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest kjetil

hei, lurer på dette selv. jeg drakk nettopp en øl og jeg ble heeelt sykt rød i fjeset. det brant og var nesten som å være solbrent og det gjorde vondt. nå gjør det ikke vondt lengre, men er fortsatt rød i fjeset. jeg drukket mange ganger, og dette har bare skjedd av og til før, men denne gangen var den værste.

veldig rart og irriterende :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...