RamGuy Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 (endret) Velkommen til den store "Intel Skulltrail" tråden: Skulltrail er kodenavnet på Intel sitt nye hovedkort rettet mot de gjeveste spillentusiastene. Den er bygget på Intel sitt Seaburg server brikkesett som har blitt "re-designet" med "gaming" i tankene. --------------------------------------------------------------------------------------------------- Noen spesifikasjoner: - 2x LGA771 sokler - 4x FB-DIMM porter - 6x S-ATA porter - 2x E-ATA porter - 6x USB porter - 4x PCI-Express 16x porter - 1x PCI-Express 1x porter --------------------------------------------------------------------------------------------------- Hva er spesielt med "Skulltrail": Hovedforskjellen på Skulltrail og dagens X38 brikkesett fra Intel er muligheten for to prosessorer på ett og samme hovedkort. Som vi har sett tidligere med blant annet Intel sine Seaburg hovedkort rettet mot server bruk. Intel har også betalt for SLI-lisen, ergo vil brikkesettet være kompatibelt med både AMD/ATI Crossfire og Nvidia SLI. Kortet benytter seg av LGA771 sokkelen og FB-DIMM minnebrikker. --------------------------------------------------------------------------------------------------- Flere bilder: ----------------------------------------------------------------------------------------- Noen linker: http://www.hothardware.com/News/Intel_Skul...ard_Sneak_Peek/ http://www.engadget.com/2007/12/28/intels-...rail/2#comments http://en.wikipedia.org/wiki/Skulltrail http://firingsquad.com/hardware/intel_skulltrail_preview/ ----------------------------------------------------------------------------------------- Skulltrail forventes å komme til salgs første kvartal i år (Q1, 2008) Endret 16. januar 2008 av RamGuy Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 D'oh jeg som nettop kjøpte X38 Lenke til kommentar
hYLeAPe Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 OMFG! så jo sinnsykt digg ut det da:) Gleder meg til det kommer klare tall på hvor mye bedre det yter enn en godt SLi/CF oppsett. Er det mulig å kjøre 4 nVidia skjermkort i en slags SLi? Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 15. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2008 OMFG!så jo sinnsykt digg ut det da:) Gleder meg til det kommer klare tall på hvor mye bedre det yter enn en godt SLi/CF oppsett. Er det mulig å kjøre 4 nVidia skjermkort i en slags SLi? Skal være støtte for Quad-SLI ja Lenke til kommentar
hYLeAPe Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 OMFG!så jo sinnsykt digg ut det da:) Gleder meg til det kommer klare tall på hvor mye bedre det yter enn en godt SLi/CF oppsett. Er det mulig å kjøre 4 nVidia skjermkort i en slags SLi? Skal være støtte for Quad-SLI ja HU! HE! det blir sinnsykt da:) Men vil det øke ytelsen tilsvarende mye? som fra single til SLI? Lenke til kommentar
HKS Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 HU! HE! det blir sinnsykt da:) Men vil det øke ytelsen tilsvarende mye? som fra single til SLI? Det vil variere veldig, her er det både driver og ikke minst spillet selv som spiller inn. Lenke til kommentar
Submoose Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 (endret) Med denne og Quad SLI 9800 og et par QX9750, så hadde jeg nesten vært redd for å skru på PC-en. De neste 4 åra EDIT: Sto visst LGA771, men vi presser bare CPU-en hardt nok ned, så går det nok. Endret 15. januar 2008 av Submoose Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 15. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2008 Med denne og Quad SLI 9800 og et par QX9750, så hadde jeg nesten vært redd for å skru på PC-en. De neste 4 åra Nå er den riktig nok sokkel LGA771, så du må bare finne en den Xeon modellen som tilsvarer en QX9750 Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 16. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2008 Noen som vet hvilke fordeler / ulemper det er med FB-DIMM minnebrikker? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Er det noen som har peil på hva prisen vil ligge på ca? Jeg har hørt rykter om skulltrail kommer til å bli skikkelig uforskammet dyrt... -Stigma Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 16. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2008 Akkurat billig blir den nok ikke, men jeg ser heller ingen grunn til at den skal bli så alt for dyr. Selve hovedkortet burde ikke bli så grusomt dyrt, det er jo mer den å kjøpe 2x CPU (du trenger jo ikke nødvendigvis to stykker da) og siste men ikke minst FB-DIMM minnebrikkene som blir dyrt Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 tsja... prosessorer er jo billige nå til dags. komemr jo veldig langt med 2 stk mainstream prosessorer som du klokker opp. Slev om jeg må si at jeg er litt skeptisk til hvor mye i praksis du vil få utnyttet den ekstra CPUkraften. hva mer kan du gjøre nå til dags med 4x4 cores over 4 cores? I spill altså (som det tross alt er "spesialdesignet" for). Jeg har hørt skumle rykter om at den kan koste så mye som 4-6000 et sted, bare for hovedkortet (og da blir det for dyrt for meg). Men, det er bare rykter intill noen kan sitere en mer troverdig klde enn meg -Stigma Lenke til kommentar
Håkki Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 FY FEITE! Kan man bruke vanelige DDR2 brikker på kortet? Litt eldre preview (oktober, men anyway): Preview Xtremesystems Lenke til kommentar
Submoose Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 (endret) Hvis du klarer å presse dem ned i FB-DIMM-slottene, så ja. Hvis du leste hva som sto i førsteposetn nei. EDIT: Eller bruker dem samme type slot Endret 16. januar 2008 av Submoose Lenke til kommentar
Håkki Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Tror det, mener å ha lest et sted at man kunne bruke DDR2/3 om de var pinkoblitable eller noe sånt. Lenke til kommentar
ducA Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Tror det, mener å ha lest et sted at man kunne bruke DDR2/3 om de var pinkoblitable eller noe sånt. Dem har lagt ddr2 fb-dimms til kortet. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 18. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2008 Jeg venter enda spent på dette kortet. Men tror nok det blir en for dyr investering for meg Hovedkort: Intel Skulltrail, vil sikkert koster 2'500kroner ++Prosessor / CPU: Intel Xeon ett eller annet, koster fort minst 3'000kroner per prosessor RAM / Minne: FB-Dimm minnebrikker, det blir vell da fort noen tusen her også for 4 eller 8GiB (vet ikke engang hvor jeg skal få tak i det) Skjermkort: Tenkte meg 2x eller 4x av nVidia sin nye GeForce 9-serie, eller AMD / ATI sin kommende serie. Ikke billig det heller gitt PSU / Strømforsyning: Her blir det for 1'000kroner+ Ergo, blir det en smule for dyrt tror jeg Og hvilke fordeler sitter vi egentlig igjen med? Tenker da først og fremst da når vi sammenligner med et LGA775 Intel X48 oppsett? Hovedkortet i seg selv er det nok mer kvalitet av. Det er jo også det eneste Intel hovedkortet med offisiell støtte for SLi Når det gjelder Xeon prosessorene, så er vell disse veldige like når det kommer til ytelse som Core 2 Quad / Duo på samme frekvens og cache mengde. Men de er nok mer robuste og stabile i lengden vil jeg tro, men koster også en god del mer enn en "tilsvarende" Core 2 prosessor. Ergo syntes jeg vell egentlig ikke at den store prisforskjellen forsvarer fordelene. Når det gjelder FB-DIMM brikker har jeg hørt at de skal være mer stabile når vi snakker om å kjøre mer enn 8GiB RAM, kanskje også en smule mer stabil ved 8GiB? Så kanskje en liten fordel der om jeg går for 8GiB. Når det gjelder forsinkelse og ytelse så aner jeg ikke hvordan de ligger an iforhold til DDR2 / DDR3, ei hvor i allverden du får kjøpt de og hva prisen egentlig er. Om den eneste fordelen med FB-DIMM minnebrikker er bedre stabilitet når du har mer enn 8GiB RAM, så fatter jeg egentlig ikke hvorfor Skulltrail benytter FB-DIMM, da det bare er 4x minneslotter på kortet. Så om Simen1 kunne tatt seg en liten visitt og fortalt oss hva han syntes om kortet. Hva han tror om fordeler / ulemper iforhold til å kjøre LGA775 og Intel X48. Forklare oss fordeler / ulemper med Xeon, FB-DIMM osv.. Så hadde det vært flott Det hadde vært godt å få en oppklaring rundt det Lenke til kommentar
TiduZ Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Spennende dette, tviler på at det vil floppe slik som Quad Father platformen til AMD gjorde Jeg aner en ny trend i markedet, først Quad Father, så Spider og Skulltrail.. Kraft er stikkordet! Lenke til kommentar
hYLeAPe Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Intel burde kjøpt SLI lisens til samtlige hovedkort de lager! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå