Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Pengetips i hverdagen

Big_Mac

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+132

Spar på småpenger. Plukk opp småpenger fra bakken, osv. Før du vet ordet av det har du faktisk spart opp et par hundrelapper.

Lenke til kommentar

Bruk bare kontanter i en måned. Ta ut penger i minibank og vær konsekvent på å KUN bruke kontanter. På denne måten blir man fort klar over hvor mye man egentlig bruker på tull og tøys og får et mer oversiktlig forhold til økonomien.

Jeg har selv brukt denne metoden, og det er overraskende hvor stor forskjell det er fra å kun bruke liksompenger vha. bankkort. Penger man ikke ser har redusert verdi, men med en gang pengene blir penger igjen, så våkner man.

Lenke til kommentar

Jeg synes også at mat er det letteste å spare inn på, man kan fint overleve på 40-50 kroner dagen (særlig hvis man lager store måltid man posjonerer opp for flere dager), men hvis jeg tar meg en vanlig dagligvarehandel uten å tenke så mye på pris ender jeg fort opp med regning på 200 kroner.

Skaff deg en dataspillhobby så du har et alternativ til å bruke 1000 kroner på byen hver helg :)

Lenke til kommentar

Hei. Nydelig emnet startet. Jeg prøver faktisk å spare mye med penger selv. Har laget blogg der jeg skriver min journy. Bli Rik Sakte blogg

Mitt tips er: Bruk mindre penger enn det du tjener.

Spar på en ordentlig måte, ikke bare prøv la være å ta ut penger 1 hel måned, de varer ikke lenge :)

Ha en oversiktlig plan over penger du bruker, og på hva. Betal deg først, også betal regninger. Tenk på å bli rik lang siktig, og ikke prøv å bli rik fort. Det skjer ikke :)

Ta gjerne titt på bloggen, jeg har klart meg veldig bra i det siste med de tipsene jeg har fått og de jeg har gitt. Har spart mye mer penger enn jeg gjorde før.

Før var resultat slutten av måned: minus på kontoen, og var bare desperat etter neste lønn, nå mer penger enn jeg noen gang har hatt. Det tok meg total: 1 mnd til å begynne å spare. Bare du har en plan og det viktigste: HA MÅL! Da går det nok greit.

Med mål da mener jeg f.eks. Målet mitt er å spare 100 000 kroner i år 2008. Jeg trenger å spare ca 8000 kr per mnd. for at jeg skal klare å nå målet mitt. Og samtidig betale gjeld og andre div. ting.

Hvis jeg gjør dette i langsiktig at jeg sparer 100k per år har jeg ganske mye penger etter 5 år, 10 eller 15 eller 25 :) håper jeg lever så lenge. hehe.

Prøv det, og gjør alt for å nå målet ditt. Se også slik setter du dine mål.

Lykke til :-)

Endret av Exatic
Lenke til kommentar
Bruk bare kontanter i en måned. Ta ut penger i minibank og vær konsekvent på å KUN bruke kontanter. På denne måten blir man fort klar over hvor mye man egentlig bruker på tull og tøys og får et mer oversiktlig forhold til økonomien.

Jeg har selv brukt denne metoden, og det er overraskende hvor stor forskjell det er fra å kun bruke liksompenger vha. bankkort. Penger man ikke ser har redusert verdi, men med en gang pengene blir penger igjen, så våkner man.

Bra tips, ser at det fungerer for mange. Men jeg ser alltid på detaljer. Jeg legger merke til hvert eneste øre jeg betaler. dvs. hvis jeg har kontanter bruker jeg mer da enn når jeg har bankkort. Fordi: Jeg tenker på de gebyrene jeg må betale med kortet, tenk hvor mye penger du kan spare hvis du ikke betaler gebyrer til banken i 5 år? Det er mye penger derfor. Jeg betaler aldri noe som helst gebyrer til banker. Utenom det jeg må betale for kortet.

Men det du sier fungerer faktisk for veldig mange, jeg anbefaler det også :)

Lenke til kommentar

Sjekk priser på ting og tang NØYE.

Førerkortet tar man i ungdommen og under studietiden og koster svært mye. Sjekk for den billigste kjøreskolen og ta så få kjøretimer som mulig. Som regel har også den videregående skolen i nærheten nå ordninger med kjøreskoler der prisene er lavere.

Det går an å leve billig selvom man går ut å spiser. Det finness drøssehvis av tilbud og fordelskort. F.eks på baguettrestauranten Bigbite koster månedens meny 29kr -baguett inkludert drikke og har man fordelskort (student får man hver 5 meny gratis! Sjekk opp plasser og som regel har man spesielle tilbud for studenter.

Og ikke minst; Handle når det er salg!

Lenke til kommentar
Sjekk priser på ting og tang NØYE.

Førerkortet tar man i ungdommen og under studietiden og koster svært mye.

Og ikke minst; Handle når det er salg!

Husk også, begynn å spar penger med en gang du kommer i 1. vgs til alt mulig. Ikke bare bruk opp stipendet ditt. Får du 1500 i stipend, sett av 500 hver mnd. På 12 mnd har du 6000 kr. Og sparer du 500 kr per mnd i 3 år (3 vgs år) har du 16000 kr. Nok til førerkort :)

Setter du av litt mer penger, så har du kanskje nok til førstegangs bil også!

Lenke til kommentar

Mitt tips er som følger.

Ha forskjellige kontoer med forskjellig formål i nettbanken.

- En konto hvor lønn kommer inn. Samme konto betales regninger fra.

- Deretter har man en ny konto med Visa-kort på. Her overfører man faste beløp som skal brukes på mat og diverse innkjøp. Ha minst mulig på denne kontoen og overfør heller ofte. Da får man fort oversikt over hvor mye man bruker.

- En egen sparekonto hvor man sparer et fast beløp til hver måned.

Overskuddet på lønnskontoen bør gå rett til sparekontoen og ikke brukes opp fordi man ikke har brukt dem. Det brenner ikke om man ikke bruker dem(utrolig nok).

Gå på butikken og kjøp mat for flere dager samtidig. Ikke handle matvarer på butikken hver dag og ikke gå til butikken når man er sulten.

Betal alle månedens regninger samtidig så snart som mulig etter lønn. Ikke betal en og en regning fortløpende i løpet av en måned. Da får man samtidig fort oversikt over hvor mye man faktisk har i utgifter og kanskje også en åpenbaring på hvor unødvendig mye av det er.

Veldig bra tråd! :)

Lenke til kommentar
Bra tips, ser at det fungerer for mange. Men jeg ser alltid på detaljer. Jeg legger merke til hvert eneste øre jeg betaler. dvs. hvis jeg har kontanter bruker jeg mer da enn når jeg har bankkort. Fordi: Jeg tenker på de gebyrene jeg må betale med kortet, tenk hvor mye penger du kan spare hvis du ikke betaler gebyrer til banken i 5 år? Det er mye penger derfor. Jeg betaler aldri noe som helst gebyrer til banker. Utenom det jeg må betale for kortet.

Nå til dags finnes det flere gebyrfrie internettbaserte banker. Disse har som regel også høy rente fra første krone. Så da får neste tips bli at man bør bytte til en slik bank, f.eks. Skandiabanken eller Bank Norwegian.

Endret av Endre
Lenke til kommentar

Nå til dags finnes det flere gebyrfrie internettbaserte banker. Disse har som regel også høy rente fra første krone. Så da får neste tips bli at man bør bytte til en slik bank, f.eks. Skandiabanken eller Bank Norwegian.

Eg sjekket litt opp i prisene mellom disse to bankene. Stemmer det at Bank Norwegian tar kr 100 i måneden for at man skal kunne betale rekninger?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...